Permalänk
Medlem

Speldator ca. 12.000kr

Så dags för mig att köpa en ny dator då jag planerar att börja lira lite igen, främst WoW som inte är direkt krävande men kommer även att spela betydligt mer krävande spel när lusten faller på.

Kollat runt på swec forumet nu i några dagar efter riggar som skulle kunna passa mig. Hittat ett par som verkar nice, extremt dålig koll på vad som är bra och vad som är dåligt men funderar på att köpa denna ihopsläng av jooelhoglund

Har dock ett par funderingar, kommer nöja mig med 1 hårddisk till att börja med, vill såklart ha en som är snabb, vilken av dom 2 är det som gäller? Eller ska jag satsa på någon annan?
Sen tänkte jag till en början köpa 1 grafikkort för att sedan köpa till ett likadant i slutet på augusti, hade tänkt mig något i prisklassen 3500~, några förslag? Eller är det lite "overkill" för ett grafikkort?
Tycker även att den lådan verkar lite dyr? Hade själv tänkt mig en Cooler Master HAF 932 eller en CM Dominator 690, är första alternativet verkligen så mycket bättre att det är värt att betala nästan det dubbla gentemot alternativ nummer 2?

Har för tillfället en Flatron 19" http://pici.se/pictures/wvgGPFKzE.jpg kommer köpa en ny skärm i slutet på augusti, skulle behöva tips där med, hade tänkt mig att betala runt 3000kr.

Tack på förhand,
Trumman

Permalänk
Medlem

jooelhoglund kan sina saker:) Tycker du ska ta 1 tb disken ska själv köpa en sån imorgon har deras 750gb bra och tyst,snabb. Du kan ju köra ett grafikort sen köpa i december eller nåt om du nu kan vänta:)=

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Hehe

650gb disken är snabbare

Jo lådan är dyr enligt mig men det var väl nån som ville ha riktigt bra kylning ? ta HAF 932 om du tycker den är alldeles för dyr

Det är väl onödigt att köpa dator om du ska köpa nytt i augusti ? vad för kort hade du tänkt dig :S du måste ha samma kort för att köra sli om du nu tänkte det

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

ser bra ut kör på WD black, snabbare OS disk, du kan komplettera med mer senare om det blir fullt. och med tanke på coolmaster haf du vet du att det låter som en damsugare hoppas jag och dubbla gtx275 kan du inte optimera på långa vägar på en 19 tum. nästan snudd på att ett gtx275 är owerkill
dock ett mycket bra paket med ruskig prestanda

lycka till

Visa signatur

"You have enemies? Good. That means you´ve stood up for something, sometime in your life." - Winston Churcill

Permalänk

Antec 1200 låter nog som en damsugare den med

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

förslaget är att köpa ett grafikort nu och kompletta med ett till när du köper ny skärm.

förslag på skärm https://www.inet.se/bildskaermar/23----46-/lg-tft-24--w2452tx... bra skärm för priset, tror inte du hittar någon bättre under 3k

Visa signatur

"You have enemies? Good. That means you´ve stood up for something, sometime in your life." - Winston Churcill

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Antec 1200 låter nog som en damsugare den med

Lian Li PC-6070B V2 Silent Miditower Svart ? "smile "

Visa signatur

"You have enemies? Good. That means you´ve stood up for something, sometime in your life." - Winston Churcill

Permalänk
Medlem

kan väll bidra med ett grafikorts test om det hjälper nått

http://www.techreport.com/articles.x/16681/6

Visa signatur

"You have enemies? Good. That means you´ve stood up for something, sometime in your life." - Winston Churcill

Permalänk

Antec p182 ? beror ju på om han vill ha det tyst eller prestanda och ljud

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

@jooel
Nej alltså kommer inte köpa helt nytt i augusti, ev. ett till grafikkort och garanterat en ny skärm.

Måttligt sugen på att införskaffa en dator som låter som en damsugare, förslag på hur man kan sänka ljudnivån?

Största problemet jag har är val av grafikkort, 2x GeForce GTX 260 SLI verkar ju vara klart mest prisvärt om jag inte missuppfattat p3nt0s grafikkortstest helt?
Hade tänkt mig ett GeForce GTX 285, men skillnaden mellan det och 275 verkar ju inte vara värt 1200:-, eller?

Permalänk

Nej men menar att augusti är nästa månad så är det inte onödig att köpa ett grafikkort och sen månaden efter ett till som inte ens är samma ? vad för kort har du tänkt dig ?

Andra tysta fläktar , fläktkontroller eller annat chassi från början

2 stycken 260gtx kostar 3790kr och presterar bättre än 295gtx(som du ser på p3nt0s länk)

1 styck 285gtx kostar 3539kr , skillnaden mellan 260gtx i sli och 285gtx är väldigt liten så satsa på 2 stycken 260gtx

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

med gtx260 i sli maxar du allt som finns på marknaden idag ( utom crysis som behöver gtx295 i quad sli ) helt klart mest prisvärt i dagsläget.

och du kan ju alltid prova dämpnings kit från biltema eller liknande alt ett tystare chassi ( https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/lian-li-pc-6...)

Visa signatur

"You have enemies? Good. That means you´ve stood up for something, sometime in your life." - Winston Churcill

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad jag hade tänkt mig, hur länge tror du/ni 2x GTX 260 kommer att "hålla"?

Permalänk

Tycker det är sjukt dumt att dämpa ett chassi som inte är meningen att få tyst

tycker såhär

vill du ha tyst låda som inte låter som en damsugare

väljer du

https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/antec-perfor...

Vill du ha en låda som låter lite mer men kyler lite bättre

https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/cooler-maste...

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Truman
Vet inte riktigt vad jag hade tänkt mig, hur länge tror du/ni 2x GTX 260 kommer att "hålla"?

beror lite på hur spelen utvecklar sig men skulle gissa på runt 1.5-2år på hyggligt höga inställningar

men som det har varit förut har 2 kort i sli varigt som 1 kort i nästa generation vilket blir dx 11

Visa signatur

"You have enemies? Good. That means you´ve stood up for something, sometime in your life." - Winston Churcill

Permalänk
Medlem

Lutar åt att det blir något åt det här hållet:

Har 1000 kr eller så till godo, något som är värt att uppgradera/lägga till?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Truman
Lutar åt att det blir något åt det här hållet:
http://pici.se/pictures/iPwzUCkXP.jpg
Har 1000 kr eller så till godo, något som är värt att uppgradera/lägga till?

Har personligen aldrig ägt något men Lian Li chassien verkar ju vara guld, även om HAF 932 är ganska coolt

Cpu-kylning är ju ett måste:
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/noctu...

Där är en CPU-kylare som inte riskerar att slå i sidan på chassiet, vet du att den passar är denna bättre :

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/noctu...

Sist men inte minst kan jag tipsa om det här rymdskeppet : https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/lian-li-pc-7...

Men han joeelhoglund kan nog tipsa om ett finare/bättre

Det här är ju skitfult enligt mig men det är däremot jävligt bra : https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/cooler-maste...

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Medlem

antec 1200 låter faktiskt inte så mkt har bytt ut dem 2 där bak och kör dem på max och tak fläkten kör jag på max. Men dem fläktarna där fram låter som en damsugare om man drar dem på max. Men allt på lägsta låter fint.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pompa_kumla
antec 1200 låter faktiskt inte så mkt har bytt ut dem 2 där bak och kör dem på max och tak fläkten kör jag på max. Men dem fläktarna där fram låter som en damsugare om man drar dem på max. Men allt på lägsta låter fint.

Polaren kör med antec 1200 fast han har bytt ut ALLA 120mm fläktarna mot Fracal design's 120mm fläktar och kör tak fläkten på lägsta.

Den kombinationen är väldigt tyst och kyler bra.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Om du inte är så kräsen när det gäller arbetsutrymmet så är väl antec ninehundred II bättre? Det är ju 2x120mm fläktar mindre

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk
Medlem

Angående Lian li pc6070b och kylning

Jag kör själv amd 940 3.0ghz med 2st i GTX 260 i SLi , de blir rätt varmt i den burken och det är TRÅNGT för hårddiskracket när du har två stora grafikkort, ångrar mig lite efter valet av låden, men de är i alla fall hyffsat tyst när du ställt in fläktarna för grafikkorten i Rivatuner.

Om du ska ha flera hårddiskar med tiden välj ett annat chassi, lär bli som en kabinvärmarare i en bastu annars ;).

Ta ett med bra luftgenomströmning, om du vill få bra "flow" i Lianli chassit så får du dumpa de två 120mm fläktarna som kommer med chassit då de är iofs tysta men flyttar knappt någon luft.

Permalänk
Medlem

Ok, så en CPU fläkt och en bättre låda saknas? Har själv ingen som helst koll på vad som är bra och vad som är dåligt. Så kom gärna med förslag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Tycker det är sjukt dumt att dämpa ett chassi som inte är meningen att få tyst

tycker såhär

vill du ha tyst låda som inte låter som en damsugare

väljer du

https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/antec-perfor...

Vill du ha en låda som låter lite mer men kyler lite bättre

https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/cooler-maste...

Kolla vad jag skrev här

hur mycket vill du lägga ut på lådan ?

Vill du ha bra cpu kylare som är en av dom bästa (du får med 1 fläkt)

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/noctu...

Vill du ha den bästa cpu kylaren som finns nu (du måste köpa fläktar skillt)

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/therm...

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Kan väl tänka mig att betala runt 1500:- eller så för lådan~

Permalänk
Medlem

Allvarligt, jag tycker man ska vara försiktig med att rekommendera utifrån ljudnivå. Risken finns att någon tar det bokstavligt (ett sådant chassi låter ju faktiskt INTE som en dammsugare med alla fläktar på minsta). Det är väldigt subjektivt det där. Själv skulle jag aldrig ta risken att skaffa en låda som riskerar att vara för trång, eller en "tyst" låda som riskerar att bli för varm. Sen spelar andra saker in som t.ex. var man har sin dator. Ska den stå på och folda på nätterna i sovrummet? Självklart ska man då försöka få den tyst. Ska man bara spela med hörlurar på? Vem bryr sig då om ljudnivå?

Sen finns det en stor skillnad mellan HAF 932 och Antec 1200. Dammfilter. Antec 1200 må låta som en dammsugare enligt vissa, men HAF 932 ÄR en dammsugare. Så igen, det beror på. Ska lådan stå på golvet? Då skulle jag vilja ha en låda med filter. Ska den inte det? Inte lika viktigt. Själv har jag en Stacker med många fläktar (=högljudd dammsugare). Den låter en del, stör mig inte. Den drar in damm, stör mig.

Jag lutar starkt åt ett antec 1200 till nästa burk. Inte för att det är tyst, inte för att det är snyggt, inte för att det är billigt. Det är ett stort, rymligt chassi med bra kylning, förmonterad fläktstyrning och dammfilter. Gillar egentligen Cooler Master och det hade blivit ett HAF om det hade haft filter. Är det viktigt med ett "stilrent", tyst chassi så är det ju tvärfel. Men det är nog HAF 932 också då. Kör på rekommenderade Lian Li i så fall.

Sist men inte minst. Varför är det en dålig ide att vänta med ett grafikkort? Han behöver inte två med sin nuvarande skärm. När han köper ny skärm kan han skaffa ett till. De lär ju inte bli dyrare. Köper han skärmen när den nya generationens kort börjar komma ut lär det tvärtom bli mycket billigare (japp, gissar).

Och jag håller med joel, dumt att försöka tysta ett chassi i efterhand. I den mån man lyckas blir det bara dyrt. Bättre köpa ett tyst från början då.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Håller med dig där thejerk det är stor skillnad. Vissa tycker en låda är tyst vissa tycker den låter mycket....

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Struntar egentligen i ljudnivån, såvida den verkligen inte låter som en riktig damsugare, struntar också fullständigt i hur den ser ut. Enda jag bryg mig om är att den kyler bra och har gott om plats.
Kommer ha den stående på golvet så en med filter vore kanske något.

Permalänk
Medlem

om du inte bryr dig om ljudnivån och vill ha bra kylning så får jag väll rekomendera antec 300, flyttar mycket luft och håller allting svalt, dock är det byggt att flytta luft och inte vara tyst. pengarna som blir "över" kan du uppdatera till gtx275 eller ett par schysta högtalare

och med tanke på processor fläkt så räcker det gått med originalen så länge du inte kommer klocka datorn, riktigt onödigt enligt min mening... men men

Visa signatur

"You have enemies? Good. That means you´ve stood up for something, sometime in your life." - Winston Churcill

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Truman
Struntar egentligen i ljudnivån, såvida den verkligen inte låter som en riktig damsugare, struntar också fullständigt i hur den ser ut. Enda jag bryg mig om är att den kyler bra och har gott om plats.
Kommer ha den stående på golvet så en med filter vore kanske något.

Om du struntar i ljudnivå och utseende samt ska ha den på golvet så tror jag att Antec Twelvehundred är chassit för dig. Som framgår ovan har jag det inte själv dock. Att det låter oacceptabelt med alla fläktar på max tvivlar jag inte på en sekund. Däremot tvivlar jag på att man behöver ha dom på max.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Jag skulle kunna tipsa om det chassi jag har nuvarande

A-plus El diablo advance, Väldigt stort chassi med grymt bra kylning, Väldigt öppet, 350mm och 250mm fläktarna på sidan / framsidan låter knappt, processor fläkten och min PSU överröstar dem (vilket jag skall byta ut),

Det är ett bra chassi ifall du vill ha "Grymt bra kylning, Öppet (Mycket utrymme), Rätt "snyggt" väldigt speciellt chassi :).

http://www.overclockersclub.com/reviews/el_diablo_advance/ <- En bra artikel om det. Dock så kostar det en slant.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (late-2015)