Permalänk

Linksys WRT54GL eller Netgear WNR834B

Nu när man står i valet och kvalet mellan vilken router man ska välja så har jag åtminstone kommit fram till två kandidater:

Den ena är N-draft-routern från Netgear WNR834B. Den är snygg, snabb, har dolda antenner, stöder N-draft och är helt enkelt ganska modern. Priset på den är också låga 558 inkl frakt.

Nästa kandidat är Linksys WRT54GL som har många år på nacken. Men den är ändå den mest kritikerrosade router jag läst om. Den är snabb, konfigurerbar, stabil (!) och gör allt rätt helt enkelt. Enda nackdelen jag kan se är att den är lite äldre och då inte stöder N. Den kostar 598 inkl frakt - alltså mer än den nyare Netgearroutern.

Vad tycker ni att man borde gå på? Jag kommer troligtvis inte att använda N-hastigheten alls - men det känns juh framtidssäkrare.

Alla kommentarer är välkomna.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

jag skulle definitivt skaffa wrt54gl, av de anledningar du nämner.

jag har ingen användning alls av n-draft. så därför är det ett solklart val, dessutom har jag inte 300Mbit wan eller ens 100Mbit.

Permalänk
Medlem

Har noderna n-draft nätverkskort? Ska du utnyttja draft-n så måste även noderna ha draft-n. Jag tycker det är lite tidigt att satsa på 802.11n utkasten. Så vitt jag vet är inte 802.11n en standard än och risken finns ju att prylarna inte blir helt kompatibla när 802.11n blir en standard.

Jag skulle vilja rekommendera en WRT54GL + dd-wrt som firmware, kör det själv och det har aldrig krånglat. Massvis med funktioner om man kör med dd-wrt, tomato eller liknade. Lätt bästa routern som jag har ägt. Det enda negativa är att designen är lite tråkig, lite mycket "Industri-design", men smaken är som baken.

Permalänk
Medlem

jag skulle helt klart ta N-draft routern, för du sällan över större mängder data och inte behöver den speeden så räcker wrt54gl, äger själv en sådan enda nackdelen är hastigheten annars är den stabil som få, vart uppe säkert i ett halvår nu utan avbrott :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Har noderna n-draft nätverkskort? Ska du utnyttja draft-n så måste även noderna ha draft-n. Jag tycker det är lite tidigt att satsa på 802.11n utkasten. Så vitt jag vet är inte 802.11n en standard än och risken finns ju att prylarna inte blir helt kompatibla när 802.11n blir en standard.

Jag skulle vilja rekommendera en WRT54GL + dd-wrt som firmware, kör det själv och det har aldrig krånglat. Massvis med funktioner om man kör med dd-wrt, tomato eller liknade. Lätt bästa routern som jag har ägt. Det enda negativa är att designen är lite tråkig, lite mycket "Industri-design", men smaken är som baken.

De enheter som klarar Draft 2.0 ska kunna uppdateras till fullständiga standarden när den kommer, så också Netgear WNR834B

tcntad pratade om att han inte hade 300Mbps internet, det är ju egentligen ganska ovidkommande då man också har massvis med trafik internt på nätet, man har inte direkt gbit-anslutning mot nätet men många har ändå det internt för att kunna föra över data snabbare mellan datorerna.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Tack för alla svar!

Vill bara höra från er som rekommenderar Netgear: Måste jag då ha N-nätverkskort i datorerna för att känna av fördelerna? Varken min flickväns dator (som är den enda datorn som kommer köra trådlöst) kommer ha ett N-kort. Inte heller PS3 eller Wii stödjer N (eller?). Jag har också hört rätt mycket tjat om att Netgear startar om sig, stämmer detta för WNR834B också?

Tack återigen!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
De enheter som klarar Draft 2.0 ska kunna uppdateras till fullständiga standarden när den kommer, så också Netgear WNR834B

tcntad pratade om att han inte hade 300Mbps internet, det är ju egentligen ganska ovidkommande då man också har massvis med trafik internt på nätet, man har inte direkt gbit-anslutning mot nätet men många har ändå det internt för att kunna föra över data snabbare mellan datorerna.

självklart. har 8/4 och funderar på att smälla upp nån server så allt kommer att gå via den och då blir det en hel del trafik internt, alltså i nätverket.

totalmissade att lägga till det :\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pada-chan
Tack för alla svar!

Vill bara höra från er som rekommenderar Netgear: Måste jag då ha N-nätverkskort i datorerna för att känna av fördelerna? Varken min flickväns dator (som är den enda datorn som kommer köra trådlöst) kommer ha ett N-kort. Inte heller PS3 eller Wii stödjer N (eller?). Jag har också hört rätt mycket tjat om att Netgear startar om sig, stämmer detta för WNR834B också?

Tack återigen!

Min WNR834B har aldrig startat om sig av sig själv.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Kör på Linksys WRT54GL med DD-WRT v.23 Service pack 2.
Har aldrig haft problem över huvud taget med den router sen är den stabil som en betong bunker också.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=74148

Visa signatur

BenQ XL2420G G-Sync | Asus Z170 Pro Gaming | I7 6700K@4500000000Hz | Dominator DDR4 4x4gb@2850mhz | Asus GTX 970 Strix | Intel 520 2x180GB SSD, WD 4TiB RED and NAS 3x4TiB i RAID-Z1 | 1TB VM Drive | 180GB SSD | XigmaNAS Xeon E3-1225 v3 | 20GB ECC DDR3 | (Dell T20 based) |
Jag bad min vän skicka en tarball så jag kunde kompilera en app till min Android-testlur, det var visst inte Linux i alla fall...