Permalänk
Inaktiv

Jag läste nån intervju med nån ansvarig på HP som nämnde att den skulle komma i slutet av januari men de var ett tag sedan så tidsplanen kan ju förskjutas om vi har otur

Permalänk

Skulle inte det komma en som hette 700? http://m3.idg.se/2.1022/1.202999/tre-identiska-modeller Verkar inte vara så stor skilnad men skulle kunna tänka mig att det är skilnad på hårddiskarnas skriv och läs hastigheter?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fiskmasen_99
Skulle inte det komma en som hette 700? http://m3.idg.se/2.1022/1.202999/tre-identiska-modeller Verkar inte vara så stor skilnad men skulle kunna tänka mig att det är skilnad på hårddiskarnas skriv och läs hastigheter?

Jag läste före jul att 700:an skulle ha SSD, Linux och lite lägre pris än 1000 men nu verkar de som om HP kör med compaq-logga på den för den europeiska marknaden och kallar den Compaq mini 700 här. Den blir specmässigt nästan identisk med 1000 men med lägre pris. Vi får hoppas de får tummen ur snart och visar vad de tänkt sig...

http://prylzonen.se/2008/12/22/hp-compaq-mini-700/

Permalänk
Medlem

Kan meddela att jag testat istort alla marknadens (Svenska) netbooks och ultra portabla samt tablets och kan säga att utan tvekan best dator för pengarna är Packard Bell Easy note BG.
se länk för spec.
http://www.packardbell.se/products/bärbara/easynote-bg/EasyNo...

Det som talar emot är batteritiden som faktiskt visat sig vara längre än spec.
Kört min under ordbehandling med surf samtidigt som jag kört musik till lurarna i 3 timmar innan batteriet dog.
Mycket imponerande.
Toppen med en riktig dual core, snål och snabb, samt 965m chippset är milsvida bättre än 945 eller 915 som många andra budget byggen har.

Äger även en Asus eee 1000H som är trevlig men inte alls i samma klass.

Packard bell:en kostar ca 4490:- på media markt.

God fortsättning på er alla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laukan82
Kan meddela att jag testat istort alla marknadens (Svenska) netbooks och ultra portabla samt tablets och kan säga att utan tvekan best dator för pengarna är Packard Bell Easy note BG.
se länk för spec.
http://www.packardbell.se/products/bärbara/easynote-bg/EasyNo...

Det som talar emot är batteritiden som faktiskt visat sig vara längre än spec.
Kört min under ordbehandling med surf samtidigt som jag kört musik till lurarna i 3 timmar innan batteriet dog.
Mycket imponerande.
Toppen med en riktig dual core, snål och snabb, samt 965m chippset är milsvida bättre än 945 eller 915 som många andra budget byggen har.

Äger även en Asus eee 1000H som är trevlig men inte alls i samma klass.

Packard bell:en kostar ca 4490:- på media markt.

God fortsättning på er alla.

Det är ingen netbook det där. 1,6 kg är visserligen lätt för en 12" (tror jag?) men det är ändå upp emot 600 g tyngre än de lättare netbooksen.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Då är frågan, vart sätter du gränsen?
Vad definerar en netbook?

Jag skulle vilja väga in den som en netbook, tack vare ergonomin är den smidigare att ha med sig, snabbare, snyggare... än Asus eee 1000H.

Finns det någon "norm" för netbooks?

Permalänk

En netbook ska väga omkring 1 kg. Ha en skärm mellan 7"-10". Så det han visade är ingen netbook om man ska följa standarden, men skit i vad det heter den verkade ju prisvärd. Frågan är bara hur det är med en rund touchpad:/

Permalänk
Avstängd

En netbook för mig är

1: extremt billig (max 3.000:-)
2: lätt (+/- 1 kg)
3: Liten skärm (7-8.9")

Permalänk
Medlem

Även om jag aldrig skulle kunna tänka mig att köpa en netbook så gillar jag att de har dragit ner priserna på små datorer i allmänhet. tolvtummarn från packard bell är ju ett exempel på det

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Även om jag aldrig skulle kunna tänka mig att köpa en netbook så gillar jag att de har dragit ner priserna på små datorer i allmänhet. tolvtummarn från packard bell är ju ett exempel på det

Finns det värre skit än Packard bell? :S

Permalänk
Medlem

Netbook har redan idag hunnit bli ett slitet uttryck.
Jag tycker själv att Asus EEE 1000H seglar in under Netbook kategorin, vad annars är det?
Asus eee 1000H väger in på ca 1,45kg med sin 10" skärm.
Prestandan är usen i jämförelse mot Packardbellen som litter ca 150g över denna i vikt.
Sedan känns Packard Bell:en lättare att stuva med sig pga bra ergonomi och att skiten sitter ihop, Asusen är minst sagt plastig som alla sina mindre kusiner.

Hur som haver, ha en god fortsättning!

PS. Nej rund touchpad får de bakläxa på, även fast den fungerar förvånande bra så är det konceptet SJUKT KORKAT!

Permalänk
Medlem

10" är egentligen för stort. Även om det är litet ändå. Varför de accepterats som netbooks är för att Atom-plattformen tydligen bara godkänns att säljas till bärbara datorer med MAX 10" skärmyta.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk

vad snackar du för goja? Atom används även i eee top som har 14" skärm. Du kan även köpa moderkort som har inbyggd Atom processor så att du kan använda vilken skärm du vill;)

Permalänk
Medlem

Jo är inte heller med på ditt argument helt och fult, men jag är inte här för att hävda mig. Intressant det där med vad som är och inte är en netbook.
Ser men till vad som står på Wikipedia så är det minst sagt tunn info.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Netbook

Den engelska siten har mer info dock.
Kanske skapar lite ljus.
http://en.wikipedia.org/wiki/Netbook

God fortsättning!

Permalänk

laukan82 du skulle inte kunna ta några bilder på datorerna när det står bredvid varandra så man kan se hur mycket eller rättare sagt lite det skiljer på dem ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SIR!yesSIR!
Finns det värre skit än Packard bell? :S

Om de bidrar till att dumpa priserna på mindre datorer så rör det mig inte ryggen ifall deras produkter suger. De är på tok för fula för att jag skulle äga en sån ändå

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk

Vi har 2133an på jobbet och det tangentbordet (antar att 1000 har ungefär samma) slår ALLT på fingrarna...

Äger själv en AA1, vi säljer EEE900, 904, 701 och LGX110 och Hpn har en ohyggligt fin känsla. Ska bli kul att klämma på denna när den kommer.

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fiskmasen_99
vad snackar du för goja? Atom används även i eee top som har 14" skärm. Du kan även köpa moderkort som har inbyggd Atom processor så att du kan använda vilken skärm du vill;)

Visst, dra ur kontakten till din EEE Top så tar vi en promenad till parken och surfar trådlöst ett tag. Eh, vänta, just ja. Du missade att jag skrev "bärbara datorer".

Hur som helst har detta med 10" som max för Atom varit sanning tidigare. Men när plattformen blivit mer och mer poppis har vi fått se Asus och MSI släppa varianter på 12" och 13". Dock hävdar inte dessa att de är netbooks heller.

Det är en jävla röra helt enkelt.

Ska inte 1000 komma med den mer högupplösta skärmen och 3G-modem snart? Det börjar bli jobbigt med all jävla väntan på de bästa modellerna.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedgren
Visst, dra ur kontakten till din EEE Top så tar vi en promenad till parken och surfar trådlöst ett tag. Eh, vänta, just ja. Du missade att jag skrev "bärbara datorer".

Hur som helst har detta med 10" som max för Atom varit sanning tidigare. Men när plattformen blivit mer och mer poppis har vi fått se Asus och MSI släppa varianter på 12" och 13". Dock hävdar inte dessa att de är netbooks heller.

Det är en jävla röra helt enkelt.

Ska inte 1000 komma med den mer högupplösta skärmen och 3G-modem snart? Det börjar bli jobbigt med all jävla väntan på de bästa modellerna.

Menar du 1000h så kommer den med samma skärm fast med 3G-modem i mars, sägs det.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=386649

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Menar du 1000h så kommer den med samma skärm fast med 3G-modem i mars, sägs det.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=386649

Tänkte mer på HPs Mini 1000. Asus har jag gillat förr, men allt eftersom insett att deras tangentbordslayout varit sjuk. Vet det själv från min 701 där höger skifttangent sitter till höger om uppåtpilen, vilket gjort flertalet missar vid skrivande. 1004 ska dock åtgärda detta verkar det som.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedgren

Hur som helst har detta med 10" som max för Atom varit sanning tidigare. Men när plattformen blivit mer och mer poppis har vi fått se Asus och MSI släppa varianter på 12" och 13". Dock hävdar inte dessa att de är netbooks heller.

Men hoppsan. Om det har varit lag på att det ska vara max 10" skärm på bärbara datorer, så får nog polisen noga studera alla bärbara datorer om det kan finnas någon hemma byggare som brytit mot denna^^

Allvarligt talat så har det aldrig funnits någon gräns (om jag har fel, källhänvisning tack). Det har varit så att datortillverkarna tycker att det passar bättre med en större processor när det finns plats för det. Men nu har de tänkt om och vill använda denna lilla strömsnåla processor för att få bättre batteritid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fiskmasen_99
Men hoppsan. Om det har varit lag på att det ska vara max 10" skärm på bärbara datorer, så får nog polisen noga studera alla bärbara datorer om det kan finnas någon hemma byggare som brytit mot denna^^

Allvarligt talat så har det aldrig funnits någon gräns (om jag har fel, källhänvisning tack). Det har varit så att datortillverkarna tycker att det passar bättre med en större processor när det finns plats för det. Men nu har de tänkt om och vill använda denna lilla strömsnåla processor för att få bättre batteritid.

Oj vad du snackar dynga.

Premisserna förr, för att få köpa Atom-plattformen till bärbara datorer (så kallade netbooks), har varit att skärmen ska vara på maximalt 10". Detta var för att det inte skulle bli som det nu börjar bli, att större, mer "värdiga" laptops ska baseras på dem av kostnadsskäl och döda marknaden för Core2 etc. Likadant satte MS stopp på maximalt 1 GB minne och ingen touchscreen för att få använda en XP-licens i netbooks, detta för att inte konkurrera med tablet-marknaden (sagt av Asus VD på frågan om touchscreen i EEE-serien).

Du har blandat ihop det som kallas netbooks (UMPC, sub-notebook etc. datorer med <= 10" skärm) med vanliga bärbara datorer (laptops >= 11" skärm) nog nu. Du har till och med slängt in några vanliga desktop-varianter. Kanske dags att kasta in några MID också nu?

Vad som har hänt är helt enkelt att folk börjar inse att bärbara datorer, vilken storlek de än är, inte behöver vara speciellt kraftfulla, och då tillåter Atom en bättre kostnadseffektivitet och strömförbrukning än andra alternativ. Dessutom har MSI och Asus köpt så helvetes många Atom-plattformar att Intel nog inte vill stöta sig med dem ifall de nu vill släppa större bärbara datorer (som MSIs 13" ultraslimmade sak och Asus S121), kanske i kombination med att de helt enkelt släppt på restriktionerna. Det är inte för inte AMD lanserade Neo för att fylla gapet mellan Atom och Core2, något som Intel nu också sneglar mot att göra.

Nu tycker jag tråden kan få återgå att handla om HP Mini 1000 (som verkar vara en riktigt schysst netbook) och låta detta dravel dö ut.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Inaktiv

Jag stötte på namnet "HP Mini 1000 Mi", tror det står för Mobile Internet. Denna versionen säljs med en specialversion av Ubuntu (syns på bilden i första inlägget i tråden), som såg riktigt snygg ut. Inte sett mer än så tyvärr, men spelar ingen roll. Tänk om detta datorn har 3g? Så kanske man ÄNTLIGEN kan köpa en 3g-netbook utan Windows! Skadar inte att datorn i sig är snygg som faen, som folk redan konstaterat i denna tråden 3G + Linux = me buy buy

Permalänk
Medlem

Något nytt om denna? Release i norden senare i vår var det väl?..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
Något nytt om denna? Release i norden senare i vår var det väl?..

Just nu försöker de få ut 2140 istället samt lillebror till Mini 1000, Mini 700, här. Den går dock under namnet HP Compaq 700 här i Sverige. Snygg liten sak, helt klart snyggaste netbooken på marknaden just nu(?).

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedgren
Just nu försöker de få ut 2140 istället samt lillebror till Mini 1000, Mini 700, här. Den går dock under namnet HP Compaq 700 här i Sverige. Snygg liten sak, helt klart snyggaste netbooken på marknaden just nu(?).

Kollade just upp Compaq 700, den är ju dessutom pris i tävlingen på sweclockers atm, och det finns ju inga stora skillnader alls förutom att den har 10.2" istället för 10.1" hos 1000, och man kan bara få en vanlig hårddisk istället för en SSD.
Blir nog ett köp av den här, för jag var väldigt inne på 1000 innan den lanserades.

Permalänk
Medlem

Sagt och gjort, köpte Compaq mini 730EO.

Väldigt nöjd, och efter att jag kännt på andra netbooks tangentbord blev jag bara mer säker på mitt val. Designen är såklart också tilltalande, högtalaren mycket bra för en så liten dator (en "högtalar-bar" under skärmen), och det finns också användbara hotkeys på F-knapparna för att höja/sänka skärmens styrka och volymen (finns ingen "fysisk" volymknapp på utsidan).

Men jag har två punkter:

- Batteritiden: Om du använder datorn aktivt håller det endast 2-3 timmar, eftersom det är ett 3-cells batteri. Har letat på nätet efter någonstans där man kan köpa ett till eller kanske ett av 6-cells typ.

Någon som vet något om tilläggsbatterin?

- Skärmen är inte samma som HP mini 1000. Bilderna på båda 1000 och 700 får det att se ut som om det är ett glas rakt över skärmen, men det är det inte på 700, utan skärmen är som på andra netbooks (lite inne i skalet, damm samlas lätt och det man måste vara försiktig när man rengör).