Permalänk
Medlem

hastighet på min dator?

Hallå,

jag är ganska ny hära registerade mig nyss :).
denna tråd kanske ligger på fel ställe nu, men jag tyckte den skulle passa bra hära.

Nu till de som jag funderar över.

Jag tycker att min data är seg,lite små lagg när man spelar med den.
Jag kör virus scan,CCleaner,diskfragmentering och kollar efter updrateringar till windows varje vecka.

Min data:

windows xp home edition
intel pentium 4
cpu 3.60GHz
1,00 GB RAM
Geforce 8600GT (SILENT)
hdd: 150gb,150gb,300gb
Något mer ni vill veta fråga

finns de något program man kan mäta hastigheten på datorn?
går min data varm?
för lite ram?
är intel dåligt?

Permalänk
Medlem

va spelar du för spel? nej intel e inte dåligt du kanske ska skaffa en gig ram till? blir nog litte bättre då

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

lite olika spel brukar jag spela tex cod4,cs,wow,sof3 osv
okej, tror du att de blir bättre med mer ram?
jag har fortfarande support på denna dator från hp.(går ut snart dock)
har skickat in datan flertal gånger då dom bytt grafikkort 3 gånger.

har 2 lediga platser för ram i datorn,
köpa 2 st 1gb eller 2 st 512mb?

Permalänk
Medlem

okej de kan nog lagga på cod4 om du kör me 8600gt men dom andra borde det klara utmärkt köp 2 st 1 gb e nog bäst plus att de e så billigt me ram minnen nu

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

okej, de finns så mycket olika ram minnen.
hur vet jag vilket som passar min dator?
något märke ni kan rekomendera?(inte för dyrt,men inget skit)

mvh micke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Von_OttO
okej de kan nog lagga på cod4 om du kör me 8600gt men dom andra borde det klara utmärkt köp 2 st 1 gb e nog bäst plus att de e så billigt me ram minnen nu

8600GT + COD4 funkar alldeles utmärkt. Hade nämligen 8600GT innan och jag märkte då inget laggande.

Hur som helst ger nog totalt 2GB ram lite skönare känsla än 1GB.

Prata med din support om vilka ramminnen som passar din dator.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

okej, så du tror dom vet det?
de finns ju olika hastigheter på minnerna?
ju högre desto dyrare,

vilket ska man satsa på
märke?
hastighet?

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå dom som ska ha koll på din köpdator.

Ja, det finns olika hastigheter på minneNa
Ju högre desto dyrare stämmer inte alltid överrens. Finns snabba minen som är billigare än slöare i dagens läge. Dyrare är inte helelr alltid bäst.

Du kommer inte märka någon skillnad med snabbare minnen. Däremot med mer mängd minne.

Du har ju en HP så du kommer ändå inte kunna köra minneNa i högre hastighet än vad de annars gör, mest troligen.

Varför man köper snabba minnen är för att man vill kunna klocka processorn högt och nu har du ju en HP som antagligen inte kan klocka något alls. Så du behöver inte anstränga dig med att fundera på vilken hastighet du vill ha på dina minnen

Hur som helst, fråga dom vad för minnen som passar i din dator. Men köp INTE något av dom, utan köp själv från t.ex datorbutiken eller komplett.se så blir det många gånger billigare.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

HP är är mest där för att lura dig på pengar. tydligen kostar minnen hos dem 3 gånger mer än vad du kan få i butik. Och även då lär du inte få några höjdare. Själv när jag var yngre hade jag en HP. Alltid problem osv, bäst att du lägger pengarna i spargrisen och bygger ditt eget system stegvis när supporten tar slut och du kan öppna burken själv utan att riskera att bränna garantin.

Hemskt hur HP ska lura folk rent allmänt som ex. onoff, PC city osv. En dator för 15000:- kan jag bygga ihop med bättre prestanda för 7000:- + att du får möjlighet att trixa med datorn. Hur orkar folk forsätta bli lurade...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
HP är är mest där för att lura dig på pengar. tydligen kostar minnen hos dem 3 gånger mer än vad du kan få i butik. Och även då lär du inte få några höjdare. Själv när jag var yngre hade jag en HP. Alltid problem osv, bäst att du lägger pengarna i spargrisen och bygger ditt eget system stegvis när supporten tar slut och du kan öppna burken själv utan att riskera att bränna garantin.

Hemskt hur HP ska lura folk rent allmänt som ex. onoff, PC city osv. En dator för 15000:- kan jag bygga ihop med bättre prestanda för 7000:- + att du får möjlighet att trixa med datorn. Hur orkar folk forsätta bli lurade...

Så sant som det är sagt...
Allt blir så mycket bättre, billigare och ptja.. finns inget som är bättre med en köpdator vad jag kan komma på.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

förutom för företag och så då Skillz, då support värderas högt, eller att de fixar datorerna snabbt vid krash... lite OT

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
förutom för företag och så då Skillz, då support värderas högt, eller att de fixar datorerna snabbt vid krash... lite OT

Mjo fast det är fortfarande inte värt det dubbla priset imho! Då tycker jag någon på företaget eller i hemmet kan lära sig lite grundligt istället eller ta hjälp av någon vän, för det finns rätt många som har mer koll än olika supports

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Om jag inte förstog helt fel så är ditt 8600 passivkylt? Kan du kolla upp hur varmt det är?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Ja, det finns olika hastigheter på minneNa

Du har ju en HP så du kommer ändå inte kunna köra minneNa i högre hastighet än vad de annars gör, mest troligen.

I sign ---> Vart kommer R'et ifrån? ! Det heter minnena inte minneRna !

^^

Permalänk
Medlem

okej, ska ringa till suporten idag och fråga vilka minnen som passar min dator.

ska jag kolla hur varmt grafikkortet är?
de är ju nån extra kylning eller något på de?

mvh micke