HJÄLP, hittar inte min HDD (C):(

Permalänk

HJÄLP, hittar inte min HDD (C):(

Varhälsad!

Jo felet är att iförrgår fick jag in ett MEGA(!) virus i min bärbara HP. Efter en halv natt och en morgon fixade jag problemet! det som resterar är att när jag går in i "Den här datorn" så finns allt som fanns där innan förutom just min Hårddisk. När jag kopplar in mitt extena minne så hittar den det direkt. Men HDD "C" som operativsystemet ligger på är spårlöst försvunnen.

Vet Ni hur jag ska bära mig åt ?!

Den andra frågan är:

Också efter viruset så dök det upp en text bredvid klockan nere i höger hörn. Det står "VIRUS ALERT!".. Hur blir jag av med detta ??

Har googlat bägge problemen och inte lyckats få ett svar.

Tar även hänsyn till att det kanske redan finns en liknande tråd som denne för på Sweclockers, hittade dock ej den. Påpeka gärna detta då!

Kan även ské att jag inte placerade denna tråden rätt på sidan, men ack... det är väl inte så viktigt ?

Snälla, skulle inte skada att få expertis hjälp i detta !! :D:D:D

MVH// HP_ÄGAREN!

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Hedersmedlem

Säkert att viruset är borta?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

nae viruset är inte borta, iallafall inte vad det verkar som...

starta i felsäkert läge och ta bort precis allt du kan med t.x ccleaner och kör full systemskan med ditt antivirus och likadant med ett antispyware program

Permalänk
Hedersmedlem

Spybot S&D är ett väldigt bra program för att rensa sådant + Adaware, kör dessa också

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Proffsmoddare

Pröva göra en systemåterställning till ett datum innan du fick viruset. Borde lösa problemet

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

Naj, det är nog inte borta helt och hållet med allt fungerar iaf.

Jag har ingen tidigare återställningspungt... Dem försvann nog med viruset om dem änns funnits.

Spybot S&D har jag redan kört, det var det tillsammans med Windows Defenter som fixade viruset till dags läget. Ad-Aware rensar igentligen bara i lokala inställningar...

Har inget "riktigt" VIRUS skydd/programm... Kaspersky var det som orsakade viruset från första början.. Hittar inget annat..

Hur kör jag i "felsäkert läge" ?

ingen som har ett "direkt" svar till problemet ? xD

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk

Tyck F8 a under post så brukar man kunna komma in i felsäkertläge. kan vara någon annan F knapp eller liknande på udda datorer och distar.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Nu har jag iaf (förhoppningsvis) fixat en bild som visar felet!

det är TRE fel:

1. VIRUS ALERT! vid klockan

2. Logga ut är borta i start menyn

3. Inga HDD's hittas ( C: och recovery skall igentligen vara där )

http://static.pici.se/pictures/CDLXlQyra.jpg <-- kolla länken

Hur fixar jag dessa feel ???

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

ser att du har §7 på skrivbordet men ok..

du har med stor säkerhet virus/spyware i din burk, kör en omgång systemsökning med ditt AV (som du inte verkar ha?) och funkar inte det så kör: http://www.kaspersky.com/virusscanner

rensa bland ditt skit i tempmappar, töm temp internetfiles etc mha ccleaner och ta bort historiken etc mha din webläsare (IE7: verktgy> ta bort webbhistorik, samma princip i IE6an)

Du bör även fundera på att byta webbläsare till iaf IE7an om du vill använda IE annars FF3an, de är säkrare än IE6an

De andra kan ja inte hjälpa till med, men diskarna kanske är dolda?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
ser att du har §7 på skrivbordet men ok..

du har med stor säkerhet virus/spyware i din burk, kör en omgång systemsökning med ditt AV (som du inte verkar ha?) och funkar inte det så kör: http://www.kaspersky.com/virusscanner

rensa bland ditt skit i tempmappar, töm temp internetfiles etc mha ccleaner och ta bort historiken etc mha din webläsare (IE7: verktgy> ta bort webbhistorik, samma princip i IE6an)

Du bör även fundera på att byta webbläsare till iaf IE7an om du vill använda IE annars FF3an, de är säkrare än IE6an

De andra kan ja inte hjälpa till med, men diskarna kanske är dolda?

§7 ??

Asså jag har precis fått installera om datorn till noll, innan körde jag med Kaspersky och jag är väldigt säker på att datorn är FRI från virus i detta läget.

Hur ska jag nå Temp när jag inte kommer in i HDD'n ?

Firefox blir ersättaren senare, det r inte jag som använder den datorn så jag r inte säker på att användaren vill ha firefox...

Men i övrigt, att tömma historiken är ngt som jag gör dagligen och det har inte hjälpt ?

Ngn som vet hur jag får tillbaks det hederliga gamla skitet "XP" xD:P ??

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HP_ÄGAREN

Ngn som vet hur jag får tillbaks det hederliga gamla skitet "XP" xD:P ??

Ursäkta men vad tror du? Installera Xp förslagsvis?

Och uppenbarligen så är det något fel på datorn, hur kan du säga att du är säker på att viruset är borta?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Ursäkta men vad tror du? Installera Xp förslagsvis?

Och uppenbarligen så är det något fel på datorn, hur kan du säga att du är säker på att viruset är borta?

Att man alldrig bara kan få ett SVAR ELLER EN LÖSNING PÅ PROBLEMET !!

Se viruset som en långvarig hosta - När hostan går över, finns det fortfarande iritationer kvar i halsen.

Det samma gäller nog detta viruset. Så många virus sökningar via program och online samt en formatering av hela datorn BÖR VÄL TA BORT DOM JÄ**LAR*A ??!!! :O:O

( sen skrev jag att jag är VÄLDIGT SÄKER, det är ingen slutsats som du värkar tolka det! )

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Medlem

Finns många virus som inte kan tas bort av en vanlig formatering. Jag har inte en aning om vad du ska göra åt problemet men jag skulle testa typ "killdisk" som total raderar all information från disken.

Kör HP med restore skivor eller trycker du på någon knapp på datorn och installerar om utan några skivor, dvs direkt från en dold portion. Du kan ju installera XP annars, vilket du går från en skiva som innehåller det nämnda operativsystemet.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Finns många virus som inte kan tas bort av en vanlig formatering. Jag har inte en aning om vad du ska göra åt problemet men jag skulle testa typ "killdisk" som total raderar all information från disken.

Kör HP med restore skivor eller trycker du på någon knapp på datorn och installerar om utan några skivor, dvs direkt från en dold portion. Du kan ju installera XP annars, vilket du går från en skiva som innehåller det nämnda operativsystemet.

Ja men det är ju bara tre problem/fel, det ska inte behövas en hel ominstallation för det...

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HP_ÄGAREN
§7 ??

du har väl nerladdad film på skrivbordet ??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HP_ÄGAREN
Att man alldrig bara kan få ett SVAR ELLER EN LÖSNING PÅ PROBLEMET !!

( sen skrev jag att jag är VÄLDIGT SÄKER, det är ingen slutsats som du värkar tolka det! )

du fick ju ett svar och en lösning.. ominstallera xp var hans svar...

ja du skrev väldigt säker, och hur kan det inte vara en slutsats ??

vet inte hur bra onlineskannern är på just spyware..
självklart, tömma historik gör inte så mkt men nu tänker ja mer på tempfiler osv..

Permalänk
Medlem

Antivirus program etc tar bara bort viruset. Programmet lagar inte skadan som Virus etc har gjort. Har du så mycket problem även efter du använt sådana program så har du ett val. Det spelar ingen roll hur få fel du tycker du har.

Formatera och installera om går mycket snabbare än att leta, hoppas och vänta på att felet ska fixa sig själv.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Finns många virus som inte kan tas bort av en vanlig formatering.

Vilka då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
du har väl nerladdad film på skrivbordet ??

Det viste jag inte.. trode inte äns att den datorn hade ett sådant program... Antar att det är farligt att låta denna bilden stanna kvar där ute.. varför ska ALLT gå åt helvete idag...

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Vilka då?

Kan inte namnet på något virus utan att kola på nätet först. Vet om ett flertal personer som fått samma problem efter formateringar, problem som olika virus ligger bakom. Har själv haft en dator, när man var ung (10 bast) och dum, som aldrig blev sig själv igen efter ett virus härjat fritt.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag vet finns det bara bootsektorvirus som kan vara kvar efter en formatering, och det var väl det du menade?
Edit: Har för mig att det fanns/finns BIOS-virus också, som gör så att du inte kan använda moderkortet

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Har för mig att det fanns/finns BIOS-virus också, som gör så att du inte kan använda moderkortet

det finns flera typer av virus som utnyttjar bios på olika sätt. dels finns det de som försöker korrumpera bios och på så sätt göra datorn obrukbar. men det finns också de som "gömmer sig" i bios för att överleva diverse formateringar av diskar och sedan använder acpi för att åter infektera diskarna vid installation av os.

det kanske mest kända bios-attackerande viruset är CIH (Chernobyl, Spacefiller) som bland annat korrumperar bootblocket i bios.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
det finns flera typer av virus som utnyttjar bios på olika sätt. dels finns det de som försöker korrumpera bios och på så sätt göra datorn obrukbar. men det finns också de som "gömmer sig" i bios för att överleva diverse formateringar av diskar och sedan använder acpi för att åter infektera diskarna vid installation av os.

det kanske mest kända bios-attackerande viruset är CIH (Chernobyl, Spacefiller) som bland annat korrumperar bootblocket i bios.

Shit! fler som håller med mig om att Headcleaner borde ha nobellpriset i virus kunskap ??

men det finns inga med förslag som når utöver Formateringar ?

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Medlem

ALT A:

1. Vill du verkligen manuellt kolla vad för virus du fått.
2. Läsa på internet vad det viruset gör med datorn hos antivirus företagen.
3. Leta igenom din dator och leka programmerare för att skriva tillbaka allt igen.
4. Gör samma sak med nästa virus tillbaka till punkt 1 alltså.

Är det någon som tycker att min lista är lättare än att formatera och installera om allt?

Grejen är att oftast kan du inte lita på en dator när virus, trojaner, adaware etc lyckats ställa till så mycket skador. Antivirus programmen gör inte saken lättare genom att bara radera allt istället för att fixa filen som det var förut.

Edit:
ALT B:
Windows skivans ide av att fixa är att installera om allt ovanpå den gamla vilket tar lika lång tid som en om installering. Det innebär att man istället får problem med windows uppdate som å ena sida tjatar att du måste upptatera men å andra sida säger att det inte går för den tror du redan har dem. För att inte tala om alla program som inte funkar längre.

Sedan har du fortfarande kvar det gamla problemet + virus etc.

Ser plan B roligare ut att göra än plan A?

Tro mig, det här gör bara om du måste göra backup innan du formaterar och installerar om.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
ALT A:

1. Vill du verkligen manuellt kolla vad för virus du fått.
2. Läsa på internet vad det viruset gör med datorn hos antivirus företagen.
3. Leta igenom din dator och leka programmerare för att skriva tillbaka allt igen.
4. Gör samma sak med nästa virus tillbaka till punkt 1 alltså.

Är det någon som tycker att min lista är lättare än att formatera och installera om allt?

Grejen är att oftast kan du inte lita på en dator när virus, trojaner, adaware etc lyckats ställa till så mycket skador. Antivirus programmen gör inte saken lättare genom att bara radera allt istället för att fixa filen som det var förut.

Edit:
ALT B:
Windows skivans ide av att fixa är att installera om allt ovanpå den gamla vilket tar lika lång tid som en om installering. Det innebär att man istället får problem med windows uppdate som å ena sida tjatar att du måste upptatera men å andra sida säger att det inte går för den tror du redan har dem. För att inte tala om alla program som inte funkar längre.

Sedan har du fortfarande kvar det gamla problemet + virus etc.

Ser plan B roligare ut att göra än plan A?

Tro mig, det här gör bara om du måste göra backup innan du formaterar och installerar om.

A = har jag ju försökt

B = Jag brukar alldrig ta hjälp av Windows Update så skit i det. PLUS, jag har alldrig fått problem med WinUpdate efter att ha genomfört B.

Fortfarande ingen som kan skriva exempel: Gå in i Regedit och välj HKEY_LOCAL_MACHINE, clicka där välj sen de å de ect ect.... ???

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HP_ÄGAREN
A = har jag ju försökt

B = Jag brukar alldrig ta hjälp av Windows Update så skit i det. PLUS, jag har alldrig fått problem med WinUpdate efter att ha genomfört B.

Fortfarande ingen som kan skriva exempel: Gå in i Regedit och välj HKEY_LOCAL_MACHINE, clicka där välj sen de å de ect ect.... ???

Plan A är som du så gärna vill göra är för jobbig
(Regedit och allt annat).

*Du vet inte vad du har haft för virus,
*Hur många virus
*Vad de har gjort

Du kommer att misslyckas med plan A. Plan A som du vill ha råd med är det jobbigaste du kan göra för du vet inte vad du har fått eller vad det blev för skador i widndows.

Plan B=Reparerings alternativet på Windows skivan. Det finns 3 sätt att fixa till det med windows skivan. Alla 3 sätten tar nästan lika lång tid. Av de 3 sätten är det bästa att formatera och installera om. De andra 2 sätten använder man bara om man desperat måste göra backup först.

Vad är det för fel med att formatera och installera om? Alla andra saker som jag kommer på innebär att du först måste ha ett fungerande och lus fri hårdisk. Dvs göra innan man får problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Plan A är som du så gärna vill göra är för jobbig
(Regedit och allt annat).

*Du vet inte vad du har haft för virus,
*Hur många virus
*Vad de har gjort

Du kommer att misslyckas med plan A. Plan A som du vill ha råd med är det jobbigaste du kan göra för du vet inte vad du har fått eller vad det blev för skador i widndows.

Plan B=Reparerings alternativet på Windows skivan. Det finns 3 sätt att fixa till det med windows skivan. Alla 3 sätten tar nästan lika lång tid. Av de 3 sätten är det bästa att formatera och installera om. De andra 2 sätten använder man bara om man desperat måste göra backup först.

Vad är det för fel med att formatera och installera om? Alla andra saker som jag kommer på innebär att du först måste ha ett fungerande och lus fri hårdisk. Dvs göra innan man får problem.

Jösses mariekex! Du tror för mkt...

Det är inget fel på att installera om, bara det att jag redan har gjort det och vill inte behöva lägga om allt igen! Datorn är REN! Fungerar som en drömm... Felet är att även solen har sina mörkasidor, svåra virus lämnar gärna spår efter sig! Det har det gjort i detta fallet.

Allt jag ber om är ngn som VET hur man löser problemen ? Om mannen som ligger bakom viruset vet hur man får datorn att gömma HDD'n och hur man skriver en text bredvid klockan så MÅSTE det ju finnas ngn som vet hur man ÄNDRAR TILL BAKS ALLT IGEN!

SNÄLLA!!

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!