Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Mördardator;
http://i168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/misc0286.jpg

shit du som brukar dissa mina trifire konfigurationer, jävla hycklare

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesusbarnet
shit du som brukar dissa mina trifire konfigurationer, jävla hycklare

Tri-SLI*

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1lle
Tri-SLI*

nä trifire du vet crossfirex atis motsvarighet till sli
har man trekort eller gpuer för att vara korrekt kallas det i folk mun för trifire

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Nackdelen med SSD i dagsläget är att Inet inte får in en enda X25-M eller Vertex 60GB förrän tidigast i Augusti...

Sen tror jag iaf 3-way 260 blir snabbare än 2-way 4890, men det blir förstås betydligt dyrare också.

Jag såg ett test med 3st 4870 vs 2st 4890 och 4890 vann i spel. Men Nvidias drivrutiner/stöd är kanske bättre än ATI:s så att 3st är bättre?
Annars borde 2st gtx 275/280 vara bättre än 3st gtx260?

Permalänk
Medlem

2 gtx 275/280 är bättre en 2 gtx 260.
eller menade du 3 260?

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesusbarnet
nä trifire du vet crossfirex atis motsvarighet till sli
har man trekort eller gpuer för att vara korrekt kallas det i folk mun för trifire

Ja, jag vet det, men jag trodde att du snackade om Nvidia

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoBb3
2 gtx 275/280 är bättre en 2 gtx 260.
eller menade du 3 260?

Japp, 3st ska det vara. Ändrade det nu också.:P

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesusbarnet
shit du som brukar dissa mina trifire konfigurationer, jävla hycklare

Jag påstår inte att Trifire inte fungerar, dito 3-way SLI, jag påstår att de båda två är pengar i sjön då det oavsett variant blir kraftig overkill.

Jag har däremot rekommenderat både 3-way och Trifire när budgeten tillåter det, dock aldrig annat än 260/4870.

Nu frågar TS efter en dator som kan rankas i Overkill-divisionen, och har budgeten för det, så feel free med en Trifire-konf till honom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Jag såg ett test med 3st 4870 vs 2st 4890 och 4890 vann i spel. Men Nvidias drivrutiner/stöd är kanske bättre än ATI:s så att 3st är bättre?
Annars borde 2st gtx 275/280 vara bättre än 3st gtx260?

3x260 presterar en aning bättre än 2x285, och 4x260 (Quad-SLI 295) presterar nästan exakt likvärdigt med 3x285.
Däremot har det mycket att göra med att de kör olika SLI-lägen, så det krävs att spelet klarar rätt läge. 3-way kör alltid AFR1/2, 4-way kör alltid helst SFR-AFR eller AFR1. Det är bara 2-way som kan köras i både AFR1, AFR2 och SFR.

Sen är det till mångt och mycket en drivrutinsfråga också, och en fråga om spelstöd för SLI inte minst. Det är väl snarare där NVidia har ett övertag då "The Way it's meant to be Played"-paketet mer eller mindre tvingar speltillverkarna att införa SLI-stöd.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Jag påstår inte att Trifire inte fungerar, dito 3-way SLI, jag påstår att de båda två är pengar i sjön då det oavsett variant blir kraftig overkill.

Jag har däremot rekommenderat både 3-way och Trifire när budgeten tillåter det, dock aldrig annat än 260/4870.

3x260 presterar en aning bättre än 2x285, och 4x260 (Quad-SLI 295) presterar nästan exakt likvärdigt med 3x285.

Däremot har det mycket att göra med att de kör olika SLI-lägen, så det krävs att spelet klarar rätt läge. 3-way kör alltid AFR2, 4-way kör alltid SFR-AFR. Det är bara 2-way som kan köras i både AFR1, AFR2 och SFR.

ge en mer utförlig förklaring för de olika sli lägena *intresserad

allt annat än 2 way. och crossfire med två kort är inte värt pengarna imo,
ínte än iaf

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Antielefant

SLI - SFR = Ungefär samma som Crossfire's Scissors. Klipp varje frame i två bitar, ena kortet tar hand om ena delen, andra kortet tar hand om den andra. SFR kan skala steglöst mellan 75/25 och 25/75 beroende på aktivitet i framen och kortens individuella klockning.
Skillnaden mellan Scissors och SFR är att Scissors kan klippa både horisontellt och vertikalt, SFR enbart horisontellt, men SFR är steglöst rad för rad medan Scissors stegar 32p per steg.

SLI - AFR1 = Vardera kort producerar en hel frame växelvis, och korten stryps till det långsammaste kortets renderingshastighet för att behålla full synkronisering och en jämnare framerate.

SLI - AFR2 = Samma som Crossfire's AFR, ungefär samma som AFR1, men inte helsynkat, så korten kan arbeta med frames i olika hastighet. Normalt ett effektivare och snabbare läge än AFR1, men då det inte är lika väl synkat kan det uppstå microstutter i för höga inställningar.

SLI - SFR/AFR = Enbart tillgängligt i Quad-SLI, där du kör AFR mellan de fysiska korten (á 2 GPUer) och SFR mellan GPUerna på det enskilda kortet.

SLI - AA = Funkar som SuperAA i Crossfire, med skillnaden att det stöder Renderar 3D med alla utom ett kort, och beräknar AA med det överflödiga. Kan kombineras med AFR2 eller SFR, men inte med AFR1 eller SFR/AFR.

Standardlägena ser ut så här, enligt prioriteringsskalan i Forceware;

2-way: Prio 1: AFR2, Prio 2: SFR, Prio 3: SLI-AA, Prio 4: Single GPU
3-way: Prio 1: AFR1, Prio 2: AFR2, Prio 3: SFR+SLI-AA, Prio 4: Disable GPU3
4-way: Prio 1: SFR/AFR, Prio 2: AFR1, Prio 3: Disable GPU3, 4

Oavsett läge ligger det med en sak till (både för CF och SLI). I samtliga AFR-lägen måste du hela tiden ligga med ett antal frames färdigberäknade och väntande från CPU. Maximum Pre-rendered frames måste alltid vara minst antalet kort i AFR plus ett.

2-way AFR = MPRF: 3
3-way AFR = MPRF: 4
3-way SFR+SLI-AA = MPRF: 3
4-way SFR/AFR = MPRF: 3
4-way AFR = MPRF: 5

Det är också det som gör att kontrollerna kan kännas segare ju fler GPUer du har. Drar man ner mängden pre-rendered frames kommer man inte att kunna köra AFR1 alls, och risken för microstutter ökar dramatiskt.

*Edit: Observera att både 3-way och Quad kommer att gå ner till 2-way SFR-läge om de inte kan köra rätt lägen, dock först genom SFR plus SLI-AA från det överblivna kortet.
Quad kommer inte att köra 3-waylägen utan gå direkt till 2-way.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga dock. När ett grafikkort kräver 500watt från Nätagg, måste man inte ha då 1000 wattare för 2 grafikkort?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neonwolf
Jag har en fråga dock. När ett grafikkort kräver 500watt från Nätagg, måste man inte ha då 1000 wattare för 2 grafikkort?

Nej. Det "kräver" inte 500W, de rekommenderar 500W för att nätaggregatet ska orka driva hela datorn. "Rekommendationerna" är bara för att de räknar med att folk använder ACE aggregat osv...
Sen handlar det också om hur många Ampere det är på linorna m.m.
Därför köper man Corsair eller liknande!

Permalänk
Antielefant

Nej, eftersom grafikkorten (om vi pratar GTX 260 iaf) bara kan dra 182W som absolut max.

Även med tre såna och en Phenom2 skulle totalen för de fyra bara bli 182*3+125 = 670W, men den summan kommer de aldrig upp i om vi pratar annat än teoretiskt max.

Kort sagt, ett Corsair 750W räcker utan tvekan.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ok, bra att veta. Man sparar en tusen lapp bara på det dära :P. Jag är inte värsta Ati fanet, men om jag skulle ha 3 gtx260. SKulle into Microstutter vara ett problem isf? Ati håller väl på lösa det tycks jag höra i denna tråd.

Permalänk
Antielefant

NVidia har i stort sett redan löst det, men visst kan det hända om du spelar nåt som inte har bra stöd för AFR, eller högre upplösningar/AA än 896 MB klarar.

I såna fall finns alltid möjligheten att köra SFR + SLI-AA istället, alternativt ställa ner upplösningen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

ok, så om jag fattar rätt. Det är bättre att skaffa 2st 260 för mindre chans för microstutter än 2st 4890 som är bättre men högre chans för microstutter. Stämmer det eller?

Permalänk
Antielefant

Mja, risken för microstutter är ungefär densamma i äkta 2-way oavsett Radeon eller Geforce, dvs nästan noll så länge det är nog kraftiga kort för den upplösning du kör.

Det är först i 3-way SLI eller TriFire microstutter normalt sett blir ett problem, eftersom det krävs bra synkning mellan korten för att få en jämn framerate. Microstutter är inte nödvändigtvis lagg, det kan vara att du får två-tre-fyra frames samtidigt och sen dröjer det ett litet tag innan du återigen får flera frames på samma gång.

Du har alltså fortfarande 60 faktiska frames per sekund, men eftersom du får flera frames skickade samtidigt upplever du det som om det bara vore 20-30 frames per sekund.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ok, tack. Men skulle 2st Hd4890 > 2st 260? För pengarna är inte det viktigaste när man har en börs

Permalänk
Antielefant

2x4890 är definitivt bättre än 2x260, de är ungefär likvärdiga med 2x275, dock har de inte en chans mot 3x260.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Men att ha 3st 260 skulle det inte kräva att ha ett högre än 750W i nätagg? sen om det dära microstutter också.

Permalänk
Antielefant

Nej, 750W räcker gott. Risken för microstutter finns däremot, definitivt, men det är en avvägning du får göra.

Så länge du håller dig till normala upplösningar (upp till 1920x1200) och beroende på spelet vettig AA ska det inte vara ett jätteproblem däremot.

Värt att tänka på är att både 2x260 och 2x4890 klarar varenda spel på marknaden i praktiken helt maxade inställningar i 1920x1200, utom Crysis.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ok, om du skulle plocka ut en dator med AMd Phenom 2 955 och sen chassit Antec 900. Skulle du kunna ta bra saker som man kan beställa just nu dvs dom har det i lagret. Vad skulle du tagit så priset inte går över 18000? Det kommer behövas ett operativ system också men har hört att man kan ladda ner windows 7 rc till datorn. Men eftersom den kommer vara ny och jag ska sälja denna burk ungefär när jag fått datorn. Då kommer jag inte ha ett operativsystem som ligger hemma bara.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesusbarnet
http://img41.imageshack.us/img41/5484/nihluz.jpg

bäst en så länge iaf. ..

Visa signatur

[4200+ x2 @2,2GhZ][Pny 9500GT][3GB 800MhZ RAM random][ random dell mobo][400w dell psu][320g wd 7200 rpm][160gb seagate][Windows XP pro][2x random DVD brännare :P]

Permalänk
Medlem

Är du 100% säker? vad gör igentligen en SSD hårdisk?