ntoskrnl.exe Is missed or corrupt Vid kallstart av vista.

Permalänk
Medlem

ntoskrnl.exe Is missed or corrupt Vid kallstart av vista.

Hej, jag har två rätt så irriterande problem med min dator.
När man kallstartar den så laddar inte vista utan det står "windows failed to start because the kernel file is missing or corrupt" windows\system32\ntoskrnl.exe man får då starta om datan med tvång sedan kommer "starta windows normalt, felsäkert läge osv. trycker man "starta normalt eller senast fungerande då kommer man in i vista och allt funkar klockrent. Det underliga är att när datorn är varm kan man starta om utan några som hellst problem men stänger man av den och låter den kallna ca 45min, så är det samma problem igen.

tilläggas att när man spelar filmer av olika format i media player så tvärdör datorn efter nån/några minuter och startar om, har ingen aning om vad det beror på.

detta prob har varit sen jag köpte datorn för ca 3 veckor sen, köpt på dustinhome i delar.

-DIMM DDR2 2GB PC2-6400 800MHZ KIT (2X1GB)
-ACE CLUBS 4 MIDITOWER SVART 480W
-GIGABYTE MA78GM-S2H HDMI SOCKET AM2+ M-ATX
-SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART
-SEAGATE BARRACUDA 7200.11 640GB 7200RPM SATA/300 32MB
-SAPPHIRE RADEON HD4670 512MB GDDR3 PCI-E DVI
-AMD ATHLON 64 X2 6000+ SOCKET AM2 BOXED 89W

kör på vista ultimate 64bit. har testat ominstallation både med xp och en annan vista skiva men problemen med kallstart och media player kvarstår.

overhört tacksam för hjälp!

Permalänk

Låter som disken eller dess datakabel. Dra ur och tryck i kabeln (båda ändar) eller byt uttag.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

det hjälper inte, felet är endast när den har varit avstängd nån timme:s

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Har haft nått liknade förut, den gången var det en minnes-sticka som bara fungera efter att den hade blivit uppvärmd

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

har märkt att det är slumpmässit vilken fil som saknas. testade att låta datorn stå ett tag utan hd så att datorn blev varm, sen tröck jag i hd och startade om, då startar den!? jag fattar inte varför det är sån skillnad på kallstart & varmstart.

Permalänk
Medlem

har googlat som en galning i flera dagar men inte hittat nåt vettigt, kan det vara så att kingston minnena inte funkar ihop med moderkortet? dom är hela enligt vistas minnestest, har även provat kallstarta minnena en och en. men datorn missar fortfarande filer vid kallstart. börjar ångra att jag inte köpte dator på felgiganten istället.

Permalänk

Jo nog har jag haft problem också, men jag löste det med att inte stänga av datorn utan att gå i vänteläge eller motsvarande, vet inte vad det heter riktigt.
Jag köpte Vista home premium 64-bit och trodde att det satt i det, skönt att någon annan har liknande problem och det oavsett operativ, skulle hata att måsta gå och köpa ett annat.

Jag har dock ett annat problem, jag får flera tusen fel i loggboken vid uppstart, kod 10 och 11, får du det med? oavsett om det är kall eller varmstart.

Jag har samma moderkort men med hd4850,x2 4850, corsair-minnen och samsung hårddisk. Fick för mig att det var läge att gå och köpa ny hårddisk till och med.

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk

Jag har precis samma problem med samma moderkort, lite skumt.
Jag har testat att byta minne och hårddisk men utan förbättring.
Jag misstänker helt klart moderkortet elle någon kombination som inte trivs ihop

Visa signatur

Sajberman

Permalänk
Medlem

har nu löst problemet med varmstart:) det var tydligen moderkortet för det funkar nu med ett annat men av samma modell.