Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Inte för att reta upp någon men i sverige heter det spänning, inte volt. Hög spänning = kortlivat system. Era pengar så gör som ni vill så länge ni inte rekommenderar att andra ska grilla sina 45nm Core's i 2V...

Nu har du fan gått över gränsen, svärdfajt på stranden i månljuset K ?

Är det någon fara att köra E8400 på 1,55 V?

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Min Q6600 gör 3,6GHz @ 1,475V, 450*8 FSB. Temp är 45*C.

Det där hjälper trådskaparen lika mycket som att mina G5or körs i 2,5 GHz på okänd spänning.

Som flera före mig har sagt så finns det olika bra ex av processorer. Man måste helt enkelt testa vad just sin processor klarar av.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansfilipelo
Det där hjälper trådskaparen lika mycket som att mina G5or körs i 2,5 GHz på okänd spänning.

Som flera före mig har sagt så finns det olika bra ex av processorer. Man måste helt enkelt testa vad just sin processor klarar av.

Ehm.. Sen när började överklockning handla endast om att ha tur och få ett bra ex av processorn? Skulle nog vilja påstå att faktorer som kylning, moderkort och vilket RAM-minne man sitter på har en betydligt större betydelse för hur väl man ska kunna överklocka processorn än bara "tur".

Trots allt så är det samma CPU vi pratar om, även fast det finns en skillnad emellan batch till batch så är den marginell.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
Nu har du fan gått över gränsen, svärdfajt på stranden i månljuset K ?

Är det någon fara att köra E8400 på 1,55 V?

Vad svamlar du i?

Intel rekommenderar inte att gå över 1,36V för deras 45nm prollar. Klart du kan köra högre men då håller inte prollen lika länge. Har du råd med risken så kör hårt. Hur mycket får du upp den till vid 1,55V?

Permalänk

1,41 vcore här för 3.6ghz stabilt 24/7.... P5Q

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem

Är det någon som personligen kan vittna om hur lång tid det tar för en klockad processor att dö?

Permalänk
Avstängd

Tror inte nån kan bevisa att den håller sämmre, men men det kanske om man söker finns nån enstaka ,Normala datorfanatiker slaktar aldrig en cpu innan han bytt ut den. Och det första som isåfall pajar är moderkortet. vilket jag såg en snubbe här på sweclockers som skrev, "När jag lekte med mhz" när han råkade döda sitt moderkort. (stackare)

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crapgame
Är det någon som personligen kan vittna om hur lång tid det tar för en klockad processor att dö?

Jag kan iaf säga att jag har clockat datorer sen jag var en liten fjutt. Har aldrig lyckats bränna en processor.

Har ett system som fortfarande används, en gammal AMD XP2200+ som är clockad, den lever fortfarande och spelar HD filmer dagligen. Den har väll runt 6 år på nacken.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Jag kan iaf säga att jag har clockat datorer sen jag var en liten fjutt. Har aldrig lyckats bränna en processor.

Har ett system som fortfarande används, en gammal AMD XP2200+ som är clockad, den lever fortfarande och spelar HD filmer dagligen. Den har väll runt 6 år på nacken.

Hur mycket ligger den på i stock samt OC? Dvs FSB samt klockfrekvens. Vad använder du för grafikkort till? 1080p material?

Blev nyfiken.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Hur mycket ligger den på i stock samt OC? Dvs FSB samt klockfrekvens. Vad använder du för grafikkort till? 1080p material?

Blev nyfiken.

Använder något gammalt geforcekort bara för att få bild i windows, för HD uppspelning är det MPC HC och Core AVC som gäller.

Sen har jag även en väldigt strippad verision utav winxp så att operativet inte tar för mycket kraft.

Den spelar inte FullHD utan är i sovrummet där jag bara har 720p, tror knappast att den skulle klara FullHD även om jag hade velat.

Ang. volt, frekvenser osv så kan jag kolla på det senare, har inte varit inne i BIOS på ett antal år, så kommer inte ihåg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Jag kan iaf säga att jag har clockat datorer sen jag var en liten fjutt. Har aldrig lyckats bränna en processor.

Har ett system som fortfarande används, en gammal AMD XP2200+ som är clockad, den lever fortfarande och spelar HD filmer dagligen. Den har väll runt 6 år på nacken.

Så då kan man antagligen köra sin q6600 i 3,6 ghz med runt 1.5 i vcore i typ fyra år minst?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crapgame
Så då kan man antagligen köra sin q6600 i 3,6 ghz med runt 1.5 i vcore i typ fyra år minst?

Jag kan ju inte lova något, men äldre processorer har klarat det. Så då borde de nyare klara det. Men men, man vet ju inte förens det gått 4 år eller hur.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xSailorx
Ehm.. Sen när började överklockning handla endast om att ha tur och få ett bra ex av processorn? Skulle nog vilja påstå att faktorer som kylning, moderkort och vilket RAM-minne man sitter på har en betydligt större betydelse för hur väl man ska kunna överklocka processorn än bara "tur".

Håller med om det mesta du sade, fast inte det bra ex av cpu:n.
Som du säkert känner till så är alla processorer av samma typ identiska, dem tillverkas samtidigt på samma waffer. De processorer som är i mitten är de av finaste kvalitet och tål mest -> och säjs med upplåst multipel som extreme.

De andre från mitten utåt blir andra processorer, beroende av kvaliteten. Tex Intel tog 2st cpu av liknande kvalite och slängde ihop dem så hade dem en quad.

Så dem som har quads som klockar 3.6 vid 3.3-3.4 volt har fått finare cpu:er helt enkelt, och de som har quads som tex jag som kör med tex vatten och 3.6 vid 1.65 volt hade otur och fick skitexemplar.

Du får en rätt duktig fingervisning i cpu-z eller bios när du kollar in VID. Det är spänningen som krävs för att köra cpu:n i den hastighet som den är avsedd för.
Jag har en VID på 1.35

En god vän till mig har en VID på sin Q6600 på 1.2 någonting och kör sin på 1.4 volt har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av necrodude
Så dem som har quads som klockar 3.6 vid 3.3-3.4 volt har fått finare cpu:er helt enkelt

3.3-3.4 volt?

OT: Det där om VID, min Q9550 har en VID på 1.12Vcore. Är det bra eller dåligt för en Q9550?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av necrodude

Så dem som har quads som klockar 3.6 vid 3.3-3.4 volt har fått finare cpu:er helt enkelt, och de som har quads som tex jag som kör med tex vatten och 3.6 vid 1.65 volt hade otur och fick skitexemplar.

Va sa du?... inte med dig alls. Förklara gärna..

Visa signatur

Nyare: |Antec P182| |Asrock Z68| |I7 2700K @ 4,8Ghz 1,375V 24/7 | |16GB DDR3 Corsair Vengeance| | 3X(R9 290X LCS) | 5x SSD 120GB Corsair Force 3 || Vattenkylsys info kommer. De är Halv Tum så får ni en finger visning.| |Samsung s27a850|
Äldre: |Antec P182| |Maximus Extreme| |Q6600 @ 3,6Ghz 1,45V 24/7 FSB16001,4V| |4GB DDR3 9-9-9-24 2000MHZ Patriot Viper| |2st 3870x2 FullcoverWaterblocks| Vattenkylsys info kommer.

Permalänk
Entusiast

Sorry för det sega svaret. Varit borta hela kvällen.

Kharz
citat:Ursprungligen inskrivet av necrodude
Så dem som har quads som klockar 3.6 vid 3.3-3.4 volt har fått finare cpu:er helt enkelt

3.3-3.4 volt?

OT: Det där om VID, min Q9550 har en VID på 1.12Vcore. Är det bra eller dåligt för en Q9550?

Svar: Det låter bra. Fast jag är inte helt säker vad dem brukar ligga på. Du har ju en 45nm cpu. Dem är ju tillverkade med en bättre tillverkningsprocess och behöver mindre spänning. Q6600 är ju 65nm processorer, och har ett högre VID. En gissning är ju att du har ett normalt exemplar, varken bättre eller sämre.

Wooook

citat:Ursprungligen inskrivet av necrodude

Så dem som har quads som klockar 3.6 vid 3.3-3.4 volt har fått finare cpu:er helt enkelt, och de som har quads som tex jag som kör med tex vatten och 3.6 vid 1.65 volt hade otur och fick skitexemplar.

Va sa du?... inte med dig alls. Förklara gärna..

Sorry! Skrev fel. Jag menar 3.6Ghz vid 1.3-1.4 volt. Inte 3.3-3.4 volt.

Jag menar att den som kan köra en cpu 3.6Ghz med 1.3 volt har en bättre cpu än den som måste köra den med 1.65 volt. Eftersom den som kräver 1.65 volt är ett exemplar som antagligen låg långt ut på kanten på waffern, och därav kräver mer kräm för att fungera. Därav att den också har fått ett högre VID

Hoppas du förstår vad jag menar.

Jag ska snooza nu .Ska iväg till jobbet imorgon bitti och kommer inte hem förrän klockan åtta på kvällen, så jag kan inte svara förrän då

Gonatt!!

Permalänk
Medlem

Utmärkt. Nu är ja med dig. Det stämmer bättre.

Lite osäker på att det skulle skilja så mycket men va vet ja.. kanske de gör.
Ja mena mellan batcherna så att spannet blir så mycke men. Vist Peak till Peak eller topp till botten eller sämst till bäst.. Vist

Gonatt

Visa signatur

Nyare: |Antec P182| |Asrock Z68| |I7 2700K @ 4,8Ghz 1,375V 24/7 | |16GB DDR3 Corsair Vengeance| | 3X(R9 290X LCS) | 5x SSD 120GB Corsair Force 3 || Vattenkylsys info kommer. De är Halv Tum så får ni en finger visning.| |Samsung s27a850|
Äldre: |Antec P182| |Maximus Extreme| |Q6600 @ 3,6Ghz 1,45V 24/7 FSB16001,4V| |4GB DDR3 9-9-9-24 2000MHZ Patriot Viper| |2st 3870x2 FullcoverWaterblocks| Vattenkylsys info kommer.

Permalänk
Inaktiv

Jag körde förut en G0 Q6600 i 3.0Ghz (9x333) 1.325 Vcore, kom aldrig över 48grader celsius. Moderkortet jag hade var Asus Maximus Formula och det klockade otroligt bra.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bushman18
Jag körde förut en G0 Q6600 i 3.0Ghz (9x333) 1.325 Vcore, kom aldrig över 48grader celsius. Moderkortet jag hade var Asus Maximus Formula och det klockade otroligt bra.

3GHz känns inte som en "otroligt bra" överklockning för en G0 Q6600. Vad fick du ur den som mest med högre Vcore?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bushman18
Jag körde förut en G0 Q6600 i 3.0Ghz (9x333) 1.325 Vcore, kom aldrig över 48grader celsius. Moderkortet jag hade var Asus Maximus Formula och det klockade otroligt bra.

samma här.

temperaturen och spänningen är väl det man bör ha koll på, under 70 vid load (typ med linx/intel burn test) och en spänning lägre än det som högst rekommenderas av intel på deras processor finder hemsida om man vill ligga på den säkra sidan.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
vem har snackat om att den ska hålla länge, värmen är det som har den största faktorn vid överklock, Och eftersom vissa kan ha högre temps efter 1,4volts vcore vid exempel 3,6ghz exempel jag kan ha vid 1,5 volt 65grader i load på 3,4ghz ,andra kan måsta köra 1,6 volt för att upnå samma satabila klock och dom får 65grader i load även dom. så det är fortfarande värmen som avgör hur länge en komponent kommer att hålla volten är skitsnack att en processor håller sämre vid högre vcore det är ganska överbevisat att det inte behöver vara så.

Edit:det är många som ligger på 1,7-1,8volt med sina q6600, har inte hört ännu att nån lyckats slakta sin procesor o troligastvis så beror det på att dom har humana temps.

för det andra om processorn håller 2 år eller om den håller 2,5 år det spelar som ingen roll komponeneter är billigt o jag byter liks processor innom ett år så skulle den nu paja så vist otur men ingen kan bevisa heller att jag klockat sönder processorn ( vilket ingen har gjort en så länge) vid för hög temps . en sak till så blir processorn mer ostabil o datorn stänger ner sig innan processorn pajar , nu får andra en du o jag komma med inlägg om detta ämne för detta är nerlagt nu.

Hade du varit någorlunda kunnig på ämnet så skulle du nog förstå att om du matar en processor som är speccad till 1.29 V med 2.29 V så går det troligtvis inte så bra, precis på samma sätt som man måste ha en transformator till Amerikanska komponenter som skall användas i Europa då nätagget sprängs om man skulle dra dem rätt in i 220V nätet. Värme har störst betydelse absolut, men att tro att spänningen inte spelar någon roll är naivt. En processor funkar ofta vid 80-90 grader precis som den gör vid 1.60+ V men inget av det är nyttigt för den. Gör vad fan du vill med din processor men kom inte med uppblåsta kommentarer som att temperatur är det enda som spelar någon roll vid överklockning för det är det inte.

On-T: Jag kör min i 3.6 ghz vid 1.48V

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

Kör själv min i 3.6 ghz med 1.58v , skitprocessor

Visa signatur

[Fractal Design Define R2, Svart] - [Corsair 650Watt] - [Asus P7P55D] - [Intel Core i5 @ 4GHz 1.4v] - [Scythe Ninja 2 Rev B] - [Corsair XMS DDR3 4GB @ 1600MHz] - [ASUS Geforce GTX 275] - [8 Diskar, Total 5.5TB~ Lagring] - [LG 32" FullHD]
3D Mark 06 : 21190 http://service.futuremark.com/compare?3dm06=12805441
3D Mark Vantage : 15139

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Hade du varit någorlunda kunnig på ämnet så skulle du nog förstå att om du matar en processor som är speccad till 1.29 V med 2.29 V så går det troligtvis inte så bra, precis på samma sätt som man måste ha en transformator till Amerikanska komponenter som skall användas i Europa då nätagget sprängs om man skulle dra dem rätt in i 220V nätet. Värme har störst betydelse absolut, men att tro att spänningen inte spelar någon roll är naivt. En processor funkar ofta vid 80-90 grader precis som den gör vid 1.60+ V men inget av det är nyttigt för den. Gör vad fan du vill med din processor men kom inte med uppblåsta kommentarer som att temperatur är det enda som spelar någon roll vid överklockning för det är det inte.

On-T: Jag kör min i 3.6 ghz vid 1.48V

skiter i föga va du menar du börjar mummla om 1volt skildnad ja då är det klart att komponenter inte håller, men nu snackar vi max 0,5 volt skilnad med vdrops som gör att du inte kör din cpu mer en i detta fall då kanske 0,450 volt mer en den ska ,så gå o lägg dig igen o lägg ner.
klockar man så klockar man på moderkortets grunder vill inte processorn vara stabil med 1.5 volt drar man på mera till den blir det. Och är min processor stabil i 1,6volt eller i 1,9 volt o jag fortfarande har bra temps så skiter jag i allfall föga om den håller 1 år eller om den håller livet ut.

Man klockar trots allt på egen risk

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk

1.376/1.408 vcore i 3.4 sexigt 50 c i max load

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
skiter i föga va du menar du börjar mummla om 1volt skildnad ja då är det klart att komponenter inte håller, men nu snackar vi max 0,5 volt skilnad så gå o lägg dig igen o lägg ner.

+0,5V är fortfarande långt över specifikationerna från Intel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte Hedström
Vad har du för moderkort? Jag måste mata in 1.53 i bios för att komma upp i 3,2... Har Asus P5Q Pro.

Det var märkligt, jag har min i 3,5 och behöver ha 1,39 i vcore... och jag har kört prim95 i 24h utan några som helst problem...

Visa signatur

CoolerMaster HAF 932, Asus P5Q-Pro, Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3,5ghz (lappad), Thermalright 120-Ultra (lappad) + Nexus 120x120mm, Corsair Dominator PC2-8500 1066mhz 4gb (2x2048mb), Western Digital VelociRaptor 150gb 10 000rpm, Samsung Spinpoint 640gb 7200rpm, HIS Radeon HD 4870 Turbo 512mb, AXP 630watt SLi-suport, Windows Vista Ultimate x64

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funkyashell
Det var märkligt, jag har min i 3,5 och behöver ha 1,39 i vcore... och jag har kört prim95 i 24h utan några som helst problem...

Inte ett dugg märkligt. Processorerna skiljer sig mellan olika exemplar i vad de kan köras i. Läs tidigare i tråden samt överklockningstrådarna i forumet.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
+0,5V är fortfarande långt över specifikationerna från Intel.

Jo förvisso är +0,5V långt över intels specs (1.5 volt max på Core2). Men då håller cpu:n i 10 år , om man kör under 1.5 volt och inte klockar(har fått för mig att jag läst någonstans att intel beräknar att deras processorer skall hålla i 10 år). Det är ju kombinationen spänningXTemp som avgör livslängden.

Att köra sin cpu med 1.9 volt känns lite väl häftigt. Men som sagt överklockning är ju på egen risk. Vet inte heller någon som lyckas volta sönder sin Q6600.

Fast själv vill man ju att den skall åtminstånde hålla i 2 år, så att det hinner komma ut något nytt trevligt på marknaden.

Skulle jag köra min 1.9 volt i 4Ghz så skulle mina fläktar behöva gå på max för att hantera värmen. Jag har 3st av dessa på min trippel radiator:
120mm x 38mm Scythe DFS123812H-3000 "Ultra Kaze" Case Fan (133.6 CFM/45.9 dBA)

Jag hade inte velat använda min dator i det oväsendet.