Geforce GTX 295 är Nvidias revansch

Permalänk

Skitbra. Utveckling är alltid positivt.

Alla nötter kan dock med fördel lämna tråden, istället för att skräpa ner.

Permalänk
Avstängd

Kanon! Nu kommer priset på HD4870x2 åka ner!

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Trevligt kort och mycket prestanda, dock tycker jag det är konstigt att siterna endast får testa korten med 5st spel som nVidia valt ut och endast 1 valfritt. Detta har även hänt tidigare och visar hur uppgjort allt är. Det skall inte spela någon som helst roll om man testar harpan eller om det är senaste spelet, för kortet skall prestera bra ändå. Anledningen är givetvis att nVidia specialoptimerat sina 180 drivers för just dessa speltitlar, så att korten skall se bättre ut i dessa tester än vad dom är i majoriteten av andra spel.

Desto mer intressant är hur någon börjar gnälla över hur fanboys till ATI's produkter är oroliga (oroliga för vad?) när inte någon skrivit ett skit innan. Snacka om att själv vara en fanboy. Dessa fanboy-påståenden från troligtvis minderåriga som inte har någon kompetens att försvara sig med, som kallar andra för fanboy när dessa lägger fram konkret fakta och bevis är bara patetiskt.

Som jag skrev i parentes, oroliga för vad?

* ATI har mycket lägre tillverkningskostnader, både på sina grafikprocessorer, och även PCB designen på HD4870X2.

* Dom har köpt upp samtliga lager av GDDR5, vilket ger dom ännu mer prestanda till bättre pris. Det är dyrare att konstuera ett grafikkort med GDDR3 och dubbla bredden på databussen, även hälften av bredden men med GDDR5 minne istället.

* Dom kan när som helst lägga till ett SIMD-block i RV770 och fortfarande ha hög yield om dom vill, och dom ligger även före till 40nm grafikprocessorer.

där kommer ett fanboy inlägg...måste poängtera ut vad som är bättre med "sitt" lag.

*Åldersgräns..hmm vet inte riktigt hur det skulle gå till när det finns folk som är faktist inte har någon koll på hur det verkligen ligger till.
så som folk som alldrig har suttit vid en toppad dator någongång (toppad =bäst på sin tid i avrage) och som sitter och snackar om highend...visst dom ska få utrycka sin åsikt men dom ska inte säga emot när dom blir överkörda av folk med mer erfarenhet än dom.*

*gäller inte dig specefict 2good4you.

sen till dig Marthen_larssen...det är inte 280 och heller inte 260 det är en blandning utav dom....dvs drivrutiner kommer att få det att prestera bättre ...

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Kanon! Nu kommer priset på HD4870x2 åka ner!

Det blir inte bättre för det

Ser att du anklagar Asus för att sno ideer....ta bort det är du snäll, juridiskt sett är det förtal och förtal kan sluta med åtal....

Visa signatur

The Bishop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
där kommer ett fanboy inlägg...måste poängtera ut vad som är bättre med "sitt" lag.

*Åldersgräns..hmm vet inte riktigt hur det skulle gå till när det finns folk som är faktist inte har någon koll på hur det verkligen ligger till.
så som folk som alldrig har suttit vid en toppad dator någongång (toppad =bäst på sin tid i avrage) och som sitter och snackar om highend...visst dom ska få utrycka sin åsikt men dom ska inte säga emot när dom blir överkörda av folk med mer erfarenhet än dom.*

*gäller inte dig specefict 2good4you.

sen till dig Marthen_larssen...det är inte 280 och heller inte 260 det är en blandning utav dom....dvs drivrutiner kommer att få det att prestera bättre ...

Tycker verkligen inte att det var ett fanboy-inlägg. Verkar snarare vara att du inte kan försvara den kritik han ger och börjar istället häva ur dig "fanboy" utan anledning.

Liksom vadå "sitt lag", det finns bara 2 riktiga lag på marknaden, svårt att jämföra Nvidia med ngt annat än ATi

Visa signatur

AMD Athlonx2 5200+ 2,81 ghz | 3GB Corsair | Asus EAH 4850 512mb | Thermaright Extreme

Permalänk
Avstängd

Men sluta.. kan jag inte få lite trevlig läsning utan grina/böl och fanboy gnäll..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Trevligt kort och mycket prestanda, dock tycker jag det är konstigt att siterna endast får testa korten med 5st spel som nVidia valt ut och endast 1 valfritt. Detta har även hänt tidigare och visar hur uppgjort allt är. Det skall inte spela någon som helst roll om man testar harpan eller om det är senaste spelet, för kortet skall prestera bra ändå. Anledningen är givetvis att nVidia specialoptimerat sina 180 drivers för just dessa speltitlar, så att korten skall se bättre ut i dessa tester än vad dom är i majoriteten av andra spel.

Desto mer intressant är hur någon börjar gnälla över hur fanboys till ATI's produkter är oroliga (oroliga för vad?) när inte någon skrivit ett skit innan. Snacka om att själv vara en fanboy. Dessa fanboy-påståenden från troligtvis minderåriga som inte har någon kompetens att försvara sig med, som kallar andra för fanboy när dessa lägger fram konkret fakta och bevis är bara patetiskt.

Som jag skrev i parentes, oroliga för vad?

* ATI har mycket lägre tillverkningskostnader, både på sina grafikprocessorer, och även PCB designen på HD4870X2.

* Dom har köpt upp samtliga lager av GDDR5, vilket ger dom ännu mer prestanda till bättre pris. Det är dyrare att konstuera ett grafikkort med GDDR3 och dubbla bredden på databussen, även hälften av bredden men med GDDR5 minne istället.

* Dom kan när som helst lägga till ett SIMD-block i RV770 och fortfarande ha hög yield om dom vill, och dom ligger även före till 40nm grafikprocessorer.

Läste testet på Guru3D som är klart det bästa testet man kan tillgå, då dom testar med en överklockad Core i7 och senaste drivers.

Dom testar FarCry2, COD5, Brothers in Arms, Crysis Warhead, Fallout 3, DeadSpace samt Left 4 dead.

Citat:

FarCry2: [i]the two cards extremely close to each other[/i] där GTX295 håller ledningen väldigt lite, medans HD4870X2 är det kortet som har en spelbar fps med 8x AA, så korten är jämnlika.

COD5: Once we pass 1920x1200 both cards get closer to each other though. But it is still a win for the GTX 295. Korten är gjorda för att spelas i högre upplösningar, och dom är ganska jämnlika i högre upplösingar, där GTX 295 leder smått.

Brothers in Arms: Hell's Highway: Här leder GTX295 betydligt mer, och det verkar som att Crossfire inte fungerar helt som det skall. Vi kommer få se bättre resultat här från ATI korten med kommande drivrutiner.

Fallout 3: Korten ger exakt identiska siffror i alla upplösningar, dock så vinner HD4870 i alla upplösningar med 8x AA och matar på rejält med fps, även i tyngsta läget. HD4870X2 bästa kortet här.

Dead Space: GTX295 leder stort och Crossfire fungerar inte som det skall, så kommer även här få se prestandaförbättringar med kommande ATI drivers, dock inte så dom kan konkurrera ut nVidia i detta spel.

Left 4 Dead: GTX295 leder över HD4870X2, men prestandaskillnaden minskar med 8x AA.

Summerat, så har jag några tankar. Det är först och främst just att det är samma spel som testas då det finns betydligt fler, och inte just dom när nVidia har specialoptimerat sina drivers (och ja dom har själva gått ut med att det gäller vissa titlar). För konsumenten gäller hur korten presterar i ALLA spel, så det skall passa vilken konsument som helst. Sen kommer GTX295 vara dyrare. Dom har dock lyckats bra med strömkonsumptionen.

McVit: Vad är det du babblar om? Jag är fortfarande ingen fanboy om du inte begripit det efter alla gånger jag kört upp konkret fakta till dig samt kunnat svara emot den skräp som du skrivit (då det har varit totalt missvisande och faktiskt fel) och svarat på alla eventuella frågor med styrkande bevis. Det är för att jag är opartisk och du är fanboy till nVidia's produkter som du själv medgivit. Kollar du även så var det första jag skrev Trevligt kort och mycket prestanda, PLUS den kritik som finns mot nVidia för sina egenheter, vilket gör det opartiskt. Varför går dom själva ut med att dom endast får testa vissa titlar tror du?

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Bishop
Det blir inte bättre för det

Jo det är precis det den blir. Allting styrs av kostnaden. Idiotisk kommentar.

[QUOTE]
Ser att du anklagar Asus för att sno ideer....ta bort det är du snäll, juridiskt sett är det förtal och förtal kan sluta med åtal....
[/QUOTE]

Då tycker jag att du ska dra honom inför rätta då å ASUS vägnar. Vi har en lag som kallas yttrandefrihet i det här landet, vilket innebär att han kan skriva vad han vill, i princip.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Inte alls idiotisk kommentar min vän...en sak blir inte bättre för att den blir billigare.
yttrandefrihet har vi, men man kan inte för det anklaga folk och/eller företag för stöld utan att kunna bevisa det...dvs förtal.

Visa signatur

The Bishop

Permalänk
Medlem

Detta var verkligen bar nyheter!

Planerade mitt Core i7 köp till januari så..

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Bishop
Inte alls idiotisk kommentar min vän...en sak blir inte bättre för att den blir billigare.
yttrandefrihet har vi, men man kan inte för det anklaga folk och/eller företag för stöld utan att kunna bevisa det...dvs förtal.

Det är ett citat från en annan swecare, gilla det eller inte - I don't give a flying fuck.

Vad är det som INTE blir bättre av att priserna kommer gå ner? Än så länge är HD4870x2 fortfarande det bästa kortet och även om GTX295 går förbi det vad det gäller prestanda så ska vi komma ihåg att HD4870 är billigare att tillverka, så AMD kan fortfarande konkurrera stenhårt i fps/krona.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Blanda inte ihop saker nu Pingvin..läs om.
Att du inte bryr dej visar på respektlöshet och den respekt du själv vill ha.

Visa signatur

The Bishop

Permalänk

Nja, verkar ju prestera bra men det är väl vad man kan förvänta sig när det släpps ett halvår senare också. Om det dessutom kostar 20% mer än 4870x2, alltså proportionerligt till dess prestanda, så blir det bra, känns ju dock som att 295 kommer att kosta bra mycket mer än 4870x2

-Edit- Ledsen, missade att priset stod i artikeln.

Permalänk
Medlem

GTX295 är bättre än 4870 end of the story!

Men AMD/ATI kommer knappast kolla på när Nvidia tar prestandatronen från dem. Kanske en uppdaterad modell av 4870x2 som slår GTX295 på fingrana. Som andra påpekar här så är 4870x2 mycket billigare att producera så AMD/ATI har marginalerna så de kan sänka priserna på 4870x2

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk
Medlem

Tur man tjänar 50 000 i månaden så att man slipper bry sig om någon tusenlapp hit elller dit...

Visa signatur

Core i5-750@stock, Asus P55 Pro, Cooler Master Cosmos 1000, 4 GB DDR3 Corsair XMS3 1600 MHz CL8, HIS Radeon 6950 2GB, WD Caviar Black 32MB 640GB, Hitachi Green 2TB + Western Digital 2TB, Corsair TX750W, Samsung DVD RW-22X, 26" Fujitsu-Siemens Amilo SL3260W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Det är ett citat från en annan swecare, gilla det eller inte - I don't give a flying fuck.

Vad är det som INTE blir bättre av att priserna kommer gå ner? Än så länge är HD4870x2 fortfarande det bästa kortet och även om GTX295 går förbi det vad det gäller prestanda så ska vi komma ihåg att HD4870 är billigare att tillverka, så AMD kan fortfarande konkurrera stenhårt i fps/krona.

frågan är om detta kortet är värt att köpa, för snart kommer ju de mytomsfulla DX11 korten..

och vänta nu bara, nu kontrar nog snart ATI med ett ännu värre "bang for the buck" kort än detta nvidia, det skulle inte förvåna mig. eller så laddar de upp inför nya generationen men när detta kort släpps o det kostar under 5k, så kommer det nog dominera för tillfället ändå!

frågan är hur länge..

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk

ja e inge fanboy eftersom ajg kört med en variationmed kort men mitt 8800Ultra kändes lite oldtime och ville bli kvitt den då det ännu gick.

Men eftersom Nvidias 280/260 var så dyra då när jag köpte mitt 4870(2499)

så kör jag med det och den funkar än körde med 12xAA 8XAF i FC2 aa af inne i CCC.

inga problem flyter fint osv.

Faktiskt bättre än Crysis/Warhead

men visst det är kul med nya kort men förnyar mig inte förrän DX11 är ett faktum.

men ska bli intressant med tester på detta "Monster".

God Jul

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Bishop
Inte alls idiotisk kommentar min vän...en sak blir inte bättre för att den blir billigare.

Vi är inte vänner så dina småaktiga härskartekniker kan du använda på någon annan. En produktsvärde är ALLTID knutet till sitt pris. Ingeting är bättre än kostnaden i relation till andra produkter.

Du kommenterade Pingvins kommentar om att han ansåg det bra att priserna sjönk på HD4870x2. Ju mer kortet sjunker desto bättre blir det i förhållande till konkurrenterna, förutsatt att inte även de sänker priset.

Om ett HD4870x2 kostar 4000:- och ett GTX 295 kostar 5000:- och det presterar generellt runt 15% bättre, så kostar alltså 15% mer prestanda 25% mer i rena kronor.

[QUOTE]
yttrandefrihet har vi, men man kan inte för det anklaga folk och/eller företag för stöld utan att kunna bevisa det...dvs förtal.
[/QUOTE]

Han citerar en kommentar av en annan människa som högst troligen har yttrat den i humoristiskt syfte, men lycka till med processen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marbau
Tur man tjänar 50 000 i månaden så att man slipper bry sig om någon tusenlapp hit elller dit...

vad jobbar du med för att tjäna 50 000 i månaden?

Visa signatur

Var fjorton år när kontot skapades, tyckte att allt med X i namn var häftigt...

Permalänk
Hedersmedlem

Varför blir det så infekterat när något nytt grafikkort släpps? Skall vi inte vara glada att allt blir bättre istället?

Funderar på att ta bort varje inlägg med ordet fanboy men det kanske är att gå för långt...när det gäller priset på ett värsting grafikkort som GTX295 så skall man veta att dom är både dyra att tillverka och att dom tillverkas i mycket små serier jämfört med mainstream produkter så ett högt pris är bara naturligt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Fanboys från ATI är oroliga nu. Dem som brukar favorisera så mycket.

Fanboysen behöver inte vara oroliga, Ati har fortfarande flera konkurrenskraftiga grafikkort. Speciellt i mellan och budget klassen

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk

Dinoman kortet blir inte bättre än 295 för att det blir billigare, det kan ge bättre prestanda kanske med en ny drivrutin.
Eftersom han har det citatet så är det väl så han anser ? annars skulle väl han inte ha det citatet?.

295:an kommer att piska upp ATI rejält när Nvidia klämmer ut en ny drivare.

Sen kan man börja fundera på om Nvidia spänner bågen tillräckligt så att ATI tvingas ligga på topp och därmed blir tvungna att investera mer pengar i utvecklingen och på så sätt kommer att leva på lånade stålar...en tanke bara.

Visa signatur

The Bishop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marbau
Tur man tjänar 50 000 i månaden så att man slipper bry sig om någon tusenlapp hit elller dit...

Då tycker jag du ska uppdatera din dator...börja med den i sign

Permalänk
Avstängd

Nvidia's ända försök med detta kortet är att ta tillbaka marknadsandelar. Det är skitdyrt att tillverka det här kortet jämfört med HD4870x2. AMD kan sänka priserna längre än Nvidia och tjäna lika mycket och därmed ta kunderna.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Kul med nya kort!

Orka bry sig vem som tillverkar..

Så länge de är billiga och presterar bra är jag nöjd!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Bara $499 för GTX 295, samma som 4870X2? Dvs drygt 5 lakan i svensk butik.

Lär betyda att AMD sänker 4870X2 till typ $399 --> 4000kr här, och då borde i sin tur vanliga 4870 sjunka till 2000kr, 4850X2 (2GB) till 3200 kr och 4850 (1GB) till 1600 kr och 4850 (512Mb) ända ner till 1250 kr (Sapphire's kort).

Vi kommer ner till release priserna alltså. Fan att man inte köpte sig ett kort då...

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd

Vad menas med fanboy?? att man köper samma märke oavsett prestanda och pris bara det har ett visst namn??..Är inte det lite dumt =P.

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marbau
Tur man tjänar 50 000 i månaden så att man slipper bry sig om någon tusenlapp hit elller dit...

Mm du behöver inte skryta sen ingen bryr sig om vad du tjänar.

Permalänk
Medlem

90% av alla kommentarer i denna tråd är fanimej helt poänglösa. Gå och dö idioter.

För att bidra till tråden; Låt bäste grafikkort vinna, punkt slut. Vem fan bryr sig om det blir nvidia eller ati, bara utvecklingen går framåt så är det ju jättetrevligt.

/HEJ \o/

Permalänk
Medlem

Fyfan vilken bjässe, snart har man ju inte råd att äga en dator längre.

Större och större saker som slukar mer och mer ström.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.