SSD till Macbook, något att tänka på?

Permalänk
Avstängd

SSD till Macbook, något att tänka på?

asdadasdadasdasd

Permalänk

När det gäller lagringsmedia så gäller ju 10% ledigt utrymme, detta för att datorn ska kunna klara av alla temporära filer som blir när man arbetar med datorn. 30GB tycker jag själv är alldeles för lite, men det beror på hur mycket du fyller datorn med. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Vertex har väl MLC-kretsar? Inget jag skulle rekommendera. Köp en disk med SLC istället.

Permalänk
Medlem

Bra tråd.

SSD börjar kännas aktuellt, har funderat själv.

Priserna har rasat fort, tycker inte du ska köpa en 30gb disk nu... I USA kan du få en G.Skill 128 mb SSD för 249 USD...

I Sverige verkar det vara sjukt dyrt än så länge och alla diskar finns inte... tycker du ska vänta lite, mycket händer på SSD fronten just nu.

30gb kommer bli otroligt tröttsamt för dig.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

Hur är prestandan i OSX med SSD då? Vet ju att det varit lite problem med exempelvis Windows XP / Vista då de först och främst är optimerade för mekaniska hårddiskar.

Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xcxcxc
hehe du skrev nog lite fel angånde g skill.. Men hur som helst så räcker 30 gb hur bra som helst för mig, använder kanske 10-25 gb max resten har jag på mina externa diskar. Känner inte heller att det är någon idé att vänta då disken "bara" kostar ca 1500 kr, kör med den 1 år eller liknande, säljer och köper en ny. Och vid det här laget så borde det finnas riktigt bra SSD diskar.

Eftersom Macbook AIR kör med SSD så borde det väl inte vara några problem egentligen? Sett filmer på youtube och dom verkar ganska rappa faktiskt. Men jag skulle också vara intresserad att veta av någon som har mer kunskap. Ingen som är medlem på 99/macworld och kan slänga in en tråd dit? Orkar själv inte bli medlem bara i det syftet.

Frågan är om det argumentet håller. Finns ju många som erbjuder SSD-diskar i vanliga PC-laptops idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xcxcxc
Håller och håller, fungerar gör det uppenbarligen eftersom det finns. Men om det är optimalt i exempelvis OS X osv är en annan fråga.

Skulle helt klart vela se någon som har kunskap inom området komma med information.

Jag tänker personligen köra in en ny installation av os x nu under veckan och då mäta uppstart, rar, hd fart etc.. etc.. för att senare göra samma tester när jag får min SSD och då se vilka förbättringar (förhoppningsvis) det blir..

Nice nice Väntar spänt på resultaten!

Permalänk
Medlem

De som testat sina SSDs i OS X har inga stuttering problem, men om de bootat upp windows har de genast problem. Så OS X verkar inte lida av de problemen Windows gör med SSDs.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Byter man alltså den mekaniska disken mot en sån här SSD? Vad ligger priset på?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
Byter man alltså den mekaniska disken mot en sån här SSD? Vad ligger priset på?

http://prisjakt.nu/search.php?query=ocz+vertex

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

hehe du skrev nog lite fel angånde g skill.. Men hur som helst så räcker 30 gb hur bra som helst för mig, använder kanske 10-25 gb max resten har jag på mina externa diskar. Känner inte heller att det är någon idé att vänta då disken "bara" kostar ca 1500 kr, kör med den 1 år eller liknande, säljer och köper en ny. Och vid det här laget så borde det finnas riktigt bra SSD diskar.

OCZ Solid Series OCZSSD2-1SLD120G 2.5" 120GB SATA II Solid State Disk (SSD) - Retail

225 USD / 1 836 SEK

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168202273...

G.SKILL FM-25S2S-128GB 2.5" 128GB SATA II Internal Solid state disk (SSD) - Retail

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168202312...

235 USD / 1 918 SEK

Har en polare som åker till USA inom en månad och handlar åt mig Är MLC diskar givetvis, vilket inte är lika bra, men garanterat bra/snabbt nog. Annars är det väl Intels XM diskar som gäller, sjuuuuk prestanda! Den Vertex OP länkar till är MLC hursom?

Elektronik är ju alltid billigare i USA, men inte såhär mkt billigare... en 120 gb disk från OCZ bör inte kosta lika mycket som en 30gb...

Det går att få allt att fungera fint även i Windows, kräver lite meck bara.

www.tweaktown.com för recensioner på diskarna ovan samt andra SSDs. Båda har bra betyg/prestanda.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem
Permalänk

Hur går det med Expresscard SSD då?

Det skulle jag vilja köra os på. Räcker ju med en 32GB till OSX.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4