Solid State-disk (SSD) - Diskutera framtiden och utvecklingen!

Permalänk
Medlem

Har en liten rackare, dvs liten till utrymmet.
4GB SSD.

Dock är den 2,5" och har 1,8" i min lappis så kan inte köra in den.
Får vänta tills jag skaffar en lappis med 2,5" platts.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Lessen om jag bumpar, men jag tycker det skulle vara intressant att veta hur en SSD-disk egentligen funkar "real-world" av någon här på SweC som äger en.

Permalänk
Avstängd

http://www.nordichardware.se/nyhet,13918.html

OCZ 32gb ssd, ca 500us dollar, 3500kr eller så när de kommer hit?
7000kr eller så för 64gb.

120mb läs och 100mb skriv.

Hampe10,

de som har en och skrivit om det pratar rent praktiskt om att allt går blixtsnabbt i det du använder datorn till.
Saker som spin upp slipper man, direkt tillgång till program samt spel laddar snabbare som man har på disken.

Helt enkelt en mer responssnabb dator.

http://www.mtron.net/English/Product/ProductDetail.asp?itemco...

nya ssd i april,
100läs 40 skriv.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Intressant läsning!

Jag själv har köpt en IDE Samsung SSD-Disk, dock bara 8 GB, men för min del räcker det som systemdisk, då jag bara ville boosta starttiden och så. Har faktiskt inte sett hur det funkar än, blev tvungen att köpa nytt nätagg p.g.a att jag bytte grafikkort samtidigt!

En viktig sak som ingen nämt, vad jag sett, är att om en SSD Disk skriver i 100 mb/s, och man kopplar RAID-0 så blir det väl det dubbla? Jag har bara sett kontrollerkort vars överföringshastighet är 133 MB/s, alltså kan man till fullo inte använda de där 200 mb/s! Eller har jag helt fel?

/Mikael

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magicmerlin

En viktig sak som ingen nämt, vad jag sett, är att om en SSD Disk skriver i 100 mb/s, och man kopplar RAID-0 så blir det väl det dubbla? Jag har bara sett kontrollerkort vars överföringshastighet är 133 MB/s, alltså kan man till fullo inte använda de där 200 mb/s! Eller har jag helt fel?

/Mikael

Nja, det är ju oftast per kanal (dvs per disk), om du inte syftar på PCI-bussen som är begränsad till totalt 133MB/s. Det kommer man lättast runt med PCI Express-kontrollerkort. De flesta integrerade kör väl med PCIe nu för tiden också, tror/hoppas jag.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

vill höra lite mer om man märker någon märkbar skillnad gentemot en vanlig hdd?

mvh

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem

kollade in OCZ nya core ssd diskar, rätt bra pris på dem. Det jag inte riktigt fattar är att om man jämför med deras SSD disk som dom har ute nu, den dyra OCZ SATA II 2.5" och OCZ Cores spec, så är Cores specs bättre. Trodde att "SATA 2" var nånslags highend version och att core skulle bli en lite-produkt av den.

Core
Read 120-143 MB/sec
Write 80-93 MB/sec

OCZ SATA II
Read up to 100MB / sec
Write up to 80MB / sec

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk

OCZ SATAII-modellen använder sig utav dyrt SLC-minne (Single Level), och Core använder sig utav billigt MLC-minne (Multi Level). Prisskillnaden ligger någonstans runt 50%. Därav förklaringen att SATAII-modellen är dyrare än Core.

MLC-minnen är generellt sätt långsammare än SLC-minne, främst i skrivning (så mycket som 70% långsammare), och klarar ett mindre antal skrivningar (någonstans runt 1/10 av vad en SLC-enhet klarar). Därav förklaringen att Core skulle anses som en "lite-produkt" av SATAII-modellen.

Det viktigaste i en SSD är dock inte minnet i sig utan det kontrollerchip som bestämmer exakt vilka minnesblock som ska skrivas och/eller läsas. Med ett bra kontrollerchip går det att använda MLC-minne och få bättre prestanda än ett med SLC-minne med ett sämre kontrollerchip. Om samma kontrollerchip skulle användas i båda modellerna skulle troligtvis SATAII-modellen vara snabbare.

Dock är inte det sista sagt om Core SSD, det enda som har kommit fram är överföringshastigheten, som trots allt inte är det viktigaste i en systemdisk. Fortfarande saknas den viktigaste informationen, hur disken agerar som systemdisk, med många små random read, och några små random write. Lite fundersam får man kanske vara att man fortfarande inte hittar en enda review på enheten, med tanke på att den skulle finnas tillgänglig fr.o.m. release-dagen. Tills dess får man hoppas på det bästa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonnyK
vill höra lite mer om man märker någon märkbar skillnad gentemot en vanlig hdd?

mvh

ja, bara i access skiljer det en del.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

http://www.akihabaranews.com/en/news-16369-Samsung+started+ma...

OCZ använder sig väl av samsungs diskar ?

"reading speed of 90MB/s and writing speed of 70MB/s."

lite andra specs än vad OCZ släppte på sin Core-linje.

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Avstängd

Mindre trådbumpning här.

Är i kvalet att ge mig själv en tidig julklapp (fasen, det var ju sommar bara någon månad sen )

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=363369

Två stycken sådana, en till min Workstation och en till min HTPC. Även om det är den billigare Core- modellen så verkar det onekligen som att den är betydligt snabbare än någon enskild disk jag äger. Kan jag trots att det är en Core- modell anta att den fungerar i några år? Till er som har en SSD- disk, blir dessa varma? Kan man bara lägga dem på golvet i chassit? Garantitid från tillverkaren?

Permalänk

Det finns tyvärr i dagsläget ingen MLC-baserad SSD som är värd att köpa, möjligtvis bortsett från Intels nya, men de tar å andra sidan ordentligt betalt för dem.

Om man endast ser på specifikationerna kan man tro att MLC-baserade enheter som t.ex. Core inte ska vara mkt sämre än SLC-baserade enheter men verkligheten är något helt annan. MLC har -mkt- sämre prestanda för skrivningar, överföringshastigheten för -stora- skrivningar må ligga på samma nivå som hos SLC men när det kommer till små skrivningar (som är vanligare för systemenheten) är t.ex. OCZ ca 20x långsammare. Som jmfrelse kan nämnas att Samsungs och Mtrons SLC ligger i ungefär samma nivå som vanliga hårddiskar när det kommer till små skrivningar. Somliga har till och med rapporterat att de upplevt slumpmässiga "frysningar", avbrott à flera sekunder där de inte kunnat använda datorn, detta kan förklaras med att Windows är upptagen med att vänta på SSDn på att bli klar med en/flera små skrivningar.

Core har oxå ordentliga stabilitetsproblem, enheterna håller inte någon hög kvalitet, och det finns ett 'onormalt stort antal' enheter som uppvisat problem redan från start. Det finns här dock erfaranheter utöver hela skalan, från de som svär på att enheten presterar enormt bra, till de som installerat Windows ena dagen, använt det någon/några dag/ar för att sedan mötas av en prompt som säger att "några viktiga systemfiler saknas/är korrupta". Det är i dag ganska enkelt att visa på prestandaproblemen, det går att visa att -alla- enheter har samma problem; stabilitetsproblemen är dock svårare att visa på. OCZ har länge vägrat erkänna stabilitetsproblemen, och hävdat att de inte stött på en enda enhet med det här problemet, och de skyller oxå dessa på kompatibiltetsproblem, så de täcks inte av garantin; butiker som i normala fall erbjuder frivillig ångerrätt i USA har efter någon/-ra vecka slutat erbjuda ångerrätten, hjust för att de fått ta tillbaka så många enheter.

OCZ har fått ta mycket stryk för Core-diskarna, men oxå sålt många, de planerar oxå att släppa en tredje version "snart". Än så länge är inte så mycket känt om denna tredje version, om de har samma problem, de har visserligen presenterat ett gäng siffror/överföringshastigheter som ska gälla för de nya enheterna, men med tanke på att OCZ tidigare har försökt ljuga med deras siffror så bör man ta de siffrorna med ett stort nypa/mått salt.

Det finns idag ingen standardiserad längd på garantin, olika tillverkare erbjuder olika långa garantitider, allt från 1 år för Core (MLC) till 3 år för Mtron's desktop-SLC, till 5 år för Mtron's server-SLC.

Kort sagt skulle jag aldrig sätta i en MLC-baserad SSD i en workstation-dator. Då skulle jag hellre (1) vänta in nya SSD, eller (2) om jag var i din position köpa en SLC-baserad SSD till workstation och vänta med uppgraderingen till HTPCn.

Permalänk
Avstängd

Mycket bra och uttömmande svar!
Får nog fundera vidare lite till då, anledningen är främst att bli av md ljudnivån i de datorer som syns. Dock är det ju ingen kris direkt, så mycket låter inte en hårddisk trots allt

Permalänk

Jag ska också vänta med SSD. Det fungerar inte alls bra! Jag själv raidade 2 stycken OCZ , det blev bara skit av det tyckte jag!

Jag väntar tills Western Digital släpper ett nytt monster eller tills Veloci-Raptorn går ner i pris.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Mycket bra och uttömmande svar!
Får nog fundera vidare lite till då, anledningen är främst att bli av md ljudnivån i de datorer som syns. Dock är det ju ingen kris direkt, så mycket låter inte en hårddisk trots allt

häng upp dem i gummiband eller liknande.
enda sättet för en riktigt tyst mekanisk HD.

har flera hd i min server, de hörs inte just för att de är upphängda.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Är oerhört nyfiken på när SSD når priser som kan attrahera en större massa och drar därav upp denna tråd igen. Hoppas inte det är en allt för allvarlig bumb

Visst har det hänt en del sedan den var uppe senast, men något som fortfarande hänger kvar är pris/lagring-ration. När kommer vi kunna se en system/program-SSD (80-120GB) för samma pris som en 1TB lagringsdisk idag (dvs 700-800:-)?

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa laptop i närtid, så jag är oxå intresserad av utvecklingen.

Hur länge kommer hårddiskarna stå sig som förstaalternativ i en laptop för runt 10000 kr (om man gör det aktiva valet att man klarar sig med ~100GB).

Och hur länge kommer det vara billigare att köpa en laptop med HDD, slänga HDD:n åt h€£7€t€, och installera en SSD istället?

Finns det någon fin graf på detta någonstans, månne?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatchMe
Är oerhört nyfiken på när SSD når priser som kan attrahera en större massa och drar därav upp denna tråd igen. Hoppas inte det är en allt för allvarlig bumb

Visst har det hänt en del sedan den var uppe senast, men något som fortfarande hänger kvar är pris/lagring-ration. När kommer vi kunna se en system/program-SSD (80-120GB) för samma pris som en 1TB lagringsdisk idag (dvs 700-800:-)?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=515442

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=515442

Den där är bara 40 GB, jag är också intresserad av att köpa en disk på 80+ GB att använda i min laptop för att förbättra batteritiden och minska starttider för Windows och olika program. Även en till stationära skulle sitta fint förstås!

Permalänk

Den bästa 80GB (av konsumentriktade SSDs), Intel X25-M G2 80GB, kostar runt 2000kr nu, men går knappt att få tag på.

Den Kingston som länkades där använder samma hårdvara som Intel disken, fast 5 färre flash chip, och därför 5 färre kanaler. Så är lite slöare på saker som write och read, men är tänkt som en Windows disk. Och på de viktiga punkterna är den inte så mycket sämre.

40GB är nog bra om man känner att man inte riktigt har råd att punga ut för 80GB, men ändå vill testa på, och ha en NU!
Jag har köpt en sån, och brorsan kommer förhoppningsvis över med den ikväll - längtar!

Men hade jag haft pengarna att lägga på intels 80GB hade jag gjort det (och ännu hellre 160GB)

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk

Ja Intels 160 Gb hade varit perfa att slänga in i en laptop. Eftersom man bara har plats för en hårddisk vill man ju gärna ha lite utrymme på den.
80 Gb duger dock utmärkt som systemdisk med program och några spel! Förhoppningsvis sjunker den i pris eller så kommer det nyare, snabbare som kan ta sig nedåt 1000 kr-strecket, inom en snar framtid.