Permalänk
Medlem

Resa till Göteborg

Tjena,

Ska ta en tripp ner till Göteborg med flickvännen i sommar, juli närmare bestämt.
Vad finns det för sevärdheter och ställen man måste besöka?
Liseberg är givet!

/Firefox

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Du kan alltid haka en krogkväll med resten av swec. Finns ju några här från gbg som säkert är på.

Svårt att säga vad som är sevärt här eftersom jag är van vid stan... =/

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Där finns / fanns ett hak, louise, massa gamla damer och live band den kvällen jag var där!
Hejdundrande bra...

Permalänk

kan ju alltid kolla in skärgården. riktigt fint på sommaren.

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Medlem

Visst är det gött utåt det stora blå havet. Likaså kan det vara nice att ligga i någon park och bara såsa.

Gå inte till liseberg för fan - palla såsa in pengar för att springa runt med en massa treåringar.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Som oggan säger; det finns bara få anledningar till att vara på Liseberg. Kanonen och Balder är två av dem, men efter ett par åk i dem är det rätt dåligt med roliga saker kvar att göra. Bättre sitta i slottsparken och picknicka eller strosa runt på Haga Nygatan och däromkring.

Permalänk
Medlem

Måste ju hålla med om att Liseberg är det minst attraktiva i gamla goa götet... mycket trevligare att ta en glass vid ett av torgen eller nere vid kanalen. Slottskogen är najs och efteråt kan man strosa ner längs linné och ner i haga, följa allén en bit till avenyn och kolla in poseidons könsdelar.

Det är DET som är tjusningen med götet, inte att man ska se en massa... förstår att det kan vara svårt för er stockholmare däremot gah! jag var tvungen!

Permalänk

Fast om man gillar grönalund så måste man ju dra till Liseberg eftersom det är så mycket bättre.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Håller med om att en grillkväll i slotts skogen är det bästa med gbg. fast man kanske inte får grilla där längre? 1.5 år sen jag bodde där.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk

en runda på avenyn och nordstan kanske?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Valfri plats på Hisingen.

Visa signatur

Intel Core i7 Quad 930 | ASUS P6T Deluxe V2 | 12gb Corsair Dominator GT DDR3 @ 2000MHz | Gigabyte GeForce RTX 3060 Eagle OC V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
Håller med om att en grillkväll i slotts skogen är det bästa med gbg. fast man kanske inte får grilla där längre? 1.5 år sen jag bodde där.

Man fick grilla där i fredags i alla fall.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Jättebra idéer allihop!
Jag älskar grönan så Liseberg är ett måste vad än ni säger.

Det med krogen skulle vart en toppidé om bruden vore ett år äldre än 17.
Skulle däremot vara kul att träffa några Swecare och ta en öl/fika ute :).

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Bah, så länge hon bär push up och tajta små jeansshorts så lär hon komma in på ställen som Key Bar. Nemas problemas.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Slottsskogen är lite överskattat tycker jag. Känns lite svenne banan.
Finns mängder med fina ställen att grilla på där:

  • solen inte försvinner bakom träden kl 18

  • man slipper romer som går runt och samlar burkar (inget ont om romer).

  • det inte finns fulla svennar som kastar frisbee över ens sällskap och muckar gräl om man säger till dem.

  • man kan sitta på klippor istället för nedtrampat gräs.

Min visst, slottskogen är inte helt fel och det positiva är att ingen kollar snett om man dricker öl.

Trots att man bott i Göteborg ett tag har jag lite dåligt med turisttips.
Men vill man hitta på något förutom att gå omkring kan jag tipsa om att:

  • besöka Älvsborgs fästning

  • gå på muséer, t.ex naturhistoriska, världskultur, röhsska, röda sten, m.m http://www.goteborg.com/templates/Page.aspx?id=378

  • åka paddan eller en båttur runt Hisingen

  • gå på opera eller koncert i koncerthustet

  • åka till Saltholmen och ta en båt till en ö

finns nog en del annat som kan vara trevligt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem

Slottsskogen
Liseberg
Röda Sten
Haga
Södra Skärgården
Avenyyyyyyyyn
Naturhistoriska Muséet
Universeum
Skansen Kronan
Nya Älvsborgs Fästning
Göteborgs Botaniska Trädgård
Trädgårdsföreningen

Finns en massa mer...

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

Se blåvitt

Nää, men skärgården skulle jag rekommendera. Finns även fina badsjöar norr om staden i Kungälv och Surte t ex. Delsjön är inte att rekommendera.

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk

Har man lite pengar över till dricka eller lite fin mat så ta och åk upp till heaven 23 och beundra utsikten. (syrrans kille jobbar förövrigt där som kock)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Har man mycket pengar över går man till Sjömagasinet
Men det mesta är väl redan nämnt, beror ju på vad du har för avsikter med vistelsen.
edit: Men du måste åka ut till skärgården och äta på något hak där! Helt underbart

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Blå tåget på Volvo, fast dom kanske har stängt fabriken på sommaren med tanke på semestrar?

Permalänk
Medlem

Vad härligt! Förslagen bara haglar in!
Får planera det med bruden under den här veckan när hon kommer över, men en tripp ut till skärgården låter ju riktigt fint det :).

Undrar lite över det här med buss/spårvagns-kort, finns det något för en 7-10 dagar? Kikade lite på något site men det var så kluddigt med en massa "+"-tecken bland vissa tredagars-kort. Vi kommer att bo relativt centralt hos tjejens kompis, vet dock ej vart.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Köp ett hundrakort så funkar det för några turer, annars går man ju om det är mindre än 4km.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Vad härligt! Förslagen bara haglar in!
Får planera det med bruden under den här veckan när hon kommer över, men en tripp ut till skärgården låter ju riktigt fint det :).

Undrar lite över det här med buss/spårvagns-kort, finns det något för en 7-10 dagar? Kikade lite på något site men det var så kluddigt med en massa "+"-tecken bland vissa tredagars-kort. Vi kommer att bo relativt centralt hos tjejens kompis, vet dock ej vart.

Kör på ett hundrakort om du ska gå mycket. Själv brukar jag alltid gå när jag ska ner till avenyn eller någon annanstans i city (bor själv en bit bort från Liseberg, vid Chalmers/Johanneberg).

Jag håller inte riktigt med folket om att Liseberg skulle vara någon fjantig lekplats som endast passar småbarn. Nu har jag själv iofs inte varit där på flera år (typ fem-sex år tror jag), men funderar faktiskt på att gå dit i år. Man är aldrig för gammal för lite karuseller!

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Slottsskogen kombinerat med en liten promenad ner för Linnegatan, och in till Haga är alltid att rekommendera. Finns trevliga secondhand-affärer både inne i Haga och på andra långgatan om ni gillar sånt! Och massa mysiga caféer naturligtvis.

Åka ut till någon ö är ett absolut måste i min mening om det är bra väder!! Väldigt lätt också, spårvagn till Saltholmen, hoppa på första båt och lägga sig på en klippa någonstans!

Annars om ni gillar sånt så ligger Botaniska trädgården nära slottsskogen!

Permalänk
Medlem

Kolla lite i evenemangskalendern.
http://www.goteborg.com/templates/FullPage.aspx?id=27051

Universeum är en personlig favorit. Mycket är ju inriktat på barn, men vafaan, de har hajar! Och apor! Och muränor, pilgiftsgrodor, enorma ormar, skitläskiga krabbor och rockor man får klappa! Hur kan man inte gilla Universeum. Smartast är att gå ditt sista två-tre timmarna en vardag, då missar man skolklasserna och helgbesökarna.

Köp ett hundrakort och hyr/låna cyklar, cykeln är oslagbar i stadstrafik. Alla hatar dig, men det är lugnt, du kommer hata alla du med.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Halloj,

Rapport från Götet! Vi kom i måndags vid 5-tiden fram till Göteborg. Första dagen gick åt att handla det som behövdes, kolla området, packa upp och ja ni vet, allt det där andra som man måste göra ;).

Idag så har vi käkat gott, gått runt på stan, och wow vad mkt folk det var! Folk i massor utanför Scandinavium som köade! Misstänker att det har något med Ghotia Cup att göra. Kvällens höjdpunkt var bio tillsammans med flickan, Ice Age 3 i 3D.
Göteborgspasset köptes idag med och det enbart för att vi åker paddanbåten och går in på universeum billigare än om vi hade pröjsat kontant vid entrén resp. ombord(?).

Vad finns det för sköna badplatser runt om Göteborg?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Halloj,

Rapport från Götet! Vi kom i måndags vid 5-tiden fram till Göteborg. Första dagen gick åt att handla det som behövdes, kolla området, packa upp och ja ni vet, allt det där andra som man måste göra ;).

Idag så har vi käkat gott, gått runt på stan, och wow vad mkt folk det var! Folk i massor utanför Scandinavium som köade! Misstänker att det har något med Ghotia Cup att göra. Kvällens höjdpunkt var bio tillsammans med flickan, Ice Age 3 i 3D.
Göteborgspasset köptes idag med och det enbart för att vi åker paddanbåten och går in på universeum billigare än om vi hade pröjsat kontant vid entrén resp. ombord(?).

Vad finns det för sköna badplatser runt om Göteborg?

Jo det har vart mycket folk nu, förlåt, fjortisar. p.g.a Partille cup och Gothia cup nu.
I vilket område bor ni?

Lol, var också på Ice Age, fast inte 3d.
Badplatser vet jag inte så mycket om. Vallhalla badhus är väl att föredra.....

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

En räkmacka på Heaven23!

Permalänk

feskekörkan

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Någon som vet om ett bra Steakhouse i göteborg? Ska ta semester i helgen och fara dit

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White