Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Medlem

Hej alla, detta är ett såntdär jag-har-inget-å-göra-på-natten-inlägg.

Jag har haft min sedan aug. nu och är jättenöjd med min, speciellt utseendet!
Jag skaffade min för att anteckna på föreläsningar med och det klarar den ju galant (W-LED skärmen är värd pengarna!). Tyvärr har jag tappat tron på konventionella laptops som antecknings don. Det är ett sånt krångel att byta färg eller skriva specialtecken och man kan inte strukturerar upp anteckningarna som med block & penna.
Möjligen att Mac är bättre men jag har inte testat den.

Word är väl bästa programmet när de gäller att komma åt specialtecken, färg mm. men de är inte tillräckligt för mig. F1 knapparna borde bytas till byta-färg-knappar eller OLED som kan variera funktione beroende på vad man gör.

Sen tycker jag det är töntigt att det fortfarande finns stötkänsliga mekaniska delar i en "bärbar" dator. Värst är ju ändå att man fortfarande är begränsad till några få timmars arbete på en laddning. Jag längtar efter framtiden!

Så till er som har samma användningsområden som jag(anteckna surfa se film). Köp en "skrivmaskin" med SSD och slöaste cpu:n á la Air eller budgetalt. MacBook. m1330 kan inte ersätta en spelmaskin, och den drar lite för mkt ström för en skrivmaskin.
Skulle jag göra efterträdaren skulle jag göra den mer "skrivmaskinsaktig", helt i metall och plattare på den plastiga undersidan.

Men den är snyggast! Alla vill ha den!

http://ikea2000.bilddagboken.se/p/show.html?id=199768035&dire...

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Har haft min sen Feb nu och är nöjd...

Tänkte kolla temp nivån på era andras??

Mina kärnor ligger på 50-54 grader idle nu i värmen... annars kanske runt 45

Är det onormalt mkt för de här CPU som sitter i, eller är det normala värden?
tycker det är rätt drygt när den ska spotta ur sig ritkigt het varmluft och vara svinhet över tangentbordet och där jag vilar händerna när jag använder musen och skriver.

Bara jag som tycker så? Eller har ni redan kanske gått igenom tempen tidigare i tråden?

EDIT: Nu är den över 60 bara av att surfa och har hyffsat ljummen luft utifrån som kommer in genom hela vardagsrummet... är så att jag tkr det är smått kyligt nu när solen gått ner. Men datorn blir bara varmare å varmare.

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag är tittad in den här datorn sen den lanserades och tycker den börjar bli ett riktigt bra alternativ vad gäller pris/prestanda. Mitt stora frågetecken för närvarande är huruvida 1280*800 i upplösningen verkligen är tillräckligt? Skärmen är ju trots allt den viktigaste komponenten. Har läst att Dell ska börja använda Elgiganten som återförsäljare, någon som har koll på när detta kommer ske, vore skoj att se den live innan man lägger ut 10tkr. Mitt andra frågetecken är om det kommer lanseras bättre alternativ under sommaren. Jag har läst att Zepto ska släppa ett gäng 14"-datorer i juni. Kanske är bäst att vänta in dessa och kolla vad dom går för.

Systemet som jag tänkte köpa ser ut på följande vis.

Komponenter
Intel® Core™ 2 Duo-processorer T9300 (2,50 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-cache)
Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
1 års grundläggande garanti
Kamera med 0,3 megapixlar och Midnight Blue för White-LED-skärm
Tunn, lätt 13,3-tums UltraSharp™ WXGA (1280x800) White-LED-skärm (300 nitar) m. TrueLife™
Biometrisk fingeravtrycksläsare
3 072 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [1x2048+1x1024]
200 GB hårddisk med Free Fall Sensor (7200 RPM)
128 MB nVidia® GeForce® 8 400M GS
Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara
Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)

Landar på 9985kr med rabatter.. Några åsikter om detta?

Permalänk
Medlem

Köpte nyss en M1330! Och hoppas på gudarna att den funkar som jag vill.

Fick T8100 CPUn, LED skärm, 160GB HDD, 8400 GS och 4gb ram till härliga 8500 kronor! Lite rabbater och kuponger som kunde användas!

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vlad
Hej!

Komponenter
Intel® Core™ 2 Duo-processorer T9300 (2,50 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-cache)
Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
1 års grundläggande garanti
Kamera med 0,3 megapixlar och Midnight Blue för White-LED-skärm
Tunn, lätt 13,3-tums UltraSharp™ WXGA (1280x800) White-LED-skärm (300 nitar) m. TrueLife™
Biometrisk fingeravtrycksläsare
3 072 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [1x2048+1x1024]
200 GB hårddisk med Free Fall Sensor (7200 RPM)
128 MB nVidia® GeForce® 8 400M GS
Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara
Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)

Landar på 9985kr med rabatter.. Några åsikter om detta?

Jag tror du kommer bli nöjd.

Jag köpte en m1330 med samma konfiguration som din förutom 250 GB 5400 rpm hårddisk och T8300 processorn. Skärmens upplösning är visserligen inte kanon, men om den räcker mer än väl om man är villig att använda zoom-funktioner ibland.

Dessutom har LED-skärmen bra ljusstyrka. Går bra att jobba på den trots att solen ligger på den på eftermiddagarna här på kontoret. Tycker definitivt den knäcker skärmen på MacBook och Toshibas U300 som var de andra 13"-modellerna i liknande prisklass jag tittat på.

Skulle dock inte skaffa en m1330 om jag visste att jag skulle jobba med grafiktunga prylar på den. Ett integrerat 8400GS är inte mycket att hurra över, men det är iaf bättre än grafik-alternativen hos alla andra 13"-modeller jag sett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vlad
Mitt andra frågetecken är om det kommer lanseras bättre alternativ under sommaren. Jag har läst att Zepto ska släppa ett gäng 14"-datorer i juni. Kanske är bäst att vänta in dessa och kolla vad dom går för.

Intels nya platform Montevina kommer väl i sommar?

Permalänk
Medlem

Vet någon hur man kan göra för att inte behöva ändra standard i ljudalternativen när man vill köra tv-ut med HDMI?

Som det är nu måste jag gå in i ljudegenskaperna och byta till HDMI som standard för att få ljud när jag ska kolla på film via datorn.

Tacksam för tips!

Visa signatur

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_J
Vet någon hur man kan göra för att inte behöva ändra standard i ljudalternativen när man vill köra tv-ut med HDMI?

Som det är nu måste jag gå in i ljudegenskaperna och byta till HDMI som standard för att få ljud när jag ska kolla på film via datorn.

Tacksam för tips!

Du måste ändra vilken enhet som skall användas för uppspelning i programmet du använder för att se film. I windows media player t.ex. går du in under Verktyg > Alternativ > Fliken Enheter > Högtalare > Uppspelning av ljud och väljer HDMI enheten istället för default.

Visa signatur

Moderkort: Asrock Z77 Extreme4 | CPU: Intel Core I7 3770K, Noctua NH-D14 | RAM: 4x 4GB Corsair Vengeance Low Profile | GPU: Asus GTX 680 DC2T | HD: Samsung SSD 830 128GB | CHASSI: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arto
Du måste ändra vilken enhet som skall användas för uppspelning i programmet du använder för att se film. I windows media player t.ex. går du in under Verktyg > Alternativ > Fliken Enheter > Högtalare > Uppspelning av ljud och väljer HDMI enheten istället för default.

Det är så jag har gjort för att få ljud via HDMI men jag gick direkt via kontrollpanelen. (Man kommer till samma ställe även om man går via tex W.M.P)

Problemet är att om jag väljer HDMI som standard så hörs inte ljudet ur datorns vanliga högtalare.

Jag skulle vilja att båda kunde vara aktiverade samtidigt, alternativt att HDMI-ljudet aktiveras automatiskt när jag pluggar i kontakten.

Visa signatur

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Vad använder folk egentligen för forceware version?
Jag kör vista 32 bitars, och kör fortfarande med 167.45
Finns det någon som ger bättre prestanda överlag?
Har testat en hel del olika, och detta är den som ger bäst medel i både 3d mark 06, 05 och 01. Finns de som ger lite bättre i 06 och 05, men i gengäld sänker 01 dramatiskt. (Vilket märks i lite äldre spel)

Permalänk
Medlem

Ojojoj, tror jag hittat datorn jag söker!

Den verkar helt underbar! Satt ihop en liten fin konfiguration här:

Komponenter
Intel® Core™ 2 Duo-processorer T8100 (2,10 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache)
Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
1 års grundläggande garanti
Smokingsvart och kamera med 0,3 megapixlar för vit-LED-skärm
Tunn, lätt 13,3-tums UltraSharp™ WXGA (1280x800) White-LED-skärm (300 nitar) m. TrueLife™
Biometrisk fingeravtrycksläsare
4 096 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x2048]
200 GB hårddisk med Free Fall Sensor (7200 RPM)
128 MB nVidia® GeForce® 8 400M GS
Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara
Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)
Tillbehör
Ingen bärväska
Dell™ TrueMobile 355 inbyggd Bluetooth-modul - Europa
Dell™ trådlöst 1505 Wireless-N-minikort - Europa
Microsoft® Works 9.0 - svenska
Tjänst och Programvara
1 års olycksskadesupport
Ej antivirus- och säkerhetsskydd ¿ svenska
Ingår också
N05X3304
Inspiron-beställning - Sverige
Svensk dokumentation med europeisk strömsladd
Inbyggt tangentbord med låg vikt - svenskt/finskt (QWERTY)
1 års XPS Premium Warranty Support ¿ prioriterad telefonsupport och support på plats
Dells internetorder
Resurs-DVD - (diagnostik och drivrutiner)
Inget modem
65 W nätadapter

12489 kr

Ska kolla hur den ser ut imorgn, en kompis hade en sådan. Gillar jag den slår jag till imorgon!

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort rabbattkoderna! Ger dej 10+5% rabbat. Kolla i Dell rabbat tråden. Det får du inte missa!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Japp jag använde dom så fick det billigt! Plus att jag fick 5% på studentrabatt Längtar tills dne kommer!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gibsa
Japp jag använde dom så fick det billigt! Plus att jag fick 5% på studentrabatt Längtar tills dne kommer!

Hur lång leverenstid är det på dessa system nu?

Permalänk
Medlem

Jag beställde min M1330 den 30/4. Den 6/5 fick jag hem den, så det gick väldigt snabbt. Då beställde jag dessutom LED-skärmen som skulle ta 20 extra leveransdagar enligt Dell.

Permalänk

öhhhh jävla satsare, bara jag som köpt sneak version? t5500 prolle, 3 gig ram, det räcker väll?

Visa signatur

XPS 1330 -:- T5550 -:- 3 gig ram

Permalänk

Går i tankarna att köpa en M1330, vad tror ni om denna konfiguration?
Komponenter
PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo-processor T5550 (1,83 GHz, 2 MB L2-cache, 667 MHz FSB) redigera
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska redigera
SINNESRO 1 års grundläggande garanti redigera

Dell rekommenderar
3 års XPS Premium hårdvarusupport för konsument
Låt din dator fungera problemfritt med Service i hemmet
Upgrade to 3 års XPS Premium Warranty Support ¿ prioriterad telefonsupport och support på plats [lägg till 1799,00 kr 1549,00 kr eller 61:-/månad-1]
VAL AV FÄRG Smokingsvart och kamera med 0,3 megapixlar för vit-LED-skärm redigera
LCD-SKÄRM Tunn, lätt 13,3-tums UltraSharp™ WXGA (1280x800) White-LED-skärm (300 nitar) m. TrueLife™ redigera
BIOMETRISK IDENTIFIKATION Biometrisk fingeravtrycksläsare redigera
MINNE 3 072 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [1x2048+1x1024] redigera
HÅRDDISK 160 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk redigera
GRAFIKKORT 128 MB nVidia® GeForce® 8 400M GS redigera
OPTISK(A) ENHET(ER) Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara redigera
PRIMÄRT BATTERI Primärt 9-cells litiumjonbatteri (85 wattimmar) redigera
Tillbehör
BÄRVÄSKOR Targus Campus Notebook-ryggsäck XL redigera
BLUETOOTH Dell™ TrueMobile 355 inbyggd Bluetooth-modul - Europa redigera
TRÅDLÖS ANSLUTNING Intel® nästa generations Wireless-N-minikort - Europa - Core 2 Duo Processors redigera
MICROSOFT-PROGRAMVARA Microsoft® Works 9.0 - svenska

Vad tror ni man får för batteritid med lite optimering? Ska inte spela eller något på den. Har tänkt ha den som studiedator så jag kommer att släpa med den varje dag till skolan, blir det klumpigt tror ni? Står mellan M1330 eller e en 11" Asus U2E.

Valde billigaste hårddisken eftersom jag planerat att uppgradera till SSD när dem får humana priser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KikkomaN^SWE
PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo-processor T5550 (1,83 GHz, 2 MB L2-cache, 667 MHz FSB)

Skulle nog rekommendera en T8100 processor iaf.. den är ju 45nm
Vilket kan/bör ge bättre batteritid, har inte helkoll på det dock :>

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Skulle nog rekommendera en T8100 processor iaf.. den är ju 45nm
Vilket kan/bör ge bättre batteritid, har inte helkoll på det dock :>

Kom att tänka på det, tack för tipset.
Vad tror ni om den här konfigurationen?
Komponenter
Intel® Core™ 2 Duo-processorer T8100 (2,10 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache)
Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
1 års grundläggande garanti
Smokingsvart och kamera med 0,3 megapixlar för vit-LED-skärm
Tunn, lätt 13,3-tums UltraSharp™ WXGA (1280x800) White-LED-skärm (300 nitar) m. TrueLife™
Biometrisk fingeravtrycksläsare
3 072 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [1x2048+1x1024]
160 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
128 MB nVidia® GeForce® 8 400M GS
Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara
Primärt 9-cells litiumjonbatteri (85 wattimmar)
Tillbehör
Targus Campus Notebook-ryggsäck XL
Dell™ TrueMobile 355 inbyggd Bluetooth-modul - Europa
Intel® nästa generations Wireless-N-minikort - Europa - Core 2 Duo Processors
Microsoft® Works 9.0 - svenska

Något som bör ändras? Guesstimate på batteritid? Kommer den att funka att släpa med sig varje dag eller ska jag satsa på en Asus U2E 11"?

Permalänk
Medlem

Som du ser i den här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7... tråden så är det ju inte säkert att den processorn har lägre energiförbrukning.

13" är nog ungefär maxstorleken för en laptop jag alltid skulle kunna ha i ryggsäcken. Har en 15.4" nu och den är alldeles för stor och tung för att man ska orka ha med den varje dag.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Anantech har jämfört macbooks med och utan penryn (T8xxx och T9xxx är penryn):
http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=3246&p=13
Där var iaf testet entydigt, man får ~10% längre batteritid med penryn. Och snabbare cpu ger längre batteritid, eftersom en snabbare cpu kan göra klart tunga saker snabbare än en slöare och sen gå ner i sparläge och på så sätt spara batteri.

Permalänk
Medlem

Nu har jag en sista fråga innan jag beställer(jag har sökt svar på måfå i denna gigantiska sträng, men inte orkat plöja igenom 89 sidor...).

Fungerar det inbyggda 3G-modemet bra? Jag åker mycket tåg. Jag kanske ska satsa på ett kort(typ http://prisjakt.nu/produkt.php?p=160285) med möjlighet till extern antenn(med förstärkning) när det blir för besvärligt.

Vad tror ni???

Simma lungt!

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kulan_78
Nu har jag en sista fråga innan jag beställer(jag har sökt svar på måfå i denna gigantiska sträng, men inte orkat plöja igenom 89 sidor...).

Fungerar det inbyggda 3G-modemet bra? Jag åker mycket tåg. Jag kanske ska satsa på ett kort(typ http://prisjakt.nu/produkt.php?p=160285) med möjlighet till extern antenn(med förstärkning) när det blir för besvärligt.

Vad tror ni???

Simma lungt!

Inbyggda 3G-kortet fungerar alldeles utmärkt, och de inbyggda antennerna i skärmen är mycket bra

Permalänk
Medlem

Agile:

Finns det uttag för extern antenn till 3G-kortet?

Simma lugnt!

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vad skillnaden är mellan de 4 olika system man kan välja på i början på Dells hemsida? Man ser ju att "rangen" på processorerna varierar, så man kan ju tänka sig att det är olika moderkort? Blir minst sagt förvirrad när snarlika konfigurationer kostar olika mkt beroende på vilken man valde i början...

En annan fråga: ska inte spela eller något sånt, är det värt att ändå ta en penryn över den billigaste processorn? (då främst i batteri/värme synpunkt).

Permalänk

Råkade ut för en konstig sak igår. Fick nån form av grafikbugg med konstiga prickar på skärmen. Tog bort Nvidia drivorna och startade om datorn. Efter detta fick jag dock grova problem. Skärmen fylldes av massa streck och blev till slut helt vit. Detta skedde redan under uppbootningen så jag kunde inte komma åt systemåterställning eller dylikt.
Efter ett tag gick jag och la mig och lät datorn stå avstängd över natten. Nu funkar den perfekt igen.

Någon som har varit med om liknande, eller kanske vet vad det kan ha varit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Som du ser i den här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7... tråden så är det ju inte säkert att den processorn har lägre energiförbrukning.

13" är nog ungefär maxstorleken för en laptop jag alltid skulle kunna ha i ryggsäcken. Har en 15.4" nu och den är alldeles för stor och tung för att man ska orka ha med den varje dag.

Nja, så stor skillnad är det väl inte. Skiljer ju på sin höjd 2kg mellan det, och när <2kg är faktiskt svårt att känna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P37uR
Nja, så stor skillnad är det väl inte. Skiljer ju på sin höjd 2kg mellan det, och när <2kg är faktiskt svårt att känna.

Förstår inte alls vad du menar?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Förstår inte alls vad du menar?

Ursäkta, meningen såg ju koko ut när jag granskade den i efterhand.

Det jag menade var, att du känner nog inte storleksskillnad när skillnaden är mindre en 2kg.

Hoppas du förstod.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns det möjlighet att bara streama ljudet via hdmi, t.ex till en reciver? Har inte fått det att funka till tv:n utan då måste man aktivera bilden..