Permalänk
Medlem

Svart skärm vid inloggnin till windows

Har fått i uppdrag att uppgraderaen dator till en bekant och jag använde mig av:

Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB
Kit m/två CL5 2GB Dimm's, E.P.P and DHX

Gigabyte GA-EP45-DS3, P45, Socket-775,
ATX, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex(2.0)x16

Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket
LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED m/fläkt

Gainward Radeon HD 4870 512MB GDDR5,
PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP

Corsair Powersupply 620W, 120mm Fan,
8xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin

Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro med SP3
Processor: Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz
Processorkylare: stock
Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3, P45
Minne: Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB
Grafikkort: Gainward Radeon HD 4870 512MB GDDR5
Hårddisk: Smasung 80gb Sata
Nätaggregat: Corsair Powersupply 620W
Övrig kylning: 1x120mm insug och 1x120mm utblås i lådan
Övriga komponenter: Samsung dvd brännare
Temperaturer: 43C processor 46 i lådan

När jag har kommit så långt att jag installerat ati:s driver, startar om, bilden finns där när den bootar upp men när den laddat färdigt vid windows loggan blir det svart och skärmen förlorar signalen.
skärmen jag använder är en samsung syncmaster 226 och båda strömkontakterna är inkopplade i grafikkortet. har provat båda dvi utgångarna också.. startar jag upp den i felsäkert läge funkar den som den ska. det är nu andra gången jag ominstallerar den med 2 olika windows.

Nu har jag alltså kommit så långt att jag har inte en aning om vad jag ska fortsätta felsöka så ja uppskattar verkligen hjälpen..

Nu på morgonen provstartade jag datorn och den gick igång utan problem. har ett gainward kort så jag laddade ner och installerade Experttotool för att kunna se tempen på grafikkortet. när jag startade programmet kom det ett felmeddelande att jag skulle ladda ner dom senaste drivrutinerna, fast dom är installerade för HD 4800 serien. har provat med drivern jag fick till grafikortet men det är samma sak som innan.

Någon som vet vad man ska prova med näst?

Permalänk
Medlem

Hej, kanske inte mycket till hjälp men jag köpte en ny dator igår med samma moderkort och e8500 2gb corsair dominator minnen och corsair 550w agg. den startar också bara om vid inloggningen, inte fått igång den ännu, behöver också hjälp med detta problem!

Visa signatur

CHASSI [Enthoo Primo] NÄTDEL [Corsair AX1200i] MODERKORT [X79-UD5] PROCESSOR [3930K] KYLNING [Mobo+Cpu+Gpu:er under vatten 2x360] MINNE [4x4gb Corsair Vengeance LP @ 1600mhz] GRAFIKKORT [Hd7970+7990] SSD [Agility 3 120GB] HDD [WD Black 1TB]

Permalänk
Medlem

Hej,

har exakt samma problem jag med. Har ett likadant moderkort, likadan skärm etc, dock ett annat grafikkort: 9800 gtx+

Min slocknar oxå vid inladdningen när den laddat klart vid windowsloggan. Allt funkar perfekt tills att jag installerar grafikkortets drivrutiner. Snackat med komplett men vare sig jag eller dem blev något klokare på vad det kan vara? Så nu ska jag lämna tillbaks nätagg, grafikkort och moderkort. Det skulle ta ca 2 veckor, så jag är riktigt tacksam för all hjälp jag kan få för att slippa denna katastrof som det är att va utan sin nya sambo i 2 veckor

Permalänk
Medlem

Vad passande jag har också samma fel... har ett Gigabyte EP45-DS3.. och ett 9800GTX+.. jag har så att jag har svart bild vid första booten sedan om jag startar om brukar jag komma in i windows..

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Tjena, formatera nu om till os vista och nu har jag inte haft problemet mer =/ vill inte ha vista men bättre än inget alls....

Installerade drivisar för 3870. den fick blue screen och nu sitter jag i "felsäkert läge". kan inte komma in mer i vanligt läge... behöver hjälp med detta snarast ?

Visa signatur

CHASSI [Enthoo Primo] NÄTDEL [Corsair AX1200i] MODERKORT [X79-UD5] PROCESSOR [3930K] KYLNING [Mobo+Cpu+Gpu:er under vatten 2x360] MINNE [4x4gb Corsair Vengeance LP @ 1600mhz] GRAFIKKORT [Hd7970+7990] SSD [Agility 3 120GB] HDD [WD Black 1TB]

Permalänk
Medlem

Det låter som att grafikkortet kör i en upplösning som skärmen inte stödjer.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Hej igen. det var mitt grafikkort som var sviket....

Visa signatur

CHASSI [Enthoo Primo] NÄTDEL [Corsair AX1200i] MODERKORT [X79-UD5] PROCESSOR [3930K] KYLNING [Mobo+Cpu+Gpu:er under vatten 2x360] MINNE [4x4gb Corsair Vengeance LP @ 1600mhz] GRAFIKKORT [Hd7970+7990] SSD [Agility 3 120GB] HDD [WD Black 1TB]

Permalänk
Medlem

Har typ samma problem och har också det moderkortet och 4870..dock q5550!
Vore gött om ni hittar lösningen

Visa signatur

| MSI P67A-C45 | 2500k @ 4.5 - Pure Rock | Corsair 16GB | Asus GTX 980 Strix | Samsung 850 PRO 256GB | Corsair 750w | Antec P182 |

Permalänk
Medlem

Imorgon ska jag skicka in moderkort och grafikkort till komplett.
Sen har jag märkt ett högfrekvent pipande om datorn vet inte om det är grafikkortet eller om de är moder kortet. Får se vad dom hittar för fel.. typiskt när man köper nytt för en gång skull.

Permalänk
Medlem

Jag hittadet felet på min dator, det var ati2dvag.dll drivrutinen som Loopades hela tiden vid start av datorn som gjorde att den kraschade, har bytt till ett 8600gt tillsvidare, ska sälja detta och köpa ett nytt i slutet av månaden =/

Visa signatur

CHASSI [Enthoo Primo] NÄTDEL [Corsair AX1200i] MODERKORT [X79-UD5] PROCESSOR [3930K] KYLNING [Mobo+Cpu+Gpu:er under vatten 2x360] MINNE [4x4gb Corsair Vengeance LP @ 1600mhz] GRAFIKKORT [Hd7970+7990] SSD [Agility 3 120GB] HDD [WD Black 1TB]

Permalänk
Medlem

OK, kul att du hittade felet.. jag har fortfarande inte hört nåt från komplett..

Permalänk
Medlem

okej, vad segt =/

Visa signatur

CHASSI [Enthoo Primo] NÄTDEL [Corsair AX1200i] MODERKORT [X79-UD5] PROCESSOR [3930K] KYLNING [Mobo+Cpu+Gpu:er under vatten 2x360] MINNE [4x4gb Corsair Vengeance LP @ 1600mhz] GRAFIKKORT [Hd7970+7990] SSD [Agility 3 120GB] HDD [WD Black 1TB]

Permalänk
Medlem

Ha! Precis samma problem här. Hjälper en kompis med ny dator, det är Intel c2d E8400@3ghz, Gigabyte EP-45-DS4 och ett 9800GTX. In med vista, allt glider skitfint, installerar alla drivers utom grafikkortet och den funkar finfint. Sen installerar vi grafikkortet och startar om, och efter windows lilla "loadingbar" i början blir det kolsvart. >.<

En klapp på axeln och evig ära till den som finner en lösning!

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Medlem

Hade samma fel på min dator med gigabyte ep45-ds4 och hd4850 och för mig hjälpte det med en uppdatering av moderkortets bios

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem, köpte en dator från komplett.se, för några veckor sedan, flashade om bios, men fortfarande samma problem. Provade med ett annan grafikkort, då fungerade datorn som den skulle, men så fort jag installerade drivrutinerna till det jag fick från komplett, blev det fel. Ska nu skicka tillbaka nästan allt utom chassit, för att få svar på vad som är fel.

Datorn jag köpte:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346269

Permalänk
Medlem

Nån av er som fått svar på detta problem än?? (från komplett eller nåt annat ställe)

Själv har jag precis samma problem på min dator från komplett....

Permalänk
Medlem

Hej har fåt tillbaka mina grejor och till min förvåning hittade inte komplett nått fel. smällde ihop allt igen för att fortsätta felsöka.. kikade lite extra och lyckades hitta en chipset update på gigabytes hemsida som jag installerade och flashade om bioset.. Ok de funkar!! men jag har fortfarande ett högfrekvent ljud som kommer från datorn. det ändrar tonläge i samband med vad som visas på skärmen.. den belastas hårt nu med crysis warhead x antal timmar i sträck utan att ge sig så prova chipset updaten på gigabytes sida å flasha

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios med hjälp av skivan, programet heter @BIOS. Funkade iaf för mig

Visa signatur

| MSI P67A-C45 | 2500k @ 4.5 - Pure Rock | Corsair 16GB | Asus GTX 980 Strix | Samsung 850 PRO 256GB | Corsair 750w | Antec P182 |

Permalänk

Har exakt samma problem,

Har ett EP45-DS3 och intel core2 q6600 med xtx geforce 9600 xxx alpha dog edition.

Får svart skärm efter windows laddningsrutan,

Har testat att uppdatera moderkortet till senaste drivrutinerna men det funkar ändå inte,,

Kan någon hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Om man har en tv inkopplad till grafikkortet förutom skärmen så brukar huvudskärmen slockna, efter installation av drivrutiner och en omstart.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Om man har en tv inkopplad till grafikkortet förutom skärmen så brukar huvudskärmen slockna, efter installation av drivrutiner och en omstart.

Har bara bildskärmen inkopplad

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag hade själv detta problem nyligen. (vista 32bit, geforce 8800)

Varje gång jag försökte uppdatera min drivrutin från nvidia så slutade det med att efter installation och reboot när man kommer in i windows så försvinner signalen till skärmen.
Den har signal under boot och vid loginskärmen och man hinner se skrivbordet några sekunder (jag har autologin utan lösenord) och sen försvann signalen.

Lyckades inte få någon lösning på det utan slutade med att jag fick köra systemåterställning från felsäkert läge ett flertal gånger.

Men idag så provade jag det igen och löste det.

Det enda jag gjorde var att direkt efter installation och reboot så höll jag in F8 för att få fram den avancerade bootmenyn för windows.
Sen valde jag bara senast fungerande konfiguration. Och vips så fungerade allting och jag hade senaste drivrutinerna.

Hoppas detta kan hjälpa er andra som har samma problem.

Permalänk
Medlem

Tjosan, jag har också lyckats lösa problemet nu! Uppdaterade bara bios och laddade hem senaste drivrutinerna från gigabytes hemsida, sen funkade grafikkortet primus.

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk

Hej alla!

Startade min dator idag och precis när jag loggar in till windows så blir allting svart. Grafikkortet är kört tänker jag och testar med att köra det i min kompis dator där det till min förvåning funkar. Således är det något annat fel? Vad är felet? Moderkortet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wiSH da 1337
Hej alla!

Startade min dator idag och precis när jag loggar in till windows så blir allting svart. Grafikkortet är kört tänker jag och testar med att köra det i min kompis dator där det till min förvåning funkar. Således är det något annat fel? Vad är felet? Moderkortet?

läs vad han över dig skrivit!

Tjosan, jag har också lyckats lösa problemet nu! Uppdaterade bara bios och laddade hem senaste drivrutinerna från gigabytes hemsida, sen funkade grafikkortet primus.

Orkar inte folk läs några rader text när dom söker hjälp???

Omg.

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem

Kanske dumt att uppdatera en gammal tråd men jag har iaf en annorlunda lösning på "svart bild efter windows loadingen". Testa att koppla in en TV så att ni har TV-ut samtidigt som ni pluggat in skärmen. Det va problemet för mig. Windows laddade och bytte sedan till Tv-ut.

aja hoppas det hjälper nån