1 500:- Är det värt det?

Permalänk
Medlem

1 500:- Är det värt det?

Tja. Täntke köpa mig ett nygg ljudkort för att Mitt moderkort XFX 680i verkar inte klara min förstärkare. Jag håller på med musik mycket, gör egen i FL studio och vill därför har riktigt bra bas med rent ljud och kunna plugga in en mic. Så vill därför ha bra grejer men itne allt för fyra prylar heller. Så jag undrar om det är värt att köpa som många andra nämnt Asus XONAR D2 för den har jag ögonen på eller har ni andra rekommendationer? Riktigt tacksam för svar för köpet ska göras snarast.

/Mvh Martin

Permalänk
Medlem

Xonar D2 är ett bra kort som kan det mesta och ger rent och klart ljud, men det är främst avsett för hembio och spel, inte för produktion. Om det är musik man är intresserad av så är nog ett rejält stereokort att föredra, tex ESI Juli@.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem

Xonar fungerar utmärkt för musik. Jag fick lägga 1700 kr för mitt när jag köpte det i höstas, men det var lätt värt det. Basen är enligt mig grymt bra och gräver djupt.

Permalänk
Medlem

Jo Xonar är ett utmärkt kort, har ett själv, men jag skulle nog ändå välja ett studiokort om jag planerade att producera musik. Juli@ tex har bättre midi-stöd och layouten på PCB:n med bla rca-kontakter och endast två kanaler ut medför mindre risk för störningar.

Men det är klart att om du vill ha ett allround-kort som funkar till allt (hifi, bio, spel, enklare produktion, osv) så är helt klar Xonar ett bra val. Jag skulle tro att det toppar listan tillsammans med XFi Prelude, som har lite bättre spelstöd men använder Creative-drivrutiner som är mycket mer systemkrävande.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone
Jo Xonar är ett utmärkt kort, har ett själv, men jag skulle nog ändå välja ett studiokort om jag planerade att producera musik. Juli@ tex har bättre midi-stöd och layouten på PCB:n med bla rca-kontakter och endast två kanaler ut medför mindre risk för störningar.

Jag vill (som jag alltid gör ) rekommendera M-Audio Audiophile 2496 istället. Juli@s enda direkta fördel är att det har optisk utgång samt att man har tillgång till balanserade anslutningar - något som de flesta ändå inte använder.

Instämmer f.ö också i kören av folk som säger att ett bra stereokort är att föredra.

Permalänk
Medlem

Oj tack för alla svar! Jag har läst lite på Prisjakt och så... De skriver t ex här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=46681där han typ överst skriver att det är pill med inställningar och så. Jag vill ha ett kort med bra bas men det nämner dom inget om där. Jag funderar på Xonar för det är ju ett allround kort och jag gör ju inte musik jämt. Men klarar ESI Juil@ spel och film också eller brusar det då?:P

Känns inte som att jag vill betala 1500:- , särskilt inte när jag inte bestämt mig än. Kortet jag ska ha ska vara till musik med rent ljud där man kan ha mic med bra bas. Men även klara spel och film helt okej:) Vilket rekommenderas starkast då?

/Mar

Permalänk
Medlem

ESI Juli@ har inga problem med ljudet oavsett vad man kör för applikation, nackdelen vid spel och film är att det varken stödjer EAX, OpenAL, DD eller DTS. Med andra ord är det endast avsett för musik (eller ljud i allänhet) i stereoform utan specialeffekter, vilket det klarar galant. Men det verkar som du mer vill ha ett allroundkort. I prisklassen 1500:- har du då främst två alternativ, Xonar och Prelude. Xonar är bättre på inspelning/redigering medans Prelude är mer som ett standardkort på den punkten. Prelude har bättre spelstöd även om xonar är tillräckligt för de flesta.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem

Ja för jag vill itne bara göra musik, nånavkoppling måste man ha!:) Ja så det verkar ändå blir ett XONAR. Får väl köra på det. När vi ändå snackar om ljud, lite offtopic, vet nån nån bra mic som är bra till både att spela in i music och snacka med i online? Blir ett XONAR D2. D2 X är lite overkill tycker jag och dyrare dessutom. Tack för alla svar nu har jag bestämt mej!

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan D2 och D2X är bara anslutningsgränssnittet, D2 -> PCI och D2X -> PCIE. Det har ingen som hellst betydelse för funktionen eftersom PCI utan problem klarar att mata kortet med info. Välj kort efter pris och vad du har för lediga platser i datorn.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************