Permalänk

Problem med "hoppande" wlan hastighet

Har precis nyligen skaffat mig en airport extrem som router. Men har problem med att hastigheten skiftar kraftig. När jag t ex laddar ner en torrent så pendlar hastigheten upp och ner mellan typ 100 kb/s och 1 mbit/s under en 5 secs intervall. Vad kan detta bero på?

Permalänk
Medlem

På torrent så är det inte så konstigt, det beror helt på vilka din klient får anslutning ifrån.

För att prova om detta är verkligt problem så måste du pröva om hastigheten pendlar med något annat, t.ex TP-TEST.

Om det är så att hastigheten pendlar även där, så kan det vara så att det finns störningar på den frekvensen det trådlösa gör på. Prova att byta kanal är det första du bör göra. Testa även om det är samma problem över nätverkskabel.

Permalänk

När jag testar att mäta med tp-test verkar mottagningen stabil. hamnar på 8/1 ungefär vilket motsvarar den tjänst jag betalar för. Har provat olika torrent problem och problemet består. Har också bytt kanal men det gör lingen skillnad. Dock har jag provat att ladda ner torrent med min eeepc, och då får jag stabilt 1mbit ner. Problemet verkar alltså ligga i min macbook pro. Jag har dock ingen aning om vad problemet kan bestå i.

Kan det ha något att göra med att jag nyligen köpt en ny extern hårddisk som jag är mål plats för de torrents jag laddar ner? Inte särskilt troligt i mina egna ögon, men vad vet jag.