Permalänk

15.4" med 1920x1200 och Montevina?

Nu är det så att jag snart ska dra till Australien och behöver en laptop. Skärmstorleken får max vara 15.4" och jag behöver en upplösning på 1920x1200 för pokerspel. Jag har tittat lite på M1530 men det känns dumt att köpa en sån nu när Montevina är släppt, dessutom är jag lite orolig för de defekta grafikkorten.

Jag ska inte spela eller något på datorn så de enda kraven jag har är 15.4", motevina och 1920x1200. Finns det någon dator ute som passar mig.

Ps. Har inte tid att vänta tills dell får tummen ur och uppgraderar till montevina för då är jag nog redan i Australien.

Jag är grymt tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Har du sett (IRL) en 15.4" med den upplösningen?

Text som visas är nämligen extremt liten om du har den upplösningen på den ytan.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Vilken text då?

Permalänk

Textstorleken går ju att ändra. Behöver 1920x1200 för att kunna spela 4-5 bord utan jobbigt stor överlappning.

Permalänk
Avstängd

kolla kobalt computers, dom har riktigt fina saker.
Beställde själv en sådan, avbestäldde dock när jag hittade en klipp på blocket.

Skickar från england, du kan få med svenskt tangentbord, samt rabatt på deras 9800gt kort om du ringer in och pratar snällt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KikkomaN^SWE
Textstorleken går ju att ändra. Behöver 1920x1200 för att kunna spela 4-5 bord utan jobbigt stor överlappning.

Sant att den går att ändra, men har du testat att ändra en plattskärms upplösning från native? Bilden blir väldigt grumlig och kass i största allmänhet.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Re: 15.4" med 1920x1200 och Montevina?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KikkomaN^SWE
de enda kraven jag har är 15.4", motevina och 1920x1200. Finns det någon dator ute som passar mig.

Det finns inte så fantastiskt många 15.4" med 1920x1200 (WUXGA), och vill du ha Montevina så blir det ännu färre. Fujitsu-Siemens har ett par (Celsius H-serien), Lenovo likaså (Thinkpad W500). Jag kan ha missat några, men något åt det hållet är det. Priserna ligger närmare 20000:- inkl. moms.

Skippar du Montevina-kravet så öppnar sig en del möjligheter, bl.a. från Dell (Latitude E6500, Latitude D830, Precision M4300, Vostro 1510). En Vostro 1510 med WUXGA kan bli så billig som 5000:-.

Permalänk

Re: Re: 15.4" med 1920x1200 och Montevina?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunteman
Det finns inte så fantastiskt många 15.4" med 1920x1200 (WUXGA), och vill du ha Montevina så blir det ännu färre. Fujitsu-Siemens har ett par (Celsius H-serien), Lenovo likaså (Thinkpad W500). Jag kan ha missat några, men något åt det hållet är det. Priserna ligger närmare 20000:- inkl. moms.

Skippar du Montevina-kravet så öppnar sig en del möjligheter, bl.a. från Dell (Latitude E6500, Latitude D830, Precision M4300, Vostro 1510). En Vostro 1510 med WUXGA kan bli så billig som 5000:-.

Vostron låter fin, måste kolla upp det. Ska bara ha datorn i ett år sen sälja och köpa en 12-13" för studier.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: 15.4" med 1920x1200 och Montevina?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KikkomaN^SWE
Vostron låter fin, måste kolla upp det. Ska bara ha datorn i ett år sen sälja och köpa en 12-13" för studier.

Aha, gissar på att du ska ta ett sabbatsår för resa/jobb?

Visa signatur

Mjo

Permalänk

Re: Re: Re: Re: 15.4" med 1920x1200 och Montevina?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Aha, gissar på att du ska ta ett sabbatsår för resa/jobb?

Jo ska som sagt till australien.:)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: 15.4" med 1920x1200 och Montevina?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KikkomaN^SWE
Vostron låter fin, måste kolla upp det. Ska bara ha datorn i ett år sen sälja och köpa en 12-13" för studier.

Då låter det som en utmärkt pokerdator.

Permalänk

Kollat upp Vostron, datorn saknade DVi/Hdmi uttag vilket sög lite.

Såg att Dells nya E6500 är släppt nu, den finns med 1920x1200:)

Vad tror ni om denna config? Tänkte köpa till ett 2gb minne separat.

PROCESSOR Latitude E6500 - Intel® Core™ 2 Duo P8400(2.26,1066MHz,3MB) redigera
OPERATIVSYSTEM Genuine Windows Vista ™ Home Basic SP1 32Bit - English - without Media redigera
LCD-SKÄRM 15.4in Wide Screen WUXGA (1920x1200) 2CCFL redigera
MINNE 1GB 800MHz DDR2 memory (1 x 1GB) redigera
HÅRDDISK 120GB 7200rpm Hard drive (Free Fall Sensor) redigera
OPTISK ENHET 8x DVD+/RW Drive (Vista Ultimate) redigera
PRIMÄRT BATTERI 6 Cell 54WHr LI-ION Primary Battery redigera
Tillbehör
TRÅDLÖS ANSLUTNING Intel WiFi Link 5100 (802.11 a/g/n 1X2) 1/2 MiniCard with Centrino label redigera
BÄRVÄSKOR Neoprene Sleeve Carrycase redigera
FINGERPRINT READER Standard Touchpad redigera
GRAFIKKORT Mobile Intel® Graphics Media Accelerator X4500HD redigera
SÄKERHETSPROGRAM No Anti-Virus Software required redigera
Tjänst och Programvara
SUPPORTTJÄNSTER 3Yr Basic Warranty - NBD Included - No Upgrade Selected redigera
MEDIA FÖR SYSTEM E6500 Resource DVD redigera
MOBILITET Declined CompleteCare redigera
Ingår också i systemet
Gedis Bundle Reference L0865001
Orderinformation Latitude Order - Sweden
Camera No camera with microphone for CCFL LCD
Colour Choice Black Back Cover for CCFL LCD
Leveransdokument Swedish Shipping Documents
Tangentbord Swedish/Finnish - Internal Qwerty Standard Keyboard
Grundläggande garanti 3Yr Basic Warranty - Next Business Day
Strömförsörjning European Power Cord with 90W AC Adaptor 2 pin

Permalänk
Medlem

Mitt tips:
http://kobaltcomputers.co.uk/nexus_overview.php

Precis beställt en sådan själv.
Och det går alldeles utmärkt att få svenskt tangentbord på dom.

Edit: Jag körde iof 1680-skärmen, tyckte mer på en 15" var lite mycket, kommer ofta koppla den till en vanlig 22" lcd eller en projje så...

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurkburk
Mitt tips:
http://kobaltcomputers.co.uk/nexus_overview.php

Precis beställt en sådan själv.
Och det går alldeles utmärkt att få svenskt tangentbord på dom.

Edit: Jag körde iof 1680-skärmen, tyckte mer på en 15" var lite mycket, kommer ofta koppla den till en vanlig 22" lcd eller en projje så...

Hur fick du svenskt tangentbord? Går inte beställa från hemsidan.
Vart för dyr 17 000kr ungefär och jag kommer inte spela något på den nästan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KikkomaN^SWE
Hur fick du svenskt tangentbord? Går inte beställa från hemsidan.
Vart för dyr 17 000kr ungefär och jag kommer inte spela något på den nästan.

Man väljer bara något och mailar dom, alternativt ringer man / mailar in ordern direkt med svenskt tangentbord.

Om du inte ska spela, köp en annan laptop.
Om du inte ska lira förstår jag dock inte varför du köper en 15", 13" bättre i min mening, jag hade tuggat vidare på min dell xps m1330 men säljer den ihop med min stationära och skaffar en "fet" laptop istället, men vill inte gå över 15", alltså kör jag på ovanstående.

Om du inte behöver spelprestanda... så finns det ju miljarder ultraportable och div. lyx för under 17k

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurkburk
Man väljer bara något och mailar dom, alternativt ringer man / mailar in ordern direkt med svenskt tangentbord.

Om du inte ska spela, köp en annan laptop.
Om du inte ska lira förstår jag dock inte varför du köper en 15", 13" bättre i min mening, jag hade tuggat vidare på min dell xps m1330 men säljer den ihop med min stationära och skaffar en "fet" laptop istället, men vill inte gå över 15", alltså kör jag på ovanstående.

Om du inte behöver spelprestanda... så finns det ju miljarder ultraportable och div. lyx för under 17k

Jag behöver 1920x1200 för pokerspel som sagt, det finns inte på mindre än 15.4" så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Om du skulle orka med en 17" lappie skulle då få många fler val, iaf för skärmupplösningen.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Om du skulle orka med en 17" lappie skulle då få många fler val, iaf för skärmupplösningen.

Orkar inte släpa runt med 4kg på ryggen så det är uteslutet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
kolla kobalt computers, dom har riktigt fina saker.
Beställde själv en sådan, avbestäldde dock när jag hittade en klipp på blocket.

Skickar från england, du kan få med svenskt tangentbord, samt rabatt på deras 9800gt kort om du ringer in och pratar snällt.

haha fräckt! du tror dom uppskattar när du ringer in o prutar eller aja bra jobbat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av psypuls
haha fräckt! du tror dom uppskattar när du ringer in o prutar eller aja bra jobbat

Inga större problem att få rabatt, inga stora summor på laptops då dom har kassa marginaler, men att få tex 10-15% på alla tillval utöver original BÖR inte vara omöjligt, sen beror det väl på hur man lägger fram det, fick ca 11%om man räknar med frakt (bara tillval, inte grundsumman).

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.