Permalänk
Medlem

Sova eller gå i ide? Bra battertid?

Just skaffat mig en laptop
Har än så länge bara använt medföljande Vista som OS. Vista vill tydligen inte att man ska stänga av sin dator som jag själv är van att göra. Den föreslår hellre en sleep-status, vilket inte låter helt bra för ens bärbara batteri.
Just nu tar inte Vista alltför lång tid att starta upp, så sleep verkar bara ta koll på massa batteri. Hibernate verkar vara en bättre/bra kompromiss mellan de två lägen. Men är det något annat jag har missat?

Jag är också osäker på om det spelar någon större roll om man låter laptopen vara strömkopplad under natten även om den har fullt laddad batteri.

Tackar

Permalänk
Medlem

det du har missat är väl att du kan stänga av datorn "normalt"... bara att välja start -> pil brevid "låset" -> stäng av

du kan också ändra beteendet för "powerknappen" på startmenyn.. detta görs i energialternativ->strömbrytare

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

Redan gjort allt det där.
Undrar bara hur hibernate verkar på batteritiden etc. Kan ju inte vara så bra att låta batteriet tömmas lite hela tiden?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Inte så bra att ha det helt fullt heller faktiskt om man ska tro på "them".

Vill du låta det ligga och bara ha kabeln i så sägs det att man ska ha ca 40% laddning tror jag.

Råkade köra min laptop i vänteläge en hel helg:p, hade likförbannat 3-3.5 timmars batteritid kvar dagarna efter^^

mindre edit gjordes, skrev dagarna istället för dan

Permalänk
Medlem

Oj, bara 40%. Då blire inte mkt när man pluggar ur den och ska ha med sig den...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rakio
Oj, bara 40%. Då blire inte mkt när man pluggar ur den och ska ha med sig den...

men.. Det är ju bara om laptopen är "stationär" och enbart körs med väggkabel hela tiden

Kör man kabel och är "on the move" så är det ju klart att man laddar fullt och har kabeln i tills man drar och fortfarande använder datorn