Permalänk
Medlem

Bärbar som ska ersätta...

Hej, jag behöver en bärbar som ska ersätta följande Vostro 1500 (köpt december 2007):

Processor: Intel T7500 - 2.2 GHz/800 MHz/4 MB
2 GB RAM (667 MHz)
Hårddisk: 250 GB (5400 rpm)
Grafikkort: NVidia 8600M GT 256 MB
Skärm: 1280*800, 15.4"

Jag söker en maskin i samma storleksklass (15.4") som givetvis inte ska vara sämre än Vostron. För den nya maskinen är ett krav att skärmen ska ha högre upplösning, 1440*990 eller 1680*1050, men inte högre. Ett stort plus är om skärmen är LED-belyst.

Jag har tittat på Dells Studio-serie och har konfigurerat en maskin som är precis som jag vill: processor i T9xxx-serien, LED-skärm med högre upplösning, 4 GB RAM, 320 GB hårddisk, 3 års service hemma-avtal etc men grafikkortet är ju ett Ati Radeon HD 3450 och mitt nuvarande är väl bättre än det?

Jag tittade även på följande Asus
Den har rätt upplösning på skärmen, men inte LED. Bra grafikkort, bra med minne och hårddisk. Processorn är tyvärr en T8600 som förvisso är 45 nm och har 200 MHz snabbare klockfrekvens än min nuvarande men den har mindre cacheminne vilket jag stör mig nåt enormt på. Garantiavtalet var inte alls lika bra som Dellen och jag vet inte ens om det ingår skivor för OS:et (på Misco's sida står det att många datorer inte kommer med skivor idag, men jag fick inte klart för mig ifall det gällde just den datorn).
När jag googlar om Asusen hittar jag dessutom bara en enda recension och det var en användare som recenserade sin privata maskin på ett australiskt notebook-forum. Som vanligt med Asus, alldeles för många modeller med krångliga namn och när man googlar hamnar man bara hos återförsäljare...

En annan sak som spelar in är att jag vill kunna köra linux på bärbara och det har gått alldeles utmärkt på Vostron. Jag hade en Asus innan och den hade alla möjliga problem med Linux. Hur det är just med den här Asusen vet jag inte för det är, som sagt, så svårt att hitta information om den, men en sak som är en fördel mot Studion är ju att den har nvidia-grafik.

Jag såg här på forumet igår att Dell har en ny Studio på gång med bättre och modernare grafikkort men de verkar ha gått över till TV-upplösningar (något som blir allt vanligare), och kan man bara välja den modellen med 1366*768 i upplösning är det verkligen synd för det är mindre vertikalupplösning än vad jag har nu till och med..Full HD känns för stort för 15.4"-skärm ifall man nu kan välja det också. Jag tittade även på XPS-serien men man verkar inte kunna välja så många upplösningar längre...

Ge mig råd och tipsa mig om alternativ jag kan ha missat!

Permalänk
Medlem

titta på ggsdata, bra prestanda

Permalänk
Medlem

Vad är det som din nuvarande dator inte klarar av?

Är det bara upplösningen på skärmen du stör dig på?

Vad har du för budget ?

/ lAlAz0r

Permalänk
Medlem

Det är inget som den "inte klarar av" egentligen av det jag gör, men jag har fått ett mycket, mycket bra bud på den och ska därför byta. Då vill jag ha en skärm med högre upplösning som jag skrev, för skärmen är det jag varit minst nöjd med. Givetvis vill jag även ha en lite vassare dator än den jag har nu.
Budget: Max är nog 16000 + några hundralappar, men jag vill helst ligga mellan 13-14.
Jag jobbar som programmerare och den blir mest jobbgrejer på den men ibland spelar jag spel (dock inte FPS) på den när jag är borta lite längre perioder.

Permalänk
Inaktiv

Zepto 6625WD

Permalänk

Dell XPS 1530

Intel® Core™ 2 Duo-processorer T9300 (2,50 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-cache)
15,4-tums WUXGA (1 920 x 1 200) TFT-widescreenskärm med TrueLife™
4 096 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x2048]
320 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikerat grafikminne
Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara
Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)

Dell™ trådlös 355 Bluetooth 2.0-modul (upp till 3 Mbit/s) med bättre datahastighet - Eur
Dell™ Wireless 1395 802.11b/g-minikort - Europa
Biometrisk fingeravtrycksläsare med SVART detalj
1 års XPS Premium Warranty Support ¿ prioriterad telefonsupport och support på plats
Kamera med 2,0 megapixlar i smokingsvart för CCFL-skärm
Dell™ resefjärrkontroll
DataSafe säkerhetskopiering online, 2 GB i 1 år

10536 + moms

Visa signatur

ASRock Z77 E4 | I7 3770K | 16Gb Vengeance | Sapphire TRI-X R9 290 OC | FD R2 | C TX650 | Samsung 250 SSD | Corsair H100 | LG 29EA93

Permalänk

Skulle välja Dell XPS 1530 som föregående länkade till om jag vore du.

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk
Medlem

Jo, jag är sugen på XPS:en. Lite synd att det inte finns så många upplösningar att välja på längre, jag var tveksam till hur jag skulle hantera 1920x1200 på en såpass liten skärm, men efter att ha läst den här tråden är jag mer bekväm med att välja det. Om jag inte kan köra spel i native alla gånger är ingen big deal faktiskt, datorn används mest till annat. Fast när jag konfat den med 3 års garanti och annat nätverkskort har priset halkat upp till strax över 16000.
Tack för er input.