Permalänk
Robot

Eget TV-Spel: Emulatorburk

Här kommer min egna emulatorburk som jag byggt av gamla datordelar. Delarna kommer från min förra dator; en HP-Pavillion, och datorn har inga problem med att köra emulatorerna jag har på den. Datorn (inte riktigt samma, men ungefär)klarade innan av att spela Far Cry på max-grafik och Crysis på min-grafik. Har Win XP Pro installerat på datorn.

Jag fick iden att göra detta tack vare zsimpey (TACK!) vars galleri ni hittar här: http://www.sweclockers.com/album/?id=2849. Projektet tog ungefär 2 veckor (vilodagar borträknade), det var med andra ord massor med jobb (mycket mer än jag kunde ana, men jag är inte den som ger upp).

Programmet som körs istälelt för Windows heter Maximus Arcade. Jag har tagit bort alla spår av windows och konsollen startar altså direkt in i frontenden. Det svåraste med bygget var att få alla emulatorerna att starta i helskärm och att få kontrollen att fungera med alla emulatorer. En stor del av utmaningen var att bygget skulle vara (nästan) gratis, det betyder att allt jag använt (förutom handkontrollerna) fick jag gratis eller hade legandes hemma.

Datorn består av:
Ngt random 3 år gammalt moderkort (HP)
Intel Celeron 2.6 GHz (ungefär om jag minns rätt)
Asus Nvidia 7200 Silent
3 GB Ram DDR2 677 MHz (Overkill, men hade bara legat annars)
Ngt riktigt riktigt gammalt ljudkort (1998 kanske?)
45 GB Hårddisk 7200 rpm
400 Watt Nätagg
Ett TV-kort ur HP:n (som jag ändå inte fick användning för men som fick vara kvar)
Trä och färger
(Två handkontroller)

Konsoller den emulerar:
Nintendo Entertainment System
Super Nintendo Entertainment System
Nintendo 64
Gameboy
Gameboy Color
Sega Genesis (Mega Drive)
Sega 32X
Sega Master System
Sega Game Gear
Play station
Atari 2600
Atari 5200
Atari Lynx
Coleco Vision
Mame (Diverse arkadmaskiner från arkadhallar)

Alla konsoller har alla spel förutom Playstation och MAME där jag bara valt ut de spel jag faktiskt vill ha på grund av plats (playstation) och ork (mame har typ oändligt med titlar). Jag har dessutom tagit bort alla demos och test-grejer. Man väljer spel med handkontrollerna och att trycke på båda spakarna avslutar ett spel och får en tillbaka till menyn. I menyn spelas ett mp3:spår (BBC ljudeffekt) som låter som om man är i en arkadhall Tog ett tag att hitta ett sånt spår

Allt som allt finns det 6102 spel på konsollen (inga dubletter förutom konverteringar till flera format), allt detta får plats på 32,3 GB. Jag döpte om alla filer med Flash renamer. Emulatorerna tar 2,91 GB. Jag satt och skapade en introfilm ill konsollen under en hel lång kväll, men det visade sig att jag (och många andra) fick ett problem att bara ljudet gick att spela upp, och ingen på internet verkade kunna hjälpa mig med det, så jag sket i den sen

Emulatorerna jag använde var:
Atari 2600: MESS
Atari 5200: MESS
Atari Lynx: Handy
Coleco Vision: Mess
Mame: Mame32 Plus +
Nintendo Entertainment System: Jnes
Super Nintendo Entertainment System: Zsnes
Nintendo 64: Project 64
Gameboy: Playguy
Gameboy Color: Playguy
Sega Genesis (Mega Drive): Fusion
Sega 32X: Fusion
Sega Master System: Fusion
Sega Game Gear: Fusion
Playstation: Epsxe

Alla dessa emulatorerna fungerar ihop med handkontroller och fullskärm utan ngn ful menyrad. Dock krävs en del pill hos vissa, t.ex ställa in hur de avslutas osv, för att de inte ska bete sig underligt. Jag ville ha med så många konsoller som möjligt (Jag fick t.ex inte igång Atari 7800-spel i mess hur mycket jag än pillade runt).

Besök albumet: Eget TV-Spel: Emulatorburk av Jochitko

Permalänk
Medlem

Riktigt fint blev man ju sugen att göra något liknande 10p

Permalänk

behöver inte se mer en klar 10

Permalänk
Medlem

Shiittt det måsta ha varit svårt att få allt att fungera, fan jag har ingen aning om hur man gör sånt. Sjukt grymt, önska att jag kunde sånt. Solklar 10:a

Visa signatur

Asus P5E Deluxe x48 | Intel Core 2 Duo E8400 @ 4GHz| OCZ nVIDIA SLI XTC 800MHz @ 1200Mhz| Sapphire Radeon HD4870 512Mb | Seagate 250Gb | Samsung 320Gb | WDC 500Gb | Antec Nine Hundred | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Corsair 750w

Permalänk
Medlem

är det seriösa kommentarer?!

Hade jag orkar rösta hade jag dragit ner betyget en hel del, synd att det är så klumigt byggt i MDF och med fula hörn, hört talas om geeringsåg?!
Dålig passform i allmänhet, och själva systemet är ju busenkelt att bygga.

Vore kul om man fixade till en snyggare låda nästa gång och placerade bättre.

Visa signatur

Klart o betalt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andolf
är det seriösa kommentarer?!

Hade jag orkar rösta hade jag dragit ner betyget en hel del, synd att det är så klumigt byggt i MDF och med fula hörn, hört talas om geeringsåg?!
Dålig passform i allmänhet, och själva systemet är ju busenkelt att bygga.

Vore kul om man fixade till en snyggare låda nästa gång och placerade bättre.

gud vad du klagar försök göra bättre själv. jag tyckte det såg bra ut :)... passade nästan bra med lite fel... snygga målningar...

men jag kan fortfarande lira super mario på mitt jätte gammla gameboy bra att det drar 4 st AA batterier ;)...

8p iaf :).

Permalänk

Nämmen, ett Asus P5LP-LE (HP OEM), ett sånt har jag ju liggandes, vet hur man kmr in i den dolda bios menyn :).

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Det här vaar coolt!
Ett sånt tv-spel skulle jag också vilja ha ju....:)

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk
Medlem

Riktigt nice, kan du lägga upp vilka emulatorer du använder och lite mer info hur du fått mjukvaran och skins att funka. får lungt 8p då jag vet hur rörigt det är att få mjukvaran att funka utan ett tangent bord inkopplat.

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem

FYFAN VA GRYMT!

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk

Tummen upp,me like!

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK,Amd Ryzen 7 2700x,Evga geforce 980ti

Permalänk
Medlem

efter att jag såg första killen som byggt denna sak på sweclockers blev jag helt ställd och var bara tvungen att bygga en likadan Tog en jävla tid att konfa allt rätt men det var svinenkelt fall man tänker efter. Najs chassi du byggt, synd det blev så stort bara.

Permalänk
Medlem

det där var grymt grymt!!

Visa signatur

Nej

Permalänk
Medlem

så nice..kan du inte packa ihop det och lägga det på piratebay (a)..Länge viljat ha något sånt..Men har inte kunskapen till det..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
så nice..kan du inte packa ihop det och lägga det på piratebay (a)..Länge viljat ha något sånt..Men har inte kunskapen till det..

Antar att du vet att både Maximus Arcade samt spelen är illegala att sprida vidare...

Permalänk

skillat, Mycket fint och trevligt ;D 10a helt klart ;D

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andolf
är det seriösa kommentarer?!

Hade jag orkar rösta hade jag dragit ner betyget en hel del, synd att det är så klumigt byggt i MDF och med fula hörn, hört talas om geeringsåg?!
Dålig passform i allmänhet, och själva systemet är ju busenkelt att bygga.

Vore kul om man fixade till en snyggare låda nästa gång och placerade bättre.

Avundsjuk? Näe, men ärligt talat, detta var ett hobbyprojekt, jag är ingen snickare. Jag har inte hört talas om en geeringsåg, nej. Kan hålla med dig o matt lådan inte är perfekt, men jag har verkligen gjort mitt bästa (med sandpapper och såg) och är väldigt nöjd med resultatet. Placeringen fick bli så pga kort sladd till handkontrollerna. Att systemet skulle vara busenkelt att bygga? Där har du bara rakt av fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
men jag kan fortfarande lira super mario på mitt jätte gammla gameboy bra att det drar 4 st AA batterier ;)...

Hehe, har också ett sånt Ända gameboyet jag har

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flue_81
Riktigt nice, kan du lägga upp vilka emulatorer du använder och lite mer info hur du fått mjukvaran och skins att funka. får lungt 8p då jag vet hur rörigt det är att få mjukvaran att funka utan ett tangent bord inkopplat.

Tack Ska försöka skriva ihop emulatorerna osv så snart jag hinner Och du har verkligen rätt, att få allt att fungera ihop och starta i helskärm osv var ingen lek direkt.

edit: Fixat i beskrivnigen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jockis
efter att jag såg första killen som byggt denna sak på sweclockers blev jag helt ställd och var bara tvungen att bygga en likadan Tog en jävla tid att konfa allt rätt men det var svinenkelt fall man tänker efter. Najs chassi du byggt, synd det blev så stort bara.

Lägg upp bilder Men jag tyckte att det var svårt att fixa mjukvaran, det blev så mkt att hålla reda på och det var alltid ngt som strulade. T.ex. Sega emulatorn Fusion raderade alla inställningar (inklusive kontroller) när man bytte spel, wtf liksom :S Dett annat problem jag stötte på var att Project 64 glömde handkontrollen och vill köra tangentbord om man ngn gång startade ett spel med bara en handkontroll inkopplad. osv osv osv Men man lär sig och, som du säger, när man hittat felen så känns de rätt uppenbara.

Permalänk
Medlem

fyfan va coolt !!:D snygg målat!

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem

grymt snyggt

Permalänk
Medlem

HELT SJUUKT
Du skulle ju kunna massproducera sånna här o tjäna $$$

Men du får nog bli lite snabbare i fingrarna (2 Veckor e liiiite för mkt )

Permalänk
Medlem

GRYYYYYYYYYYYYYYMT!!!

Permalänk
Avstängd

FYSATAN dett var det bästa jag sett på swec PORR

Till andolf... gör bättre själv annars har du inte rätt att klaga, dessutom behöver inte allt göras på ingengörnivå för att det ska va snyggt för

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd

Fan va ballt en klar 10 från mig =D

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Avstängd

jag va impad över menyerna o så men lådan vet jag inte om jag ger mycke för .

Nån som har ett gammalt Ninteno 8bit som INTE fungerar (som är villig att skänka endast burken. Inga tillbehör å så) då ska jag göra en burk som är till duga har en hel del iderer. det jag oroar mig mest över är väl att den kan landa kring 3-4000:- i slutändan.

lägg märke till det åxå att jag ska behålla orginal locken helt. Blir kanske baksidan som blir skuren i men det synns inte om man har den i bokhyllan.

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Har du inte funderat på att fixa ett par "riktiga" dosor?
Går ju att göra både SNES, NES till usb, är inte jätteavancerat. (man slaktar ett tangentbord och lite så)
Blir ju mycket roligare då.

nokiaback, kolla tradera, dyker upp trasiga maskiner där lite nu och då.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
jag va impad över menyerna o så men lådan vet jag inte om jag ger mycke för .

Nån som har ett gammalt Ninteno 8bit som INTE fungerar (som är villig att skänka endast burken. Inga tillbehör å så) då ska jag göra en burk som är till duga har en hel del iderer. det jag oroar mig mest över är väl att den kan landa kring 3-4000:- i slutändan.

lägg märke till det åxå att jag ska behålla orginal locken helt. Blir kanske baksidan som blir skuren i men det synns inte om man har den i bokhyllan.

Man förstör inte ett Nintendo orgina om det fungerar, men om det INTE fungerar blir det ju väldigt bra sku jag tro !

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Sjuuuukt ballt, lätt värt en 10a

Permalänk
Medlem

bra jobbat men lite haffsigt utfört vissa platser. ser att du med valde grönfärgen. men känner mig lite rippad på linjerna över burken, varför valde du min variant där? bra jobbat, nu vet du pillet med inställningar, men helt klart värt det! lite stor burk dock. fått ordning på sparningarna ?

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

hmm... inget som impar på mig alls.
har sett MAME kabbar/emu boxxar som e 100ggr snyggare, busenkelt att genomföra om man har lite tid(btw jag har själv byggt liknande system).
Mitt nya projekt är att bygga en MAME kabb av ett gammalt JK kabinett.

Well vill inte såga bygget heller, för ambitionerna är bra.
Och upplevelsen framför tv´n är den som räknas antar jag.

Du får en svag 5a av mig.

Länge leve retro gaming^^

EDIT: Kolla in tabletop kabinetten weecade, grymt stiligt och inte specielt svårt att bygga heller.
Här

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
Man förstör inte ett Nintendo orgina om det fungerar, men om det INTE fungerar blir det ju väldigt bra sku jag tro !

jag vet att man inte gör det det va därför jag skrev en som va paj

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.