STIM vill legalisera fildelning med avgift

Permalänk
Melding Plague

STIM vill legalisera fildelning med avgift

STIM – Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå – ansvarar bland annat för att artister får betalt när deras verk framförs offentligt. Nu har STIM arbetat fram ett förslag hur fildelning och piratkopiering av musik kan legaliseras med hjälp av en speciell avgift.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice! någon som fattat vinken!

Visa signatur

E8400 @ 4.05GHz| Asus Radeon HD4870x2 | Corsair Dominator 1066MHz (2x2+1x2gb = 6gb) | Asus Maximus II Formula (P45) | Viewsonic 22" WS

Permalänk
Avstängd

Oj jag märkte inte att det just började snöa i helvetet:)))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

japp, någon som fattat att dom kan följa MED strömmen och tillämpa saker efter det, att riva isär hela sajter osv är ju helt fel riktning!

dock lär ju jag knappast betala om det inte handlar om en RIMLIG summa pengar, ungefär MAX och verkligen MAX! 100 kr i månaden. fast då donerar jag hellre dom pengarna till en bättre server för våra kära torrenttrackers (privata)

Permalänk
Medlem

Gärna det, om dom ger fan i DRM och släpper musikken i valfritt format (Läs: FLAC, OGG, 320kbps MP3 osv)

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Har nån börjat steka det kokta fläsket i vin?

Permalänk
Medlem

nyfiken på begränsningen i förhållande till prissättning. en krona låten? 100 låtar/månad? 2 filmer/månad på 100kr exempelvis. plus då spelen.

så vad händer när loggen visar att man tankat mer än gränsen? blir det straffavgifter, eller blir varje sång utöver det tillåtna belagt med fastpris?

dyker upp många frågor i melonen.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Hahaha så de vill installera mjukvara på min dator som räknar låtar och sedan säger stopp? Samt jag får betala för det?

Skojar de eller? Ska man betala också om man inte tankar mp3 då det ska "ingå" en extra avgift till det man betalar för bredbandet..

Musik-licens! Yey!

Folk här verkar tycka det är OK? Hallo? Vakna!

Jag är emot skitet som TV-licens och det här verkar vara samma sak fast för musiken på nätet...

Vill de ha betalt för sina låtar får de istället öppna en sida och sälja musik billigt där. Inte fan ska de lägga på några "fildelningsavgifter" på mitt abonnemang!

Permalänk

Re: STIM vill legalisera fildelning med avgift

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
STIM – Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå – ansvarar bland annat för att artister får betalt när deras verk framförs offentligt.

det råder en väldigt stor okunskap om hur upphovsrätten och musikbranschen i allmänhet fungerar, så jag blir lite sur när man läser sådana här felaktigheter i nyhetsmedier.
STIM bevakar inte artisters ekonomiska rättigheter och utbetalningar, utan upphovsmännens. alltså låtskrivarnas.

artist och låtskrivare är väääldigt olika yrken.
(även om artister ibland också råkar vara låtskrivare, och därmed har två yrken)

det är inte Robbie Williams ekonomiska förluster som stör mig, utan Langdon Algers, som skrev en av låtarna på hans album. (ok, hittade på exemplet, men ni fattar)

Permalänk
Medlem

Inte meningen att man ska kunna ladda ner flera miljoner låtar?

Varför inte? Så då ska småbanden än en gång stå utan chans att bli upptäckta för att folk redan laddar ner sina favoriter och fyllt kvoten?:P Ska de lägga en summa så ska det va oändligt med nedladdningar. Inga gränser det funkar inte. Summan ska heller inte vara stor. Fast det är fråga om de verkligen kommer att lyckas med att implementera detta. De som mig som inte tankar mycket låtar alls skulle ju inte ha en speciellt stor nytta av en kostnad på 500 som en som laddar ner 1000 låtar^^ Men de får väl se vad som är rimligt. Det blir väl precis som med TV-avgiften. Alla med dator måste betala stimavgift:D

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

jag betalar redan för att höra musiken på radio, se den på tv och bränna ut den på skiva. varför ska jag betala för att ladda ner den också?

om detta blir verklighet hoppas jag verkligen att man får betala efter vad man laddar ner så de inte straffar ex min morfar som enbart mailar och kollar nyheter. men då måste man ha deras program installerat och varför ska man lägga in det om man slipper?

tanken är rätt men genomförandet förmodligen lika åt helvete som allt annat de styr med.

vi laddar ner så mycket för att vi har bredband. vad sägs om att utnyttja bredbandet till att streama musik då. tänk er lokala mp3-samling plus all annan musik samlad i en gigantisk databas som du får tillgång till för ett par tior i månaden via ett program typ winamp eller itunes. det vore bättre imo.

Permalänk
Medlem

Tänk på att detta bara är tonsättarna, sen vill artisterna som sjunger och spelar också ha pengar!

Men bra initiativ, går åt rätt håll iallafall.

Permalänk
Medlem

Tycker att avgiften bör vara obligatorisk för alla som har bredband/Internettillgång för att det ska vara någon stor vits med den. Jag misstänker att många kommer strunta i avgiften och fildela ändå. Sen bör det INTE finnas begränsningar i hur mycket man får ladda ner.

Permalänk

Ja, detta förslag är i rätt riktning. Att som hittills kriminalisera miljontals människor är fullständigt idiotiskt.

Permalänk
Medlem

Toppen! OM de lyckas ge oss ett alternativ som fortfarande låter en ta del av samma mängd material till ett pris man kan betala... Och självklart ska man inte ha DRM, då kommer folk bli tvungna att vara "brottsliga" för att kunna lyssna på sin mp3.

Fast jag skulle vilja att man får betala för det man tankar, men att pengarna ska fördelas efter vad man lyssnat mest på. ;P

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det vore bättre om de sålde musik billigt, utan DRM och i bra kvalité på nätet så de som ville kunde få ladda ner. Då slipper man ett program som ska räkna, det fungerar ju inte! Det måste de fatta. Eller ska jag bli tvingad att använda Windows eller Mac OS X eller liknande bara för att kunna ladda ner? Då jag tvivlar starkt på att de ens vet vad GNU/Linux är...

Men det är ett steg i rätt riktning. Bättre än att kriminalisera - som sades ovan.

Permalänk

Ett steg framåt, tre steg bakåt. Så känns det för mig i alla fall.

Det är en fin vision STIM har, men den kommer nog aldrig fungera i praktiken. Jag tror knappast att upphovsmän, artister och företag på andra sidan kan godkänna det här förslaget. Tyvärr är faktum så att skivbolagen fortfarande är bakåtsträvande och jag förvånas gång på gång när jag handlar musik på iTunes att inte fler låtar är DRM-fria eller att de till och med saknas helt i katalogen.

Det som kommer bli skoj i denna tråd är när alla som tidigare har tyckt att det är positivt med en fast avgift per månad för att ladda hem musik nu kommer klaga på att det blir för begränsat. Kommer de aldrig lära sig att man inte kan få hela världen för en hundring...

Permalänk
Medlem

Dem drabbade blir ju utan tvekan de artister som inte vill gå med i STIM pga kostaden och de som delar musik som ingen bryr sig om, de kommer luras betala onödiga pengar.

Tanken är ändå god och om det är en rimlig kostad och verkligen nästan helt obegränsad fildelning av allt material så tror jag flera kommer nappa.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

har ju fungerat för folket hittills. bara bolagen som gnäller...

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Men det här var ju en fin tanke. Dom får nog dock slipa på detaljerna lite för det här med gränser är just det som inte funkar.
Men dom kanske har insett att dom kan följa med strömmen istället för att gå emot den utan att skada sig själva... fantastiskt.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Det har alltid varit "kassettavgift" på t.ex. tomma cd-skivor för att vi hade "fri" nerladdning innan. Försvann avgiften när nerladdning av upphovsrätsskyddat material förbjöds? Knappast va. Nu vill de ha betalt igen. Visserligen en bättre metod än det meningslösa kriminaliserandet men hur många gånger kan man äta kakan och ändå ha den kvar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
jag betalar redan för att höra musiken på radio, se den på tv och bränna ut den på skiva. varför ska jag betala för att ladda ner den också?

gör du?
när du lyssnar på en låt på radio är det radiostationen som betalar. stationen betalar en licensavgift till STIM för att få spela musik offentligt. stationen redovisar för STIM vilka låtar de har spelat och licensavgiften fördelas till upphovsmännen. samma för tv och all annan form av offentligt framförande av musik.
till och med frisörsalongen som spelar musik i bakgrunden betalar en avgift för att få spela upp musik offentligt.

Permalänk
Medlem

det e väl endast svenska artister som är med i stim ?
hur blir det med prince då,ska inte han få några pengar

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

gillar iden med att betala lite i abonnemanget för att få fildela musik. Dock så har jag inte tankat ner En Enda låt på ett halvår samt att jag har raderat all min musik jag har. Streamar webbradio istället!

säg att alla i hela sverige fick betala 12KR extra i månaden för sitt bredband, avgiften till STIM. Då skulle de få en helskotta massa pengar. och 12 kronor skadar inte mycket va? . Då kanske man skulle kunna peta in filmer i den lagliga fildelningen också.

Jag tycker att det borde bli en statlig grej och inget företag som sköter det dock. För när IFPI får spel lär det inte bli allt för roligt, med staten Sverige som caretaker skulle det bli mycket mer trevligt, men inkompetent iofs.

Permalänk
Medlem

Aldrig i livet. För TV är det en riktigt sjysst idé men såhär. Nej det håller bara inte. The fails is strong in this one

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Dem drabbade blir ju utan tvekan de artister som inte vill gå med i STIM pga kostaden och de som delar musik som ingen bryr sig om, de kommer luras betala onödiga pengar.

hur menar du?
pga vilken kostnad?

och artister har ingenting i STIM att göra. endast låtskrivare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
det e väl endast svenska artister detta gäller ?
skit samma 10kr i månaden kan carola eller någon annan svensk skitartist få av mig.

Men det är inte de kända artisterna som blir lidande, utan de okända låtskrivarna som du aldrig hört talas om.
carola kommer aldrig få ett öre av STIM någonsin, såvida hon inte skriver sitt eget material.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benemerson
gör du?

ja, hört talas om vad radiotjänst sysslar med? bra. annat är det med reklamradio och -tv, men vem bryr sig om sånt skit. 15 låtar som snurrar runt, runt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
ja, hört talas om vad radiotjänst sysslar med? bra. annat är det med reklamradio och -tv, men vem bryr sig om sånt skit. 15 låtar som snurrar runt, runt.

och du är säker på att det är musiken du lyssnar på som du betalar med radio/tv-licens?
think again.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benemerson
gör du?
när du lyssnar på en låt på radio är det radiostationen som betalar. stationen betalar en licensavgift till STIM för att få spela musik offentligt. stationen redovisar för STIM vilka låtar de har spelat och licensavgiften fördelas till upphovsmännen. samma för tv och all annan form av offentligt framförande av musik.
till och med frisörsalongen som spelar musik i bakgrunden betalar en avgift för att få spela upp musik offentligt.

Ingår inte både radio och tv i tv-licensen?Isåfall betalar jag inte ett lingon till eftersom jag redan ger radiotjänst i kiruna pengar varje kvartal:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Vill inte ha nått prg som kollar vad jag lyssnar på, då har vi snart den typen av prg på mobilen och mp3spelare oxå och en liten månatlig avgift där oxå.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730