Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Men Maximus Arcade måste man köpa? Men då är alla emulatorer redan inlagda om man säger eller får man tanka dom separat och få MA att sammarbeta ihop med alla emu's?

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Inaktiv

Gillar sättet du har gjort din maskin på, men chassit är jag tveksam till. Finns snyggare att köpa och sedan måla om med de färger och motiv du valt på din hembyggda. Gillade motiven!

Själv använder jag min HTPC för spel, MediaPortal, ställa in så den använder de emulatorer jag vill använda och sedan konfigurera emulatorerna. Gjort på 1 timme så förstår inte varför detta bygge har tagit så lång tid att ställa in mjukvaran på? Bara jag bytt ut chassi och tvbänk så lägger jag ut min lösning med för allmän beskådan och avundsjuka.

Ett tips, ställ in så spelen inte stretchar.. behåll ursprunligt aspect ratio såvida du nu inte gillar det.

Du får 6p, lätt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
Tack för svaret!

Men Maximus Arcade måste man köpa? Men då är alla emulatorer redan inlagda om man säger eller får man tanka dom separat och få MA att sammarbeta ihop med alla emu's?

maximus arcade kostar ja. emus inte inkluderat då du måste äga spelen för att ha lov att använda roms, enligt skapare av emus iaf sen hur korrekt det egentligen är, är en annan femma.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
Tack för svaret!

Men Maximus Arcade måste man köpa? Men då är alla emulatorer redan inlagda om man säger eller får man tanka dom separat och få MA att sammarbeta ihop med alla emu's?

Altså emulatorerna laddar du ner själv och får att fundera ihop med Maximus Arcade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Gjort på 1 timme så förstår inte varför detta bygge har tagit så lång tid att ställa in mjukvaran på? Bara jag bytt ut chassi och tvbänk så lägger jag ut min lösning med för allmän beskådan och avundsjuka.

Ett tips, ställ in så spelen inte stretchar.. behåll ursprunligt aspect ratio såvida du nu inte gillar det.

Du får 6p, lätt!

Det som tog tid för mig var att lära mig allt nytt, jag behövde helt enkelt leka av mig med hela Maximus Arcade och emulatorerna. Sen räknar jag också med den tiden jag la ner på att få tag på alal roms, vilket inte var det lättaste alltid, desto mer tid tog det att sortera ut alla dubletter, sorter allt och döpa det rätt. Ser gärna din lösning dock, du startar spelen med mus då eller? Det ända i multimediaväg (förutom att spela) som min burk gör är att hitta om man stoppar in en MP3 spelare i en usb-port, då kommer en ny meny fram som heter Jukebox med alla låtar under

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jochitko
Det som tog tid för mig var att lära mig allt nytt, jag behövde helt enkelt leka av mig med hela Maximus Arcade och emulatorerna. Sen räknar jag också med den tiden jag la ner på att få tag på alal roms, vilket inte var det lättaste alltid, desto mer tid tog det att sortera ut alla dubletter, sorter allt och döpa det rätt. Ser gärna din lösning dock, du startar spelen med mus då eller? Det ända i multimediaväg (förutom att spela) som min burk gör är att hitta om man stoppar in en MP3 spelare i en usb-port, då kommer en ny meny fram som heter Jukebox med alla låtar under

Då förstod jag åtgången av tid. Har inte petat på Maximus Arcade själv (ännu) så har inte så stor koll på hur den är att arbeta med. Till min fördel så har jag suttit med emulatorerna jag använder i 8-10 år så kan de väl vid det här laget. Några har man ju bytt ut på senare tid, dels FCE Ultra mot Nestopia samt ePSXe till pSX men i övrigt så har det varit samma program.

Sedan har jag ju mina spel klar redan, brukar bara vara att peka emulatorerna i rätt riktning efter exempelvis ominstallation eller migration från en dator till en annan.

Startar spelen med fjärrkontroll eller min EeePC som har Synergy installerat (mjukvaru KVM) som jag kan använda för att få tangentbord och mus till HTPC'n. Vid behov är det ju bara att plugga in vanlig mus och t-bord vid något större arbete.

Låter smidigt med MP3-inpluggningen, klarar MA av att göra en säker urpluggning eller är det att korsa fingrarna och tänka positivt?

Ursäkta om jag verkade överkritisk i mitt tidigare inlägg men gillar lösningen. Föredrar dock andra lösningar därav betyget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Då förstod jag åtgången av tid. Har inte petat på Maximus Arcade själv (ännu) så har inte så stor koll på hur den är att arbeta med. Till min fördel så har jag suttit med emulatorerna jag använder i 8-10 år så kan de väl vid det här laget. Några har man ju bytt ut på senare tid, dels FCE Ultra mot Nestopia samt ePSXe till pSX men i övrigt så har det varit samma program.

Sedan har jag ju mina spel klar redan, brukar bara vara att peka emulatorerna i rätt riktning efter exempelvis ominstallation eller migration från en dator till en annan.

Startar spelen med fjärrkontroll eller min EeePC som har Synergy installerat (mjukvaru KVM) som jag kan använda för att få tangentbord och mus till HTPC'n. Vid behov är det ju bara att plugga in vanlig mus och t-bord vid något större arbete.

Låter smidigt med MP3-inpluggningen, klarar MA av att göra en säker urpluggning eller är det att korsa fingrarna och tänka positivt?

Ursäkta om jag verkade överkritisk i mitt tidigare inlägg men gillar lösningen. Föredrar dock andra lösningar därav betyget.

Lungt Angående säker urpluggning så finns det inte (vad jag vet) utan man får i så fall stänga av konsollen innan man drar ut den. Men det är inget problem då detta är en konsol, vilket i min värld betyder att om den inte används så ska den vara avstängd ;):P

Btw, vad menar du med ''andra lösningar''?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jochitko
Lungt Angående säker urpluggning så finns det inte (vad jag vet) utan man får i så fall stänga av konsollen innan man drar ut den. Men det är inget problem då detta är en konsol, vilket i min värld betyder att om den inte används så ska den vara avstängd ;):P

Btw, vad menar du med ''andra lösningar''?

Smart! Tänkte inte så långt. xD

Med andra lösningar syftade jag mest på att köra spelen genom en HTPC, smidigt att klämma in musik, film och spel i samma maskin. Den är ju ändå på 24/7 så ju mer funktioner som förs in i den desto bättre då den ändå står på.

Permalänk
Medlem

Hej!

Riktigt häftigt bygge du gjort! Jag är väldigt imponerad!

Utan tvekan 10 poäng från mig!

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jochitko
Altså emulatorerna laddar du ner själv och får att fundera ihop med Maximus Arcade.

Okey du är jag med. Vart ifrån köpte du MA? Du kan PMa om det är så

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Ni som ger 10p, gav ni 15p på zsimpey's bygge eller? (inte illa ment mot TS)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av decee
Antar att du vet att både Maximus Arcade samt spelen är illegala att sprida vidare...

Var det dig jag frågade?

.jag vill ha hans upplägg så som han har gjort det, då jag tyckte det var snyggt..

Och du har aldrig laddat ner nån låt eller något från nätet då förstår jag

Visa signatur
Permalänk
Medlem

BITCH-FIGHT!

Visa signatur

Klart o betalt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
Var det dig jag frågade?

.jag vill ha hans upplägg så som han har gjort det, då jag tyckte det var snyggt..

Och du har aldrig laddat ner nån låt eller något från nätet då förstår jag

ja tack

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Haha såå sweet! loggan riktigt bra ritad åso

Permalänk

Wow! kul o se vilken hårdvara som kirrar biffen..
själv sitter jag på en 939 3500+ med ett x800xt (agp) o detta klarar ju faktiskt dreamcast..

men jag reagerade på dina fina bilder som du hade på snes+gb. får man snälla snälla be om ditt skinpack?

9p

Visa signatur

q9550 + True | p5q premium | 2x2gb Dominator | 4870 1gb CF | Intel X25-M 80gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gegga1986
Wow! kul o se vilken hårdvara som kirrar biffen..
själv sitter jag på en 939 3500+ med ett x800xt (agp) o detta klarar ju faktiskt dreamcast..

men jag reagerade på dina fina bilder som du hade på snes+gb. får man snälla snälla be om ditt skinpack?

9p

Här är det skin som jag skapade och använder:

http://www.speedyshare.com/380476305.html

Jag skickade det till dig med PM också Om filen försvinner så PM:a mig bara så laddar jag upp den igen

Permalänk
Medlem

Fick mail av keyzone där ha nundrade om jag kan maila en liten guide på hur man ska gå tillväga... mailet blev mkt längre än jag trodde jag nånsin skulle orka skriva så tänkte posta det här så andra med kan ta del av det:

Hej Keyzone

Jag använder inga superspeciella emulatorer till spelen, det är bara så att de emulatorerna jag använder är dolda och dörför inte syns... För att förklara bättre: Datorn startar programmet maximus arcade (layouten) som sen i sin tur startar de olika emulatorerna direkt med spelen laddade när man väljer spel

Det var ett halvår sen nu men jag ska försöka skriva ihop en liten guide på hur man bör gå tillväga

1. Skaffa en dator som har helt ok specifikationer, om du inte tänker spela PS2 spel (vilka i nuläget ändå inte fungerar i de flesta fallen + ma (maximus arcade) stödjer dem inte än) så räcker det med de specifikationerna jag hade på min box, lite overkill till och med tror jag (iaf ram). Köp handkontroller, gärna med sladd faktiskt (då är alla alltid på).

2. Installera windows xp och se till att datorn är ren (nyinstallerad, installera inga program som inte behövs för arbetet med MA)

3. Ladda ner maximus arcade här: http://www.maximusarcade.com/ och installera. Köp en reggnyckel på siten och regga inom 30 dagar.

4. Ladda ner alla emulatorer du kan tänkas behöva här: http://www.emulator-zone.com/doc.php/nes/
Jag använde följande emulatorer:
Atari 2600: MESS
Atari 5200: MESS
Atari Lynx: Handy
Coleco Vision: Mess
Mame: Mame32 Plus +
Nintendo Entertainment System: Jnes
Super Nintendo Entertainment System: Zsnes
Nintendo 64: Project 64
Gameboy: Playguy
Gameboy Color: Playguy
Sega Genesis (Mega Drive): Fusion
Sega 32X: Fusion
Sega Master System: Fusion
Sega Game Gear: Fusion
Playstation: Epsxe
Alla emulatorer fungerar inte tsm med ma, de vill t.ex. inte starta spelen i fullskärm, starta med spel i sig (vill starta egen meny) osv... Men dessa har jag då iaf fått igång (vissa kan ha varit lite problematiska).

5. Fixa alla spel du vill ha, man kan kopiera in från originalen osv

6. Sortera spelen, ta bort dubletter, döp om osv. För att döpa om alla tusentals spel kan du använda program såsom flash renamer, så slipper du sitta med det i flera veckor

7. Hooka upp kontrollerna på spelen till handkontrollerna. Tänk på att t.ex. i n64 emulatorn så nollställs kontrollinställningarna om du startar ett n64 spel utan en handkontroll i, så de måste alla alltid vara i konsollen.

Ett tips är att du fixar en konsoll i taget, fixar emulator, får den att funka med MA, tankar alla spelen, sorterar, döper om rätt osv. Om du försöker fixa alla samtidigt blir det skitrörigt!!!

8. Skapa ett eget skin till ditt Ma (en creator följer med ma) eller använd ett av de som finns att hämta på MAs hemsida. Lägg in ett bakrundsljud som låter som en arkadhall i menyn om du känner för det

9. Följ denna guide för att få Ma att starta automatiskt istället för explorer på datorn:
http://forums.maximusarcade.com/viewtopic.php?f=1&t=506

10. Enjoy

Där fick du en liten guide Viktigt dock!: Tänk på att detta tar ett tag, se till att du har tid att göra detta projekt, en vecka iaf om du inte vill jobba hela dagen varje dag. Eller jobba på kvällarna i ett par veckor lite lungt. Det kommer bli mkt trial & error och om du råkar vilja göra det ännu bättre (finns folk som har en bild som visas för varje spel osv, kolla på ma hemsidan o youtube) så kommer deta bli ett låååångt projekt Jag var ju tvungen att ha med konsoller som strulade (atari 2800) trotts att ajg aldrig spelat dem eller haft dem förr ens det la jag många timmar på :/

Ett tips är att hänga här lite också, finns många svar där: http://forums.maximusarcade.com/

Ett till tips: Zsnes sparar inte ditt spel om du låter MA avsluta det. (MA avslutar emulatorn med en execute när du vill byta spel) Jag t.ex. trycker in båda spakarna för att återgå till välja spel menyn. För att Zsnes ska spara spelet har jag i Zsnes meny ställt in så att det stängs av om man trycker på den högra spaken (om Zsnes stängs av självt så sparar det spelet). Så när jag trycker in båda sparakna sammtidigt nu så sparar Zsnes spelet innan MA hinner avsluta det. Tog ett tag för mig att lista ut, hoppas jag sparade ltie trial&error för dig