Permalänk
Medlem

Ny skärm, 22-24" ca 7000kr, pls help

Tjoho

Då är det dags att börja leta ny skärm. Runt 22-24". Skärmen ska jag ha till för spel och den skall också nyttjas till olika ritprogram, typ photoshop.

Vad har du att rekommendera?

Permalänk
Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem

den är trevlig, ja

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Eller om du lägger till ytterligare ett par tusen så hittar du Eizo´s SX2461W, den är snäppet bättre för photoshop.

// Honda600

Visa signatur

Finns en anledning till att folk betalar lite extra för en Eizo !!

Gigabyte GA-P35-DS3 Rev 2.0 / E8200 @ 3,2Ghz / Arctic Freezer 7 Pro / 4X1Gb Corsair PC6400 4-4-4-12/ Geforce 8400 / 2 X SATA 160Gb / Eizo / Vista 32-bit

Permalänk

Den här tycker jag du ska satsa på
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=278042

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Lacie 324, jag har ägt den ca 2 veckor och är supernöjd!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=267319

Snygg e den också

Visa signatur

LACIE 324

Permalänk

Bara jag som förstår cirka 7000kr?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Skärmen Jonte rekommenderar kostar bara 300kr mer än Eizon. Det är inte någon stor skillnad.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Skärmen Jonte rekommenderar kostar bara 300kr mer än Eizon. Det är inte någon stor skillnad.

Sant iofs, tänkte mer på de andra skärmarna.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Sant iofs, tänkte mer på de andra skärmarna.

Ja,Honda lyckas alltid rekommenderar skärmar några tusenlappar över budgeten .
Vad händer när någon har 15k i budget?

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=293619

den kanske?

TN panel tyvärr, inget för att måla på, I know.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk

Håller med Wilwarin. TN paneler är urusla verkligen och är ingenting för Photoshop och sådana ändamål.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Avstängd

7000kr

mycket pengar

kanske skulle satsa på en LCDtv istället för skärm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KRQKAN
spara pengarna o köp http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SPWMU1913...

Vad ska det betyda? "Spara pengarna och köp någonting för 10 000kr istället".

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk

Lenovo ThinkVision L220X

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=241408

Jag gillar skarpt att den är 22" istället för 24" men 1920x1200. kostar 4200 kr. En av de populäraste just nu ( men även fulaste tyvärr) Jag sitter själv med magont då jag inte kan bestämma mig om jag kan leva med designen. Men jag kan iofs modda den.

Jag antar att du har ett wacom intuos ritbord med digitalpenna. Har du inte det så är det bättre att du lägger 3000 kr på pennan och köper skärmen ovan. Pennan + en 14" skärm är bättre än en skärm för 10 000 kr + mus.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Vad ska det betyda? "Spara pengarna och köp någonting för 10 000kr istället".

spara pengarna tills man har 10k

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

Jepp spara 10 000 kr för att köpa en lågupplöst 19" 3dskärm... sämsta tipset hitills för photoshop kan jag lova.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Inte alltid Mittens... men det händer när jag ser en ny bättre modell )

Fast det beror på vad dom nämner att dom ska använda skärmen till,
Min vanligaste rekommendation är faktiskt M1950SR för dom som letar efter en 19"
Den kostar "bara" 1995:- vilket är billigt med tanke på att det är en VA-panel i den..

// Honda600

Visa signatur

Finns en anledning till att folk betalar lite extra för en Eizo !!

Gigabyte GA-P35-DS3 Rev 2.0 / E8200 @ 3,2Ghz / Arctic Freezer 7 Pro / 4X1Gb Corsair PC6400 4-4-4-12/ Geforce 8400 / 2 X SATA 160Gb / Eizo / Vista 32-bit

Permalänk

Sanslös strömförbrukning på Eizo S2431W, 110W. Jämför det med S2401 som drar max 34W.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

kolla spec innan du säger ngt, båda drar 34w, vilket är väldigt lite för en 24', de peakar på mera ja.. men avarage skall vara 34w

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Hejsan, blev nyss medlem \o_

Jag är också i marknaden (kan man säga så på svenska?) för en 24" skärm som håller lite bättre kvalite också, 7000 kr e också mitt tak faktiskt. förlåt om jag hi-jackar tråden men tyckte det verkade onödigt o starta en ny när vi har samma kriterier för skärmar på ett ungefär.

Jag använder iof inget photoshop lr liknande, men jag ser på film, spelar pyttelite men det händer och jag vill ändå ha kvalite när man väl sitter där.
filmer / serier / poker / research kommer den användas till.
btw varför ens rekomendera skärmar som kostar 3k över maxtaket recensenten satt?
"spara".. hade han velat spara hade han väl skrivit att taket va 10k

jag har en budget LG-skärm atm, 22" wide 1680*1050 i max med vääääldigt dålig betraktningsvinkel, antagligen en TN-panel, jag kan dock ej vara säker för jag vann den och fick inga specs till den.
jag e inte intresserad av TN heller, monitorn är ju den komponent man använder mest av alla i burken, så jag tänker spendera mest på den !!

Eizo osar kvalite men jag vet inte hur bra prestandan i förhållande till priset är?
vilka märken e det man ska undvika om man vill ha kvalite, jag frågar föratt jag har aldrig köpt en skärm i mitt liv.. den senaste vann jag och innan det hade jag en 22 CRT som jag kallade monstert för den vägde 55.5 kg, som förövrigt tappades i golvet pga den redan nämnda tygden

edit: inga behov av flashiga extra-bling som högtalare o pivot fot o allt sånnt, jag vill ha mest skärm för min peng möjlig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boxman8
...

jag har en budget LG-skärm atm, 22" wide 1680*1050 i max med vääääldigt dålig betraktningsvinkel, antagligen en TN-panel, jag kan dock ej vara säker för jag vann den och fick inga specs till den.
jag e inte intresserad av TN heller, monitorn är ju den komponent man använder mest av alla i burken, så jag tänker spendera mest på den !!

Eizo osar kvalite men jag vet inte hur bra prestandan i förhållande till priset är?
vilka märken e det man ska undvika om man vill ha kvalite, jag frågar föratt jag har aldrig köpt en skärm i mitt liv.. den senaste vann jag och innan det hade jag en 22 CRT som jag kallade monstert för den vägde 55.5 kg, som förövrigt tappades i golvet pga den redan nämnda tygden

Nästan alla 22or har TN-panel, fanns några exotiska undantag och har kommit två nya, Lenovo nånting och Eizo nånting som kör på MVA-paneler men annars är resten TN.

Tycker det är svårt att säga att man ska undvika några speciella märken, förutom de som enbart kör budget då kanske.

Ansträngde mig (ehh) och satte in 5000kr som lägsta prisnivå i 24-tumsklassen, allt under det är TN.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1020#rparams=k=s184985...

Sen är det även några TN-skärmar som smugit sig in där, men inte många tror jag. [Markera produkten] SyncMaster T240HD är en.

Eizo 2431 som det talas om har av någon underlig anledning fallet bort från prisjakt men den kostar iaf ca 8000, grejen är att de flesta 24-tummare verkar ligga däromkring. Svårt att få nåt under 7000, du har en Viewsonic iofs, 2435, kanske kan vara nåt.

Annars tycker jag du ska fundera på att avvakta tills det kommer nya modeller.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

hej

okey jag försöker citera men det funkar inte...jag brukar inte vara på forum så är kanske grön.

iaf .. när du säger vänta tills bättre modeller kommer, är det för att de som är ute inte är bra, eller de har varit ute ett tag och nya är på intåg? någon spec. skärm du väntar på ?

jag har tålamod att vänta på något bra så det är inget problem.

en till fråga, sorry jag snor tråden lite ofrivilligt nu men ..

hur är det med ljudnivån egentligen, är de flesta nya tysta eller ignorerar folk bara det när det kommer till skärmar? jag vill gärna ha tyst

tack för hjälpen jonte!

Permalänk

Re: hej

Citat:

Ursprungligen inskrivet av boxman8
okey jag försöker citera men det funkar inte...jag brukar inte vara på forum så är kanske grön.

Du har två knappar bredvid varandra, ändra och citera. Jag har kopierat [][]-taggarna nu när jag delar in ditt inlägg i flera delar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av boxman8
iaf .. när du säger vänta tills bättre modeller kommer, är det för att de som är ute inte är bra, eller de har varit ute ett tag och nya är på intåg? någon spec. skärm du väntar på ?

jag har tålamod att vänta på något bra så det är inget problem.

Nej, inte alls att de skulle vara dåliga, mer att det kan tänkas komma nytt då många varit ute rätt länge.
Själv länkade jag till en LG-skärm precis i början av tråden, frågan är om den är så bra, finns fortfarande inga riktiga recensioner ute på nätet utan bara lite vad tyska användare skrivit på ett forum. LG hade även en bra 24-tummare som nu har utgått, L245. Borde komma en ersättare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av boxman8
en till fråga, sorry jag snor tråden lite ofrivilligt nu men ..

hur är det med ljudnivån egentligen, är de flesta nya tysta eller ignorerar folk bara det när det kommer till skärmar? jag vill gärna ha tyst

tack för hjälpen jonte!

Vet inte riktigt, merparten är tysta vad jag vet men visst finns det skärmar som kan pipa eller tjuta lite, tror dock det är nåt man kan råka ut för bland de flesta märken, bara att begära retur.

Visa signatur

««« »»»