Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik1
Du menar väl 8400M GS?

Självklart, sorry

Permalänk

Har haft min m1330 ett tag nu, och undrar om någon har en förklaring till varför ljudet hoppar till ibland mitt under en låt vid mp3-uppspelning. Måndagsex eller känt problem? Hittade inget när jag sökte igenom forumet.

Permalänk
Medlem

Har någon problem med uppspelning av filmer via hdmi ?
När man kör dem på datorn funkar det bra. Men när man stänger locket blir TVn primär skärm och då laggar filmen skit, även vid dualview då man drar mediaspelaren ut till TVn laggar det ibland.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik1
Alla piper, det är bara en fråga om du kan höra det eller inte. Hör du inget när den körs på batteri idle är det bara att vara glad.

Vad jag förstått så uppkommer pipet när processorn hoppar mellan lägsta och näst lägsta energisparläget många gånger per sekund. Vilket de nya processorerna gör för att bara klocka upp sig under den korta tid det behövs för att behandla data som skickas på bussarna.

Kom på att jag bara testat med ac-adaptern inkopplad så när jag kopplade ur den hörde jag mycket väl ljudet. Visst, det är lite störigt men jag kommer nog kunna leva med det.
Oftast har man adaptern inkopplad när man jobbar med datorn ändå och när man inte har det så sitter man förmodligen på en stökig flygplats eller nåt och då spelar det ingen större roll så jag kommer nog behålla min iaf.

Nu blir nästan projekt att försöka få in xp på datorn.

Permalänk

Det nuvarande processorurvalet kastar ju med ganska mycket. Har ni några åsikter på dessa och prisvärdet?

T8100 (2,10 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-Cache)
T8300 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-Cache) [för 40,01 € extra]
T9300 (2,50 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-Cache) [för 150,00 € extra]
T9500 (2,60 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-Cache) [för 410,00 € extra]

Permalänk
Medlem

T8300 är mest prisvärd, rent prestandamässigt. jag valde T9300 endast pga. det större cacheminnet.

Visa signatur

| MSI Neo2 | 3200+ | 2x1 HyperX | 6800LE 16/5 | Tagan 480w | 1.1TB |
| Dell XPS M1330 | T9300 | 2GB | 8400M GS | 160GB 7.2k | 6-Cell |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xp2002
Kan faktiskt inte svara på vad som orsakar den...

Började med någon enstaka bluescreen, nu har den lagt av fullständigt. Kommer bara till vistas inloggningsskärm, där står "kan inte hitta filen" och så kommer man ingenstans. Har inte recoveryskivan tillgänglig här men ska testa med den när jag är hemma igen.

Urval av felkoder:

0x50, 0xD1, 0xD1, 0x8E, 0x24, 0x1A

DRIVER_IRQ...
MEMORY MANAGMENT...
PAGE_FAULT_IN_NON_PAGED_AREA

Även kört Vistas minnesdiagnostikverktyg som sa att: Fel på maskinvaran har upptäckts, kontakta din leverantör.

Körde dock Dells diagnostikverktyg och den hittade inga fel.

Mailade supporten idag får se vad de säger.

Gjort en fullständig fabriksåterställning nu, men fortfarande bluescreens. Suck, blir till att ringa supporten...galet att den endast finns på engelska.

[EDIT]

Satt en timme i telefon med en irländare på supporten igår, han fick mig att skruva sönder datorn (jeeevlar va skruvarna satt hårt!). Efter att ha testat med ett RAM i taget verkar det som att 2GB-modulen är trasig. Har kört med 1 GB-modulen nu och den överlevde t.o.m. 10 minuter i prime95s torture test, utan bluescreens.

Är dock inte speciellt imponerad av den irländska supporten. Ringde först den svenska men eftersom det är en xps får man ingen hjälp. Han sa dock att om det hade varit en hem-pc hade jag fått hjälp trots att det är en xps. (!) Gick inte riktigt ihop med det han sa först, att han inte kunde beställa delar till en xps.

Återstår att se när de skickar mig en ny 2gb-modul.

Visa signatur

Intel i5 750 - Schyte Mugen 2 rev B, Gigabyte P55A-UD3 - Corsair XMS 4x2 GB 1600Mhz - Fractal design Newton R2 650w - Silverstone fortress F02 - ASUS GeForce GTX 580 1536MB - Samsung 256GB 830-Series + 6 TB lagring - Dell U2311H

MacBook pro retina 13" - i7 - 16GB RAM - 512 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BioDynamo
Det nuvarande processorurvalet kastar ju med ganska mycket. Har ni några åsikter på dessa och prisvärdet?

T8100 (2,10 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-Cache)
T8300 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-Cache) [för 40,01 € extra]
T9300 (2,50 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-Cache) [för 150,00 € extra]
T9500 (2,60 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-Cache) [för 410,00 € extra]

Jag resonerade som så att jag aldrig kommer göra något där en T8100 kommer flaskhalsa före grafikkortet, så jag körde på den snåla varianten

Minns jag inte fel kostade T8300 bara runt 300 extra istället för T8100 när jag beställde.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xp2002
Satt en timme i telefon med en irländare på supporten igår, han fick mig att skruva sönder datorn (jeeevlar va skruvarna satt hårt!).

Tyckte inte mina satt speciellt hårt. Däremot var antennerna på WLAN-kortet ordentligt fastsatta.

Permalänk
Medlem

Hur tycker ni att man ska bygga?

Om jag utgår från den näst dyraste versionen och anpassar den med 2,4 processor och lägger till 1 gig i ram så kostar den nästan lika mycket som den dyraste varianten i standardutförande (då får man dessutom lite större HD).

Är det värt att lägga till för bättre processor och mer ram eller ska man nöja sig med 2,1 processor och 2 gig ram eller alternativt bara välja en av dessa saker?

Alla åsikter uppskattas.

Visa signatur

Mvh Daniel

Permalänk

Så där!
Har kollat på denna datorn nu ett bra tag, tyckte den var för dyr förut men nu är den riktig prisvärd!??

Pris: 10 490:-

320 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
3 072 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [1x2048+1x1024]
128 MB nVidia® GeForce® 8 400M GS
13,3-tums UltraSharp™ WXGA (1280x800) CCFL-skärm (220 nit) med TrueLife™Intel® Core™ 2 Duo-processorer T8300 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache)

Någon som vet hur datorn är i spel?
Blir den varm osv?
tex, crysis, cod4, bf2 osv?

lite jobbigt o läsa igenom 88 sidor...

mvh

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Ang, spel så kan du ju bara jämföra med liknanade datorer som har det grafikkortet. Det är alltså inget höjdarkort men man kan nog spela enklare spel med medelmåttiga settings.

Dock förstår jag inte varför du inte tog med LED-skärmen i din setting, helt klart värd de extra tillägget...

Visa signatur

| MSI Neo2 | 3200+ | 2x1 HyperX | 6800LE 16/5 | Tagan 480w | 1.1TB |
| Dell XPS M1330 | T9300 | 2GB | 8400M GS | 160GB 7.2k | 6-Cell |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borrre
Ang, spel så kan du ju bara jämföra med liknanade datorer som har det grafikkortet. Det är alltså inget höjdarkort men man kan nog spela enklare spel med medelmåttiga settings.

Dock förstår jag inte varför du inte tog med LED-skärmen i din setting, helt klart värd de extra tillägget...

Vad skiljer en LED-skärm mot en traditionell?

Visa signatur

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_J
Vad skiljer en LED-skärm mot en traditionell?

En LED-skärm är tunnare, drar mindre batteri och är ljusare än en vanlig skärm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
Så där!
Någon som vet hur datorn är i spel?
Blir den varm osv?
tex, crysis, cod4, bf2 osv?

lite jobbigt o läsa igenom 88 sidor...

mvh

SweClockers saknar verkligen en funktion för att söka inom en viss tråd. Annars blir såna här långa trådar väldigt obekväma...

Men för att svara på din fråga så visst blir datorn varm, precis som alla (?) laptops. Dock tycker jag inte att det är något som stör utan du kan ha den i knäet ändå. Skulle jag uppskatta något så blir det strax över korppstemperatur, tycker det mest är hårddisken som blir varm på undersidan, inte så mycket de övriga delarna.

Permalänk
Medlem

Tänkte slå till på denna idag, har funderat rätt länge men är lite fundersam på rabattkoder, tycker alltid när jag kollat tidiare att det funnits 10% och 15% koder. Nu har jag bara min studentkod på 5%.

Denna setup kostar 9290 vilket iofs låter vettigt men går att få den billigare?

dell

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizze_Trial
Tänkte slå till på denna idag, har funderat rätt länge men är lite fundersam på rabattkoder, tycker alltid när jag kollat tidiare att det funnits 10% och 15% koder. Nu har jag bara min studentkod på 5%.

Denna setup kostar 9290 vilket iofs låter vettigt men går att få den billigare?

dell

Vänta ett par veckor så kommer det nya rabatter. Dock är ju 2500 ganska hög grundrabatt så att säga. Dessutom har de uppgraderat hårddisken till en större.

Någon som vet vilka minneskort som funkar i läsaren? Kollade på orderbekräftelsen och där stod inte ens läsaren med på listan.

Permalänk

förmodligen SD.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk

Jämte minneskortsläsaren står det med vit text "SD/MMC - MS/Pro".

Angående värmen så blir inte min irriterande varm alls. Det är just nere till vänster där hårddisken sitter som kan bli lite varm, men inget jag nånsin stört mig på. Däremot så kan man störa sig på att båda fläktarna går även om man bara surfar. Tycker det är konstigt för så varm borde den inte bli då. Fast jag surfar iofs mest på nätterna när det är knäpptyst omkring mig. Men det är som sagt det enda som ja kan störa mig på hos denna underbara lilla maskin. Kan inte tänka mig en annan bärbar nu när jag har denna (har inte testat så värst många...)!

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik1
Vänta ett par veckor så kommer det nya rabatter. Dock är ju 2500 ganska hög grundrabatt så att säga. Dessutom har de uppgraderat hårddisken till en större.

Någon som vet vilka minneskort som funkar i läsaren? Kollade på orderbekräftelsen och där stod inte ens läsaren med på listan.

Jag har testat SD och xD (olympus), båda fungerar. Vet inte hur det är med Sonys M2-kort, någon som vet? Jag har bara ett litet i min SE-mobil, kanske är värt att skaffa en adapter?

Vad gäller värme så inget jag stör mig på. Fläktarna kör ständigt, men låter inte så mycket att det stör när man ser film å sånt (väldigt subjektivt ). När man spelar däremot, då stiger oljudsnivån rejält - inte för att det gör något då. De enda spel jag kört är Half-Life 2: Lost Coast och Portal, båda flyter mycket fint med allt max sålänge man inte kör med AA etc.

Permalänk

Någon som vet när det kommer en ny modell av 1330?
Har själv en som jag är jätte nöjd med men det skulle vara kul med lite bättre graffe och ny design.

Visa signatur

_________________
Jag blir lycklig av prylar.

Permalänk
Medlem

Vad spännande, fick min m1330 på mindre än en vecka, från beställning till leverans, och idag fick jag ett mail från dell om att leveransen blir försenad. Spännande värre

Permalänk
Medlem

M2 korten kräver adapter

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.

Permalänk
Medlem

Ok, har funderat ett tag och kommit fram till att jag ska köpa en ny laptop istället för en klumpig stationär..

Denna har blivit väldigt intressant, pga storleken och priset..
Men 8400M kortet gör mig väldigt skeptisk..
Går det att spela på datorn över huvud taget?
läste till mig ca 1500 poäng i 3dmark06.
Ska då självklart inte spela crysis på very high
Mestadels CS och Wc3, vilket jag vet går, men även lite nyare spel som tex Bf2..
Går det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feliQ
Ok, har funderat ett tag och kommit fram till att jag ska köpa en ny laptop istället för en klumpig stationär..

Denna har blivit väldigt intressant, pga storleken och priset..
Men 8400M kortet gör mig väldigt skeptisk..
Går det att spela på datorn över huvud taget?
läste till mig ca 1500 poäng i 3dmark06.
Ska då självklart inte spela crysis på very high
Mestadels CS och Wc3, vilket jag vet går, men även lite nyare spel som tex Bf2..
Går det?

Datorn duger alldelles utmärkt sålänge du inte vill spela på ultra high. Du kan köra så gott som alla nya spel på low/medium. Inte provat så mycket men vill minnas att Cod4 flöt på bra strax under medium. Står en del i tråden också om du tittar...

Dock kan en 13-tums bärbar inte ersätta en stationär, långt ifrån. Då får du gå till de med större skärm för att få någon prestanda värd att tala om. Skärmstorleken är i mitt tyckte inte optimal för att spela mycket på heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik1
Datorn duger alldelles utmärkt sålänge du inte vill spela på ultra high. Du kan köra så gott som alla nya spel på low/medium. Inte provat så mycket men vill minnas att Cod4 flöt på bra strax under medium. Står en del i tråden också om du tittar...

Dock kan en 13-tums bärbar inte ersätta en stationär, långt ifrån. Då får du gå till de med större skärm för att få någon prestanda värd att tala om. Skärmstorleken är i mitt tyckte inte optimal för att spela mycket på heller.

Det låter bra.. Jag är nämligen inte grafikkåt
Men, tycker du att det är bättre att satsa på en med 15.4" istället?
För att få 8600M GT Kortet menar jag..
17" blev ju mycket dyrare..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feliQ
Det låter bra.. Jag är nämligen inte grafikkåt
Men, tycker du att det är bättre att satsa på en med 15.4" istället?
För att få 8600M GT Kortet menar jag..
17" blev ju mycket dyrare..

Beror ju på hur mycket du prioriterar prestanda framför att kunna vara rörlig. Jag skulle själv inte vilja ha en 15-tum. Gränsen går vid 14, men sen har jag ju med min dator på tåget varje dag, och släpar runt på den hela tiden. Vet inte riktigt hur stor skillnaden är i prestanda, men det lär ju helt klart fungera bättre, fast till kostnaden av att den blir större. Du kan ju kolla upp lite prestanda siffror på de båda och sen väga det mot att den blir större och tyngre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik1
Beror ju på hur mycket du prioriterar prestanda framför att kunna vara rörlig. Jag skulle själv inte vilja ha en 15-tum. Gränsen går vid 14, men sen har jag ju med min dator på tåget varje dag, och släpar runt på den hela tiden. Vet inte riktigt hur stor skillnaden är i prestanda, men det lär ju helt klart fungera bättre, fast till kostnaden av att den blir större. Du kan ju kolla upp lite prestanda siffror på de båda och sen väga det mot att den blir större och tyngre.

Jo, jag ska väl också släåa runt på datorn ganska mycket jag med..
Men jag tycker också att gränsen går vid ca 14..
Har man en 17 " så är den inte speciellt "bärbar" tycker jag..
Plus att jag spelar faktiskt nästan ingenting nuförtiden så..

Aja, får väl kolla lite prestandatest etc, tack för hjälpen.

Edit: Kan även passa på att fråga, har någon här en M1330 med 9cellsbatteri?
Skulle uppskatta lite bilder på hur mycket det sticker ut etc..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feliQ
Jo, jag ska väl också släåa runt på datorn ganska mycket jag med..
Men jag tycker också att gränsen går vid ca 14..
Har man en 17 " så är den inte speciellt "bärbar" tycker jag..
Plus att jag spelar faktiskt nästan ingenting nuförtiden så..

Aja, får väl kolla lite prestandatest etc, tack för hjälpen.

Edit: Kan även passa på att fråga, har någon här en M1330 med 9cellsbatteri?
Skulle uppskatta lite bilder på hur mycket det sticker ut etc..

Har inget 9 cell själv, men har vänner som har. Bilder finns att hitta på Google. Min personliga uppfattning är dock att de ser klumpigare ut på bilderna än i verkligheten. Ångrar mig nästan lite att jag inte tog 9-cell batteri istället för 6 cells när jag beställde då det bara var 3-400 kr extra. Att köpa det nu kostar upp emot 2000.

Enda jag kan anmärka är att det blir ett litet glapp på någon mm i 9-cellsbatteriet, i alla fall den jag hade att känna på. Sen tyckte jag inte det var speciellt kvämt i knäet, dock är det lite bättre på bord då den får en viss vinkel. Anledningen till att jag tog 6-cell och inte 9-cell är att jag för det mesta befinner mig vid ett eluttag när jag har med datorn. Är man mycket borta från eluttag skulle jag dock inte tveka att ta 9-cell, är man som jag nästan alltid på ställen där det finns möjlighet att koppla in sig räcker 6-cells gott och väl.

http://www.dell-m1330-info.com/images/dell_xps_m1330_battery_...
http://www.dell-m1330-info.com/images/dell_xps_m1330_battery_...

http://www.degadget.com/photos/Dell_XPS_M1330_2.jpg

Permalänk
Medlem

tja allihop!

Jag råkade stoppa in en sådan där mini-cd (8cm) i min xps men nu kan jag inte få ut, den kunde inte heller läsa den. Är det någon som har en aning hur jag får ut skivan?
jag kollade på dell support sidor där stod att man inte kunde stoppa in mini-cds i slot-in driven och att jag skulle kontakta supporten om gjort det.
Men jag tänkte att någon har kanske hade en snabbare och bättre lösning?
Jag har förövrigt mejlat dellsupporten men inte fått något svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kelo
tja allihop!

Jag råkade stoppa in en sådan där mini-cd (8cm) i min xps men nu kan jag inte få ut, den kunde inte heller läsa den. Är det någon som har en aning hur jag får ut skivan?
jag kollade på dell support sidor där stod att man inte kunde stoppa in mini-cds i slot-in driven och att jag skulle kontakta supporten om gjort det.
Men jag tänkte att någon har kanske hade en snabbare och bättre lösning?
Jag har förövrigt mejlat dellsupporten men inte fått något svar.

Faktiskt lyckats göra precis samma sak
Fick ut skivan med en tunn smörkniv. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men lyfte typ ut skivan.
Nog ingen idiotsäker lösning, och som man brukar säga, jag tar inget ansvar för att inte förstör mer än den hjälper...

(En ickeledande smörkniv är nog att rekomendera. Kanske tom ett kreditkort kan funka?)

Permalänk
Medlem

Om du vill ha snabbt svar skall du ringa dem. mailsupporten är inget vidare snabb på att svara..

Visa signatur

| MSI Neo2 | 3200+ | 2x1 HyperX | 6800LE 16/5 | Tagan 480w | 1.1TB |
| Dell XPS M1330 | T9300 | 2GB | 8400M GS | 160GB 7.2k | 6-Cell |