Permalänk
Medlem

Acer vs. Vaio -byggkvalitét?

Hej allesammans!

Har tänkt sälja min gamla 17" HP-laptop och är ute efter en mer kraftfull ersättare. Datorn kommer som max att "släpas" mellan vardagsrummet och köket så vikten/storleken är inget problem. Datorn kommer huvudsakligen att användas till "slösurfning" samt lite till bild- och fotoredigering i bla. Photoshop, så 4GB internminne och ett acceptabelt grafikkort är ett absolut krav för mig. Gärna en bra skärm som klarar mer än 1440x900 i upplösning också då det annars blir lite svårt att få en ordentlig översikt i vissa editerings-program.

Datorerna jag har fastnat för är följande:

Sony Vaio VGN-AW11M
och...
Acer Aspire 8930

Jag inser att Acern är bättre specat på alla sätt och vis men det jag funderar på är hurvida byggkvalitén är något att hänga i julgranen? Har fått en väldigt positiv bild utav Vaio-serien gällande just byggkvalité och detta är för mig en mycket viktig aspekt.

Självklart har jag läst igenom de omdömen som finns på Prisjakt och läst lite recensioner men har inte hittat informationen jag är ute efter.

Är det någon som äger någon av dessa datorer som kan ge mig lite personliga kommentarer och kvalitetsintryck just gällande konstruktion, tangentbordslayout etc. Eller är det kanske någon som kanske har ett ännu bättre produktförslag?

Tack på förhand!

//Jesse

Permalänk

Acer brukar ha dålig byggkvalite på sina billiga laptops men dyra vet jag inte men jag skulle satsa på sony´n, tänker själv köpa sony vaio eller dell xpx.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600, ASUS GeForce GTX1060 Dual OC 3GB, MSI B450 GAMING PLUS, Ballistix Sport LT White DDR4 2666MHz 2x8GB, Corsair VS550 V3 550W, Corsair Spec05 chassi, Kingston SSDNow A1000 240GB
AOC 24"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brilliance
Acer brukar ha dålig byggkvalite på sina billiga laptops men dyra vet jag inte men jag skulle satsa på sony´n, tänker själv köpa sony vaio eller dell xpx.

Skulle helt klart satsa på Acern med tanke på hur mycket mer du får för pengarna. Vaio i all ära men du betalar mycket bara för märket. Acern är ju 3 x testvinnare och helt klart mycket bättre speccad.

Permalänk
Medlem

du kan ju alltid köpa en till hp de är lite av en blandning av två världar.

Permalänk
Medlem

Jag har en 6935, vilket är samma dator fast lite kvickare och med 16" skärm, och den känns väldigt välbyggd. Samtidigt som det är väldigt mycket prestanda för pengarna, men man har ju hört en massa skit om Acer´s byggkvalitet.

Sony Vaio är mer solid i intrycket, bättre byggd helt enkelt. Acern känns välbyggd, men där finns missar som att batteriet glappar på väldigt många exemplar tex.

Själv är jag pedant och stör mig på en del detaljer (tex batteriet) men är annars nöjd med min dator.

Visa signatur

På skrivbordet: Acer aspire 6935G, MacBook Pro 13", Dell E228WFP 22", Logitech Z-5500, iPhone 3G 16gb vit, iPhone 4 16gb, Playstation3 slim och LG 42" FullHD-skärm.

Permalänk
Medlem

Tror inte du ska oroa dig för mycket om du inte ska släpa runt på datorn. Sony är jättefina datorer men jag håller nog Acer som mer prisvärt om datorn ska hållas inom väggarna hemma

Permalänk
Medlem

Tack för era synpunkter!

Har fram till nu hela tiden varit sugen på Vaion men kan inte blunda för att Acern hanterar upplösningar upp till 1900x1080 jämfört med Vaion:s 1680x945 samt att det sitter en 7200 rpm disk i Acerns samt ett mycket trevligt "Geforce 9700M GT"-kort.

Är mycket nöjd med min tidigare HP (dv8000-serien) och jag tycker både estetik och byggkonstruktion är helt okej men jag hittar ingen HP med skärmstorlek 17" eller större som klarar en högre upplösning än just 1440x900 samt att kontrasten/färgåtergivning verkar lite si sådär även på nya modeller.

Lutar i alla fall åt Acern även fast jag är svag för designen på Vaion... inte lätt att besluta men oavsett så tror jag att jag kommer bli nöjd.

Tack än en gång!

//Jesse

Permalänk
Medlem

Samt att du får ddr3 minnen och e-sata med acern. Tror att billigare varianter oavsett märke kan fela lite i kvaliten. Acern och även Vaio'n är dock inte budget-modeller och är antagligen båda väldigt välbyggda. Acern har också vunnit flera utmärkelser vilket torde betyda att den är av bra kvalitet samt mycket bra utrustad. De tester jag läst av Acern har alla sagt att skärmen är väldigt bra och att datorn är väldigt snabb - har inte läst ett enda negativt test av 8930'n.

Är du endå ute efter en HP kan du ju titta på http://prisjakt.nu/produkt.php?p=385476 ..den klarar högre upplösningar.. men då är ju priset också betydligt högre..