OCZ lanserar SSD med höga överföringshastigheter

Permalänk
Melding Plague

OCZ lanserar SSD med höga överföringshastigheter

OCZ:s senaste solid state-enhet Z-Drive utmanar konkurrensen med skyhöga överföringshastigheter och en kapacitet på upp till 1 terabyte.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara att ta fram plånboken!

Permalänk

Oj det var väldigt prisvärt "not" damn asså när kommer dessa diskar gå ner???

Permalänk
Medlem

När ska priset bli överkompligt för vanliga dödliga egentligen? Jag väntar och väntar väntar... känns det som.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Hua... men det kanske är bättre att vänta på nästa generation SATA... ska ju enligt utsago vara dubbelt så snabb som dagens.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm... Jag kan inte komma på en enda bra anledning till att betala 30k för 1TB lagring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Hua... men det kanske är bättre att vänta på nästa generation SATA... ska ju enligt utsago vara dubbelt så snabb som dagens.

En snabbare standard ger inga snabbare diskar.. Såvitt jag vet finns det väl inga diskar i dagsläget som slår i dagens tak, så varför skulle 6 teoretiska gb/s göra någon skillnad annat än för SSD:er som folk ändå inte har råd med..?

Permalänk

Ja jävlar vilket pris... trettio papp är ju vad en bra begagnad bil kostar... hilfe!

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
En snabbare standard ger inga snabbare diskar.. Såvitt jag vet finns det väl inga diskar i dagsläget som slår i dagens tak, så varför skulle 6 teoretiska gb/s göra någon skillnad annat än för SSD:er som folk ändå inte har råd med..?

Nej, inte dagens mekaniska diskar med prisnivåer för oss dödliga. Men utvecklingen drivs ju framåt hela tiden. Just en sån här hårddisk skulle ju kunna dra nytta av en snabbare standard och därmed slippa bindas till en PCI-port.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

När man läser sånt här så känns det bra att det kommer ta några år innan man uppgraderar datorn

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Den passar nog inte alls bra som systempartition, för att man kan inte boota från pci-e, därför är SATA 3 the way to go.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Priserna brukar gå ned när försäljning volymerna går upp och om man nu inte legat under en sten det senaste halvåret så kanske man har noterat att det råder ekonomisk kris i världen så det lär nog dröja innan priserna rasar.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Den passar nog inte alls bra som systempartition, för att man kan inte boota från pci-e, därför är SATA 3 the way to go.

Tror dom har tänkt på det; finns ju kontrollerkort i PCI-miljö som helt plötsligt blir bootbara.

Vad gällande hela SSD-gröten av hårddiskar är jag intresserad av livslängden och slitaget av 'cellerna'. Har inte hittat någon vettig information än.

Permalänk
Medlem

Annars kan man köpa ngra Raptor hårddiskar och köra i Raid-0? Mkt billigare och "hyfsad" hastighet.

Visa signatur

| Q9550 @ 3.8Ghz | Asus P5Q-PRO | AMD Radeon HD6950 2GB (Unlocked @ 865Mhz) | Corsair TX650W | Corsair XMS2 (2+1)x2GB | A-Data SP900 128GB| WD Caviar Blue 320GB | Fractal Design R3 | Noctua NH-U9B |

Permalänk
Medlem

betalt kunde dom ju ta! och inte så lite häller!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
En snabbare standard ger inga snabbare diskar.. Såvitt jag vet finns det väl inga diskar i dagsläget som slår i dagens tak, så varför skulle 6 teoretiska gb/s göra någon skillnad annat än för SSD:er som folk ändå inte har råd med..?

Finns sen ett tag tillbaks SSD (SATA-enhet) som toppar 250MB/s read hastigheter. Eftersom SATA teoretiskt max klarar 300MB/s är det lätt att förstå varför det dyker upp en del PCI-Express lösningar. När deras siffror för denna drive ligger på max 510MB/s read är den i princip uppe och slår i taket för nästa SATA redan. OCZ är inte den första som gör ett sånt här kort heller.

Edit: Korrigerade data.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Den passar nog inte alls bra som systempartition, för att man kan inte boota från pci-e, därför är SATA 3 the way to go.

Varför skulle man inte kunna boota från PCIe?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zee_13
Annars kan man köpa ngra Raptor hårddiskar och köra i Raid-0? Mkt billigare och "hyfsad" hastighet.

Och där försvinner ju hela poängen med SSD. En raptor har redan för långsamt sök. Flera i raid0 gör det ännu långsammare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Eftersom SATA teoretiskt max klarar 375MB/s (runt 300MB/s är sagt att vara möjligt)

Eftersom SATA använder 8b/10b så är det "teoretiska" maxet på 300MB/s.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Eftersom SATA använder 8b/10b så är det "teoretiska" maxet på 300MB/s.

Ok, förstärker bara vad jag sa då.

Permalänk
Medlem

Och SSD sniffar redan 300 i baken (260 ocz EX). Mao dubbelt behövs.

Permalänk
Medlem

Den där på 1 terabyte låter ju underbar ju

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Hmm... Jag kan inte komma på en enda bra anledning till att betala 30k för 1TB lagring.

Redigering eller inspelning av högupplöst video/film eller för den delen ljud med hög bit rate och i många kanaler etc.
Filserver.
Finns nog fler användnings områden, det är inte direkt så hög hastighet är något man lätt får för mycket av och priset, tja, det finns de som inte har råd att behöva vänta på långsamma diskar eller raid-lösningar heller så tja.
Det är ganska irriterande med folk som inte kan tänka utanför sin egen situation och se att det finns annat att använda datorn till än spel, programmering, design m.m.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

Intressant, men knappast någon konsument inriktad produkt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd

Hoppas att SSD en dag blir tillräckligt snabbt så att gränsen mellan RAM och hårddisk suddas ut helt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Lite OT: Frågan är ju varför man inte siktar högre när man designar SATA 3. Att bara dubbla hastigheten känns lite fånigt med tanke på utvecklingstakten för SSD:er. Visst, tittar man på vanliga diskar har inte läs/skriv-hastigheten ökat markant de senaste åren, men då har de missat att det finns en ny spelare på banan. Inga andra (iaf väldigt få) standarder man uppdaterar dubbleras ju, USB, IPV6 t.ex. Om två-tre år kommer många konsumentdiskar att ha slagit i taket redan, så varför inte göra det ordentligt från början??

OnT: Ganska imponerande prestanda faktiskt, kan tänka mig många platser då en sådan disk kan lämpa sig. Hoppas ingen tror att detta är en konsumentdisk? Lika lite som Quadro-korten lämpar sig för spel...

Permalänk
Medlem

haha skrattade mer o mer för varje prislapp jag läste

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Finns sen ett tag tillbaks SSD (SATA-enhet) som toppar 250MB/s read hastigheter. Eftersom SATA teoretiskt max klarar 300MB/s är det lätt att förstå varför det dyker upp en del PCI-Express lösningar. När deras siffror för denna drive ligger på max 510MB/s read är den i princip uppe och slår i taket för nästa SATA redan. OCZ är inte den första som gör ett sånt här kort heller.

Edit: Korrigerade data.

Helt rätt, märk väl att jag reserverade mig för SSD:erna eftersom jag anser dem vara för dyra, men det klart att utvecklingen alltid måste ligga ett steg före.. Men varför gör man inte det då? Som du säger så finns det ju uppenbarligen redan enheter som i princip slår i det taket redan så varför gjorde man inte ett rejälare lyft..? Inte för att du ska kunna svara på det, de begär jag inte Men man undrar ju..

Permalänk
Medlem

Väldigt användbart på servrar med stora databaser t.ex.

Permalänk

då priserna sjunker på dessa, säg om några år, så lär det bli efterfrågan på moderkort med massor av PCIe platser (typ för hemma filservrar etc.) det samma gäller väl med grafikkort... blir bara fler och fler i antal, gissar om det inte bryter mönstret så har vi 1 meter höga/långa moderkort snart

OT: man blir ju helt "kär" då man läser sånt här

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte våga stoppa en ssd i en server. den lär ju gå sönder skit snabbt i en server som skriver mycket till disk.

SSD kommer bli billigt om något år eller tre. Men tills dom löst det begränsade antalet skrivningar till disk som är rätt lågt så vågar jag bara köra med ssd till system disk som enbart läses ifrån och någon enstaka skrivning till som att installera något nytt program eller ändringar i någon configuration då och då.

Visa signatur

Vem fan har pillat på mina inställningar ?

Permalänk
Medlem

Det är ju insane hur fort dess SSD utvecklas, snart ser vi de på flera gigs överföringshastighter.

Hoppas de arbeter på access och random så vi får ritkgit najs systemdiskar. Dagens har lite problem med det.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^