Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att man ändrar sig och kör på en svart XP, sen köper till ett litet större SD-kort o använder som extra lagring istället för att beställa från en leverantör utanför sverige?

mattes: Som jag förstod det så skeppar asus bara in svarta xp och vita linux till sverige. Men en vit xp är ju inget problem: bara köp en vit linux o byt OS. Du får dessutom 8 gig extra lagringsutrymme.

Permalänk
Medlem

Jag lade in en ny tråd ang. min sons eee pc 900 . Men ni verkar vara flitiga använder av dessa datorer . Ni kanske vet varför det verkar som om Fn-knappen vara intryckt hela tiden . När min son ska logga in så kan han inte använda tangenterna som har de små nr på och man kan använda alla funktionrena på F knapparna utan att ha tryckt ner Fn- knappen . jag kan inte bli klok på va det kan vara . Jag är inte så bekant med linux så jag hade vart väldigt tacksam för lite tips om detta

Permalänk
Medlem

Så, om man ska ha en EEE, vilken av alla modeller ska man satsa på?

Ska ha den till musik, skolarbete och internet om jag köper en. ^^

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe212
Jag lade in en ny tråd ang. min sons eee pc 900 . Men ni verkar vara flitiga använder av dessa datorer . Ni kanske vet varför det verkar som om Fn-knappen vara intryckt hela tiden . När min son ska logga in så kan han inte använda tangenterna som har de små nr på och man kan använda alla funktionrena på F knapparna utan att ha tryckt ner Fn- knappen . jag kan inte bli klok på va det kan vara . Jag är inte så bekant med linux så jag hade vart väldigt tacksam för lite tips om detta

Låter som att han har numlock aktiverat... prova att trycka Fn + Insert (Num LK)

EDIT:
Duktig idiot.. läs hela inlägget innan du svarar

Låter skumt, uppfattade inte att alla Fn-funktioner var aktiverade hela tiden.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk

jag har haft min svarta 901'a med xp inlagt på i en vecka nu snart..och jag är jättenöjd!

helt otroligt vilken dator det här är
det är verkligen definitionen av vad en BÄRBAR DATOR ska vara..

jag köpte min från www.inet.se ...20 timmar senare hade jag den i min hand..DET är inte illa det

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk

Tja alla!

Tänkte höra med er om lite tips. Har försökt installera xp på min vita älskling 901 med linux. Men oftast får jag bara blue screen, vad kan förhindra det?

Skulle formatering av alla hårddiskar hjälpa, och hur gör man det i såna fall?

MVH
Carl

Permalänk
Hedersmedlem

Känns som det bara är jag som tycker att 901:an var ett nerköp
Upplever den som ganska slö i windowsmiljö och för liten systemdisk. Med facit i hand skulle jag köpt en modell med vanlig disk istället för SSD.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Känns som det bara är jag som tycker att 901:an var ett nerköp
Upplever den som ganska slö i windowsmiljö och för liten systemdisk. Med facit i hand skulle jag köpt en modell med vanlig disk istället för SSD.

Jag sålde min Eee 900 för att ssd disken var för slö till xp, ska köpa 1000H med vanlig hårddisk istället.

Visa signatur

Lian Li PC-A05B || Gigabyte P35-DQ6 @ 501mhz || C2D E8400 @ 4Ghz || Asus HD 4850 512MB + Acc S1 || WD Raptor 74gb | Samsung F1 HD753LJ 32MB || 2GB Corsair XMS2 Dominator PC8500 @ 1000mhz ||Asus Xonar DX|| Corsair 520w

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MORD
Jag sålde min Eee 900 för att ssd disken var för slö till xp, ska köpa 1000H med vanlig hårddisk istället.

Jo jag vill också bli av med min men känns lite surt att "ge bort" den direkt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Json@Jonas
Så, om man ska ha en EEE, vilken av alla modeller ska man satsa på?

Ska ha den till musik, skolarbete och internet om jag köper en. ^^

Vill veta så man kan köpa, alla recensioner osv gör mig förvirrad.

^^

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem

jag köpte mej en eee 904HD och gav min 900 till frugan
win - win xD

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Json@Jonas
Vill veta så man kan köpa, alla recensioner osv gör mig förvirrad.

^^

Beror lite på, vad är skolarbete? Word, 3D Studio Max?

904 rekommenderar jag därför att jag själv har en och är nöjd! Duger bra till musik (bättre högtalare än de flesta minilaptops) och word samt surfa med flera fönster uppe.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Oj, menar typ "skriva uppsatser, anteckningar osv. (Papper har en vana att försvinna/gå sönder)

Har kollat på 904:an, med Xp, går det bra? (Inte seegt eller nåt?)

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem

Uppsatser lär väl inte vara speciellt kul att skriva på den med tanke på det lilla tangentbordet. Om du nu inte har riktigt små händer/fingrar.

Permalänk
Medlem

Inte uppsatser då, men anteckningar osv.

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem

men eee 904an ska väll endå ha hyffsat stort tangentbord ?

Permalänk
Medlem

men eee 904an ska väll endå ha hyffsat stort tangentbord ?

Permalänk
Medlem

Ah, missade att ni talade om 904:an, mitt fel. Den ska väl ha samma tangentbord som 1000h, då borde det ju vara rätt bra.

Permalänk
Medlem

jag är helnöjd med 904:an. Känns såååå mycket rappare än den svenska 900:an. Sen är det skönt med större knappar på tangentbordet

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

904an skulle duga alldeles ypperligt till anteckningar i skolan, t.o.m skriva mindre uppsatser skulle jag säga.
Har själv en 1000H och 904an har ju samma skal som den, och således lika stort tangetbord också. Jag använder min dagligen i skolan till anteckningar på förläsningar och inga problem alls... tyvärr måste man oftast ändå sitta med ett papper brevid pga. alla figurer och krångliga formler som måste skrivas ned också

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Är det en 1.6 ghz cpu i 901 eller? Lyckas inte hitta nån annan info än att det är en Intel Atom i den.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av valiant
Är det en 1.6 ghz cpu i 901 eller? Lyckas inte hitta nån annan info än att det är en Intel Atom i den.

det är

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

i 904 är det den gammla 900MHz prollen i iaf.

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

Brukar ibland sitta vid en laptop som har en Pentium M 1.7ghz, hur är i jämförelse en Atom 1.6ghz mot den?

Orkar en Atom 1.6ghz spela upp x264 kodade 720p filmer? Är svaret ja, så kommer jag slå till på en sådan.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Denna fråga kanske har besvarats tidigare i tråden men frågar iallafall då jag inte orkar titta genom 40 sidor.

Finns det scroll på pekplattan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rife
Finns det scroll på pekplattan?

På 901an scrollar man genom att hålla två fingrar samtidigt på touchpaden och dra dem i valfri riktning. Man kan även zooma och rotera och sånt där spännande med hjälp av två fingrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darknessviking
jag har haft min svarta 901'a med xp inlagt på i en vecka nu snart..och jag är jättenöjd!

helt otroligt vilken dator det här är
det är verkligen definitionen av vad en BÄRBAR DATOR ska vara..

jag köpte min från www.inet.se ...20 timmar senare hade jag den i min hand..DET är inte illa det

Skulle nu efter att jag också haft min i lite drygt en vecka vilja framhäva hur nöjd jag är med min 901a.

Köpte en vit linux-variant och det första jag gjorde var att lägga in ett ganska hårdbantat (med nLite) XP på den. Visst är den inte snabb, men det är inte heller det jag köpte den för. Den är liten, smidig och fungerar perfekt. För att inte tala om en fantastisk batteritid i drift.

Visa signatur

Asus UL30VT
Server: core2duo E4400, 2GB RAM, 4x500GB raid 5 + 2x200GB HDD.

Permalänk
Medlem

Har försökt göra en bootbar usb med en nlitead winxp sp3 där jag lagt till eee901 drivisarna och tatt bort lite språk paket osv, inget märkvärdigt. Problemet är att jag får meddelandet "Disk error" när jag försöker boota ifrån minnet, minnet har ju funkat finfint med olika linux distar osv... Vad gör jag för fel? i endel av guiderna står det att man skall gå in i bios å ändra i advanced > os installation till Start, denna finns inte ens i mitt bios men de kan ju handla om andra eee versioner...

någon som har en guide eller något som verkligen funkar? jag har testat från två olika trådar på eeeuser och från wikin utan framgång... känns ju som att de något i bootsectorn inte är som de skall...

jag har en 901 Linux...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unaz
någon som har en guide eller något som verkligen funkar?

Jag använde följande guide och det fungerade fint:
http://wiki.eeeuser.com/windowsxpusb

Permalänk
Medlem

Du kan inte ta bort manual install med nlite om du skall boota från usb.