Vad ska göras för att folk ska sluta ladda ner??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Ärligt talat, om man ser på en 50" plasma tv så blir ju allt som inte är HD ganska kasst. En massa komprimering på det och kvalitén är riktigt riktigt kasst.
När man väl tittat på serierna i 720p och DTS-ljud är det ju inte riktigt kul att börja se på skitkvalité igen.

Ärligt talat så ser jag inte ens det problemet på min tv!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Tekniken är ju on demand

Skulle ju vara jävligt nice om det fanns ett ställe med de flesta serier som simpsons, scrubs, lost osv tillgänglig precis som det fungerar med on demand

Då skulle man knappast bunkra upp något själv för man vill själv kunna välja att själv se programm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Ärligt talat så ser jag inte ens det problemet på min tv!

Hur stor TV har du ? Och har du ens provat se på material i 720p (och filmer i 1080p) ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Hedersmedlem

Det var ett skomakarföretag som skickade ut två säljare till ett U-land.
Den ena rapporterade tillbaka att det fanns ingen marknadspotential alls, alla gick barfota! Den andra sade att det fanns en enorm marknadspotential, ingen hade ju skor.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Det var ett skomakarföretag som skickade ut två säljare till ett U-land.
Den ena rapporterade tillbaka att det fanns ingen marknadspotential alls, alla gick barfota! Den andra sade att det fanns en enorm marknadspotential, ingen hade ju skor.

ja den var bra! man ska se saker med framtidstro!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Även om filmer o musik skulle drastiskt sjunka i pris med över 50% så är fortfarande gratis gott. Liksom varför betala för något man lättare/snabbare/smidigare/billigare kan 'köpa/hämta hem' istället för att lägg an order på ginza eller sticka till storstan och hoppas de fått in det nya albumet eller några bra filmer. besvikelsen blir stor när man först måste ta sig tid att bege sig ut och inhandla det som behövs.

Hitta den där parkerings platsen så närma ingången som möjligt utan att få sin bil sönder repad och lägga i pengar i p-automater och sen in på en smockad butik med massa dregg och 14 brats till sin besvikelse att albummet inte finns i butiken utan det kommer nästa månad och att filmen kostar 300kr och man är fattig student som kanske har 500-1000kr att unna sig på nöjen på en månad.

Sen att man med tunga steg ska masa sig ut i affären med en B film under armen för 20kr som gjordes på 70talet för att fördriva helgen med ser jag som ett stort slag i ansiktet samtidigt som man sitter där och kör hem och ireitterar sig på bilister som inte vet vad blinkersen har för funktion. Nej Jag ser det fan så självklart att ladda ner är framtiden.

Det enda jag ser det positiva är att man har ett original men det är inte värt alltid om man tvingas göra en seg procedur om och om igen. istället för att inte knappa in sig på nätet och göra lite knapptryck och sen ha filmen / whatever på burken 40 min senare. Dessutom att vi betalar dyra summor för ett bredband som vi inte ens kan ' få' nyttja till det vi köpt då internet nu mera är en stor nöjespark med massa karuseller och godis stånd .. du får betala inträde men sen får du inte åka karusellen.

Baka in avgiften i den befintliga bredbands kostnaden och sen 'ger' man kanske 50-200kr den till musik/film industrin och få ladda ner så mycket man känner för det.

Det måste ju gynna de själva då det är smidigt de slipper lägga pengar på att trycka skivor och sånt. men det är för osmidigt att betala för något över nätet och vi lever faktiskt på 2000-talet.

Sen att de kan spara in på sina utgifter tycker jag är det första de ska göra om de är så pengar hungriga.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Helt klart bör ju utvecklingen gå mot någon sorts flatrate tjänst för media. Säg att man betalar 500kr till musik/filmbolagen för att få tanka fritt. Dessa pengar kan då fördelas i proportion till verkens popularitetet. Det enda problemet som jag ser är att man på sätt och vis ta bort lite av moroten för att göra en riktigt bra produkt, max. man kan få är ju 500kr/skalle om verket blir det enda som setts. Därför tycker jag att man skulle kunna ha så att man betalar typ 1kr/nedladdat verk + en fast avgift på 200-500 kr/månad.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

säg att man får välja tex genres för filmer sci fiction 200:- action 200:- komedi 200:- osv...
och säg 200:- för max 10 filmer det är jue 20:- per film eller alternativ ha 200:- alla kategorier och max 10st filmer när potten är slut kan man betala mera eller vänta på en ny månad 200:- och 10 filmer. Filmerna är givetvis valbara.

20:- för en film är helt acceptabelt enligt mig. Jag köper själv filmer på cdon och ginza trots att jag är student dock köper jag oftast deras filmer som är på rea för mellan 10-49:- givetvis inga nya filmer men vem säger att bara för att filmen är gammal behöver den inte vara dålig.

Tycker för övrigt att en film för 200-300:- är på tok för dyrt max jag själv betalar för en film är 50:-.
Annars kan jag lika bra gå på bio för mellan 90-110:-

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Eftersom kostnaden per kopia för filmer i digital form är försummbar (bråkdel av ett öre för bredbandet ?) spelar det ju egentligen absolut ingen roll för filmbolagen hur många som ser deras film. Det som spelar roll är ju bara hur mycket pengar de får in. Så om man räknar t.ex. ut att varje person i snitt spenderar 250kr/månad för film kan man ju ha det som en månadsavgift för obegränsad tillgång till filmer. Men jag kan också tycka att man ska ha en liiten rörlig del, bara för att det inte ska finnas ett tak för deras inkomster, t.ex. 1kr/film.

På liknande sätt har ju telefonin gått allt mer mot div. flatrate tjänster. Dvs. högre fasta avgifter och sänkta rörliga. Nu är det ju inte alls ovanligt att man har tjänster där man betalar en fast avgift och ringer bara med liten öppningsavgift.
Många här kommer nog fortfarande ihåg alla dessa "hata Felia" kampanjer för att de skulle införa flatrate så att man inte behövde minutkostnad på det man surfar. Till slut så infördes det och nu ser man ju absolut inte det som något konstigt eller ovanligt.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Vettiga priser (av nerladdat material) vore kul först och främst.

BR-filmer för 40-50kr max (Alltså 1080p okomprimerat eller komprimerat, får man bestämma själv) Låtar i FLAC eller komprimerad motsvarighet (för mig duger 256Kbps AAC från iTunes musicstore dock) Serier vetefan vilket pris, men 4-5kr per avsnitt kanske? Och billigare pris om man väljer att prenumerera på en hel säsong. Låtar vore rimligare om det låg på ungefär samma också. Att spel borde ligga på ungefär 100-200kr är ju en självklart numera, och det lönar sig om man gör bra spel.

Och givetvis DRM-fritt och format som alla kan spela upp utan problem.
En annan självklarhet är ju att allt ska releases samtidigt globalt också. (Det lär vi inte få se iaf, för mycket pengar i distributionsrättigheter)

Permalänk

Att sänka priset kommer fortfarande inte att lösa problemet helt. Som jag skrivit tidigare så krävs det också en flat-rate tjänst för att på allvar kunna konkurrera mot piratkopieringen. Det är ju egentligen totalt irrelevant för skaparna hur många som sett deras verk, det som är relevant är inkomsterna.

Om vi leker med tanken att mjölk kostade lika mycket att tillverka (och distribuera) oavsett om det är 1 liter eller 1 000 000 liter. Tror ni inte att Arla skulle då erbjuda en sorts flat-rate tjänst på mjölk där du får dricka hur mycket mjölk du vill för en fast summa per månad ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Inaktiv

idag har jag tillgång till media:

gratis
snabbt
bra utbud
bra kvalitet

men är beredd att betala för:

billigt
snabbt
bra utbud
bra kvalitet

Finns det någon som kan erbjuda mig det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
idag har jag tillgång till media:

gratis
snabbt
bra utbud
bra kvalitet

men är beredd att betala för:

billigt
snabbt
bra utbud
bra kvalitet

Finns det någon som kan erbjuda mig det?

Om du ger mig en tjuga och fortsätter som förrut med resten så borde det uppfylla dina krav ?
Annars kanske du vill lägga till "lagligt" i "beredd att betala för" listan

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

I sverige kan man nog inte göra så mycket.
Gratis slår ju allt annat naturligtvis och så länge vi i sverige inte själva producerar så mycket film, musik och program och vi kan ta del av resten av världens material gratis så går det nog inte att stoppa. Inte här i alla fall.

Permalänk

http://stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/AllDocuments/4D6D4B7EEC3E...

Stim har precis fattat vad det handlar om! Det är inte kostnaden som är det stora problemet i det här fallet, utan att alla dagens lagligametoder har längre processer och större begränsningar för att köpa musik. Tänk om ändå bolagen kunde inse detta!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
http://stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/AllDocuments/4D6D4B7EEC3E...

Stim har precis fattat vad det handlar om! Det är inte kostnaden som är det stora problemet i det här fallet, utan att alla dagens lagligametoder har längre processer och större begränsningar för att köpa musik. Tänk om ändå bolagen kunde inse detta!

Intressant. Men hur har de tänkt sig att det ska gå till?

De två första frågorna jag undrar över är hur man ska veta vilka låtar man får fildela, det gäller ju alltså bara de artister som STIM representerar (eller var det STIM som ens skulle hålla i det?). De kan ju liksom inte ge tillåtelse till all världens musik som finns.

Andra frågan är om de kommer vilja tillhandahålla någon tjänst också. Jag tycker det inte är attraktivt om det bara ska betalas en peng till dem för att lagligt ta del av musik men att man själv får skaffa fram sådan på bittorrent trackers. I sådant fall föredrar jag hellre att betala till spotify där allt finns direkt tillgängligt och lagligt. Jag är sådan som hittar mycket musik som passar mig på spotify. Men nog skulle vissa drakar (beatles, acdc etc.) behöva släppa sargen och komma in i leken på sådana distributionskanaler.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Problemet är inte att folk fildelar och ser saker gratis, problemet är att mediebolagen inte tjänar tillräckligt med pengar! Visst är de två "problemen" väldigt tätt sammankopplade men jag tror att en klar gräns och distinktion måste dras. En fildelning på den nivån vi har idag, med trackers som lägger ner och med folk som tvingas in i Oneswarm liknande lösningar, borde inte vara något som helst problem för medieindustrin att klara av att utkonkurrera.

För att mediebolagen ska börja tjäna pengar så måste de komma med spotify liknande tjänster tror jag. Betala per låt är inget jag tror de kan tjäna tillräckligt på.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Snusfri

Som ett flertal tidigare sagt innan så skulle ett system liknande Steam vara riktigt bra.

Där skulle man kunna köpa drm-fria filmer till ett fördelaktigt pris och de skulle finnas i olika kvalitér, tex:
576p (720x576 Normal PAL) för låt oss säga 30:- st
720p (1280x720) för 50:- st
1080p (1920x1080) för 60-70:- st

Dessa filmer skulle då vara i nått vanligt format som man kan spela upp i istortsett alla mediaspelare som finns på en dator.

Du laddar då hem dessa filmer och om din hårddisk skulle krascha eller något så kan du ladda hem filmen igen från tjänsten utan att betala ytterligare en gång.

Jag betalar gärna för en väl fungerande tjänst som har bra pris och ett stort utbud.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro