Vista är designat för att vara irriterande

Permalänk
Medlem

Varför skulle jag behöva UAC? Det tjänar inget syfte för mig, alltså kommer jag alltid avaktivera det efter en ominstallation.

Permalänk
Medlem

Men att det är 124 st som inte vet det är skrämmande högt för att vara sweclockers. Trodde de flesta hade bra koll på funktioner.
UAC går ju inte att missa. Det börjar bli lite väl mkt säkerhetstänkande på saker. Det gäller allt allmänt. Man blir inte säkrare. Man invaggas bara i en falsk trygghet.

För att likna detta med något så kan man ta "zebra"-lagen som ett bra exempel. När de klubbade igenom denna lag så hade de som vision att antal olyckor på oövervakade övergångsställen skulle minska. Lagen innebär att fordon har stannandeplikt för gångtrafikanter på oövervakade övergångsställen. Sen lagen infördes har antal olyckor skenat iväg med över 100 procents ökning på oövervakade övergångsställen. Lite fel än vad vägverket hade hoppats på. Det skulle ju bli säkrare.

Folk tror ju att det är bara att gå över utan att titta sig om för de som kommer körandes måste ju stanna. Det ironiska i detta är att många tror att man kan åka över med cykel också. Men det är fel. Man måste leda cykeln över för att inte räknas som fordon.

Vad jag menar med allt detta är att säkerhetstänkandet har gått till överdrift. Bara det finns en funktion som skyddar en i viss mån så tror nog de flesta att det bara är tuta och köra. Sen står de där med snopen min när datorn krashar av olika virus och annan skit och undrar vad som egentligen hände. UAC skulle ju skydda mig??!!
UAC är bara löjligt trams utan funktion. I grund och botten så måste man veta lite om grunderna om hur OS och internet fungerar annars så får man det tufft.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Jag ser inget fel med det. Är endå inte speciellt ofta jag behöver bekräfta nått.

Permalänk
Medlem

Detta är enormt sjukt av M$ och då är det dessutom bekräftat att dem skapat en ny pryl för fördumma användare genom att dem bara kommer köra program som M$ skapat eller M$ vänner tillslut. Samt var ligger säkerheten? Utan lösenord så är det hur lätt som helst programmera en väg runt om UAC. Flera har ju redan lyckats. M$ blir bara dummare och dummare och folket som köper det är idioter som sponsrar fördummandet.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Folk tror ju att det är bara att gå över utan att titta sig om för de som kommer körandes måste ju stanna.

Dessa folk borde bli allt färre med tiden... är skeptisk till att detta har mycket med OS på datorer att göra dock.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Dessa folk borde bli allt färre med tiden... är skeptisk till att detta har mycket med OS på datorer att göra dock.

Jag jämförde säkerhet.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

trodde det var fel på mitt vista innan jag märkte detta fenomen, som sedan avaktiverades och allt funkar perfekt

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk

Jag röstade "vet ej"!
Kör inte M$ Vista, så då var det det allternativet som passade. Tror nog faktiskt att så är fallet för de flesta som röstat "vet ej/annat"!

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk

Skitkul att köra igång trådlöst nätverk och allt man gör försigås av en "är du säker på detta?"

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Har stängt av funktionen och också den initierande varningen som kom upp titt som tätt för att jag stängt av den.

För att ta bort varningen använde jag programmet Vista Manager:)

Permalänk
Avstängd

Hur fan stänger man av skiten?
Jag fick aldrig bort det... förutom med XP

Jävligt iriterande fanskap, en anledning till att vista drog åt helvete för många.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Hur fan stänger man av skiten?
Jag fick aldrig bort det... förutom med XP

Jävligt iriterande fanskap, en anledning till att vista drog åt helvete för många.

Kontollpanel sen Användarkonton, sen borde du se det

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterj
(Ennu en aftonbladetrubrik från Sweclockers)

Ännu

Hur som helst, vad hade du skrivit för rubrik då?

Permalänk
Avstängd

Vista är alltså för småbarn som inte kan datorer. Därför kör jag XP fortfarande som är någolunda fri från irritationer. Hade varit bättre om dom vidareutvecklat Windows 2000 som nästan är perfekt OS

bomber3

Finns nån länk längre upp på sidan 1 tror jag hur man tar bort den

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Ni vill ha mer säkerhet, Microsoft ger er säkerhet. Då gnäller ni över att det är för säkert.

Detta säger jag till alla som klagar på Vista, när ska ni bli nöjda?!

lol... bara lol alltså... du e fan noob... det blir inte säkrare ens, du vet inte ens vad du snackar om

Permalänk
Medlem

Man kan ju absolut inte stänga av den där naeeeeee

Kontrollpanelen > Användarkonto > Aktivera eller inaktivera användarkontokontroll

Så svårt va det.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Vista är alltså för småbarn som inte kan datorer. Därför kör jag XP fortfarande som är någolunda fri från irritationer. Hade varit bättre om dom vidareutvecklat Windows 2000 som nästan är perfekt OS

Är det bara småbarn som inte kan datorer?

Permalänk
Medlem

Är jag onormal om jag inte alls tycker det är särskilt störande?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Är det bara småbarn som inte kan datorer?

OK, Svenssons och pensionerer också då

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freand
Är jag onormal om jag inte alls tycker det är särskilt störande?

ja ^^

Permalänk
Medlem

Jag gjorde precis som lillpeparoni, röstade oxå Vet Ej, därför att jag inte heller använder Vista. Eller Windows överhuvudetaget. Tycker lixom att det borde ha funnits ett val till: Använder ej vista.

Permalänk
Medlem

UAC stör mig inte mycket alls. Händer bara när jag installerar något nytt eller ska köra fraps. Om man stör sig på såna småsaker kanske man ska ta sig en funderare på sitt liv innan man dissar vista

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Är det bara småbarn som inte kan datorer?

Jag behärskade faktiskt dos som 6 åring innan vi hade windows men kanske är på gränsen till småbarn då :).

I övrigt tycker jag man borde fått välja att aktivera eller avaktivera funktionen under installationen tyvärr så blir aldrig ett windows bra i orginal, man måste modda det för att det ska fungera tillfredsställande.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

När skall folk inse att M$ inte gör bra prylar.
Vilket annat företag i världen utgår ifrån att irritera sina användare??????????

MAC OSX säger jag bara för er som är trötta på M$ våldtäckter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoppoz
Man kan ju absolut inte stänga av den där naeeeeee

Kontrollpanelen > Användarkonto > Aktivera eller inaktivera användarkontokontroll

Så svårt va det.

Så det första man ska göra när man installerar ett nytt OS är att börja avaktivera alla nya funktioner som kommit till sen förra OS:et?

Bara jag som ser ett fel i det resonemanget?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiPoost
Finns någon "länk" till vänster i säkerhetscentret där man kan ställa in hur man ska varnas. Där går det stänga av varningarna helt. Kan inte kolla exakt eftersom att jag kör XP nu (minnesfel (tror jag)).

Tack Dipoost! Det första jag gjorde var också att avaktivera UAC och sen dess har man fått leva med dessa evinnerliga påminnelser. Man blir lätt trött av det;)
Men nu.... nu slipper jag det helt o hållet:)

Tack igen

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker det är lustigt att det är samma typ av användare som gnäller på UAC (och stänger av det så de kan köra som admin 24/7) som sen gnäller på att Vista har dålig säkerhet.

PS. Om du inte vet hur man stänger av UAC bör du nog inte stänga av det.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grublin
Jag gjorde precis som lillpeparoni, röstade oxå Vet Ej, därför att jag inte heller använder Vista. Eller Windows överhuvudetaget. Tycker lixom att det borde ha funnits ett val till: Använder ej vista.

Då kanske man ska låta bli att rösta istället?

Permalänk
Medlem

det borde finnas ett alternativ. Rösta på kungen.
ungefär samma som att rösta på vet ej.

Är porsche en bra bil?
1. Ja.
x. Jag vet inte. Jag gick in i lyktstolpe imorse. Har inte varit mig själv sen dess.
2. Nej. Usch. Jag är kapitalist och älskar bara koenigsegg. Det är bilar det. Ni andra kan lika gärna köpa volvo ni dumma svenssons.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Avstängd

Gillar verkligen inte nyheten, irriterar mig verkligen på poll'en där Vet inte och annat ligger på samma.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.