Klockade HD4890 lite för mycket, Bild försvann..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bariz
har testat clear cmos aaa. kan inte testa 4890 i en annan dator då min andra inte har någon pci-express kontakt från nätagget

Vad väntar du på? skicka tillbaka kortet.. och begär ett nytt..

Har kört båda min XFX HD4890 i 950mhz.. och med voltmodd via rivatuner.. och mina lever ännu.. kör endast 900mhz nu.. då de inte va stabilt i 1.4v ens i 950mhz.. så skippade de.. kör nu 900/1100mhz på 1.33v (1.31v stock)..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bariz
gjorde precis så. tog ut 4890n och la in 3850 och bilden kom fram direkt..

Starta med 3850 ta bort drivrutinerna testa med 4890 igen:)

Edit: Va tydligen mitt 1000 inlägg

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Starta med 3850 ta bort drivrutinerna testa med 4890 igen:)

Förstår ni inte? han får ingen bild överhuvudtaget i BIOS posten..

hur ska drivrutinerna hjälpa.. tror de skulle hjälpa mer att kasta grafikkortet i golvet en gång.. större chans att de går igång!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SayZk
Men testa det i den andra datorn genom att byta nätagg på dem då? det är väll fan värt mödan om du sparar ett 4890?

Känns långsökt... tänk om det är nätagget som pajjat på en av 12v "linorna" ?
provat mäta de "molex" du ansluter till g-kortet?

Men helt ärligt så tror jag g-kortet är skrot, kan lätt bli så när man "leker" med frekvenser som inte är garanterade från fabrik.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem

vet du vad. sayzk. du har fan rätt.. ska göra det...

Permalänk
Medlem

minnen som jävlas resulterar ibland med att datorn bara går igång utan att det kommer bild. I detta fall är du ju förståss mycke troligare att du trimmat slut på kortet men man kan alltid testa ett minne i gången för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr.R
minnen som jävlas resulterar ibland med att datorn bara går igång utan att det kommer bild. I detta fall är du ju förståss mycke troligare att du trimmat slut på kortet men man kan alltid testa ett minne i gången för säkerhets skull.

,

Men ja får ju den o funka med min gamla HD3850 så varför skulle de va fel på minnena?

Permalänk
Medlem

Okej läste inte det, men då är ju saken klar hehe skicka iväg kortet

Permalänk
Medlem

Att byta agg på två datorer är ganska tidskrävande, så om du inte redan gjort det, testa ställ datorerna mot varann och bara dra kablarna till andra lådan utan att skruva loss och byta nätaggen.

Jag gjorde det en gång, tror jag var tvungen att lägga datorerna på varann och dra från fel sida (baksidan av moderkortet), men det gick!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning faktiskt.

Vi kan alla enas om att det är grafikkortet, men hur kan det dö av lite klockning?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

jag önskar ja visste det faktist... har inte haft nån tid o skicka kortet. tror ja skickar den imorn..

Permalänk
Hedersmedlem

Antagligen måndagsex?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

jaaa verkligen. kan det va något med att ja flashade kortet? gjorde de typ samma dag som ja fick den? glömde helt bort det men men ...

Permalänk
Medlem

Det crashade alltså inte förens du startade om datorn?

Edit: vilken volt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
Det crashade alltså inte förens du startade om datorn?

Edit: vilken volt?

Precis, det gick o spela osv i nån timma. men när ja starta om dog den.. hade den på 1,38v, stock volten va på 1,31 och på nån hemsida läste ja att det inte skulle va några som helst problem med volt upp mot 1.45 så ja testade lyckan ...

Permalänk
Entusiast

Tycker verkligen det onormalt att ett kort ska dö sådär. Har misshandlat ett par kort med hårdvarumods, mitt HD4670 över 1,6 volt och det har varit lugnt. Så länge man har tillräcklig kylning och koll på tempen.. Så frågan är, hade du det? Och varför flashade du det?

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar det kört, bara att skeppa iväg.

Permalänk
Medlem

jag flashade den för att kunna använda asus smartdoctor då ja såg att asus skickade med programvara för just överclockning och man kunde höja volten där..

en dum fråga : kan man inte reseta kortet på något sätt? kanske skulle funka

Permalänk
Entusiast

Om du har två pci-e platser så kan du sätta ditt 3850 i första sloten och 4890 i andra. Sedan flasha tillbaka till standardbios genom att välja rätt kort i atiflash. Viktigt att välja rätt kort Angående tempen då, hur varmt blev det?

Permalänk
Medlem

hmm låter mycket intressant det. lite mer info om det där skulle uppskattas väldigt mycket. det va standard temp på den.

idle 59-60 load 75-80 innan och efter clockning...

Permalänk
Entusiast

Ok vad bra, då kan inte tempen vart nåt problem. Jag vet inte hur du flashade innan, men det säkraste är att göra det i DOS, via ett bootbart usbminne eller floppy. Lägg in atiflash och det bios du vill flasha till. När du är inne i dos så skriv atiflash(kanske .exe) och sen atiflash -i för att få info om vilka kort som sitter i.

Här finns en guide http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=57750

Permalänk
Medlem

ska ja köra dom med cf brygga eller ?

Permalänk
Entusiast

Nej inte så.. 3850 är bara för att ge bild så du kan se vad du gör Men var försiktig så du inte flashar fel kort. Det är väl något av en chansning att tro att flasha tillbaka bios ska hjälpa, men jag skulle testat.

Permalänk
Medlem

ska fan ta en cigg och testa det brb 15 min..

tack för all hjälp

Permalänk
Entusiast

eh vänta lite. Ta tid och läs igenom atiflash-guiden. I värsta fall så flashar du ditt 3850 med 4890 bios, det är inte bra

Permalänk
Medlem

Hittar windows ditt 4890? alltså? Dyker det up i enhetshanteraren?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Re: Klockade HD4890 lite för mycket, Bild försvann..

Jag har faktiskt råkat ut för exakt samma sak med mitt 4890.
Då var det nätaggregatet som var boven.
Det var lite halv dåligt innan,men 4890 kortet sög musten ur det.

Köpte ett nytt sen funkade kortet igen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bariz
Hej.

Klockade min XFX HD4890 en liten aning högt i nån timma bara och när ja startade om datorn fick ja ingen bild. Och har provat allt möjligt men fortfarande ingen bild. Inte ens en no signal på skärmen.

Fläkten snurrar osv. Men en sak ja märkt är att lampan på grafikkortet lyser rött när jag startar den. inget ja har lagt märkte tills idag då ja kollade lite extra noga när ja startade datorn...

Någon som har haft nån liknande problem?

Alla svar uppskattas..

Mvh Joppe

Permalänk
Medlem

jag får ju int ens bild blade, hur ska ja kolla i enhetshanteraren?
mitt nätagg e helt sprillans ny och e på 700w så tror inte det är den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calathea
eh vänta lite. Ta tid och läs igenom atiflash-guiden. I värsta fall så flashar du ditt 3850 med 4890 bios, det är inte bra

jag startade datorn nyss med båda korten och winflash ( atiflash funkade inte med mitt 64bit os tydligen ) winflash hittade mitt 4890 fast med ett helt mysko namn. försökte flasha men den sa att den inte matshade med något sk*t. har du nån anning om var ja kan hitta atiflash med 64bit os stöd?

Permalänk