Permalänk
Medlem

Tyst Processorfläkt?

Jag har köpt ett Corsair nätaggregat, men tycker att datorns fläkt låter för mycket. Datorn har några år på nacken, så jag vet inte om fläkten är sliten eller bara allmänt dålig. Finns det någon prisvärd processorfläkt som är tyst? Det är bra om den är så tyst som möjligt.

Att plocka bort processrofläkten och bara låta kylflensarna göra jobbet är inget ni rekommenderar eller? Om jag inte såg fel så står det i BIOS att fläkten går på 2800rpm.

Går det bara att köpa processorfläktar med kylflens till, inte bara en ny fläkt att montera på den gamla kylaren?

Permalänk
Medlem

Är den här fläkten tyst eller?

Zalman CNPS-7000C-ALCU

Permalänk
Medlem

Den är säkert tystare en den du har.

Permalänk

Köp den du, en 80mm-fläkt på 2800rpm låter väldigt mycket.

Och zalman-grejen verkar bra och billig, antagligen mycket tystare än den du har nu.

Permalänk
Medlem

Aha, den jag har är ju standardfläkt från Intel (tror jag). Jag fick ett tips om att öppna fläkten jag har och rengöra/olja, vad tror ni om det? Var det bara ett skämt?

Vad tror ni om någon av dom här, vilken är bäst om jag vill ha en tyst fläkt som gör sitt jobb? Har ni ett bättre förslag i samma prisklass?

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/arcti...

"The noise level is measured in Sone (loudness) instead of dB (sound intensity). The loudness depends upon ears response curves and tells you exactly, how bothering a certain noise is."

eller

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/zalma...

Enligt Zalmans hemsida har fläkten en ljudnivå på (17.0dBA ± 10% ~ 24.0dBA ± 10%) medan den första fläkten saknar info om dB både på Inets hemsida och i företagets spec. Lite svårt att jämföra värden när Zalman mäter i dB medan Arctic mäter i någon sorts "loudness"-skala.

Vad säger ni, finns det någon betydligt tystare fläkt (socket 775) för 100-200 kr?

Båda passar socket 775, antar att det är det enda som krävs av fläkten för att den ska fungera i datorn (moderkortet är ett socket 775 från Asrock)

Permalänk
Medlem

Det blev en Zalman-fläkt. Vi får se om det är tyst nog.

Permalänk
Vila i frid

Bästa 755-fläkten för budget är nog OCZ Vendetta 2. Våldsamt prisvärd OCH tyst. Är storleken ett bekymmer så är Arctic Freezer 7 Pro alternativet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Bästa 755-fläkten för budget är nog OCZ Vendetta 2. Våldsamt prisvärd OCH tyst. Är storleken ett bekymmer så är Arctic Freezer 7 Pro alternativet.

Too late. Jag har köpt en Zalman nu. Tack iaf.

Permalänk
Medlem

En fråga. Jag håller på och installerar min nya fläkt. En sak som jag har märkt är att min gamla fläkt fick ström från moderkortet via en 4-pins kontakt, men den nya kontaten på Zalman-fläkten har bara 2-pins. Är det här ett problem eller ska man helt enkelt bara trycka dit 3-pinskontakten i moderkortets 4-pinskontakt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chycky
men den nya kontaten på Zalman-fläkten har bara 2-pins.

Du menade 3-pin va? Då ska det bara vara att trycka dit den. Se till att ta rätt 3 pinnar bara, fast kontakten brukar vara gjord så att den bara går dit på ett sätt (utan våld dvs.).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Du menade 3-pin va? Då ska det bara vara att trycka dit den. Se till att ta rätt 3 pinnar bara, fast kontakten brukar vara gjord så att den bara går dit på ett sätt (utan våld dvs.).

Ja, jag skrev fel. Det skulle stå 3-pin. Ok, ja, det är svårt att sätta den fel eftersom den ha ren skåra på ett ställe, men jag var bara osäker på om det fungerade med 3-pin i en 4-pinkontakt på moderkortet. Då kär jag på i min montering.

Permalänk
Medlem

Freezer cool PRO, prisvärd

Permalänk
Vila i frid

OCZ Vendetta 2 och Freezer 7 Pro har 4-pins kontakt, dvs pwm-styrd. Hata Zalman, annat än för IHS'er som är krokiga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
OCZ Vendetta 2 och Freezer 7 Pro har 4-pins kontakt, dvs pwm-styrd. Hata Zalman, annat än för IHS'er som är krokiga.

Varför är Zalman bra för "krokiga" IHS:er? Och vad innebär pwm-styrd? Att fläkten är temperaturstyrd eller?