Absolut bästa MP3-spelaren?

Permalänk

Absolut bästa MP3-spelaren?

Jag har fått uppfattningen att iPod (dvs. någon av dess varianter) är de bästa spelarna man kan hitta, men stämmer det verkligen? Jag gillar inte att man måste använda iTunes och "synka" och hålla på. Jag vill kunna bara dra över musik och använda spelaren som en bärbar hårddisk för filöverföring likväl som att lyssna på.

Vad har ni för rekommendationer?!

Tack på förhand!

Visa signatur

Metatrone

Permalänk
Medlem

Med dina kriterier är ju inte ipod är den bästa spelaren, att välja mp3 är väldigt personligt mitt tips är att titta på irivers eller meizu men även iaudios prylar, creative zen kan jag inte rekomendera jag är inte nöjd, den är allt för plastig och klen

Permalänk
Medlem

Ipod är rätt bekväma att använda med deras snurrhjul, och kanske rätt snygga.
Men handhavandet med Itunes är ju en ren katastrof.
Samt ljudkvalitet är det lite si och så med, + inte så bra batteritid.

Kör själv med en Iaudio 7, vilket är en av dom bättre gällande ljud (långt bättre än någon Ipod) samt bara att plugga i USB kabel och kopiera över det man vill ha.
Men skulle lika gärna kunna ha en Iriver tex clix2

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kolla lite på www.archos.com

Visa signatur

Iphone 3G[s] vit 32GB

Permalänk
Medlem

Kör själv med det nu gamla iAudio X5L, underbart ljud, utrymme och batteritid. Har haft den i tre år och den tickar på än och har inga planer på att byta ut den inom det kommande decenniet hehe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubbb
Med dina kriterier är ju inte ipod är den bästa spelaren, att välja mp3 är väldigt personligt mitt tips är att titta på irivers eller meizu men även iaudios prylar, creative zen kan jag inte rekomendera jag är inte nöjd, den är allt för plastig och klen

iRiver skulle jag ha rekommenderat om det var för något år sedan då jag körde med min IFP950, med en batteritid på 40h var den oslagbar (då alltså). Men när jag skaffade en Clix2 förra året så blev jag inte görimponerad direkt. Ljudet var väl bra men den känns plastig. Jag har bara bytt ut den en gång när den började glappa i hörlurskontakten men det känns som den börjar ge upp igen. Vid konstant lyssnande fungerar batteriet helt okej men stänger man av den och på den så tar det slut direkt.

I dagsläget hade jag nog tagit en ipod nano. Hatade första versionen som blev repig när man drog en bomullsduk över men dom har verkligen blivit bättre. Det finns ju faktiskt alternativa program till iTunes.

(Nu har jag inte testat Meizu eller iAudio som verkar bra också.)

Permalänk
Medlem

iAudio 7 4GB skulle jag rekommendera väldigt fin mp3. Sen även Creative zen X-fi.(äger båda o jag gillar dem skarpt)
sen personligen tycker jag att sonys walkman mp3:er är dem fulaste som finns. ser ut som dem äckliga sony ericsson mobilerna.

Permalänk

iRiver helt klart, gryyymt ljud och tryck i basen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrikposse
iRiver helt klart, gryyymt ljud och tryck i basen.

inte så skönt med för mycket bas i mp3:er, man får snabbt ont i öronen av alla vibrationer. En bas hör hemma i en bil eller i din anläggning där hemma.

Permalänk

Tack för tipsen jag fått hittills. Fyll gärna på!

Att jag lutade åt iPod först berodde på att jag ville ha en spelare med mycket lagringsutrymme. Jag har dock kommit fram till att det egentligen är viktigare att det går snabbt och smidigt att byta musik på den och då är det okej även med lite mindre utrymme. Har i alla fall kommit fram till att jag INTE vill ha en iPod eftersom de är så klumpiga med filöverföringen.

Efterfrågar alltså en mp3-spelare som:
* Är snabb och smidig att byta musik på
* Går att använda som bärbar hårddisk för filöverföring mellan olika datorer

Samt:
* Har bra ljud
* Har bra batteritid
* Gärna ha stort lagringsutrymme också men det är mest en bonus.

Förslag som stämmer in på detta mottages tacksamt!

Visa signatur

Metatrone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metatrone
* Gärna ha stort lagringsutrymme också men det är mest en bonus.

Förstår inte hur du resonerar där...

du vill ha en Mp3spelare med mycket lagringsutrymme men du vill välja bort fördelen med iTunes (säger inte att programmet är super men). Dvs du väljer bort att kunna sortera musiken efter artist, album, år, genre mm

iPodarna går alldeles utmärkt att lagra data på precis som ett vanligt usbminne, kryssa bara i rätt ruta i iTunes så.

Dra och släpp metoden är ohållbar när du har mer än 2 GB musik

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

ipod med customfirmware tex rockbox. Vet dock inte om rockbox fungerar på nyare ipods dock. Med rockbox får man iaf drag and drop då spelaren hamnar som en extern hårddisk och sedan läser spelaren mapparna+filerna som du har dom i windows. Ger dessutom stöd för fler filformat.

Permalänk
Citat:

du vill ha en Mp3spelare med mycket lagringsutrymme men du vill välja bort fördelen med iTunes (säger inte att programmet är super men). Dvs du väljer bort att kunna sortera musiken efter artist, album, år, genre mm

Ja, det räcker för mig om man kan bläddra i mappar som på en vanlig hårddisk.

Citat:

iPodarna går alldeles utmärkt att lagra data på precis som ett vanligt usbminne, kryssa bara i rätt ruta i iTunes så.

Slipper man synkroniseringsgrejen då?

Visa signatur

Metatrone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metatrone

Slipper man synkroniseringsgrejen då?

Nej det är för filer som man inte kan använda på ipoden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubbb
Nej det är för filer som man inte kan använda på ipoden.

Inte intressant med andra ord. Återgår till trådens ämne:

Efterfrågar alltså en mp3-spelare som:
* Är snabb och smidig att byta musik på
* Går att använda som bärbar hårddisk för filöverföring mellan olika datorer

Samt:
* Har bra ljud
* Har bra batteritid
* Gärna ha stort lagringsutrymme också men det är mest en bonus.

Förslag som stämmer in på detta mottages tacksamt!

Visa signatur

Metatrone

Permalänk
Medlem

Vi har visat tillräckligt, lås denna tråd!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Dra och släpp metoden är ohållbar när du har mer än 2 GB musik

Kan inget annat än inte hålla med. Har själv 28GB musik och det går hur bra som helst med dra och släpp, så du får gärna utveckla dig på den punkten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metatrone
Inte intressant med andra ord. Återgår till trådens ämne:

Efterfrågar alltså en mp3-spelare som:
* Är snabb och smidig att byta musik på
* Går att använda som bärbar hårddisk för filöverföring mellan olika datorer

Samt:
* Har bra ljud
* Har bra batteritid
* Gärna ha stort lagringsutrymme också men det är mest en bonus.

Förslag som stämmer in på detta mottages tacksamt!

Iaudio D2?
8gb minne
52h batteritid
Funkar som mass storage device, dvs plugga in i usb och bara kör.
Grymt ljud, nästan det bästa jag hört, enda som jag tycker har lite bättre än Iaudio U3.

Bild:

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

kan verkligen rekommendera iriver e10 om dom fortfarande säljs XD har dock bara 6gb men ljudet är underbart ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metatrone
Efterfrågar alltså en mp3-spelare som:
* Är snabb och smidig att byta musik på
* Går att använda som bärbar hårddisk för filöverföring mellan olika datorer

Samt:
* Har bra ljud
* Har bra batteritid
* Gärna ha stort lagringsutrymme också men det är mest en bonus.

Förslag som stämmer in på detta mottages tacksamt!

Kan inte annat än att rekommendera iAudio 7
http://www.prisjakt.nu/search.php?q=iaudio%207

Har själv 8gb versionen, klarar lätt 5 arbetsdagar med mina akg in-ear pluggar (behöver inte hög volym för att höra musiken bra).

Musiken kan man sortera via mapstruktur eller album / artist osv som ipod.. kör med mappar själv, 8gb musik som skickats via utforskaren i perfekt ordning !
Det är usb 2 men går inte fullt så fort, några sekunder per låt, inte långsamt heller !

Den ska ha bra ljud, och enligt mina ramar så har den riktigt bra ljud ! (med akg k412p pluggar)
Den ska ha 60 timmar batteritid, och när jag använder den så räcker den då lätt över 40 !
16gb räcker långt för musik, och även för lite andra filer..

Mvh

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har en lite fråga till er som äger en iaudio 7. Jag har funderat på att skaffa en sådan men jag undrar hur den beter sig vid låga volymer med typ koss sparkplug (vet inte bästa men billiga och dämpar bra). Eller andra in-ear lurar med låg impedans.

Jag har haft mp3 spelare tidigare och jag blir otroligt irriterad på att höra det konstanta bakgrundsbruset som brukar finnas i alla spelare vid låga volymer. Jag testade iriver T60 nyligen och det var samma problem där men så fort man ökade volymen så försvan bruset. Dock har jag känslig hörsel så jag vill lyssna på en av dom lägsta volymerna, så jag behöver hitta en mp3 spelare som klarar att spela upp musik vid låga volymer utan brus.

Frågan är då om iaudio 7 skulle passa mig eller om jag måste leta vidare. En fråga till, finns det några bra externa volymkontroller eller effektmotstånd som skulle passa så man kan öka volymen och ändå behålla låg volym på lurarna?

Permalänk
Medlem

Iriver är grymma, fast deras spelare har nu för tiden för lite utrymme för min del. Men ljudkvaliten är mycket mycket bättre än någon ipod.

iAudio som har nämnts redan är oxå mycket bra spelare. Kollar just nu på Cowon Q5W, verkar ganska så grym men batteritiden är inget vidare

Många trevliga funktioner, som wi-fi och usb host och bluetooth. Chatt och voicechatt finns oxå. Kanske kan använda den som en telefon oxå

Permalänk
Medlem

Som MP3-spelare hade jag valt iAudio S9 (pga batteritiden) som kommer snart. Personligen så ska jag köpa mig en iAudio O2 (pga skärmen), ska tydligen komma mitten december.

O2:an (troligen S9:an också) tar ju i princip alla ljud & videoformat och iAudio är ju kända för bra ljud. De spelar ju även h264, flac, apple lossless m.fl.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

iriver och iaudio (Cowon) är de märken du ska titta på om du är ute efter förstklassigt mobilt ljud. Båda har spelar som kopplas direkt till datorn som hårddiskar utan några hopplösa DRM-laddare som iTunes eller WMP som krav.

Personligen använder jag _fortfarande_ iaudio U3 respektive iriver T20 som mina dagliga spelare beroende på om jag vill ha med mig en mobil USB-plugg eller inte.

Permalänk

Jag lutar åt iPhone nu, fast jag stör mig något otroligt på att de bara har 16GB. Även iPod Touch har bara 32GB, annars tycker jag de verkar sköna.

Hittade dock en Archos 7 med 320GB utrymme, 7" skärm, film, musik och trådlöst nätverk. Känns ju riktigt gott det där, vad tror ni om den?

Visa signatur

Metatrone

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metatrone
Hittade dock en Archos 7 med 320GB utrymme, 7" skärm, film, musik och trådlöst nätverk. Känns ju riktigt gott det där, vad tror ni om den?

Säkert jättebra, ända tills du ska ha den med dig någonstans. Det är mer en extern hårddisk med skärm inbyggd känns det som

Permalänk

Nu när alla har pratat om Cowons och irivers spelare kan jag ju komma med detta:

Jag har användit cowon D2 i ca 1 år, sedan klämde jag den i en bildörr. D2:an är en grymt bra spelare, dock kan jag ju säga att navigeringen är ganska kass om man jämför med t.ex. ipod. Men som ett ljus i mörkret kom Sony NWZ-A828. Jag köppte den för att den skulle ha sjukt bra ljudkvalité och att den hade blåtand. Vad jag inte hade förväntat mig var att det var så ljukt behändig och snabb! Jag trodde D2:an var en riktigt protabel sak, tills jag fick tag i denna! Den är också jäkligt lätt navigerad och enkel i menystrukturen. Så alla som letar kvaliéts mp3:or, titta på Sony NWZ-A828!

Nu ser jag att trådskaparen tycker att ipod har för lite utrymme, så då kan han glömma denna (8 gb). Men ändå, den är bra mycket bättre än D2:an i ALLA ASPEKTER!

MvH Tobias!

Permalänk
Medlem

Välj Enable disc use i Itunes så blir det som en extern hdd och du slipper synca och skit.

Permalänk
Medlem

De enda jag inte gillar med iPod är att de har så dålig batteritid.

Permalänk

Archos är ingen jäkla hårddisk med skärm, har fler funktioner än många andra...

Några special funktioner som ja inte finner på många andra mediaspelare i den storleksklassen, trådlöst internet, gps, läser adobe dokumänt och en funktion som jag fullkomligt älskar, Alarm klocka! inga fler cd skivor i sterion för o vakna till musik... välj morgondagens låt o vakna lycklig!

bästa meny systemet ja klämt på och även bästa mediaspelar tillverkaren genom tiderna!