Permalänk
Medlem

Nybygge med blue screens

Tjenare, byggde ihop en ny dator igår.

Sitter inte hemma nu så har inte de exakta specsen men.

Nät agg corsair 750 watt SLI
Moderkort: xfx nvidia 780 i
grafik gigabyte gf 8800 gts x 2 SLI alltså
4 gig cnz SLI minne 2x2 gig
processor: q6600 2,4 gz

såja, trycker på knappen, datorn startar och så skall jag installera vista, installationen verkar går fint, så startar datorn om sig och börjar starta upp Vista.

Men så helt plötsligt så flashar en bluescreen upp och datorn startar om sig, hinner inte se vad det står.

Sen får jag välja att starta i felsäkert läge osv men vad jag än väljer så startar den fortfarande om sig.

Så jag har provat öka spänningen till mina minnen, inget resultat.

Har en rätt bra kylare så proccesorn ligger på ca 30 grader, men så har vi MCU "eller mcp kommer inte ihåg riktigt vad det står" som ligger på runt 57 grader, gissar på att det är nordbryggan, kan det vara att den är för varm och det startar om?

Vore väldigt gott om någon hade någon ide om vad man kan prova, är vista ultimate jag skall köra om det är relevant.

Kan lägga till att moderkortet piper en gång när datorn startas upp, vet inte om det skall göra så men men, enligt BIOS så skall all maskin vara fungera.

Mvh Kamorion

Permalänk

Re: Nybygge med blue screens

Ditt nybygge fungerar fint nu!!
Lite lir i bios så vart det klart! )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kamorion
Tjenare, byggde ihop en ny dator igår.

Sitter inte hemma nu så har inte de exakta specsen men.

Nät agg corsair 750 watt SLI
Moderkort: xfx nvidia 780 i
grafik gigabyte gf 8800 gts x 2 SLI alltså
4 gig cnz SLI minne 2x2 gig
processor: q6600 2,4 gz

såja, trycker på knappen, datorn startar och så skall jag installera vista, installationen verkar går fint, så startar datorn om sig och börjar starta upp Vista.

Men så helt plötsligt så flashar en bluescreen upp och datorn startar om sig, hinner inte se vad det står.

Sen får jag välja att starta i felsäkert läge osv men vad jag än väljer så startar den fortfarande om sig.

Så jag har provat öka spänningen till mina minnen, inget resultat.

Har en rätt bra kylare så proccesorn ligger på ca 30 grader, men så har vi MCU "eller mcp kommer inte ihåg riktigt vad det står" som ligger på runt 57 grader, gissar på att det är nordbryggan, kan det vara att den är för varm och det startar om?

Vore väldigt gott om någon hade någon ide om vad man kan prova, är vista ultimate jag skall köra om det är relevant.

Kan lägga till att moderkortet piper en gång när datorn startas upp, vet inte om det skall göra så men men, enligt BIOS så skall all maskin vara fungera.

Mvh Kamorion

Permalänk

Jag har EXAKT samma problem!! Har EXAKT samma setup också!!

Först så köpte jag ett P5n-T Deluxe moderkort, och efter felsökning samt forumsletande kunde jag konstatera att det var en bugg som uppstod pga asusmoderkortet hade någon felkonfig med q6600.

Köpte då ett XFX 780i 3-sli kort!

EXAKT SAMMA PROBLEM!

Xfx 780i 3-sli
q6600
4gb OCz SLi
150gm Raptor 10k rpm GamerX
xfx 8800GT
Försöker installera VISTA ULTIMATE.

Hur löste du problemet??
Håller på att bli tokig. Har spenderat hur mycke pengar och tid som helst men får det ändå inte att fungera!

Visa signatur

Intel Q6600, XFX 780i, 2x2gb OCZ SLi, 1700GB, XFX 8800gt, Cosmos1000, cooltek600w