Speldator ca 6000 och funderingar kring framtiden

Permalänk
Medlem

Speldator ca 6000 och funderingar kring framtiden

Ja, då var det (äntligen) dags att skaffa ny burk! Min 3,5 år gamla följeslagare har tjänat mig väl men nu känner jag att jag vill spela på de lite högre inställningarna igen. Crysis var kul, men inte lika snyggt på lägsta inställningarna.

Listan:

Antec Sonata III 500
Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB
Gigabyte GA-EP35-DS3
Gigabyte 8800GT (Zalman)
E8200 Box
Noctua NF-S12-1200 120mm
Samsung SH-S203D
Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS 16MB 320GB
+ X-Fi Music stulet från den nuvarande burken (Hey, jag gillar SVM)

Budgeten är tänkt kring de 6000kr, men syftet med bygget är att jag även ska kunna uppgradera datorn om sisådär 1-1,5 år och eventuellt resterande delar om lika lång tid igen. Därför är framtidskompabilitet av hög vikt, till den mån det är möjligt. Jag skulle nog prioritera i följande order: Pris, prestanda (spel), ljudnivå (idle), uppgraderingsmöjlighet, klockning ljudnivå (load).

Tyvärr jag inte är så påläst som jag skulle vilja så det är några frågor som jag skulle ha hjälp med att besvara.

1. Är det något med det här bygget som är totalpuckat som jag missat?

2. E8200, den borde gå att få upp till 3Ghz med det här systemet, eller hur? Kanske inte med stock kylning, men det kan fixa senare.

3. HD4850. Mmm, skönt att ATI är tillbaka. Saken är den att jag kan få ett 8800GT för ca 1100kr, alltså ca 500-600kr mindre än HD4850. Valet blir inte lika enkelt för mig då. En av sakerna som jag funderar över är om jag köper ett HD4850 nu om det lönar sig att köpa ett till om ca ett år för att köra i CF? En av sakerna jag oroar mig över är om det inte kommer att funka bra med ett HD4850 som jag köper om ett år, förutsatt att jag inte kan få ett av exakt samma modell. Det andra jag funderar över är hur prisvärt det är då, om det då kanske är bättre att köpa ett singelkort istället. Visst, här finns många riktiga svar, men spekulationer från kunnigt folk är alltid trevligt.

4. EP35-DS3 vs. EP35-DS4 vs. EP45-DS4? Om jag inte ska ha crossfire, tjänar jag verkligen så mycket på att ta ett av de andra mobon? Hur är det med överklockning? Just minnet och mobot hade jag ingen aning om och utgick bara från de rekommenderade som fanns på Sweclockers "månadens system" och "bästa datorpaketen".

Beställningen kommer att ske den 24-25:e. Alla tankar, svar och tips som jag kan få inom dess uppskattas.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-- Kristian Wilson, Nintendo, Inc, 1989

Permalänk
Avstängd

Skulle väl dock byta ut E8200:an mot en E8400 när du ändå är i farten. Helt klart dom 200kr extra

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Hmm, jäkligt sant. Det är inte ens 200kr, mer 150kr. Jag måste ha missat att de sänkt priset. Tack för tipset!

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-- Kristian Wilson, Nintendo, Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Måste tillägga att Gainward 8800GT har en jäkla bra kylning. Kör med överklockat i sign och kommer aldrig över 65 i load. Kör jag inte överklockat så är load på under 60 grader. Men Zalman kanske är bättre?

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~