Point of View Geforce GTX 260 Premium

Permalänk
Medlem

Det Dinoman säger.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Avstängd

Mycket bra sagt Dinoman.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Tack. Skönt att man inte är ensam om åsikten...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Då undrar jag vilka kort du har hittat för när jag filtrerar på Prisjakt så hittar jag kort mellan c:a 2800-3600:- för GTX 260 Core 216. Lite skillnad det. HD4870 1GB ligger mellan c:a 2400-3300:-.

Kanske hade varit intressant att gjort den jämförelsen också?

Sen så är det enligt min åsikt fullkomligt ovidkommande hur många år du har testat grafikkort det gör dig inte automatiskt till en objektiv testare. Du kan testat grafikkort i 50år om du så vill jag bedömmer dig efter artikeln du skriver. Det är t.ex. inte särskilt tekniskt ingående för att uttrycka sig milt, vilket avslöjar att dina tekniska kunskaper kanske inte är så avancerade, dock inte sagt att det är så men man tror ju inget annat iaf.

Personligen ser jag alldeles för många varningstecken för att kunna lita på ett sånt här test. Varför testa efter Nvidias önskemål? Du måste väl rimligen ha arbetat fram en egen metod vid det här laget? Göra enga timedemos är ju knappast särskilt svårt. Om du inte kan göra något ordentligt (t.ex. vänta tills ni får tag på ett i7core-system eller få vettiga resultat med ditt HD4870x2) så gör det inte alls.

Jag säger bara....suck!!!!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Problemet är att ATI brukar vara några veckor efter nVidia med att få till prestandan. Tippar på att en av orsakerna är denna: http://www.nzone.com/object/nzone_twimtbp_gameslist.html

Gissningsvis dröjer det lite till innan nyare spel även är anpassade efter ATI's kort direkt vid släppet, 48xx korten har inte funnits så länge än och spel har långa utvecklingstider

Ja det blir väl Catalyst 8.12 som kommer ge oss de optimeringarna. När jag nu ögnar igenom den här artikeln:
http://sweclockers.com/nyhet/8527-catalyst_812_optimerar_for_...

Ati är nog helt enkelt mycket väl medveten om att deras kort presterar dåligt i de fem nya spelen. Vi får helt enkelt hoppas att de lyckas ordna upp i den drivrutinen. Så kanske vi kan få se ett nytt test på lika villkor. Kunde varit bättre att vänta med att lägga upp det här testet innan Ati uppdaterat sina drivrutiner och tills ni fått tag på ett vettigt system. En OC på er Phenom hade ju kanske kunnat göra resultaten mer trovärdiga men det hade förmodligen inte moderkortet pallat.

Förstår att ni vill vara först med test men precis som gosh säger så tar det lite längre tid för Ati att optimera sina grafikkort för de nya spelen. Vilket möjligtvis kan bero på TWIMTBP.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

ja, ta bort testet för att AMD inte var så bra.
komponenterna var lika för bägge.
Och sen, varje gång man skall göra ett test, och nvidia eller amd tycker att man gör på rätt sätt så skall man skita i det.
Ungefär som att om en kommunist/nazizt/oliktänkande som man inte gillar säger
- rädda världen, stoppa miljöförstöringen etc.
Så skall man låta bli för att för att inte ha anklagats att lyssna på dem och i sin tur anklagas för att vara sympatisör, jävligt korkat argument.
Gång på gång så har det förklarats att det är dem aktuelle spel, oavsett om dem ingått från nvidia!

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
ja, ta bort testet för att AMD inte var så bra.
komponenterna var lika för bägge.
Och sen, varje gång man skall göra ett test, och nvidia eller amd tycker att man gör på rätt sätt så skall man skita i det.
Ungefär som att om en kommunist/nazizt/oliktänkande som man inte gillar säger
- rädda världen, stoppa miljöförstöringen etc.
Så skall man låta bli för att för att inte ha anklagats att lyssna på dem och i sin tur anklagas för att vara sympatisör, jävligt korkat argument.
Gång på gång så har det förklarats att det är dem aktuelle spel, oavsett om dem ingått från nvidia!

Du måste tänka lite längre än sådär. Jag kan bevisa på en Athlon 64 2000+ att HD 4870X2 är jämnsnabb med ett GeForce 6600GT. Jätteenkelt eftersom processorn flaskhalsar. Man måste alltid försöka hålla testet så rent som möjligt från flaskhalsar. Annars kan det lura konsumenter.

Och felet är inte spelvalet, utan vilka demos som körs. nVidia har ju valt ut de demos som fungerar bäst på deras kort. De väljer ju förståss delar av spelet som är textur-tunga, för där är nVidia bäst. Medans om ATi fått bestämma så hade de valt shadertunga miljöer.

Därför ska man aldrig testa med de specifika demona som tillverkare rekommenderar. Man kan testa med samma spel, det går bra. Men då ska man visa en sån rättvis bild som möjligt av spelprestandan. Inte testa just den miljön i spelet som gynnar ena tillverkaren.

Permalänk
Medlem

En liten tanke. Bortsett från de två sista spelen så fick X2 ganska dåliga resultat. Skulle detta kunna bero på att de andra testen kördes i testfiler från just nVidia. De skulle kunna vara skruvade på nått sätt.

Med detta sagt så vill jag dock ändå säga att det är roligt att nVidia äntligen kommit med nått lite nytt som (beroende på vad priset blir) skulle kunna skaka om lite bland dagens kort. Synd bara att de inte kunde döpt det till något lite mider kryptiskt. Varför inte göra som de gjort med de andra korten och sätta ett + efter dvs gtx 260+.

Visa signatur
Permalänk

som vanligt utmärkta drivrutiner från amd... pinsamt... får hoppas att dollarn kraschar snart så att korten blir överkomliga igen.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

"Nvidia gav oss en sparad spelomgång på fil som lät oss hoppa längre in i spelet för testet."

Att se den texten flera gånger höjer en varningsflagga flera gånger på ett krav från mig från "opartiskhet"

För mig gör det testet värdelöst och utan grund

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
"Nvidia gav oss en sparad spelomgång på fil som lät oss hoppa längre in i spelet för testet."

trevligt när dom gör det lätt för en att skriva en artikel på det här sättet. nästa gång kanske dom är ännu snällare och skickar ett färdigt word dokument, klart för att publicera. grymt ju!

...sen vet jag inte hur mkt en 2,6 Ghz phenom flaskar egentligen.. visst är den inte den snabbaste proppen i nuläget men den är ju inte direkt slö heller.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Har du ingen skam i kroppen människa?

Hela syftet med att ha en recension av hårdvara är för att man inte kan lita på vad tillverkarna säger och behöver opartiska tester. Här är det ju bevisligen nVidia som sätter parametrarna och dikterar hur testerna skall gå till. Vad är då syftet med hela recensionen? Då kan du lika gärna ringa nVidias PR-växel och fråga hur många % bättre det aktuella kortet är gentemot AMD:s dito.

Men det klart: Är det tillverkarna som står för hårdvaran, och dessa enbart levereras för testning med vissa krav, så kanske man kan trimma på objektiviteten lite...

Precis,jag litar inte på detta test öht, nV har ju själv valt ut de test och inställningar som bäst passar dem. Det var samma sak som stod i tråden jag länkade till (men den blev dessvärre låst av XSs skitmoderatorer), fast den tråden hade avseende på att detta fenomen uppkom på många testsiter som t ex guru3d m fl.

Inlägget redigerat av GAPa. Det hade av någon anledning skapats fyra stycken exakt likadana inlägg. Jag tog bort de tre övriga.

Permalänk

"Man ska inte skjuta pianisten, han gör så gott han kan." Gammalt Western-uttryck...

Testerna grundar sig helt på hur många bildrutor per sekund (FPS) som spelen anser att de matar ut ur korten. Detta säger inget om bildkvalité eller spelbarhet. Med rätt justerade drivrutiner så kan man manipulera resultaten så att onödigt arbete inte utförs för bildrutor som inte kan granskas.
( Körs testerna med V-Synk eller med ofullständiga sidor ?)

Jag förstår inte varför alla spel nu för tiden ständigt kräver drivrutin- uppgraderingar/patchar för att kunna spelas ordentligt. Är det inte upp till speltillverkarna att ge ut spel-patchar och se till att spelen fungerar till de två största tillverkarna ?!

Vad jag till sist inte förstår är varför du jämför DirectX10 när nVidia inte klarar att köra annat än DirectX9.0c. Inte konstigt då att ATI får jobba mer och ger lägre FPS än nVidia som ignorerar det.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Avstängd

Här har ni några "riktiga" tester istället:

http://www.guru3d.com/article/top-10-games-with-radeon-4870-1...

http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=3408&p=1

Fattar inte hur Sweclockers kunde bencha på Nvidias villkor. Inte likt Er, ni brukar i alla fall vara mer opartiska än så...

P.S. Använd gärna en x64 OS samt mer internminne nästa gång. Det är en vanligare konfiguration bland era läsare än Vista 32 med 3 gig minne.

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem

Bra test! Sweclockers redovisar exakt för vad som gjorts och desutom svarar på på inlägg kring testet i forumet är bra. Att Crossfire inte presterar bra i många spel har ju varit känt länge så det är ingen överraskning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator

Vad jag till sist inte förstår är varför du jämför DirectX10 när nVidia inte klarar att köra annat än DirectX9.0c. Inte konstigt då att ATI får jobba mer och ger lägre FPS än nVidia som ignorerar det.

nVidia kan köra DX10. Dock inte DX10.1

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

här lite mer siffror för er att fundera på

HD4870+Q9450 allt ocklockat

1680x1050 all max/CCC 4xaa 16xaf+adaptive aa

Scene 1 127.92
Scene 2 97.89
Scene 3 163.56
scene 4 100.31

Far Cry 2 1680x1050
allt i CCC
AAx4
AFx16+adaptive aa

spelet allt maxat
Loop 3

* Average Framerate: 40,98
* Max. Framerate: 51,30 (Frame:288, 6,29s)
* Min. Framerate: 35,66 (Frame:749, 17,35s)

Average Results

* Average Framerate: 41,06
* Max. Framerate: 49,88
* Min. Framerate: 36,43

Brothers in arms hells highway
allt på så högt som möjligt
120sec långt benchmnark i fraps
MIN 41FPs

AVG 81.967

MAX 163

Call Of Duty World At WAr

bana semper Fi

FRAMES 9347
time (MS) 148015
Min 28
AVG 63.149
Max 93

Dead Space
allt max i spelet sam 4xaa 16xaf i CCC+allt annat maxat

Min 55
AVG 101.325
MAX 145

FAllout 3

MIN 45
AVG 74
MAX109

det summerar en del benchmarks med mitt system
som jämförelse eller nåt vad vet jag

happy day

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Moderator
Testpilot

Titta på de här staplarna i Fallout 3:

Samtliga, jag repeterar, samtliga kort är processorbundna i alla upplösningar. Då skriver mannen att HD4870 får se sig slaget av sin lillebror.

Citat:

Förvånande nog presterade vårt HD4870 1 GB något sämre än sin "lillebror", HD4870 512 MB. Båda korten fick se sig slagna av GTX 260 216 Core. Men vad händer med HD4870 X2?

Alltså, det krävs inte en master på KTH för att förstå att processorn är ännu mer belastad med en större "framebuffer". Jag menar, vad fan!

Om man synar de andra staplarna så är fler titlar processorbundna mer eller mindra. HD4870x2 blir omöjligt att avgöra om det inte skalar ordentligt eller om det beror på att processorn inte fixar att mata kortet.

Hade han däremot testat något äldre spel som är väldigt populära(förstår inte resonemanget att man skulle sluta spela äldra spel för att man har ny hårdvara) så ser man att korten är mindre processorbundna och det är lättare att avgöra hur korten står sig mot varandra. Dessutom kan man då också vara säker på att de presterar som de ska.

Att köra med beta drivrutiner är ju också starkt tveksamt. Enligt min åsikt hade det varit intressant att påvisa vilken skillnad de nya drivrutinerna har gentemot de gamla som är officiella.

Kommentarerna och förklaringarna till olika fenomen är minst sagt amatörmässiga.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Permalänk
Moderator
Testpilot

Ett intressant tillägg.

Citat:

Given that this is a "The Way It's Meant To Be Played" title, we fully expected to see better performance on NVIDIA's hardware in Fallout 3. AMD's ATI Radeon HD 4870 X2 slaughtered the NVIDIA GeForce GTX 280, and were it not for the mysterious 60 FPS cap (which only seems to affect AMD video cards) we believe we would have seen even more impressive numbers from the HD 4870 X2.

Even the new GeForce GTX 260 with 216 shaders and the original GTX 260 with 192 shaders were matched or outclassed by the 1GB ATI Radeon HD 4870. At 2560x1600 and 1680x1050, the 1GB Radeon HD 4870 traded blows evenly with the both of the GeForce GTX 260 video cards, but at 1920x1200, it shone through, allowing us a higher level of AA.

Unfortunately for the ATI Radeon HD 4870 with 512MB of local video memory, the days of 512 MB being good enough are over. A person could argue that the ATI Radeon HD 4870 should have launched with 1GB of memory, but regardless, it has been a successful video card for AMD. Now that we have a 1GB version available, there is simply no reason to buy the 512MB version of the HD 4870 if you game at larger resolutions. The 1GB version has proven time and time again in these latest games to provide a performance improvement.

Källa: http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTU4Nyw5LCxoZW...

Av en händelse så har alla AMD-kort en cap på 60FPS i Fallout vilket Nvidia-kort tydligen inte har.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

vet ej om detta visar nåt med cappade fps men här är ett nytt bench med fraps av fallout 3

Frames, Time (ms), Min, Max, Avg
18102, 267084, 0, 113, 67.776

visar detta att amd korten är cappade till 60fps eller gäller det mega upplösningar?

för mina avg fps ligger över 60?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Måste säga att detta test var ett av de sämre jag sett på swec på ganska länge.
Oavsett om det finns någon typ av fusk eller ej så är det amatörmässigt att skriva att man använde en demo från en av tillverkarna.
Dock har det kommit ok förklaringar här i forumet så en revision av recentionen kanske vore på plats?

Eftersom jag inte sett något annat test med dessa nya nvidia drivrutiner så vet jag inte om de är orsaken till att nvidia vann, oavsett känns det lite konstigt att göra det som ett test mellan premium varianten av 260GTX och 4870 1GB då det faktiskt i alla andra test varit nvidia kortet som förlorat.
Borde snarare varit ett test med de gamla och nya drivrutinerna för att se skillnaden.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

En ny revision?
Ett helt nytt test med fler spel och INGA färdiginspelade demos från nvidia borde göras då amd släpper sina nya drivers.
Så även amd´s kort är optimerade för de spelen.
Släng gärna med en ny processor som inte flaskar i testen.. !?

Permalänk
Medlem

förjävligt

jaha.. då kan ja inte lita på sweclockers längre. Tacka för att man vant sig att alltid läsa många olika recentioner pga "mutade" recencenter men detta är rent ut sagt löjligt.

Hade jag valt att skriva en vinklad recention hade ja i alla fall dolt användande av ena partens speciellt utvalda omständigheter. Tokroligt att texten hela tiden utförligt beskriver hur fel den är gjord.

Hur kunde detta stycke text publiceras?

Skäms!!!

ett exempel på mer korrekt testmetodik:

Citat:

"We did a fresh load of Vista 64 on our test rig without loading any graphics drivers, applied all the latest patches, and updated drivers to the latest available. Then, without loading any graphics drivers we cloned it to a spare HD using Acronis. That way, we can reload the drive with a fresh load when we switch out GPU's and know that no old drivers are left to interfere with testing.

We ran each test three times and report the average here. If the game has a built-in benchmark we used that. If it doesn't, we used a predetermined run pattern according to a precise set of instructions we drew up. Specifics will be listed with each individual game. In the games without a built-in benchmark we used Fraps to save the statistics to a text file and recorded and averaged results from there."
CPU Intel Core I7 965 Extreme (3.74 GHz 1.2975 Vcore)
Ram G.Skill DDR 3 1600 (9-9-9-24 1.5v) 6GB Kit
Hard Drives Intel 80 GB SSD

vettig hårdvara, egna timedemos.

Så rent generellt torde detta test få mer användbara siffror?

Poängen med den seriösare kritiken torde vara att ingen recencent värd namnet under någon som helst omständighet skulle skriva en recention likt denna.
Varför så hätskt respons?
Nå meningar som desssa:

"Nvidia gav oss en sparad spelomgång på fil som lät oss hoppa längre in i spelet för testet. "

"Enligt Nvidia är detta det område som kräver mest av GPU:n men vi hade gärna även sett några fiender."

Avskyvärt! Det nämns här i tråden att ATI en gång tidigare skickat med timedemos(oblivion) de önskade inkludera i tidigare recention gjord av författaren.
Spelar ingen roll överhuvud taget om det är ATI / NVIDIA som beställt recentionen som en del av sin reklamkampanj...

Dessa skall aldrig användas! Se exempel tidigare testmetodik.

"Men vi frågar oss återigen vad som är problemet med vårt Palit HD4870X2?"
ok.. Ledande frågor, oförsvarligt. att publicera något som så ställer en parts vara i dålig dager och sedan endast kommentera med en ledande fråga utan att förklara möjlig orsak. Eller för den delen snarare ta reda på den korrekta orsaken. ( snarare något som borde vara uppenbart för var "insatt" hårdvaru-recencent" )

Att inkludera anledning till undermåligt hårdvaruval och därvid underlag för testen självt för att vara konsumentsynpunkt, jaha...

Att försvara en undermålig produktion med uttalanden som att ~"jag har gjord detta länge" och ~"andra parten har även förut skickat med timedemos för mig att köra"
Man är inte opartisk för att man har tidigare erfarenhet, och att motsvarande part tidigare försökt kontrollera en recention betyder ej att du skall låta dig kontrolleras av nuvarande initiativtagare till rekla... recentionen.

Beta-drivrutiner och "prat om denna" vackert omskriven betällnings-reklam.

Men vad är kontentan av allt detta tjatter?
tja transparens e nog bra.. men när denna transparens visar ett taffligt jobb av undermålig journalistisk kvalite. Vad gör man då?

Värt att nämna är att det är de perfekta omständigheten. Kritik kan enkelt bortförklaras som "fanboy"-mentalitet. och riktig respons är försäkrad att blandas ihop av sådana utalanden.

Det underbara i allt detta kanske är de finare testmetodikerna som den på engelska ovan? Inte vet ja.
värt då att nämnas kanske är att den kommer ifrån detta testet:
http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1414&pageID=5826

Bara ett av mängderna som dök upp på nvidias beställning men som inte valde att köra nvidias timedemos. Kanske ett sidospår från den indirekta-reklamen som så många "tester" nu har blivit.

Ej säker på att den stämmer dock. kommer juh från "www.bjorn3d.com" En hemsida gjord av "Björn Endre"... är detta ett sammanträffande?

även om metodiken beskrivs bättre där vet jag inte om den verkligen har använts. ( 15-31% bättre prestanda med Nvidia där : kan mycket väl vara sant, det är i sig inte huvudsaken).

Konspirationsteorier i all ära, javisst. men det kvarstår, undermålig och patetisk kanske är de snällaste ord man kan använda för att beskriva denna recention. Att sedan Björns egen sida använder en riktig ( eller åtminstånde säger sig använda) testmetodik är bara så underbart komiskt och anledningen jag skriver detta.

//Kom in på Björns sida och test via litet googlande efter timslång IRC disskussion om "Swec's skräprecention" med många ilskna datorentuseaster alla besvikna av denna recention.
// Är det Björns sida? eller finns de en annan "Björn Endre" programerare webbdesigner och hårdvaru-recencent.
// Är det eller det kortet bäst osv; spelar resultatet någon roll? litar jag på björns eller björns egen sidas recention? ingetdera.
Är faktiskt inte i GPU köpar tagen så tänkte inte sätta mig in tillräckligt ( läs 20+ recentioner och forums diskussioner innan du köper grafikkort i dagens klimat)
Jag vet bara en sak: skall knappast läsa Swec-recentioner med någon stor tilltro i framtiden.

Visa signatur

10ish Komputers

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
vet ej om detta visar nåt med cappade fps men här är ett nytt bench med fraps av fallout 3

Frames, Time (ms), Min, Max, Avg
18102, 267084, 0, 113, 67.776

visar detta att amd korten är cappade till 60fps eller gäller det mega upplösningar?

för mina avg fps ligger över 60?

Vet faktiskt inte... Kolla testet vilka drivrutiner de använder och jämför med dina. Har du kanske uppdaterat Fallout 3 nyligen. Är ju ganska troligt att det kommit en patch eller något liknande.

Oavsett så får du mycket bättre resultat än testaren.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Destrier
.... [/B]

Amen!

Psst. Det stavas recension. Inget T. -_o

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

inga patchat kör med oficiella 8.10/8.11

men ja menar kollar man mina tester längre upp skiljer det mycket mellan de och Swecs och hur håller de mot 260 kortet?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Re: förjävligt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Destrier

Det underbara i allt detta kanske är de finare testmetodikerna som den på engelska ovan? Inte vet ja.
värt då att nämnas kanske är att den kommer ifrån detta testet:
http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1414&pageID=5826

Bara ett av mängderna som dök upp på nvidias beställning men som inte valde att köra nvidias timedemos. Kanske ett sidospår från den indirekta-reklamen som så många "tester" nu har blivit.

Ej säker på att den stämmer dock. kommer juh från "www.bjorn3d.com" En hemsida gjord av "Björn Endre"... är detta ett sammanträffande?

även om metodiken beskrivs bättre där vet jag inte om den verkligen har använts. ( 15-31% bättre prestanda med Nvidia där : kan mycket väl vara sant, det är i sig inte huvudsaken).

Konspirationsteorier i all ära, javisst. men det kvarstår, undermålig och patetisk kanske är de snällaste ord man kan använda för att beskriva denna recention. Att sedan Björns egen sida använder en riktig ( eller åtminstånde säger sig använda) testmetodik är bara så underbart komiskt och anledningen jag skriver detta.

//Kom in på Björns sida och test via litet googlande efter timslång IRC disskussion om "Swec's skräprecention" med många ilskna datorentuseaster alla besvikna av denna recention.
// Är det Björns sida? eller finns de en annan "Björn Endre" programerare webbdesigner och hårdvaru-recencent.
// Är det eller det kortet bäst osv; spelar resultatet någon roll? litar jag på björns eller björns egen sidas recention? ingetdera.
Är faktiskt inte i GPU köpar tagen så tänkte inte sätta mig in tillräckligt ( läs 20+ recentioner och forums diskussioner innan du köper grafikkort i dagens klimat)
Jag vet bara en sak: skall knappast läsa Swec-recentioner med någon stor tilltro i framtiden.

Det är antagligen samma björn eftersom båda har presenterat sig med "I started the site way back in 1996 when Rendition and 3dfx released their first 3d-accelerators." citat från bjorn3d.com och "Jag har testat grafikkort i 12 år nu (började med Rendition)" citat från björns inlägg i den här tråden.

Dock är det inte han som utfört testet på bjorn3d och det vore därför dumt att döma ut det bara för att det är han som skapat sidan.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Re: Re: förjävligt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Det är antagligen samma björn eftersom båda har presenterat sig med "I started the site way back in 1996 when Rendition and 3dfx released their first 3d-accelerators." citat från bjorn3d.com och "Jag har testat grafikkort i 12 år nu (började med Rendition)" citat från björns inlägg i den här tråden.

Dock är det inte han som utfört testet på bjorn3d och det vore därför dumt att döma ut det bara för att det är han som skapat sidan.

Jepp. poängen är att det är väldigt komiskt att Björns egna sida (säger sig)använder en riktig testmetodik samt gör ett vettigt försök att nå opartiskhet, men han själv inte gör det. Och sen inte ens verkar förstå det själv.
Ironin!

Visa signatur

10ish Komputers

Permalänk

Förstår inte för övrigt hur man kan påstå att man jämför kort i samma prisklass då det är nästan tusen kronors prisskillnad.... ?

Permalänk
Medlem

Om testet nu främst skulle påvisa skillnaden mellan nya GTX 260 Premium och gamla GTX 260. Skulle det inte då ha varit bättre att köra en recension av det nya kortet med endast det gamla som referens och helt skippat de andra korten tills en redig processor hade letats fram.

Att komma med en ursäkt att det inte fanns någon core i7 att tillgå är svagt, fanns det verkligen ingen bättre prolle än en Phenom i 2,6Ghz? Vilken processor som helst från Intel det senaste året är väl bättre än den där skitprollen från AMD, speciellt när de flesta är så enkla att klocka upp att det inte ens blir snack om "flaskhals". Så klart att det blir en liten flaskhals ändå för vissa kort, men va fan, en Phenom i 2.6Ghz, suck!!!

"I slutändan tror vi att det dröjer innan en majoritet av er läsare har möjlighet att uppgradera till Core i7 och därför är det trots allt kanske mer relevant att titta på hur dessa kort presterar på ett ”normalt” system i dagens mått mätt."

Och om man inte har råd/möjlighet att köpa en bättre prolle än en Phenom i 2,6Ghz behöver man inte ens snegla åt dessa kort då de flesta grafikkort kommer prestera väldigt lika med en så pass klen prolle som en Phenom i 2,6Ghz, även om det hade varit 100 kärnor på den. Vem har råd med ett X2 4870 om man inte har råd med en bättre prolle än Phenom i 2,6Ghz? En dålig efterkonstruktion till bortförklaring.

Nä, gör om gör rätt...

Det bästa man kan göra för sitt eget bästa är att man kollar in minst 5 oberoende test på andra seriösa sidor och drar ett snitt däremellan. Det här börjar kännas som Tomshardware mer och mer...

Offtoppic eller Ontoppic, du väljer...
Jag hade en universitetslärare som undervisade mig i programmering. Han har undervisat i 24år på just universitetsnivå och han är inte bra på det än

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.