Fildelningslagen gäller inte gamla brott

Permalänk
Medlem

Jag undrar dock hur de ska bevisa att det är personen som står som ägare på abonnemanget som faktiskt har brutit mot lagen. Jämför med hastighetskamerorna, där måste man kunna identifiera föraren, det räcker inte med att identifiera bilen.

Det kanske var grannen som surfade på mitt trådlösa nätverk?

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Nått jag undrar över är vilken sorts bevis som kommer att räcka för att fälla någon?

Att Per Gessle kommer dragandes med en cd med massa bilder på skärmdumpar med IP nummer på DC bör ju itne räcka, det kan ju vem som helst förfalska, alla sorters loggar lika så, det är väl alltid textfiler typ? Så, HUR ska stackars Per kunna bevisa att man laddat ner det? Eller räcker det med att han säger ett ip, sen får han ut vem det är och då skickar han polisen, eller någon skum rysk torped hem till personen som sedan kollar om filen finns på datorn?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Det ska bli förbannat intressant att se hur företagen, domstolarna och allt vad det heter hanterar de scenarion som ni allihop har tänkt ihop - för alla kommer med all säkerhet att inträffa. Grannen snor din uppkoppling, nån tankar fem terabyte på DH - hur ska de lösa sånt?

Integriteten är döende och min tillit till den så kallade demokrati vi har i det här landet skickades till helvetet för längesen. Folket vill, i mina ögon, ha ett enkelt och billigt sätt att få tag i film, musik, spel och annan media. I dagsläget så är illegal nerladdning det sättet och det är klart som fan att varenda jäkel väljer det.

Om de istället satsade på billigare skivor, bättre nerladdningstjänster och i överlag billigare distribution av musik osv. så skulle väldigt många lägga ner tankandet. Tills det händer så kan de ta sin fina lag och köra upp den extremt långt på något tämligen illaluktande ställe.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Kan ingen ge mig en prenumerationstjänst på all nerladdning?
betala några hundra i månaden, Ladda va fan du vill hemma... Problemet löst?

Du menar alltså som Spotify?

Permalänk
Medlem

Bevisbördan ligger normalt sätt på åklagarens sida, och i det här fallet verkar det bli målsägaren som ska bevisa skuld vilket är helt sjukt rent rättsäkerhetsmässigt. Målsägaren är ju så jävig som det är möjligt i det här fallet.

Oavsätt vilket kommer nog inte ett enda fall som går till domstol innebära fällande dom om ett hushåll eller fler delar på en uppkoppling. Men det är inte poängen, poängen är att de ska kunna skicka kravbrev och hota med rättegångskostnader om man inte betalar direkt... Vilket är så j*vl* fult så hälften vore nog.

Permalänk
Medlem

xD Seed for your lifes, they cant catch you (yet)!
Gäller väl att man piratar så mkt man kan innan lagen träder i kraft så man har något att skryta med på ålderns höst, speciellt då lagens (och lobbygruppernas) armar inte kan döma dig för brott som redan har begåtts.

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem

Om vi minns tillbaks till barndomen då man gick i skolan.
Det fanns en fras som besvarade alla anklagelser och alla glåpord.
Den frasen kan användas i domstolen om någon skulle åka dit.
Fildelning är så pass golbalt och alla har kommit i kontakt med den, samt de som hävdar att de inte fildelar men har spelat in ett program på TV någonsin och det bandet setts av någon annan än du själv så är du enligt lagverket "fildelare" - eftersom det inte spelar någon roll varifrån filmen kommer eller på vilken typ av lagringsmedia den finns, sprids det är det fildelning.

Denna fras jag talar om skulle alltså kunna sätta dit en hel jury i domstolen, inklusive domaren.
Jag vill hävda att minst 90% av jordens befolkning som bor i civiliserade kulturer fildelar i viss utsträckning, de enda som inte gör det är nyfödda barn som inte är medvetna om sin egen existens.

Spelar du in en låt från radion på band och spelar upp den så andra hör, då har du fildelat.
Så länge du publicerar mediafiler utan licens är du pirat och skall straffas enligt samma lagar, på samma punkter, enligt samma paragrafer.

Så, någon som kommit på vad den frasen jag talar om är ännu?
Vad svarade du när du blev anklagad för något du gjort men du vet att den som anklagar dig är ännu mera skyldig?

Just det.

Du'råh?!?!

För om de förnekar det har de ljugit, och ljuger man så är man inte bara en brottsling utan även en syndare!!
Så en livstid i fängelse och en evighet att brinna där efter för alla fildelare som förnekar det.

Just nu är det 41 sweclockare som har denn evighet framför sig, 6% av oss som hävdar att de inte piratkopierar.

Jo, säkert...
Tror man på er tror man säkert både på troll och tomten också.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Du menar alltså som Spotify?

Spotify streamar ju bara, du laddar aldrig ner något. Jag tror han syftar på någon slags avgift som gör att du får ladda ner vad du vill, och betala för det.

Låt säga, 300 kronor i månaden, så får du göra vad fan du vill.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Om vi minns tillbaks till barndomen då man gick i skolan.
Det fanns en fras som besvarade alla anklagelser och alla glåpord.
Den frasen kan användas i domstolen om någon skulle åka dit.
Fildelning är så pass golbalt och alla har kommit i kontakt med den, samt de som hävdar att de inte fildelar men har spelat in ett program på TV någonsin och det bandet setts av någon annan än du själv så är du enligt lagverket "fildelare" - eftersom det inte spelar någon roll varifrån filmen kommer eller på vilken typ av lagringsmedia den finns, sprids det är det fildelning.

Denna fras jag talar om skulle alltså kunna sätta dit en hel jury i domstolen, inklusive domaren.
Jag vill hävda att minst 90% av jordens befolkning som bor i civiliserade kulturer fildelar i viss utsträckning, de enda som inte gör det är nyfödda barn som inte är medvetna om sin egen existens.

Spelar du in en låt från radion på band och spelar upp den så andra hör, då har du fildelat.
Så länge du publicerar mediafiler utan licens är du pirat och skall straffas enligt samma lagar, på samma punkter, enligt samma paragrafer.

Så, någon som kommit på vad den frasen jag talar om är ännu?
Vad svarade du när du blev anklagad för något du gjort men du vet att den som anklagar dig är ännu mera skyldig?

Just det.

Du'råh?!?!

För om de förnekar det har de ljugit, och ljuger man så är man inte bara en brottsling utan även en syndare!!
Så en livstid i fängelse och en evighet att brinna där efter för alla fildelare som förnekar det.

Just nu är det 41 sweclockare som har denn evighet framför sig, 6% av oss som hävdar att de inte piratkopierar.

Jo, säkert...
Tror man på er tror man säkert både på troll och tomten också.

Välkommen till verkligheten. Välkommen till Jorden och dess styrande ras. Välkommen... till Sverige.

Det är patetiskt att de lägger på mycket energi på att ta fram lagar som denna när det finns så många problem världen över som är så otroligt mycket allvarligare och borde ges mycket högre prioritet.

Jag kan inte göra annat än skratta. Det vore väldigt trevligt om den här politiksmeten, detta lönnmord av den individuella integriteten, slutar i revolution. Det vore hursomhelst kul att se.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Självklart gäller den inte gamla brott.
Lagen kan ju inte gälla retroaktivt.

Då skulle det kunna komma en lag som säger att rosa skor är olagligt. Eftersom du bar rosa skor på dig för 20 år sedan, så ska du straffas för brottet!

Helt jävla dumt.

nu har ju fildelning varit olagligt i ett antal år

verkar bara som att dom tänker göra något åt det nu

Permalänk
Medlem

Med andra ord, TANKA SÅ MYCKET MAN HINNER...
Innan lagen klubbas/röstas igenom, om man nu blir skärmd av sån här rappakalja. Går det som en själv tror så sätter dom dit ett par personer (10-tal kanske på sin höjd, om ens det) nån månad efter lagen börjat gälla, sen är det adjöss med den lagen.
Koncentrera er på riktiga bekymmer istället...alla våldtäkter, stölder och andra allvarliga brott istället för att junsa runt som idioter.
Vet att detta, åtminstonde snarlikt det jag skriver, har sagts åtaliga gånger förut...men det är just såna här saker som saktar ner samhället, alla andra prblem (tidigare nämnda) varken görs det eller pratas det i stort sett nåt om.
När ska Sverige egentligen inse att piratkopieringen är här för att stanna, och att det alltid kommer finnas personer som är villiga att betala för en produkt, och dom som inte är det.
Kom ihåg, man kan inte påverka en persons egna vilja.
Det är mitt val, det är ditt val...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det är generellt sett olagligt med retroaktiv lagstiftning så det är väl ganska normalt att de följer de lagstiftningsnormer, rättspraxis och regler som vi har och normalt sett som gäller. Hade inte förväntat mig något annat, skulle de inte gjort det skulle ändå domaren kunna avfärda retroaktiva straff eller stämningsansökningar i domstolen. Dock tolereras retroaktiv lagstiftning oftast när det gäller civilrättsliga mål.

För övrigt kan man inte dömas till ansvar för kopiering av mjukvara (datorprogram) när det sker för personligt bruk. Utan ekonomisk vinning. Fast filmbolagen blir väl glada när de får större befogenheter att begå brott för att sätta dit fan och hans mormor. Inte fan ska någon avdankad scenesnubbe som är trött på att donera diskar till siter som han racar på kunna tjäna pengar för att han råkar piratkopiera och vill sätta dit sina polare.

IPRED har för övrigt inget med svenska lagen att göra, förenade kungariket har infört direktivet utan att de får leka polis och kräva ut IP-adresser. Det verkar som de försöker införa ett framtida påhittat direktiv som bara existerar i deras egna huvuden. Nog för att EU kommer med mycket korkade direktiv och förslag, förslag om att logga all datatrafik har funnits sedan åtminstone 1996. Dröjer inte många år fören vi har värre censur, åsiktsregistrering och sökbara register med data 6-12 mån bakåt i tiden (när man inte är brottsmisstänkt), än de länder vi i väst kallar diktaturer idag om alla direktiv och lagar ska följas (det brukar vi vara ganska dåliga med som tur är). Men vi kommer på pappret vara värre än vad vi kallar auktoritära stater. Och det är just i auktoritära stater användarna/medborgarna kommer vinna makt och en bättre ställning lagstiftningsmässigt och få en bättre rättssäkerhet. Tyvärr. Nog för att det är bra för dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vintervilan

Låt säga, 300 kronor i månaden, så får du göra vad fan du vill.

Exakt!Musik, Film, Spel, Video, Pr0n, Melodifestival... you name it! Allt. Skulle ladda ner lika mycket då som nu, och gladeligen betala för mig.

Jag tänker inte gå ut i götelaborg 500 meter i ösregn (FRÅN SIDAN) och hyra en film oavsett om den kostar 10 eller 50 kr... När det tar lika lång tid att ladda ner den från favorit-trackern.

Permalänk

Oj då!

Piratkopierar inte 42 5.79%

Fildelningsprogram kan man gratis och lagligt ladda hem från download.com
Men i fel syfte blir det olagligt. Ska man göra programmen olagliga också?
Det ena är lagligt men inte det andra.

Snacket om att priset är för dyrt för musik och film,(spel) tycker jag håller inte.
Eller att man laddar hem för att priset är för dyrt för musik och film,(Spel).
Klart man tycker det är dyrt när man kan ladda hem det gratis utan extra kostnad.

Det är inte dyrt med musik och film tycker jag. Inte dyrare än annat. Ska en film kosta 20:- eller vadå?
Hade en film kostar över 250:- hade man ju reagerat klart.

Sen är ju världen som den är idag. Mobiler som man kan ha låtar på. Dvd brännare. Mm. Det görs saker som där syftet är att kopiera helt enkelt. Möjligheten finns och dom har gett oss möjligheten med dessa brännare och dylikt. Klart folk vill kunna lägga in låtar på sin musikspelare.

Jag struntar i lagen egentligen. Den påverkar inte mig för jag håller inte på med fildelning och dylikt. Dom som är emot vill väl sitta helt fritt och ladda hem gratis utan och betala för sig. Klart det inte bara är dom som är emot förstås Jag tycker inte om lagen för den kan sätta dit vanliga svenskar som laddar hem lite och så. Nisse 14 år kan råka illa ut så som han fildelar hemma på rummet. Och många andra. Om det är rätt eller fel kan man disskutera men allt kan inte vara gratis här i livet och ska det vara gratis eller ska vi vara tvungna att betala för det vi vill ha?

En bra lösning som gynnar skaparna av verk och vi kunder vore bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Exakt!Musik, Film, Spel, Video, Pr0n, Melodifestival... you name it! Allt. Skulle ladda ner lika mycket då som nu, och gladeligen betala för mig.

Jag tänker inte gå ut i götelaborg 500 meter i ösregn (FRÅN SIDAN) och hyra en film oavsett om den kostar 10 eller 50 kr... När det tar lika lång tid att ladda ner den från favorit-trackern.

Exakt! Det gynnar faktist oss bara då man slipper döda torrents och fusk/dåliga format osv .. fast sen så ska den väl ändå nyttja den där förbannandes reklamen som flaschar runt 50s över skärmen som det var poppis för några år sedan för att bara tjäna mer pengar.

Nej men är det inte bättre att arbeta med problemet istället för emot det?
Det är ju bara så inkompetens och folk som lurar i riksdagen hur felvridet perspektivet är på fildelning. Sen ska vi ju klargöra tt Fildelning är Lagligt! annars kan vi lika gärna bojkotta helanätet då vi fildelar så fortvi bara besöker en sida tex blocket.

Suck ...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Sen är ju problemet att tv-serier sänts med så lång fördröjning här i sverige och det kan vara en anledning till att ladda ner det.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Varför inte bara lägga på en avgift på Bredbands avgiften? och sedan låta den gå till artister m.m.? sedan låta folk ladda ner så mycket de vill. tycker det känns mest rätt, för ingen kommer aldrig att kunna stoppa fildelning så länge inte hela webben läggs ner

Visa signatur

Amd athlon 4000| Gigabyte Ds4 790X | Grafikkort XTX Radeon HD5850 black edition| 4gb Corsair xms Pc 6400| 1.7 tb hdd

Permalänk
Medlem

Kan inte Milton gå upp och tacka regeringen för att de stödjer porrens verksamhet och att de nu kan tjäna ännu mer pengar

Aja, tänker lägga mitt WiFi öppet och leecha som vanligt ^^
Danmark har samma lag men detta är det stora såret. INGEN har åkit dit på ett öppet WiFi för de kan inte ens veta vem som har gjort något. Eller så är det bara betala för ett dolt IP samt gå med banhof. Ju mer dessa jävla äckel till skivbolag stretar emot så kommer jag bara bygga en högre mur. Jag går på svenska biofilmer och köper _bra_ svenska album bara för att jag tycker om att stödja svensk kultur. Men ska de börja bitcha så är det väl slut på det med orka rent ut sagt när de inte fattar hur mycket reklam de får ut på det >_<

Visa signatur

Bibeln var skriven av folk som trodde jorden var platt....... Så undrar man varför man tycker kristna är konstiga?

Permalänk
Medlem

Det är SJUKT!!!! ATT man prioriterar att hålla uppe ett statiligt finansierat monopol! Som ingen vill hqa förrutom bolagen själva. Trots det röstar politikerna igenom lagen ... GALET!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Sjalv tycker jag det vore riktigt intressant att se vad som skulle handa om fildelningsasteroiden tillats sla ner i dinosauriedjungeln som ar dagens nojesindustri. Vilka skulle do ut och vilka blomstra?

Permalänk
Medlem

Ett typisk scenario när man köper en CD-skiva - Jag köpte Madonnas senaste skiva, Hard Candy, för 99:-. Jag tycker endast att 1 låt var riktigt bra av de 12 som finns på albumet. Vem ska jag kontakta för att få ersättning för de 11 låtar jag inte tyckte om?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pomperi_2
Varför inte bara lägga på en avgift på Bredbands avgiften? och sedan låta den gå till artister m.m.? sedan låta folk ladda ner så mycket de vill. tycker det känns mest rätt, för ingen kommer aldrig att kunna stoppa fildelning så länge inte hela webben läggs ner

Hur skall pengarna fördelas till artisterna? Ska man gå efter downloads på piratebay, eller kanske fråga FRA?

Permalänk

Kan inte bolagen börja i andra änden istället? Ta bort kopieringsskydd som gör att man inte kan spela skivorna i datorn tex... Kanske de kan minska priserna också? Lägre pris behöver ju inte nödvändigtvis betyda mindre inkomst om antalet sålda skivor ökar, jag skulle iaf köpa fler skivor då...

Piratkopieringen kommer finnas kvar så länge det inte finns några bra alternativ, det finns alltid sätt att klara sig undan på annars.

Visa signatur

Acer Predator x34A, FD R5, Intel Core i5 6600K, ASRock z170 Extreme4, Hyper 212evo, EVGA Supernova G2 750w, Crucial DDR4 2x8gb, Windows 10, Samsung 830 SSD 120Gb, WD Green Mekaniska, Palit 1070 Super Jetstream

Permalänk
Medlem

Någon form av bredbandsskatt kommer inte att fungera tillfredsställande. Hur ska man fördela pengarna sen? Via IFPI och bioaktuella filmer?
Eller ska man bara tillåta en fildelningssajt i världen som håller koll på top 100 inom varje kategori och sedan fördelar pengarna till upphovsmännen?
Rent tekniskt sett ganska svårt att genomföra.

EDIT: poazz var före

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Therradon
Oj då!

Piratkopierar inte 42 5.79%

Fildelningsprogram kan man gratis och lagligt ladda hem från download.com
Men i fel syfte blir det olagligt. Ska man göra programmen olagliga också?
Det ena är lagligt men inte det andra.

Snacket om att priset är för dyrt för musik och film,(spel) tycker jag håller inte.
Eller att man laddar hem för att priset är för dyrt för musik och film,(Spel).
Klart man tycker det är dyrt när man kan ladda hem det gratis utan extra kostnad.

Det är inte dyrt med musik och film tycker jag. Inte dyrare än annat. Ska en film kosta 20:- eller vadå?
Hade en film kostar över 250:- hade man ju reagerat klart.

Sen är ju världen som den är idag. Mobiler som man kan ha låtar på. Dvd brännare. Mm. Det görs saker som där syftet är att kopiera helt enkelt. Möjligheten finns och dom har gett oss möjligheten med dessa brännare och dylikt. Klart folk vill kunna lägga in låtar på sin musikspelare.

Jag struntar i lagen egentligen. Den påverkar inte mig för jag håller inte på med fildelning och dylikt. Dom som är emot vill väl sitta helt fritt och ladda hem gratis utan och betala för sig. Klart det inte bara är dom som är emot förstås Jag tycker inte om lagen för den kan sätta dit vanliga svenskar som laddar hem lite och så. Nisse 14 år kan råka illa ut så som han fildelar hemma på rummet. Och många andra. Om det är rätt eller fel kan man disskutera men allt kan inte vara gratis här i livet och ska det vara gratis eller ska vi vara tvungna att betala för det vi vill ha?

En bra lösning som gynnar skaparna av verk och vi kunder vore bra.

En ny film idag kostar 249kr idag på dom flesta sidor och även om det inte är över 250kr så är det riktigt nära. Och du kanske menar DVD men folk som är filmintresserade idag har oftast minst 720p tv som dom förståss inte vill se på vanlig dvd med.

Nya spel idag ligger på 450kr och köper man ett spel via nedladdningstjänst
så är det inte billigare även fast att du inte får någon spacead skiva eller möjligheten att sälja den vidare efter du har tröttnat. Sen har vi EA som exempel där du bara har rätt att ladda ner spelet du betalt under en viss tid om du inte betalar prenumerationsavgift även fast EA borde har tjänat på din nedladdning pga att dom inte behöver skapa, skeppa skiva och sluppigt betala mellanhänder och ändå låtit dig betala fullt pris för det.

Sen har vi steam som har enligt mig i alla fall för höga priser fast bra nedladdningsalternativ.

Demos har också blivit lite av en raritet och när företag som t.ex
Eidos vill flytta fram låga Tomb Raider-betyg bara för att folk inte ska se dom så spelet säljer sämre och ser till att få en recensent på gamespot sparkad bara för att han gett deras spel dåligt betyg så kan man bara sucka och gå och lägga sig.

Världen är sjuk och det är personer som vill lura dig, styra dig, ta bort din frihet, integritet bara för att tjäna pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Celine
Bevisbördan ligger normalt sätt på åklagarens sida, och i det här fallet verkar det bli målsägaren som ska bevisa skuld vilket är helt sjukt rent rättsäkerhetsmässigt. Målsägaren är ju så jävig som det är möjligt i det här fallet.

Oavsätt vilket kommer nog inte ett enda fall som går till domstol innebära fällande dom om ett hushåll eller fler delar på en uppkoppling. Men det är inte poängen, poängen är att de ska kunna skicka kravbrev och hota med rättegångskostnader om man inte betalar direkt... Vilket är så j*vl* fult så hälften vore nog.

Nja riktig så kommer det nog inte gå till.

Tror knappast detta ändrar på hur domstolen fungerar. Allt lagen gör är att målsäganden har möjlighet att starta en rättsprocess utan polisen. Utöver det så är det väl inte någon större skillnad ifrån hur det ser ut idag, vad jag vet.

Målsägaren blir inte mer jävig nu än förr. Vad jag däremot undrar är hur Pontén ska spela dessa kort.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fivecolors
Kan inte bolagen börja i andra änden istället? Ta bort kopieringsskydd som gör att man inte kan spela skivorna i datorn tex... Kanske de kan minska priserna också? Lägre pris behöver ju inte nödvändigtvis betyda mindre inkomst om antalet sålda skivor ökar, jag skulle iaf köpa fler skivor då...

Skivor som inte kan spelas i datorn är för mig värdelösa, för i mitt hem är det datorn som är min musikanläggning...

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

man betalar ju för filmen man tankat ner förr eller senare

jag betalar tv licens samt parabol avgift till viasat

och så fort dom visat min ner tankade film så har jag ju varit med och betalat för den

skillnaden är ju bara att jag får se den lite tidigare om jag tankar ner den och betalar i efterskott

men betalat har jag

rätta mej om ja har fel

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Avstängd

Jag kommer inte sluta fildela. Jag kommer aldrig betala en skadeståndskrona till dessa filmbolag. Beatrice Ask är en knöl.

Det var lite om var jag står i den här frågan.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Avstängd

Haha! har dom samlat ip nummer i onödan! lite kul att dom slitit med att samla ip nummer men i själva verket har dom kastat tid och pengar i sjön, kul att nån jobbar gratis i allafall!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin