The Pirate Bay-rättegången: Dag 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xanan
415 kr för 1a säsongen av PB, kostar väll hundring att köpa den i affären, wtf..

Skadestånd inkluderas ju givetvis och sånt trams..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Precis,google är den största globala torrentsiten som finns men den nämner dom inte för den råkar vara amerikansk och då är den helt plötsligt något som gynnar den amerikanska ekonomin,snacka om skenheliga american retards:-))
Like the war for oil wasnt enough in iraq,americans stinks alot:((
P.S oj blev jag loggad nu?????

Google har faktiskt varit uppe i domstol och dömts: http://blogg.svd.se/thepiratebay?id=11976

Jag tror att det måste mycket till innan de kan lägga en fällande dom i det här målet.

Carl Lundström är vid det här laget nästan säkert frikänd. Han är ingen ängel direkt men han har inget med den här rättegången att göra.

Om åklagaren fortsätter i den här takten kommer de andra tre inte att några åtalspunkter kvar att bli fällad för

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

Jag håller med leksak och daweeeBD så mycket det bara går. De är bakåtsträvare som kämpar för något som borde vara dött, men som daweeeBD säger så litar jag inte för en sekund på det svenska rättsväsendet, särskilt inte när det är sådana enorma mängder pengar involverade.

Om någon som har en tillräckligt stor plånbok vill ha dem fällda så är det kört. Däremot har jag väldigt svårt att tänka mig det scenariot, att Anakata & Co skulle bli fällda och TPB försvinner. Borde inte folket ha en talan i sånt här...?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joomlajon
Kan jag då stämma artister och idrottsmän då de skatteplanerar och undviker att betala skatt så som man bör genom att skriva sig i utlandet. De bidrar dels till att befästa bilden att skatt är något som ska undvikas till varje pris samt att pengar inte kommer Sverige tillgodo. Detta leder till att t.ex. vården försämras då resurserna begränsas.

I mitt fall innebär det att vi blev hemskickade från BB då det var underbemannat och för många patienter på BB. Att det resulterade i en förlossning som orsakade vårt barn en livslång funktionsnedsättning är bara ett fall av många som är ett resultat av den bantade vården.

De har gått på komunalt finansierade verksamheter och inte betalat för att nå sin framgång, sen smiter de från att ge åter vad de fått från samhället.

"Är det så förbannat besvärligt att betala för sig?" för att citera Björn Ulveus.

håller med om att det är lite irriterande att alla skriver in sig i monaco o sen har nån stort jädrans (försöker undervika fulare ord) hus typ i lidingö o kallar det ett "semesterhus". men att de tränar inför alla tävlingar här och bara åker utomlands vid tävlingar är ju en annan sak....

Det är ju som " Hej hej Jag älskar sverige... Meeennn jag gillar inte skatt.. chio.. iallafall officielt, jag e tillbaks till festen..." lite irriterande.

Det kommer inte gå att fälla dem, men det dummaste av de som stämde va att plannera allt, men sen ba gå in o inte veta veta tracker från torrent.. PLANERA om du vill ta ner nåt så stort som TPB.... men hoppas de vinner.. ( GO TPB)

Visa signatur

Main:
O11 XL, MSI 2080 TI GXT, AMD 3950X, Asus CH VIII Hero, EKWB WC Dual 360, HX1200

Media Dator
Phanteks P400, Strix 970, 6700K (delid), Asus Maxmimus VIII Hero Alpha, Corsair H100V2, TX750

Permalänk
Medlem

Har inte följt rättegången så noggrant men en sak som jag är intresserad av att få reda på, är hur åklagaren ska kunna påvisa att de har lidit en ekonomisk förlust, alla tar ju emot allt om det är gratis (nästan i alla fall så man kan ju inte gå på nerladdningar då det inte ar säkert att någon av dem som laddat ner skulle ha köpt produkten annars

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xanan
415 kr för 1a säsongen av PB, kostar väll hundring att köpa den i affären, wtf..

Den kostade antagligen inte en hundring i affären när den laddades ner.
Och sen passar man givetvis på att lägga in lite extra kostnader precis som någon innan mig sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damiano
varför stämmer man inte google på ett par miljarder dollar ?????

de ligger i USA

Permalänk
Medlem

Kan vi sluta tala om att kulturbranschen går med förlust någon gång?

http://www.sf.se/nyheter/nyhet?curl=cycube://internal/documen...

Holywood gjorde rekordvinst förra året. Det finns inga förluster att skyla på TPB.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leovinus
Kan vi sluta tala om att kulturbranschen går med förlust någon gång?

http://www.sf.se/nyheter/nyhet?curl=cycube://internal/documen...

Holywood gjorde rekordvinst förra året. Det finns inga förluster att skyla på TPB.

Där fick jag ett gott skratt, plus poäng till TPB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joomlajon
Kan jag då stämma artister och idrottsmän då de skatteplanerar och undviker att betala skatt så som man bör genom att skriva sig i utlandet. De bidrar dels till att befästa bilden att skatt är något som ska undvikas till varje pris samt att pengar inte kommer Sverige tillgodo. Detta leder till att t.ex. vården försämras då resurserna begränsas.

I mitt fall innebär det att vi blev hemskickade från BB då det var underbemannat och för många patienter på BB. Att det resulterade i en förlossning som orsakade vårt barn en livslång funktionsnedsättning är bara ett fall av många som är ett resultat av den bantade vården.

De har gått på komunalt finansierade verksamheter och inte betalat för att nå sin framgång, sen smiter de från att ge åter vad de fått från samhället.

"Är det så förbannat besvärligt att betala för sig?" för att citera Björn Ulveus.

Var det inte Christian Ohlsson som hade sina pengar i Monaco och samtidigt tyckte han att staten borde fixa mer idrottsgrejer för ungdomar?

Haha, jag bajsar på honom och han vet inte ens om det.

Btw, så känns det som TPB-snubbarna har lite bättre koll på tekniken än övriga i det här tramset.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Kanske inte bara var jag som skrattade åt detta när man gick förbi en metro låda.

*Inte min bild.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Kanske inte bara var jag som skrattade åt detta när man gick förbi en metro låda.

*Inte min bild.
http://pici.se/pictures/pMtBRJiFz.jpg

Japp.
Jag skrattade ännu mer när jag såg "Epic winning" och "MILF" i tidningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Technicha
Japp.
Jag skrattade ännu mer när jag såg "Epic winning" och "MILF" i tidningen.

HAIL METRO

Visa signatur

| Intel i5 3770K @ 4.2 Ghz | Evo 212 | 24 GB 2400Mhz RAM | MSI GTX 1080 Ti | Corsair HX620W |

| Intel i7 4770 | Evo 212 | 32 GB RAM | GTX 970 |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Kanske inte bara var jag som skrattade åt detta när man gick förbi en metro låda.

*Inte min bild.
http://pici.se/pictures/pMtBRJiFz.jpg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Technicha
Japp.
Jag skrattade ännu mer när jag såg "Epic winning" och "MILF" i tidningen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schottis
HAIL METRO

XD

Efter jag sett den där bilden, kom ja på att morsan tog med metro hem och jag hittade genast en artikel :p.

Tog bild av artikeln och framsidan av pappret så ni ser när den publicerades sov. Båda bilderna återfinns här: http://feldelning.spaces.live.com/blog/cns!FDBDE48FE0E2F880!8...

Är då första länken som gäller. Även tpb länken i min signatur tar er till samma sida och poster med katerogi thepiratebay där hittar ni div länkar publicerade i webbtidningar bla.

Permalänk
Medlem

Fan, man blir så arg på dessa företag som kommer med så löjligt stora summor.. Om jag nu ladda ner prison break betyder inte att jag skulle köpt skiten om man inte hade kunnat ladda ner det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Technicha
Japp.
Jag skrattade ännu mer när jag såg "Epic winning" och "MILF" i tidningen.

jag skrattade mer åt översättningen

Permalänk
Medlem

Hela rättegången och allting är riktigt onödigt .... Piratkopiering har funnits sedan urminnestider och kommer alltid att förekomma i någon form, jag hoppas att Pirate Bay vinner. För då kanske musik/film-industrin äntligen förstå att det bara är slöseri med resurser och tid. Gör något mer kreativt som att skapa en tjänst som skulle vara värd att använda....

Permalänk
Medlem

Problemet med att stämma Google är att de har en större armé av advokater än vad nöjesbranschen har.. Så de ids inte ens försöka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orp
Hela rättegången och allting är riktigt onödigt .... Piratkopiering har funnits sedan urminnestider och kommer alltid att förekomma i någon form, jag hoppas att Pirate Bay vinner. För då kanske musik/film-industrin äntligen förstå att det bara är slöseri med resurser och tid. Gör något mer kreativt som att skapa en tjänst som skulle vara värd att använda....

Enligt Danowsky är de skadeståndsskyldiga eftersom TPB har hindrat uppkomsten av lagliga musiktjänster, och eftersom alternativet, att ladda ner gratis, skapar en “oöverkomlig konkurrenssituation”. Det är bland annat detta som IFPI-hövdingen John Kennedy ska vittna om nästa vecka.

Det är deras försvar till att dom inte lanserat några prisvärda lagliga tjänster. ITMS och dom andra är tydligen bara fiktiva saker som inte existerar i verkligheten då. Jävla trams.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damiano
varför stämmer man inte google på ett par miljarder dollar ?????

Google har en hel armada advokater

Good luck and have fun säger jag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

hahahahahahahahahahahahaha översättningen... Och "mamma jag skulle vilja ligga med", är inte det positivt? hahahahaha och epic winning LOL wtf

Permalänk
Medlem

Dom kommer gå fria på de åtalspunkter som berör "pirat" delen, dock kommer dom nog troligtvis bli dömda när det gäller den ekonomiska biten va det rör hur mycket dom dragit in på reklam på sidan etc.

svenska rättsväsendet är ju tydligen uppbyggt på så sätt att har gått till rättegång på något sätt måste man dömma något

Permalänk
Hedersmedlem

vilken cirkus...

Permalänk
Medlem

Hur är det med alla "riktiga" piratkopior i Asien. Där är det en industri att kopiera DVD filmer, CD skivor, kläder m.m. för att de ska se ut som original. Där kunde väl Hollywood gå in och stämma hela länder då det inte tas något krafttag mot denna industri.

Men det är väl klart, stäm Kina, Taihland, Indien m.fl. och lycka till.

Men tycker DEN piratkopieringen som drivs i ett industriellt vinstintresse borde jagas istället för lite fildelning på nätet där det inte ens är tal om att du säljer "låtsas" orginal i butiker eller sker i något vinstintresse.

Svälg sten och sila mygg, eller vad heter det nu igen?

Permalänk
Medlem

Alla ni som påpekar att google är minst lika skyldiga som TPB, ni ser ingen skillnad alls i att indexera upp större delar av internet och att lagra filer som möjliggör nedladdning av upphovsrättsskyddat material? (Google länkar ju faktiskt bara till sidor som har filerna lokalt, om lagen skulle plocka bort sidorna en efter en så skulle inte heller google länka till dem.)

Men det är klart vad vet jag?

Permalänk
Medlem

Värst är match.com som uppsåtligt länkar folk till betald prostitution. Inte ens TPB tar betalt. På Match.com och alla andra knullkontakt-sidor bedriver man prostitution eller medhjälp till prosititution, och tar REJÄLT betalt (plus reklam).

Samma gäller självklart Tradera/Blocket, fast för stöldgods. Här ligger även posten.se jäkligt risigt till, där de länkar till införsel av knark och allt möjligt.
I postens fall bör även Stora Enso och alla pappersbolag åtalas för medhjälp till brott.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Enligt Danowsky är de skadeståndsskyldiga eftersom TPB har hindrat uppkomsten av lagliga musiktjänster, och eftersom alternativet, att ladda ner gratis, skapar en “oöverkomlig konkurrenssituation”. Det är bland annat detta som IFPI-hövdingen John Kennedy ska vittna om nästa vecka.

Mm. Det roliga med det argumentet är ju att det kan användas mot alla stora företag. Ta Google som är populärt att jämföra med. De erbjuder sin tjänst helt gratis, och är fullkomligt dominanta på området. Stor risk att någon skulle lyckas konkurrera ut dem? Det kallar jag oöverkomlig konkurrenssituation iaf.

Likaså skulle man kunna åtala Linus Torvalds, för han har sett till att det är mer eller mindre oöverkomligt att lansera en alternativ Unix-klon. Eller Bill Gates pga Windows och dess dominans. Eller varför inte Moore och Intel för sin x86-kärna. Und so weiter ad infinitum.

Vad nu något av detta har med upphovsrätt att göra, men iaf.

Peo_Bond: jag tycker faktiskt Google är en mycket större bov i sammanhanget. Du kan t.ex. med enkelhet googla fram tusentals länkar till Rapidshare, Megaupload osv osv.. Där snackar vi direktlänkning, och inte länkar till torrentfiler som kräver aktiv fildelning för att de ska funka. Rapidshare m.fl. funkar överallt, dygnet runt, utan krav på någon annans medverkan. Så till skillnad från torrentsajter länkar Google direkt till illegalt material.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peo_Bond
Alla ni som påpekar att google är minst lika skyldiga som TPB, ni ser ingen skillnad alls i att indexera upp större delar av internet och att lagra filer som möjliggör nedladdning av upphovsrättsskyddat material? (Google länkar ju faktiskt bara till sidor som har filerna lokalt, om lagen skulle plocka bort sidorna en efter en så skulle inte heller google länka till dem.)

Men det är klart vad vet jag?

Pirate bay länkar ju oxå till filer, de har ju inga filmer ect liggandes lokalt. Om alla Seeders slutade seeda så hade ju inte TPB några filer heller... '
men jag förstår ditt argument

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
Mm. Det roliga med det argumentet är ju att det kan användas mot alla stora företag. Ta Google som är populärt att jämföra med. De erbjuder sin tjänst helt gratis, och är fullkomligt dominanta på området. Stor risk att någon skulle lyckas konkurrera ut dem? Det kallar jag oöverkomlig konkurrenssituation iaf.

Man får väl dock skilja på att själv ge folk gratis tillgång till sin egen egendom (eller finansiera med reklam, som google) och att olovligen sprida någon annans verk?

Permalänk

Intressant detta, historiskt att vara med om ännu en händelse av denna typ i raden av liknande händelser. Piratkopiering är inte direkt något nytt, och alltid, alltid har upphovsmannen varit där för att förhindra evolutionen av information och dess sätt att framföras. Först piratkopierades det för hand, sen bokpress, sen band, listan kan göras lång. I samtliga fall ledde dock "piratkopieringen" till ett viktigt framsteg för teknik och informatik, och därigenom även mänskligheten.

Dock så kan jag inte anse att det är helt moraliskt försvarbart att fildela upphosvsrättsskyddat material. Jag anser att det är upp till artisten att bestämma om materialet ska vara fritt att delas eller inte, och även om många artister väljer att ge ut sin musik gratis så måste man visa respekt för dem som vill ha betalt för den. Det är deras val, och deras förlust i form av marknadsföring.

Med andra ord så har alla som anser att fildelning utan upphovsmakarens tillstånd är OK fel; det är inte OK hur man än vänder och vrider på det. Man kan inte bestämma över artisten om denne vill sälja sin musik på sina villkor. På denna punkt håller jag till stor del med Elgot. Pengar växer inte på träd och kommer inte från ingenstans, som många verkar tro på detta forum, och ingenting är gratis.

Däremot tycker jag det är redigt larvigt att bolagen anser att antalet nerladdningar * pris vid lansering = förlust för bolaget, då den absolut största majoriteten aldrig ens hade funderat på att köpa det mesta de laddar ner. Kan bara speak for myself på den punkten dock. Det jag köpt hittills hade jag köpt varesig fildelning finns eller inte.

With that being said, så är jag ingen ängel direkt, men det är jag medveten om. I mina ögon handlar inte denna debatt om huruvida fildelning är laglig eller inte, utan mer om hur pass stor juridisk makt ett stort, rikt bolag kan ha. På så sätt är denna rättegång mest intressant ur ett 1984-perspektiv.

Vidare är det väl även så att detta är, som många sagt tidigare, ett slag i luften då det inte kommer göra någon som helst skillnad. Som jag redan sagt tidigare hänger inte de stora fiskarna på thepiratebay. Så för mig spelar inte det någon roll om thepiratebay försvinner eller finns kvar - det som intresserar mig är hur pass lika vi alla är inför lagen. Min gissning är att vissa är mer lika än andra