Permalänk
Hedersmedlem

De nya Phenom ser ut att prestera bättre än de äldre så nu börjar AMD så smått komma tillbaka men just nu är det Intel som gäller om man vill ha bästa prestandan för pengarna.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Tänkte precis slänga iväg beställningen men så sa de på datorbutiken att man borde välja 64bit Win om man ska ha 4Gb. Detta verkar bara finnas till Vista. Hur funkar det nu förtiden?
Det händer att jag laddar ner spel innan jag köper dem för att testa. Går detta även att göra med Vista. Eller finns det en massa spärrar eller sitter de i spelet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steevenippel
Tänkte precis slänga iväg beställningen men så sa de på datorbutiken att man borde välja 64bit Win om man ska ha 4Gb. Detta verkar bara finnas till Vista. Hur funkar det nu förtiden?
Det händer att jag laddar ner spel innan jag köper dem för att testa. Går detta även att göra med Vista. Eller finns det en massa spärrar eller sitter de i spelet?

då 32bit bara kan ha 3gb som max så måste du välja en 64bit för att få ut max kraft så att säga.

att ladda ner spel fungerar precis som vanligt som på xp, vissa kanske inte är komp. med vista då väljer du bara kör komp. läge xp/2000 el 98 om inte 95 haha =P

så det fungerar, de bara köra på. Men trots dina 4gb ram, så är vista unikt, kan ändå bli väldigt seg och rekomenderas att formatera om windows MINST 2-3ggr/året för att hålla den i god form så att säga.

Visa signatur

Intel Core i7 - 920 || Intel 520 SSD 128GB || Corsair Dominator 12GB DDR3 / 1600Mhz || 2 * 640B WD Black || GTX 580 3GB || Asus P6T SE || Cooler Master HAF || Asus Xonar 7.1 DX ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sir_afram

att ladda ner spel fungerar precis som vanligt som på xp, vissa kanske inte är komp. med vista då väljer du bara kör komp. läge xp/2000 el 98 om inte 95 haha =P

Så det finns nån funktion i Vista där man kan ställa om till WinXp osv.?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steevenippel
Så det finns nån funktion i Vista där man kan ställa om till WinXp osv.?

ja precis.

om du höger klickar på ett program/spel o sen trycker egenskaper.
sen väljer du kompatibilitet, sen längst upp så står det.
kör det här programmet som kompabilitetsläge för :

så kryssa du in där så väljer du operativsystem. för dagen program så räcker de med xp.

men om man ska köra championship manager 01/02 exemepelvis då får man gå till 2000 eller 98.

peace

Visa signatur

Intel Core i7 - 920 || Intel 520 SSD 128GB || Corsair Dominator 12GB DDR3 / 1600Mhz || 2 * 640B WD Black || GTX 580 3GB || Asus P6T SE || Cooler Master HAF || Asus Xonar 7.1 DX ||

Permalänk

Har nu beställt datorn men pga lång väntetid för montering så har de inte börjat sätta ihop den än. Nu kommer jag vara upptagen ett tag framöver så även om jag kommer få den så kommer jag troligtvis inte kunna använda den. Ska jag byta processorn, nu en Intel Core 2 QUAD Q6600, mot en E8400?
Vad har den för fördelar/nackdelar med den jag valt?
Och håll det gärna på en en-som-inte-kan-så-värst-mycket-om-datorer nivå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steevenippel
Har nu beställt datorn men pga lång väntetid för montering så har de inte börjat sätta ihop den än. Nu kommer jag vara upptagen ett tag framöver så även om jag kommer få den så kommer jag troligtvis inte kunna använda den. Ska jag byta processorn, nu en Intel Core 2 QUAD Q6600, mot en E8400?
Vad har den för fördelar/nackdelar med den jag valt?
Och håll det gärna på en en-som-inte-kan-så-värst-mycket-om-datorer nivå.

ja, det är bättre att byta mot E8400.

jag tycker om dual mer än quad. tycker att utvecklarna har lagt mer kraft på dual än quad, quad kom bara ut som en slump nästan.

sen börjar q66 bli lite gammal, samt att e8400 är gigantisk till överklockning. sen tror ja inte du har användning av 4 kärnor ändå, utan 2 kraftiga är bättre för din del skulle jag säga.

Visa signatur

Intel Core i7 - 920 || Intel 520 SSD 128GB || Corsair Dominator 12GB DDR3 / 1600Mhz || 2 * 640B WD Black || GTX 580 3GB || Asus P6T SE || Cooler Master HAF || Asus Xonar 7.1 DX ||

Permalänk

Finns det nån annan fördel med den processorn om man inte ska/kan klocka den vilket jag inte är så haj på?
Men det kanske man kan lära sig här!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steevenippel
Finns det nån annan fördel med den processorn om man inte ska/kan klocka den vilket jag inte är så haj på?
Men det kanske man kan lära sig här!

för allt ditt vardagliga arbete, om du inte gör nått spec, som att klocka el nått. utan ba surfar eller spelar spel, så är de ju ingen stor skillnad, men jag tycker att 8400 är snabbare i windows än 66, men det är väl mest psykiskt, de man vill ska vara snabbt e snabbt =P

Visa signatur

Intel Core i7 - 920 || Intel 520 SSD 128GB || Corsair Dominator 12GB DDR3 / 1600Mhz || 2 * 640B WD Black || GTX 580 3GB || Asus P6T SE || Cooler Master HAF || Asus Xonar 7.1 DX ||