Mac OS X plockar marknadsandelar från Windows

Permalänk
Melding Plague

Mac OS X plockar marknadsandelar från Windows

Färsk statistik avslöjar att Apples operativsystem OS X tar en allt större del av marknaden. Andelen användare av Windows sjunker i samma takt som Apples operativsystem ökar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan ju alltid hoppas att det motiverar microsoft att inte upprepa katastrofen (vista).

Permalänk

Hoppas OSX blir tillgängligt för alla datorer. Skulle vara soft. Annars blir det nog en mac snart.

Visa signatur

Vill du ha ett seriöst game i cnc 3. PMa mig isåf :)

| MSI K9A2 CF-F | Sapphire HD3870 | AMD 6000+ @ 3.3GHz | 2GB PC6400| Xfi- Xtreme Gamer | Antec Earthwatts 500w | Antec 900 |

Permalänk
Medlem

Jaså? Jag trodde Microsofts förlorade marknadsandelar berodde på att användarna gick över till linux.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keso
Kan ju alltid hoppas att det motiverar microsoft att inte upprepa katastrofen (vista).

Jag må inte vara en expert på ämnet men hur kan du säga så när det tydligt framgår att det går bra för windows vista.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Go APPLE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keso
Kan ju alltid hoppas att det motiverar microsoft att inte upprepa katastrofen (vista).

vista är microsofts bästa os hittills, kanske att windows server 2008 är bättre har inte testat det.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Är glad att det går bra för alternativa Operativsystem så kanske mer hårdvaru/mjukvaru tillverkare börjar engagera sig. Använder själv mycket linux just nu. Bara för att det är alternativt OS betyder det inte att dåligt.
Är riktigt nöjd med Linux.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
vista är microsofts bästa os hittills, kanske att windows server 2008 är bättre har inte testat det.

Jag fattar inte detta påstående. Året är 2008, det säljs fler laptops än stationära datorer, en stor del är netbooks. T.ex. AspireONE, EEEPC o.s.v.
Denna utveckling går helt emot vad Microsoft trodde när Vista utvecklades. De satsade på ett tungt OS som inte är lämpat för laptops som saknar prestanda utan snarare funkar bäst på en extremt kraftig stationär dator.

Om det hade varit Microsofts bästa OS så hade alla rekommenderat att man ska installera Vista på EEEPC 701, 900, AspireOne m.fl
Vad jag vet så har inte en endaste Vista-fanboy rekomenderat Vista framför Linux/XP på netbooks. Blir du den förste att rekommendera Microsofts BÄSTA OS (Vista) på dessa datorer?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Jag fattar inte detta påstående. Året är 2008, det säljs fler laptops än stationära datorer, en stor del är netbooks. T.ex. AspireONE, EEEPC o.s.v.
Denna utveckling går helt emot vad Microsoft trodde när Vista utvecklades. De satsade på ett tungt OS som inte är lämpat för laptops som saknar prestanda utan snarare funkar bäst på en extremt kraftig stationär dator.

Om det hade varit Microsofts bästa OS så hade alla rekommenderat att man ska installera Vista på EEEPC 701, 900, AspireOne m.fl
Vad jag vet så har inte en endaste Vista-fanboy rekomenderat Vista framför Linux/XP på netbooks. Blir du den förste att rekommendera Microsofts BÄSTA OS (Vista) på dessa datorer?

Vad har netbooks med denna diskussionen att göra?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Blir du den förste att rekommendera Microsofts BÄSTA OS (Vista) på dessa datorer?

ok, vista är inte det bästa för netbooks det kan jag väl medge. Men det är ju inte vistas fel utan hårdvaran i netbooks fel.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Tja apple har haft en bra tid och Leopard är ett kanon OS men lite av denna segervåg beror garanterat på vistas(Ibland oförtjänat) dåliga rykte.

Kört Vista på PCn och Leopard på powermacen och har varit lika nöjd med båda. Beror nog på vilken hårdvara man kör vista på men jag tyckte det var ett lyft från XP. Fast det är en stationär maskin, på laptop kör jag vidare med XP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StörmarN^
Hoppas OSX blir tillgängligt för alla datorer. Skulle vara soft. Annars blir det nog en mac snart.

precis vad dom vill.. därför kommer det aldrig att hända.

Visa signatur
Permalänk

Kul att "katastrofen" Vista fortfarande är större än OSX och Linux tillsammans.

Permalänk
Medlem

Har Vista på "maindatorn", och har vista på slaptopen. Testade vista när det var nysläppt men ångrade mig och väntade 7 månader, och sen jag installerade det då har jag inte märkt några problem med det alls utöver vanesaker som vart vissa inställningar är. Förstår inte allt detta jävla bashande på vista.
Som så många har sagt så många gånger, det var ju precis samma grej när 98 och XP kom. ^^

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

Man skall nog vara försiktig att döma ut det ena före det andra då allt fler väljer att ha både en Windows- och en Mac-dator.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Kul att "katastrofen" Vista fortfarande är större än OSX och Linux tillsammans.

Kul..? Skulle snarare tolka det som ett bevis på att OSX är långt ifrån så bra som de få som orkar med det påstår.. Bjäbba på så mycket du vill om OEM-avtal och så vidare, men fakta kvarstår. Ingen har någonstin tvingat en konsument att köpa en PC eller en Mac, konsumenten köper det den vill ha av egen fri vilja, förhoppningsvis efter moget övervägande om vad han behöver och vad det är värt. Någon mer än jag som inte tycker det är konstigt att en överväldigande majoritet (87% Vista+XP vs 8,2% OSX) väljer M$ operativ?

Eller vänta lite, du kanske var ironisk TMO KOTOR?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Kul..? Skulle snarare tolka det som ett bevis på att OSX är långt ifrån så bra som de få som orkar med det påstår.. Bjäbba på så mycket du vill om OEM-avtal och så vidare, men fakta kvarstår. Ingen har någonstin tvingat en konsument att köpa en PC eller en Mac, konsumenten köper det den vill ha av egen fri vilja, förhoppningsvis efter moget övervägande om vad han behöver och vad det är värt. Någon mer än jag som inte tycker det är konstigt att en överväldigande majoritet (87% Vista+XP vs 8,2% OSX) väljer M$ operativ?

Eller vänta lite, du kanske var ironisk TMO KOTOR?

Det är ju inte så himla konstigt att Windows är störst då de faktiskt säljer operativet separat till vem som än vill ha det till skillnad från Apple.
Vill man ha OSX så måste man köpa en Mac vilket inte alla vill dvs. kommer OSX alldrig att bli större än Windows/Linux.

Sen tycker jag att klagomålen mot Vista oftast är löjliga, antingen har de testat den på en gammal dator som inte är nog bra eller så ser de en laptop med Vista som är seg som tusan. Ojsan hoppsan ta bort alla skit program från laptop tillverkaren och Vista susar fram...

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Roligt att det går framåt för Linux också totalt sett. Det lär ju bli en boost m.h.a. Asus EEE PC och liknande maskiner som skeppas med Linux.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

vista blir ju nästan drägligt att använda när man tagit död på indexringstjänsten och uac och ställt om utseendet till klassiskt utseende

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
ifall man använt Windows och ALDRIG haft problem, finns det någon bra anledning att byta operativ då egentligen?

Beror ju på hur upptäckarintresserad man är och hur mycket man vill vara med i utvecklingen. Många som inte hade problem alls med t.ex. Win 98 eller Win XP valde trots detta att uppdatera sina OS. Men visst finns det många som inte uppdaterar alls eftersom det funkar bra som det gör nu trots att det är ett skitgammalt OS.
När byte du operativsystem senast? Om du sitter nu på t.ex. ME eller 2000 och inte har några problem så kan du ju ändå testa ett nytt OS, om det inte funkar så bra så kan du alltid byta tillbaks.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keso
Kan ju alltid hoppas att det motiverar microsoft att inte upprepa katastrofen (vista).

Jag säger som alla andra, Vista känns mycket stabilare än XP och spelen flyter på bättre än någonsin.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag hälften Linux och hälften windows (en dator med endast linux, en med både och och en med endast windows). Vissa saker funkar bättre i windows och andra bättre i Linux. Mac OS X har jag tyvärr aldrig testat...

När det gäller Windows föredrar jag oftast XP framför Vista men har börjat använda Vista lite mera nu än tidigare. Men anledningen att jag testade Linux var att jag ville prova något modernare än XP och inte gillade Vista särskilt mycket. Så tack vare Windows Vista har jag nu börjat med Linux kan man säga...

Permalänk
Medlem

Jag føredra XP framfør vista, men OSX ær lætt bæst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Jag føredra XP framfør vista, men OSX ær lætt bæst.

Tycker jag är lätt bäst* Borde du väl ändå skriva.

Bara för att du anser att något är bäst så är det inte det.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoNamesWayne
Tycker jag är lätt bäst* Borde du väl ändå skriva.

Bara för att du anser att något är bäst så är det inte det.

Det är inte svårt att förstå att det som skrevs var hans egna åsikt, inlägget börjar dessutom med "Jag föredrar... ". Tror många skulle uppskatta om inläggen i trådarna var sakliga.

OnT, kul att se att OSX växer. Sen undrar jag hur många som kommer uppdatera till Vista när Microsoft redan börjat prata om windows 7.

Visa signatur

axel

Permalänk
Medlem

Ush, har aldrig gillat mac och kommer förmodligen aldrig att gilla det...
Synd för MS men dom har ju så mycket så de gör ju inget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skunkenn
Ush, har aldrig gillat mac och kommer förmodligen aldrig att gilla det...
Synd för MS men dom har ju så mycket så de gör ju inget.

Varför inte ?

Jag har en iMac med leopard och det funkar SUPER!

Alla OS är bra på sitt sätt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skunkenn
Ush, har aldrig gillat mac och kommer förmodligen aldrig att gilla det...
Synd för MS men dom har ju så mycket så de gör ju inget.

Knappast synd om Microsoft. Konkurrens är bra och det stimulerar troligen nyskapande.

Permalänk
Medlem

Nice, är skapligt sugen att norpa en macbook nu snart när den uppdateras. Min flickvän våldtog laptopen i sign med orginal-XP och fy fan va segare det går jämfört med ubuntu som var inlagt på den från början. Känns inte alls bra att ha windows på den, måste fixa nåt annat till mig själv snart
Kul att OSX ökar i alla fall.