Permalänk
Medlem

vattenklyningsproblem..

Hej!

Jag har satt in en extra radiator. Men nu verkar det knappt rinna något i slagarna. Vad är det troligaste felet? Jag ska försöka korta ner slangarnas längder så gott det går. Hjälper inte det så är det väl bara köpa en ny pump? Eller är det bättre att köpa ett till system? För idag har jag CPU och GPU på samma slang. Vad är det bästa att göra? Ifall jag åker på att köpa en bättre pump vilken bör jag köpa? Min pumpar 500L om det är väsentligt

/Mvh MrFreeze

Permalänk
Medlem

Man vill ju gärna veta vad du har för vattenkylningsprylar, radiatorer, pump osv.

Har du dåliga temperaturer?

Permalänk

500l låter som en thermaltake pump, den är rätt svag och kan behöva bytas

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Det är en 240 mm radiator med två fläktar. Sen är pump och tank thermaltake. Jag har 90 grader på GPUn nu och 20 på CPU. Jag har kortat av slagnarna ordentligt och så det inte är kraftiga längder och böjar. Sen har ja plockat ner radiatorn från chassit ifall det har något med fläjktarna men det verkar inte så.

Permalänk
Medlem

Hur har du felsökt systemet?

Blir radiatorn varm? i så fall är det nog pumpen. Ifall allt är svalt utom gpu så är jag ganska övertygad om att blocket mot gpun inte sitter bra monterat. Så stor skillnad i temp är inte sannolikt möjlig i ett vattenkylningssytem. Hade gpun producerat så mycket värme så hade cpun värmts upp till minst 80gr.

Lösning: Montera gpu blocket bättre eller köp ett annat. Det kan också vara smart att köpa en ny pump.

Satsa på en Laing DDC ultra eller liknande. Indomo eller chilledpc.co.uk rekomenderas. Har visserligen "bara" 600l/h men väldigt bra tryck och låg ljudnivå.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag har kopplat om det ett par gånger. Så det är ju inte själva vattenvägen. Men jag börjar faktiskt tro att det är något med blocket, för att jag har samma idle temp med 2 radiatorer som med en. Det är en 240 och en 120. Men ja ska prova sätta om blocket på GPUn och kyla ner det lite så kanske det går bättre. Kan du länka till någon av pumparna?

Permalänk
Medlem

Det är inte stopp i radiatorn då? eller något av blocken, går det bra att blåsa genom systemet?

Här har du en pump med lite mer drag i: http://www.indomo.se/index.php?mode=item&id=4637&session=86b4... En bra idè kan dock vara att köpa en ny top till den exempelvist denna: http://www.coolerkit.dk/xspc_laing_ddc_reservoir_top-p-914.ht...

Permalänk
Medlem

En radiator ger inte speciellt mycket tryckfall, bör inte påverkar flödet speciellt mycket så det är nog ett annat problem.

- Du har inte luft i pumpen, de flesta pumpar ska i och för sig blöda sig själv?

- Kolla så att du inte fått in skit i systemet så att det kleggat igännågon stans.

En extra radiator borde ge lägre temps, om du hade "bra" kylförmåga redan innan så bör inte idle tempen ändras märkbart. Säg att du låg 4° över omgivnings temp vid idle och drar på med en massa extra rad och kommer ner till 2° så sänker du ju bara CPU tempen i idel med ~2°. Vid max load borde du ligga högre över omgivnings temp så potentialen för förbättring är ju större.

Som sagt, nån bild eller en förklaring av hur ditt system är uppbyggd hade hjälpt rejält, annars får vi sitt och spekulera om det med

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Så här är systemet PUMP - GPU - CPU - RADIATOR 1 - RADIATOR 2 - TANK och sen om igen. Men ja prova på alla dess sätt men grafikkortet kom upp i 80 grader idle. Sen vid load så blir skärmen varm pga för varmt grafik kort antar jag. Så nu har jag bytt kort till ett lite sämre. Det jag har problem med är GTX 280. Men ja förstår inte varför jag har så hög idle..

Permalänk
Medlem

Testat Tank -> Pump -> CPU -> RAD 1 -> GPU -> RAD 2?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfreeze
Så här är systemet PUMP - GPU - CPU - RADIATOR 1 - RADIATOR 2 - TANK och sen om igen. Men ja prova på alla dess sätt men grafikkortet kom upp i 80 grader idle. Sen vid load så blir skärmen varm pga för varmt grafik kort antar jag. Så nu har jag bytt kort till ett lite sämre. Det jag har problem med är GTX 280. Men ja förstår inte varför jag har så hög idle..

Du har monterat fel eller så orkar inte pumpen för dig, det är dom två enda förklaringarna som finns, jag tror mest på pumpen, känn på slangarna med om dom är varma, dom borde inte vara mer är ljumma på sin höjd.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

nej dom var inte alls varma. Dom var knappt ljumma. Hur kan det vara pumpen?

Permalänk

tt pumpen skjutsar runt hyffsad mängd liter men den har inget högt tryck som mäts i meter vatten (rakt uppåt) på 1.3m eller nåt sånt. En laing pump har över 6m tryck vilket gör att den orkar trycka vattnet bättre igenom blocket och hålla flödet uppe även om den in pumpar fler liter på pappret.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

okej men min pump klarar 500L och det verkar inte vara nog då? Men om ja köper nu en 230 V pump med samma volym kommer den klara bättre då?

Permalänk

det är inte volymen som är problemet utan trycket, kolla dock så att det inte är nåt annat stopp i systemet

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Tryck och flöde är två olika saker.

Permalänk
Medlem

Flödet i systemet styrs av hur mycket vatten pumpen orkar trycka igenom systemet.

Värdena man ger på en pump är extrem värdena, max flöde är helt utan motstånd, och max tryck är utan flöde, så ju högre flöde du tar ur pumpen desto lägre tryck får du.

Det finns pumpar som ger extremt stort flöde men inte ger nästan något tryck alls, och på samma sätt finns det pumpar som ger extremt mycket tryck men knappt något flöde. Om det nu är lättare att förstå.

Försöker förklara med en bild, från MartnsLiquidLab

Om man ökar flödet ur pumpen sjunker trycket och när man ökar flödet genom systemet blir motståndet högre. Det flödet man får är det flöde där motståndet i systemet är samma som trycket från pumpen.

Slutsats den bästa pumpen är den som ger högst flöde i ditt system, det går inte bara att titta på antingen max tryck eller max flöde.

Gissar att du är student/arbetslös och har mer tid än pengar om du ger dig på ett sådant här projekt

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Eftersom prosessorn hålls sval så cirkulerar tydligen vattnet i systemet. Därför tror jag som endel andra här att du har dålig kontakt mellan grafikkortets kärna och blocket.

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ebu
Eftersom prosessorn hålls sval så cirkulerar tydligen vattnet i systemet. Därför tror jag som endel andra här att du har dålig kontakt mellan grafikkortets kärna och blocket.

det var det jag också tänkte. Men jag tog bort blocket och satte ny fin pasta och drog åt ordentligt. Sen när jag satte tillbaka kortet så var det ändå samma. Mitt problem har uppstått efter jag har köpt sista radiatorn. Men det låter ju konstigt. Kan någon då rekommendera en riktigt bra pump jag kan beställa här i svergie som bode klara det här?

Permalänk
Medlem

http://www.indomo.se/index.php?mode=item&id=4637&session=3a88...

och

http://www.indomo.se/index.php?mode=item&id=5255&session=3a88...

Laing DDC finns även i 10W version som är nån hundring billigare och enkelt kan moddas till 18W.

Annars är http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?cPath=40_101... samma pump och lär bli rätt mycket billigare även med frakt från UK.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Det kan ha samlats luft i radiatorerna. Prova att vända på och skaka dem lite.

Konstaterade du att det blivit kontakt mellan blocket och gpu:n (avtryck av kylpasta på blocket)?

Men som sagts, pumpen har det nog tufft med alla komponenter i loopen...

Permalänk
Medlem

finns ju olika typer av vattenblock. vissa bygger ju på principen att vattnet accelereras genom kanaler och sedan rammar kopparkärnan, och har man då lite taskigt flöde fungerar ett sånt block extremt dåligt.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

jo det måste ju vara så..men det gåt väl men en husvagns pump?

Permalänk

Kan ju säga som så att jag fått nog av halvbra pumpar. Sålde av gamla grafikkort och köpte en laying ddc (10w) med xspc reservoir-top, moddas lätt till en 18w.. Ser fram emot ett schyst tryck

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

okej hur trimmar du upp den? sitter det pottar inne i den eller haha?

Jag ser nu att min pump ligger på 7,2 W..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfreeze
okej hur trimmar du upp den? sitter det pottar inne i den eller haha?

Jag ser nu att min pump ligger på 7,2 W..

http://forum.effizienzgurus.de/f23/howto-laing-pro-zur-ultra-...

Notera att de går ej med Swiftech's MCP350. Samma som Laing kan tyckas men pcb'n är inte alls den samma. Taskigt läge om man har fel

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

okej men det där ska provas! .. Men jag provade sätta i det grafikkortet jag tänkte och satt om pastan å hela köret. Fast nu piper datorn innan och jag får ingen bild :s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Testat Tank -> Pump -> CPU -> RAD 1 -> GPU -> RAD 2?

nu får jag inte ens en bild och datan piper i starten. Men när jag byter till mitt andra luftkort så går allt galant

Permalänk
Medlem

kolla så att blocket inte sitter mot någon komponent som inte ska kylas och i och med det leder ström lite hit och dit.

Permalänk
Medlem

jag kollade det efter jag bytt tillbaka ifall det var något. Den har som ut hugget små bitar som ska passa så det blir perfekt.