Testa dina kunskaper och utmana mina krav!

Permalänk

Testa dina kunskaper och utmana mina krav!

Hej kära elektronik vänner!

Jag är faktiskt lite genererad. Jag är pojken som utreder hela TV branschen så fort jag ska köpa en TV och kör detektivarbete 24/7 i en månad när en mobil ska införskaffas. Jag har aldrig blivit lurad och alltid lyckats få det jag vill ha till löjligt låga priser. Helt enkelt skrattat hjärtligt varje gång jag plockat på mig ett fynd, men nu till saken:

..jag har fanimej inte lyckats hitta en dator efter min princip: "NASA kvalité till ÖB-pris".

Jag kan verkligen ingenting om datorer trots att jag är beroende av dom och därför tvingas jag buga mig för er kära elektronikgurus. Jag behöver en dator som klarar av Photoshop då jag frilansar som fotograf och måste kunna leverera för brödfödan. Mitt andra och sista krav är att grafikkortet ska va riktigt bra, jag vill kunna se alla mina nerladdade serier i HD utan att allt annat lägger av..! Hårddiskens storlek är skitsamma, jag har ett bibliotek med hårddiskar. Datorn ska vara kopplad till TVn om det nu spelar någon roll inför valet. Datorspel kör jag aldrig. Blu-ray kör jag på PS3an.

Såå, en TYST dator med ett grafikkort som är optimalt för HD och kapacitet att klara av Photoshop där jag behandlar bilder på upp till 1 gb stora. MAXPRIS: 9000 kr! någon hundring över men då ska det vara befogat.

Utmana mina krav och se ifall du lyckas, jag har misslyckats kapitalt.

Vänliga hälsningar,

Eder talanglösa IT-vän.

Permalänk
Medlem

Se på HD filmer är inte så krävande som det låter, om du inte sitter och spolar stup i kvarten. Så det är väl bildbehandlingen som kommer tynga ditt system, och det är tyvär inte mitt starka område.

Men för att ge dig och andra något att diskutera om och ändra på så la jag ihop den här listan från Inet

På priset finns marginal för att få ett snyggare chassi, en uppsättning tysta fläktar och om du känner att det behövs, ett snabbare grafikkort.

Men genom att skriva att du aldrig spelar spel så sänker du ribban ganska ordentligt.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel i5 2500k |Noctua NH-U9B SE2| Gigabyte 460 OC | ASUS P8P67 Pro | 2x4GB Corsair 1333MHz XMS3| Intel SSD X25-M | Corsair AX 750W |

Permalänk

Oj, tack för att du tog dig tid att välja ut delar! Men tror du verkligen jag kan bygga en dator om jag inte kan något om datorer? Jag menar, det är väl mer komplicerat än att sätta ihop en bokhylla från IKEA? Finns det manual och sådant när man köper det såhär?

Eftersom du tog dig tid att välja ut delar så hoppas jag att du utan större ansträngning kan hjälpa mig att hitta en färdig dator jag kan köpa. Eller blir man lurad när man köper en färdig Acer från NetonNet tex?

Vilken butik är det ni gör alla dom här listorna på förresten?

Tacksam för hjälpen!

Calle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calliii90
Oj, tack för att du tog dig tid att välja ut delar! Men tror du verkligen jag kan bygga en dator om jag inte kan något om datorer? Jag menar, det är väl mer komplicerat än att sätta ihop en bokhylla från IKEA? Finns det manual och sådant när man köper det såhär?

Eftersom du tog dig tid att välja ut delar så hoppas jag att du utan större ansträngning kan hjälpa mig att hitta en färdig dator jag kan köpa. Eller blir man lurad när man köper en färdig Acer från NetonNet tex?

Vilken butik är det ni gör alla dom här listorna på förresten?

Tacksam för hjälpen!

Calle

Aa det blir man, sämre grejer till högre pris

Dom flesta bygger väl från www.inet.se, finns fraktfritt där med

Tror inte du behöver ett sådär bra grafikkort, plus att jag tycker att du ska vänta till Intels I5or, värt att vänta några dar

Permalänk
Medlem

Här har du hjälpen.

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=22...

Lycka till.

Ps. Annars tar Inet "bara" 700-800kr för att bygga den åt dig.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk

Aha okej. Jag uppskattar verkligen er hjälp men datorsnacket om olika delar och I5or kan ni tyvärr lika gärna skippa. Jag förstår ändå ingenting av det, haha.

Säg bara VAD, VART och NÄR jag ska köpa prylarna så kör jag på det! Hoppas ni inte jobbar åt något IT-företag och lurar på mig grejer jag inte behöver bara, haha.. I annat fall får ni gladeligen tjäna pengar på era IT-kunskaper för min del.

Tack igen som sagt!

Permalänk
Medlem

hallå, kan börja med att du blir grundlurad när du köper en dator från tex onoff eller el-giganten osv, sen kan det vara värt att vänta på intels nya processorserie i5 som kommer 6sep en ny grafikkortserie (dx11) släpps även den 10sep.

att bygga en dator är lätt bara du tar det lungt och metodiskt ( se datorbyggskolan i sign .. beskriver det så att Agda 85 kan bygga en dator )

och paketet åvan är okej men kan finslipas för maximal prestanda / pris
men rekommenderar att vänta till de nya sakerna kommer.

Visa signatur

"You have enemies? Good. That means you´ve stood up for something, sometime in your life." - Winston Churcill

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joltic
Här har du hjälpen.

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=22...

Lycka till.

Ps. Annars tar Inet "bara" 700-800kr för att bygga den åt dig.

Ja, jag är ju inte på något sätt lat eller ointresserad av datorer och hade jag bara tid så skulle jag gärna lära mig allt om dom. Tyvärr har jag ju inte det men din länk var perfekt, ska försöka ta mig tid att läsa igenom grunderna så jag åtminstone förstår vad en dator består utav, haha.

Tack Joltic!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p3nt0s
hallå, kan börja med att du blir grundlurad när du köper en dator från tex onoff eller el-giganten osv, sen kan det vara värt att vänta på intels nya processorserie i5 som kommer 6sep en ny grafikkortserie (dx11) släpps även den 10sep.

att bygga en dator är lätt bara du tar det lungt och metodiskt ( se datorbyggskolan i sign .. beskriver det så att Agda 85 kan bygga en dator )

och paketet åvan är okej men kan finslipas för maximal prestanda / pris
men rekommenderar att vänta till de nya sakerna kommer.

Finns säkert något logiskt svar på min idé.. Men om man nu blir så grundlurad av överpriserna hos elektronikkedjorna (tvivlar inte på den punkten, när jag frågat dom om kameraprylar har jag fan blivit mörkrädd),

Varför går ni inte ihop ett gäng, startar företag, bygger datorer själva som verkligen är prisvärda och säljer till folket? Genomsnittskonsumenten skiter ju i var deras dator kommer ifrån, bara det är en pålitlig handlare med gott rykte som kan sin sak och som är PRISVÄRD!

Okej, var kan man få mer info om dom här prylarna som ska släppas då? Jag syftar på forumtrådar tex här på sweclockers. För av erfarenheten från fotovärlden så översvämmas forumen av tester och åsikter så fort produkten är officiell och även om folks åsikter går isär brukar man ändå kunna skapa sig en allmän uppfattning om vad dom inbitna tycker.

Permalänk
Hedersmedlem

Onkelkens paket såg bra ut, förutom att grafikkortet är på tok för kraftfull och han glömde hårddisken.

Enda skillnaden mellan ett grafikkort i 2000kr-klassen och ett för 500kr om du inte spelar spel är att det dyrare blir varmare och låter mer.

Ett sånt här 4550 t.ex. räcker och blir över till det du ska använda den till, plus att den är knäpptyst.
Eftersom den också drar betydligt mindre ström kan du dra ner på nätagget också till ett på 450W.

Hårddisk är det bara att ta vad som helst som är 3.5" SATA, om du inte vill köra med SSD.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

!!!!

Jag är pojken som utreder hela TV branschen så fort jag ska köpa en TV och kör detektivarbete 24/7 i en månad när en mobil ska införskaffas!!!!!!!!!!!!!

Så ska man försöka ta sig tid o lära sig hur man sätter ihop en dator?????? Vill man ha en dator o inte kan så MÅSTE man ta sig tid. du hade ju till o med tid o komma till sweclockers. Kom igen;)

Permalänk

Re: !!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av keuz
Jag är pojken som utreder hela TV branschen så fort jag ska köpa en TV och kör detektivarbete 24/7 i en månad när en mobil ska införskaffas!!!!!!!!!!!!!

Så ska man försöka ta sig tid o lära sig hur man sätter ihop en dator?????? Vill man ha en dator o inte kan så MÅSTE man ta sig tid. du hade ju till o med tid o komma till sweclockers. Kom igen;)

Haha jag vet!! Det var ju där i misslyckandet låg! Jag har försökt, tro mig. Men antingen är det FÖR basic a la "vad används musen till" eller så kommer man in på sådana här forum där ni är FÖR bra och jag inte hänger med i tugget för fem öre. Datorbranschen är lite mer komplicerad än TV och Telefoni.

Min stolthet har hindrat mig från att skapa en sådan här tråd tidigare, jag har suttit och försökt lära mig via era trådar men ah, det gick ganska så åt pipsvängen. Antar att man behöver erfarenhet för att hitta dom lätta grejerna också, tex hur man ska googla för att hitta informationen man vill ha. Sidan som Joltic länkade till hade jag tex aldrig sett.

Sen är ni ju faktiskt ovanligt trevliga här för att vara experter, det är en ganska viktig parameter i det hela..

Ingen bortförklaring är bra nog, jag vet Keuz, men det är i alla fall förklaringen.

Fortsätt ge era synpunkter och tipsa, dom är faktiskt pengar värda för min del!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Onkelkens paket såg bra ut, förutom att grafikkortet är på tok för kraftfull och han glömde hårddisken.

Enda skillnaden mellan ett grafikkort i 2000kr-klassen och ett för 500kr om du inte spelar spel är att det dyrare blir varmare och låter mer.

Ett sånt här 4550 t.ex. räcker och blir över till det du ska använda den till, plus att den är knäpptyst.
Eftersom den också drar betydligt mindre ström kan du dra ner på nätagget också till ett på 450W.

Hårddisk är det bara att ta vad som helst som är 3.5" SATA, om du inte vill köra med SSD.

Jag tänker inte ifrågasätta varken Onkelkens eller dina datorkunskaper så det får ni diskutera på tu man hand, haha.

Jag får väl ge tråden några dagar innan jag hugger allt i sten så att det kommer just lite olika åsikter på det hela, sen var säkert inte hans lista den bästa heller eftersom han antagligen inte la ner sin själ i det men som första utkast lät det hyfsat vettigt i alla fall!

Aha ok, så ju mer avancerat grafikkortet är desto mer värme och ljud blir det.. Det låter iofs väldigt logiskt. Som sagt, mitt grafikkort ska utan några hinder kunna spela upp stora HD klipp och datorn ska va tillräckligt stark för att inte ge mig huvudvärk under bildbehandling.

Vad är det för komponent som arbetar under just bildbehandlingsprogrammen förresten? För det jag vet är ATT Photoshop och stora bildfiler faktiskt kräver väldigt mycket av datorna, men inte just vad.

Finns det någon slags allmän ekvation på hur kraftigt nätaggregat som behövs beroende på hur kraftigt grafikkort man har?

Tack för hjälpen so far Donan Fear!

Permalänk
Medlem

Ett tips bara.

Köp INTE Gigabyte kortet i Onkelkens paket, det är onödigt högljut.
Fläkten är bedrövlig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Ett tips bara.

Köp INTE Gigabyte kortet i Onkelkens paket, det är onödigt högljut.
Fläkten är bedrövlig.

Okej, vilket tycker du jag ska köpa? Generell fråga: anses ATI vara bättre än Nvidia? Ingen "datorkunnig" har nämligen rekommenderat mig ett Nvidia kort..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calliii90
Okej, vilket tycker du jag ska köpa? Generell fråga: anses ATI vara bättre än Nvidia? Ingen "datorkunnig" har nämligen rekommenderat mig ett Nvidia kort..

Vad jag förståt så är det inte spel som prioreteras här utan film & photoshop?

Isf som Donan Fear säger ett enkelt kort med HDMI port kanske passar?
Helst med passiv kyllösning då? (utan fläkt)

T.ex:
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-rade...

Eller ännu billigare variant på D Fears kortförslag:
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-ra...

Mitt val i ditt läge, går att spela på om man vill.
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-ra...

Allihopa tysta & billiga, iofs inga kraftpaket men det efterfrågar du inte heller.
Sista 4670 går att spela skapligt med om lusten faller på.

Sen är det inget fel på Nvidia, de har som vanligt likvärdiga kort, men något lite dyrare bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calliii90
Okej, vilket tycker du jag ska köpa? Generell fråga: anses ATI vara bättre än Nvidia? Ingen "datorkunnig" har nämligen rekommenderat mig ett Nvidia kort..

Det är väldigt från och till. När tex. atis 4870x2 kom ut för ca 7-8 mån var ati bäst igen efter att ha varit på andra plats ett tag, sedan kontrade nvidia igen. Nu är ati först ut med dx11 och så här fortsätter det. Jag styrs inte av om det är ett ati eller nvidia kort, utan självaste produkten. Sedan är det även en smaksak om vilket man tycker är bättre, vissa påstår att atis drivrutiner är bättre andra anser att nvidias är bättre, sedan har nvidia physx men det är mer spel relaterat, och ati har andra fördelar etc..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Vad jag förståt så är det inte spel som prioreteras här utan film & photoshop?

Isf som Donan Fear säger ett enkelt kort med HDMI port kanske passar?
Helst med passiv kyllösning då? (utan fläkt)

T.ex:
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-rade...

Eller ännu billigare variant på D Fears kortförslag:
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-ra...

Mitt val i ditt läge, går att spela på om man vill.
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-ra...

Allihopa tysta & billiga, iofs inga kraftpaket men det efterfrågar du inte heller.
Sista 4670 går att spela skapligt med om lusten faller på.

Sen är det inget fel på Nvidia, de har som vanligt likvärdiga kort, men något lite dyrare bara.

Precis. Jag kanske kör CS någon gång då och då med någon vän men där går också gränsen, serier/filmer från datorn till TVn (därför vill jag att kortet har HDMI) och Photoshop är det viktigaste och egentligen det enda jag gör med datorn förutom att sitta på internet eller använda Word.

Fördelen med passiv kyllösning är alltså att den blir tystare än fläkten. Men vad är då nackdelen med det? Brukar ju nämligen finnas för- och nackdelar med allt..

Kanon! Men vad är skillnaden på Gigabyte, Powercolor och XFX? Försökte läsa på ATIs hemsida men då jag varken är särskilt bra på engelska eller datortermer så förstod jag inte mycket.

Aha, lite som Nikon och Canon på fotosidan med andra ord..

Jag skulle behöva hjälp med valet av processor, det verkar ju nästan självklart att jag ska vänta på detta I5, men jag har sett att I7 också finns fast det är kanske lite overkill för min del?

Såå, nu har jag börjat få lite koll på grafikkorten, bara resten kvar! Ska börja läsa Joltics länk nu också!

Sköt om er och fortsätt komma med råd/tips!

Permalänk
Medlem

Nåväl. Ska se om jag kan vara till någon hjälp här.

Om jag förstått allting rätt så vill du ha en stationär dator som ska vara kopplad till din TV för högst 9000 kr.

Det absolut viktigaste för dig är att du ska kunna se 1080p (full HD) filmer på datorn utan att den smälter ihop och att du ska kunna göra väldigt krävande saker med Photoshop utan att behöva åka utomlands 14-dagar tills din dator är klar?

Jag är inte lika bra på exakt vad för komponenter som behövs extra mycket till bildbehandling som jag är för spel, men jag har lite koll iallafall vill jag tro.

Det viktiga för dig är en rejäl processor. Mig veterligen så finns det ytterst få bildbehandlingsfunktioner som verkligen använder grafikkortet ordentligt (de finns där, men de är inte många).

Mitt tips till dig är att ta ett billigare grafikkort och sedan lägga pengarna på de andra delarna. Det viktiga för bildbehandling är att ditt grafikkort har eget minne, så det ska du hålla utkik för. Skulle inte rekommendera en integrerad grafikkrets.

Sedan ska du ha minst 4GB ram. Ju mer desto bättre men 4GB är billigt och bra.

Vad du ska lägga mest pengar på för dina ändamål är processorn. Detta är verkligen basen av vad som krävs av din dator när du jobbar med tunga Photoshop-saker.

Se till att ta en snabb med hög klockfrekvens och så många kärnor som möjligt. Jag skulle slå till på en fyrkärning. (quad) Ta även en snabb HD, det kan underlätta. Minst 7200RPM.

Du ville ha en färdigbyggd dator. För att inte kompromissa och ta saker som du kanske inte behöver så skulle jag surfa in på t.ex. Komplett.se och köpa en dator där. Där kan du nämligen konfigurera den själv.

Testa att ringa dem så hjälper de dig säkert med beställningen om du inte är så kunnig.

Säg till dem att du vill ha en stationär dator med 4GB ram, ingen integrerad grafikkrets utan ett riktigt grafikkort, en rejäl fyrkärning processor och en snabb hårddisk.

Detta borde gå att få för runt 9000 utan skärm.

Permalänk

http://pici.se/pictures/PhONvrKSJ.jpg

Sådär, I princip det paketet ni har sagt men jag har kombinerat era svar. Det ja undrar över är om ljudkort och nätverkskort är integrerat i moderkortet eftersom ingen lägger till det i listan. Det är ju en ganska självklar del annars känner jag..

Det jag inte var riktigt säker på var om jag kan köra ett svagare nätagg utan att det påverkar prestandan? Tror inte grafikkortet krävde såhär mycket så jag undrar om samma modell finns som lite svagare, för detta nätagget verkade ju väldigt bra annars. Men det är väl nästan lite overkill för mig?

Dessutom undrar jag om detta är ett TYST paket. Jag blir vansinnig när jag sitter vid skrothögen jag har nu och det dånar som ett jetplan, ingen bekväm arbetsmiljö att sitta och fixa bilder en hel dag i precis. Läst något om att det ska va enkelt att ljuddämpa grafikkortet eller själva lådan.

Tack för all hjälp jag får, ni är guld!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr0xx
Nåväl. Ska se om jag kan vara till någon hjälp här.

Om jag förstått allting rätt så vill du ha en stationär dator som ska vara kopplad till din TV för högst 9000 kr.

Det absolut viktigaste för dig är att du ska kunna se 1080p (full HD) filmer på datorn utan att den smälter ihop och att du ska kunna göra väldigt krävande saker med Photoshop utan att behöva åka utomlands 14-dagar tills din dator är klar?

Jag är inte lika bra på exakt vad för komponenter som behövs extra mycket till bildbehandling som jag är för spel, men jag har lite koll iallafall vill jag tro.

Det viktiga för dig är en rejäl processor. Mig veterligen så finns det ytterst få bildbehandlingsfunktioner som verkligen använder grafikkortet ordentligt (de finns där, men de är inte många).

Mitt tips till dig är att ta ett billigare grafikkort och sedan lägga pengarna på de andra delarna. Det viktiga för bildbehandling är att ditt grafikkort har eget minne, så det ska du hålla utkik för. Skulle inte rekommendera en integrerad grafikkrets.

Sedan ska du ha minst 4GB ram. Ju mer desto bättre men 4GB är billigt och bra.

Vad du ska lägga mest pengar på för dina ändamål är processorn. Detta är verkligen basen av vad som krävs av din dator när du jobbar med tunga Photoshop-saker.

Se till att ta en snabb med hög klockfrekvens och så många kärnor som möjligt. Jag skulle slå till på en fyrkärning. (quad) Ta även en snabb HD, det kan underlätta. Minst 7200RPM.

Du ville ha en färdigbyggd dator. För att inte kompromissa och ta saker som du kanske inte behöver så skulle jag surfa in på t.ex. Komplett.se och köpa en dator där. Där kan du nämligen konfigurera den själv.

Testa att ringa dem så hjälper de dig säkert med beställningen om du inte är så kunnig.

Säg till dem att du vill ha en stationär dator med 4GB ram, ingen integrerad grafikkrets utan ett riktigt grafikkort, en rejäl fyrkärning processor och en snabb hårddisk.

Detta borde gå att få för runt 9000 utan skärm.

Du har fattat allt klockrent. Däremot har jag redan influerats av er och då jag dessutom har ett horn i sidan på Komplett.se så blir det en från Inet om jag inte hittar en bättre butik.

Jo jag känner att poletten börjar trilla ner och det är just grafikkortet som jag inte riktigt har trillat dit för. Borde finnas billigare som är klockrena för Full HD material (serier, filmer osv) och duger åt CS som inte behöver kosta 800 spänn kanske..

Sen glömde jag nämna i förra inlägget att jag antagligen väntar på Intels i5 som alla tipsat om, däremot har jag inte hittat tillräckligt många källor om priset på den. Vad tror ni att den kommer hamna på?

Tror WD hårddisken jag valde borde duga fint sett till antalet RPM som du nämnde, dessutom är dom ena jävlar på kvalité imo.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kan det vänta några dagar så är det ju bättre med i5 och DX11...

Visa signatur

"The clock is running. Make the most of today. Time waits for no man. Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanityyy
Kan det vänta några dagar så är det ju bättre med i5 och DX11...

Hehe, det var det jag skrev i mitt senaste inlägg.. Men vad skulle i5 och ett passande moderkort (var DX11 moderkortet?) kosta? För denna kombination som ligger på listan just nu betalar jag 3115 kr. Känns som att i5 och CO kan dra iväg ganska duktigt..?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Umarrion
använd denna så får du gratis frakt från inet
https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers/61...

Tänkte fråga hur ni fixade gratisfrakten när jag närmar mig köpet men nu slipper jag fråga, tack för länken Umarrion!

Frågorna i fokus nu är vilket grafikkort som passar mig bäst (Full HD ska funka klockrent, ända spelet är CS någon gång ibland) och vilken i5 kombination jag ska köpa och vad ni tror den kommer kosta. Jämför gärna priset på 3115 kr som jag betalar för den aktuella processorn och moderkortet med i5 priset!

Tack än en gång för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calliii90
Hehe, det var det jag skrev i mitt senaste inlägg.. Men vad skulle i5 och ett passande moderkort (var DX11 moderkortet?) kosta? För denna kombination som ligger på listan just nu betalar jag 3115 kr. Känns som att i5 och CO kan dra iväg ganska duktigt..?

förmodligen dyrare om du väntar kanske du kan få detta paket billigare istället dock.

men glöm inte https://www.inet.se/kampanj/kampanj...ockers/6101343/

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Säg att det kommer kosta dig tusenlappen extra men då med överlägsen prestanda och även relativt framtidssäkert (man vet alldrig när intel kastar ut ny sockel).

Angående Nvidia och ATI,
ATI kommer först med nästan allt och deras kort är välldigt prisvärda men när nvidia väl får ut sina sylar på marknaden springer de ifrån likt usain bolt, både i prestanda och pris, sedan börjar ati knappa in och då tar nvidia ytterligare ett jättekliv och så fortsätter det.

Jag hade gått på ett intel i5 system och ett HD4770 kort, lär passa din budget mycket bra och även fungera ypperligt i spel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
Säg att det kommer kosta dig tusenlappen extra men då med överlägsen prestanda och även relativt framtidssäkert (man vet alldrig när intel kastar ut ny sockel).

Angående Nvidia och ATI,
ATI kommer först med nästan allt och deras kort är välldigt prisvärda men när nvidia väl får ut sina sylar på marknaden springer de ifrån likt usain bolt, både i prestanda och pris, sedan börjar ati knappa in och då tar nvidia ytterligare ett jättekliv och så fortsätter det.

Jag hade gått på ett intel i5 system och ett HD4770 kort, lär passa din budget mycket bra och även fungera ypperligt i spel.

Haha ok, blir ett klassiskt dilemma med andra ord.. Okej, nej jag bryr mig inte om märket egentligen, bara det är bra för mina behov. Där tror jag tyvärr inte det kortet du tipsar om är det optimala eftersom den har en vanlig fläkt istället för heatzink och därmed låter mer? Hellre att datorn är tyst än att jag har ett värstingkort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
förmodligen dyrare om du väntar kanske du kan få detta paket billigare istället dock.

men glöm inte https://www.inet.se/kampanj/kampanj...ockers/6101343/

Nejrå, gratis frakt är inget man glömmer fixa i första taget! Hade bara inte hittat det på hemsidan innan. Tack ändå!

Permalänk

Nånting som gör VÄLDIGT stor skillnad när det kommer till att ladda in bilder och grejor i photoshop (och alla andra program) är en SSD (det är som en hårddisk fast det är ingen skiva utan datan lagras på en massa kretsar, typ). Det går många gånger snabbare att ladda program och att som sagt ladda in stora bilder t.ex.

Nu har Intel dessutom lanserat sin andra generation SSD-diskar som är billigare och lite snabbare. Här är 80GB-versionen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459908

Så installerar du OS och Photoshop och andra program på den och har lagrnig på hårddiskar. Då har du en dator som är snabbare än blixten

Edit: Glömde säga att en SSD-disk dessutom inte låter (SSD står för solid state drive, alltså den rör sig inte på nåt sätt ) så det är ännu ett steg mot en tyst dator.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.