Varning FÖr Asus Service

Permalänk
Medlem

Varning FÖr Asus Service

Bärbar dator från ASUS köptes 2008.04.08 dator har nu varit 2 gånger på reparation hos ASUS, första gången ominstallerade dom OS som naturligtvis inte löste problemet. Dator skickades igen till ASUS den 05.05.2009 och den är fortfarande kvar på service. Jag har ring och tjatat på ASUS den 02.06.2009, den 10.06.2009 och idag den 16.06.2009, ingenting händer. Dom lovar hela tiden att deras chef ska höra av sig men det är bara en lögn. Jag har inte kunnat använda dator sedan jag köpt den.

Permalänk
Medlem

låter bara som otur. ring chefen istället i så fall ?

min Asus bärbara har gått isönder 2 ggr på 3 år, skicka in den och fick tillbaka den 1 vecka senare och då fungera den helt perfekt. (olika fel båda gångerna) så låter bara som att du har otur. alla märken drabbas av någon form av dålig service ibland.

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk
Medlem

inte första gången man läser sånt om asus, fanns en stor tråd som hette jag ska aldrig handla från asus igen eller nåt här... skrämmande hur kassa dom är på garantiärenden.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Flink87
[B]låter bara som otur. ring chefen istället i så fall ?

Om det gick... jag bad personalen att koppla mig till Chefen, men dom vill inte det.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av SlobaM
[B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flink87
låter bara som otur. ring chefen istället i så fall ?

Om det gick... jag bad personalen att koppla mig till Chefen, men dom vill inte det.

Jag tror ju dock att chefer gör mer än bara sitter och rullar tummarna i väntan på att få folk kopplade till sig. Man ska nog ha bra mycket tur om de finns tillgängliga just den stunden man ringer, oavsett vilket företag det gäller.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Moderator
Moderator

Re: Varning FÖr Asus Service

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlobaM
Bärbar dator från ASUS köptes 2008.04.08 ... Jag har inte kunnat använda dator sedan jag köpt den.

Så datorn köptes för 14 månader sedan och har aldrig fungerat? Det hela luktar fisk.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

Asus support är den absolut sämsta som finns.
Kommer ifrån erfarenhet när vi skickade saker dit för reperation osv vid gammla jobbet.
Helt värdelösa att ha med o göra också, okunniga och slöa.

Permalänk
Medlem

Går att jaga dom via deras VIP member sida också när det gäller support ärenden.

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att dom säljer enorma volymer komponenter och inte ens har någon telesupport på dom .. suck..

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Entusiast

Asus har bra produkter med mycket bra kvalitet (Jämfört mot andra tillverkare såsom MSI med flera andra )
Så...

Vad gäller ditt ärende?
Vad är det för fel på hårdvaran?
Varför kan du inte utnyttja garantin via butiken som hårdvaran är införskaffad ifrån?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

Asus suger purjo.:P Ett ex köpte en studentdator och den gick sönder efter halva studietiden.:S Hon kallar märket för "Aset" istället just för att supporten suger och att hon fick skicka datorn fram och tillbaka innan de åtgärdade det "svåra" felet (glapp i en strömkabel, garanti fanns kvar) och när garantin gick ut så brydde hon sig inte mer utan hon köpte en annan dator.^^

Handla inte datorer från Asus (men har hört att dom gör bra mobo-kort som inte strular men om det vet jag alldeles för lite för att kunna uttala mig:)).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Re: Varning FÖr Asus Service

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlobaM
Bärbar dator från ASUS köptes 2008.04.08 dator har nu varit 2 gånger på reparation hos ASUS, första gången ominstallerade dom OS som naturligtvis inte löste problemet. Dator skickades igen till ASUS den 05.05.2009 och den är fortfarande kvar på service. Jag har ring och tjatat på ASUS den 02.06.2009, den 10.06.2009 och idag den 16.06.2009, ingenting händer. Dom lovar hela tiden att deras chef ska höra av sig men det är bara en lögn. Jag har inte kunnat använda dator sedan jag köpt den.

Haha, hela denna historia låter komiskt...

"Jag har inte kunnat använda datorn sedan jag köpt den".

Finns något som heter "ångerrätt" eller "öppet köp", varför använde du inte det?

Permalänk
Medlem

Tycker det låter mer än märkligt, vad har datorn gjort hemma hos dig de månader då den inte fungerat alls?

Sen kan det vara så enkelt att just din modell är svårt att få fatt på reservdelar till, de måste få nya från asus i andra delar av världen och det är inte ovanligt att det kan ta tid faktiskt, fyra veckor är inget konstigt alls när det gäller väntetid, det är det minsta tycker jag för det mesta som man är av med en bärbar, 4-6 dgr bara i att den skall komma fram till servicestället i holland och liknande, väntan på reservdelar, väntan på att att det skall bli just din tur i ordningen, för det är ju inte så att de släpper tusen andra serviceärenden bara för att just DIN dator återkommer för andra gången.
De tar i tur och ordning, har du otur är det massor av ärenden före dig och det kan i sin tur krångla att hitta felen även där eller verifiera pga att den som skickat in produkten säger bara i felbeskrivningen "den funkar inte"

Så ja..hm..jag tycker det är lite märkligt att du säger att den inte funkat från start..då borde du ju reklamerat den, eller?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Moderator
Moderator

Med tanke på att det gått tre dagar och TS ej svarat på de frågor som uppkommit här eller i hans inlägg på fairshopping antar jag att det hela kan blåsas över då det uppenbarligen inte var särskilt allvarligt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Asus har nu erbjudit mig en ny dator i utbyte. En bättre faktiskt än den som krånglade.

Permalänk
Medlem

Men då så, då var ASUS inte så dåliga ändå.... ; )

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Men då så, då var ASUS inte så dåliga ändå.... ; )

... inte ?? efter flera månader tjat, först när jag skrev inlägg här och på Fairshopping har dom tagit sig tid att hjälpa mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
inte första gången man läser sånt om asus, fanns en stor tråd som hette jag ska aldrig handla från asus igen eller nåt här... skrämmande hur kassa dom är på garantiärenden.

Hade läst en hel del negativt om HP/InfoCare i diverse forum innan jag skickade iväg min bärbara för reparation... så man var ju lite halvskeptisk. Men de var ju inga som helst problem.

Är samma sak oavsett företag nästan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlobaM
... inte ?? efter flera månader tjat, först när jag skrev inlägg här och på Fairshopping har dom tagit sig tid att hjälpa mig.

Gaahh, får verkligen hoppas att de SKÄRPER sig...Jag säljer själv ASUS maskiner och vi har inte haft några problem. Men det är ju återförsäljarsupport så vi går säkert före...

Men det var ju bra att du fick en ny och bättre dator tycker jag. Definitivt inte alla som är så givmilda (även om det BORDE var det...)

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Asus support fortsätter strula!

Köpte en bärbar dator Asus G70S i Augusti -08. Skickade in datorn den 15/5 -09 på garanti-reparation. TouchPad, USB-port m,m som var problemet.
Först så ber Support specifikt att man INTE ska skicka in tillbehör som laddare, mus etc utan BARA datorn. Skett och gjort jag skickar bara in datorn. Sen ringer de och ber om min laddare för dom har ingen som passar datorn som ska repareras(?).
Får skicka in laddare till supporten och en vecka är förlorad.

Nu har jag ringt till support 3 gånger, det har gått 2 månader. Och jag har fortfarande inte hört eller sett röken av min dator eller någon uppdatering vad som hänt med reparation. Är det såhär kunder normalt blir behandlade?

Om man räknar vad jag betalade för datorn (20 750:-) och slår ut det på tiden den har vart inne på reparation (2 månader). Plus att jag inte kunnat använda någon dator när pluggar till programmerare under tiden så är det inte ett billigt köp jag gjort! Och support har tydligen ingen aning när den kan tänkas komma tillbaka.

Dåligt!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GeForce RTX 3080 TUF OC, Gigabyte Aorus Master x570 rev 2, 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600Mhz C16, Arctic Liquid Freezer II 360, Fractal Design Meshify 2

Permalänk
Inaktiv

fråga supporten vart dom har skickat din dator, och ring sedan dit

Permalänk
Medlem

Asus support är helt KASS! Lämnade in min laptop där & den kom tillbaks i värre skick. En knapp var knäckt och wifi fanns inte längre i datorn(!?) efter mycket om och men så får jag skicka in den igen och nån lökig chef ska ringa mig, jag väntar ännu på det samtalet och detta hände i mars.

Nu kör jag Apple och kommer aldrig i mitt liv köpa en Asus laptop igen. Dock får jag säga att deras moderkort eller grafikkort alltid fungerat fint så där får ju dera ingenjörer en lite eloge, men dom bör nog se över laptop linjen mer än en gång.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

Asus värdelös support

Jag köpte en asus u35jc som det var fel på vid köpet. Det tog dock ett tag för mig att inse att det var hårdvarufel, och köpet gick därför inte att häva när jag väl tog kontakt med butiken.

Anmälde därför felet till asus 23 maj och fick efter ett dygn en elektronisk fraktsedel och kunde ringa UPS för upphämtning. Datorn kommer tillbaka efter en vecka med beskedet att ramminnet är utbytt.

Jag kollar Windows experience index och noterar att cpu-värdet har gått från 6,7 till 3,5, och ramminnet från 5,9 till 5,4. CPU-Z visar att minnet går i en långsammare hastighet och att processorn hoppar mellan olika hastigheter.

Jag anmäler felet men får ingen fraktsedel utan blir uppringd nästa dag och de säger att minnet ska vara samma hastighet som innan. Jag säger att det i vilket fall inte fungerar i rätt hastighet, och att processorn nu är hälften så snabb. Via mail blir jag 1 juni ombedd att skicka in skärmdumpar gjorda med cpu-z. Jag gör detta omgående men får inget svar. Nästa dag kommer nåt svar som säger att jag måste ange case-id. Vilket case-id jag har vet jag inte, och hade inte heller blivit ombedd att ange detta. Jag svarade ju på ett mail från dem och det borde räcka tycker man.

Skickar iaf ett nytt mail med referensnummer jag hittar på reparationsspecifikationen på ämnesraden. Inget svar på en vecka. Igår skickade jag ett nytt mail. Efter att inte ha fått nåt svar på det heller ringde jag idag, men hamnade då på en annan asus support-avdelning, för den jag mailat med har ingen telefonkontakt. Jag fick då ett nytt case-id där han skrev in att de skulle prioritera detta ärende. Sen fick jag maila mitt nya case-id till den andra supporten.

Nu väntar jag på att de ska höra av sig.

Detta har tagit så mycket av min tid och energi (gjorde ett antal ominstallationer också innan jag fattade att det var hårdvarufel). Har haft lust att drämma datorn i golvet ett antal gånger.

Återkommer med hur det går

Permalänk
Entusiast
Skrivet av derans:

Jag köpte en asus u35jc som det var fel på vid köpet. Det tog dock ett tag för mig att inse att det var hårdvarufel, och köpet gick därför inte att häva när jag väl tog kontakt med butiken.

Anmälde därför felet till asus 23 maj och fick efter ett dygn en elektronisk fraktsedel och kunde ringa UPS för upphämtning. Datorn kommer tillbaka efter en vecka med beskedet att ramminnet är utbytt.

Jag kollar Windows experience index och noterar att cpu-värdet har gått från 6,7 till 3,5, och ramminnet från 5,9 till 5,4. CPU-Z visar att minnet går i en långsammare hastighet och att processorn hoppar mellan olika hastigheter.

Jag anmäler felet men får ingen fraktsedel utan blir uppringd nästa dag och de säger att minnet ska vara samma hastighet som innan. Jag säger att det i vilket fall inte fungerar i rätt hastighet, och att processorn nu är hälften så snabb. Via mail blir jag 1 juni ombedd att skicka in skärmdumpar gjorda med cpu-z. Jag gör detta omgående men får inget svar. Nästa dag kommer nåt svar som säger att jag måste ange case-id. Vilket case-id jag har vet jag inte, och hade inte heller blivit ombedd att ange detta. Jag svarade ju på ett mail från dem och det borde räcka tycker man.

Skickar iaf ett nytt mail med referensnummer jag hittar på reparationsspecifikationen på ämnesraden. Inget svar på en vecka. Igår skickade jag ett nytt mail. Efter att inte ha fått nåt svar på det heller ringde jag idag, men hamnade då på en annan asus support-avdelning, för den jag mailat med har ingen telefonkontakt. Jag fick då ett nytt case-id där han skrev in att de skulle prioritera detta ärende. Sen fick jag maila mitt nya case-id till den andra supporten.

Nu väntar jag på att de ska höra av sig.

Detta har tagit så mycket av min tid och energi (gjorde ett antal ominstallationer också innan jag fattade att det var hårdvarufel). Har haft lust att drämma datorn i golvet ett antal gånger.

Återkommer med hur det går

Låter som ett normalt beteende för bärbara datorer.
För att spara på batteriet, sänks klockfrekvensen, spänningen sänks och därmed värmeutvecklingen.
Det här är ett fullständigt normalt när datorn växlar mellan olika strömsparprofiler beroende på omständigheter såsom temperatur, batteriets kvarvarande kapacitet och huruvida den är i nätdrift eller inte.

Allt eftersom Microsoft uppdaterar Windows och drivrutiner för datorns chipset uppdateras och förbättras, kan det hända att profilerna också ändras i och med uppdateringarna.
Gillas inte detta kan du själv stäga av profilerna och köra enbart på full hastighet, men då blir batteritiden kraftigt lidande.

Jag säger inte att så är fallet, bara ett tips om att det inte låter helt onormalt när det gäller bärbara.

Jag skulle giss att du hade en av strömsparprofilerna aktiverade.
Datorn kan också ha en switch där du kan växla mellan full hastighet och strömsparläge (Varav processorn samt minnet då sänks till, eller mer än hälften av sin ursprungliga hastighet)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Låter som ett normalt beteende för bärbara datorer.

Jag skulle giss att du hade en av strömsparprofilerna aktiverade.
Datorn kan också ha en switch där du kan växla mellan full hastighet och strömsparläge (Varav processorn samt minnet då sänks till, eller mer än hälften av sin ursprungliga hastighet)

Tack för bra svar, det var som du trodde!

Efter att ha bytt profiler några gånger får jag nu det högre värdet i windows experience index (6,7 på cpu).

Det lustiga är att jag hade entertainment mode på innan också, så den borde inte ha varit nedklockad (har haft sladden i hela tiden också). Men på nåt sätt hade den väl fastnat i det läget ändå.

Nu när jag byter till battery saving mode och kör en utvärdering (re-run assesment) får jag lika bra index-poäng som när jag kör en utvärdering i high performance eller entertainment, även fast cpu-z visar att cpun är nedklockad.

Synd att asus support inte kunde säga detta direkt till mig när jag rapporterade precis det samma som jag skrev här.

Tack för hjälpen!