Vilken Sparkle 8800GT 512MB eller Leadtec

Permalänk
Medlem

Vilken Sparkle 8800GT 512MB eller Leadtec

Som topic lyder.
Har en sparkle nu men ska skicka den tillbacks på gurnd av fel.

Leadtec kostar bara en 100 mer, ska jag köra på den?

Sparklen låter som en jetmotor, iallafall mitt exemplar.
Någon som har LeadTek GeForce 8800GT 512MB pci-e som kan berätta om kortet? + om den låter mycket.

Länk till gfx sparkle och leadtec
http://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/sparkle-geforc...
http://www.inet.se/recensioner/5407848/leadtek-geforce-8800gt...

MVH

Permalänk

det låter en del om man har fläkten på över ca 75-80%. i alla fall i min datorlåda. har ett äldre chieftec dragon.

annars så är det ett snabbt o bra kort. verkar inte bli speciellt varmt heller. mitt ligger på ca 47-48 grader i XP o då är fläkten ställd på ca 80%.

kan rekommendera Leadtek-kortet.

http://www.multitronic.se/index.php?prod=PX8800GT+512MB är väl billigast just nu

Visa signatur

AMD Phenom II X2 550 upplåst till X4 @3,6Ghz. ASUS M5A78L, 12Gb Kingston DDR3, 250GB SSD KIngston, 500GB Seagate, ASUS GTX 670, ACER K242HL, WIN7 x64

Permalänk
SpelClockers

Som [SWE]nVidia säger så låter fläkten rätt så mycket om du skruvar upp varvtalet på den. Och desvärre så kyler den inte så pass bra i lägre varvtal, hade 60C idle vid 25% och 52C idle vid 50%.

Måste dock säga att kortet fungerar bra, är nöjd med köpet.

Permalänk
Medlem

tack för svaren uppskattas.

Sparklen som jag har just nu låter verkligen som en jetmotor(Den går i 30% oavsett load elelr inte och den kyler bra 43 i idle och ibland ~54 load i mycket krävande spel.)

Är leadteken inställd på 80% från början? om ljudnivån är okej på 40-50 % så tror jag att jag kanske kör på den ändå. Klarar inte av ljudnivån på den jag har nu, tror den motsvarar leadtec när den går i 80%.

Permalänk
SpelClockers

Min var inställd på 25% från början. Ljudnivån är helt okej vid 40-50% i mitt tycke.

Nu är det så att jag har datorn i ett relativt litet rum så mina temps kanske är lite högre än normalt, 25C just nu och runt 27-30 efter datorn vart på ett tag.

Permalänk
Medlem

Menar du nu att tempen är så låg när du har fläkten på 25%?

Okej, testade att sänka fläktshastighet med ntune. Det verkar som det kommer funka ganska bra. Fick ner ljudnivån lite. Ska undersöka det här vidare.
Går det att ställa in i ntune att fläktens rpm höjs när den belastas?
just nu ställde jag in 3d inställning och det betyder att den körs i den rpm som jag valt både i load och idle..

Permalänk
Medlem

Annars går det att göra en fläktprofil i rivatuner som följer kortets temp och höjer varvtalet när kortet blir varmare.

Permalänk
Medlem

Rivatuner kan inte sänka gpu hastigheten tillräckligt. bara til 25%.
ntune kan sänka hur mycket som helst.

Permalänk
Medlem

Behöver man ha mindre än 25% då? fläkten hörs ju inte då...

Permalänk

Vet inte hur det är med just Sparkle och Leadtech, men mitt XFX 8800GT är relativt tyst. Ligger på 50*C idle och upp mot 80*C load.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Sparkle ser ju ut att ha en schysst kylning i alla fall.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner