Permalänk

Quad, bara o sätta i o köra eller?

Tjenare!

Har köpt mig en Intel Core 2 quad Q8400.

Någon som har något bra förslag på hur jag få ut det bästa ur processorn?

Jag har hållt på med lite överklockning tidigare men då med en gammal P4 3,2 GHz:are men undrar om det finns bättre sätt med en quad.

En liten fråga, pga att mina kunskaper om flerkärniga processorer är något begränsade:

Jobbar alla processorerna så fort man har satt i den i datorn eller finns det några speciella program som får igång dem optimalt?

Har också bytt upp mig till större och snabbare minnen för att slippa flaskhalsar.

Tack på förhand!

Permalänk

Re: Quad, bara o sätta i o köra eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glidargrabben
Tjenare!

Har köpt mig en Intel Core 2 quad Q8400.

Någon som har något bra förslag på hur jag få ut det bästa ur processorn?

Jag har hållt på med lite överklockning tidigare men då med en gammal P4 3,2 GHz:are men undrar om det finns bättre sätt med en quad.

En liten fråga, pga att mina kunskaper om flerkärniga processorer är något begränsade:

Jobbar alla processorerna så fort man har satt i den i datorn eller finns det några speciella program som får igång dem optimalt?

Har också bytt upp mig till större och snabbare minnen för att slippa flaskhalsar.

Tack på förhand!

Moderkortet stödjer cpun?
Isåfall är det bara att sätta i den, du behöver inga drivrutiner till cpuer.
Dock kan det vara bra att reseta BIOS när du startar upp första gången.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk

Allt funkar fint!

Tänkte bara höra om det finns något mer man kan göra utan att börja överklocka!

En annan sak!

Är processorer som bilmotorer, behöver dem bli lite inkörda innan man börjar överklocka?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glidargrabben
Allt funkar fint!

Tänkte bara höra om det finns något mer man kan göra utan att börja överklocka!

En annan sak!

Är processorer som bilmotorer, behöver dem bli lite inkörda innan man börjar överklocka?

Näe, jag har då aldrig hört talas om att en CPU behöver "köras in", kolvringarna saknas ju oftast i en dator

Annars kan du ju läsa klockningsguiden här på forumet, kan vara bra även fast du klockat förut

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Det enda som behöver brännas in är eventuellt kylpastan du hade på. Annars är det bara att köra på för fullt med klockning som på vilken cpu som helst. Tänk som vanligt på att inte höja volt och FSB i för stora hopp bara och ha koll på tempen. Men det vet du säkert redan om du har hållt på med klockning. Men som tidigare inlägg, läs på föst så du får störst chans till en bra klock. Finns ju alltid bra guider för hur man klockar mest och bäst.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Inaktiv

Jag rekommenderar att du installerar om datorn, de gånger jag provat att byta från en Duo till en Quad har resulterat i underliga problem.

Permalänk

Hmm. installera om dator? Fattade jag tyvärr inte:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glidargrabben
Hmm. installera om dator? Fattade jag tyvärr inte:)

han menade att han rekomenderar att du formaterar hårddisken och sen installerar om Windows lr vilket operativ system du nu kör...

dock är det inte nödvändigt då processorer saknar drivrutiner på det sätter att man bör göra det eller hur man nu ska säga... installera nyaste versionen av bios bara så kommer det att funka skit bra

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Tack!

Någon som har koll på vilken bios som är den nyaste?

Permalänk
Medlem

Men lilla vän, nu får du faktiskt anstränga dig själv lite också!
Det finns inte en BIOS, det finns ett par olika. Vanligtvis tar man en som ges ut av samma tillverkare av det moderkort man har, helst då också något som passar den modellen.

Har du sedan uppgraderat från en P4 till en Quad så bör du verkligen ominstallera operativsystemet då detta påverkar HAL:en.
Du har risk för omedelbar blåskärm här då det skiljer så pass mycket i arkitekturen. Även skifte mellan Dual och Quad core rekommenderar jag ominstallation, dock så kan du köra på tills du märker av problem, om du har tur slipper du detta.

Permalänk

He he, helt rätt! Lätt att bli för slö o bara ställa alla frågor som man egentligen lätt fixar själv, sorry:)!

Har inte fått någon blåskärm än så jag hoppas att jag inte behöver blåsa disken, kommer d så vet jag vad som måste göras, TACK!

Sitter någon mer på tankar om saker man bör undvika eller bra-att-testa grejer så skriv en rad eller två!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
han menade att han rekomenderar att du formaterar hårddisken och sen installerar om Windows lr vilket operativ system du nu kör...

dock är det inte nödvändigt då processorer saknar drivrutiner på det sätter att man bör göra det eller hur man nu ska säga... installera nyaste versionen av bios bara så kommer det att funka skit bra

Det är visst nödvändigt då de två extra kärnorna inte blir tillgängliga överallt. Hade skumma problem ett tag, felsökte och hittade att det inte var helt hundra att allt fungerar om man bara byter. Prova går ju men krånglar det så är det bara att installera om.

Permalänk

Där av anledningen till att jag frågade! Har hört någonstans att inte alla kärnorna kommer igång utan vissa ändringar, visste inte vad bara.

Om någon vet mer exakt så är jag tacksam, surt o bara använda hälften av den kapacitet som finns.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Jag rekommenderar att du installerar om datorn, de gånger jag provat att byta från en Duo till en Quad har resulterat i underliga problem.

Då har du gjort fel. Att lösa denna typ av påhittade problem med en ominstallation är som att döda en fluga med en handgranat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Då har du gjort fel. Att lösa denna typ av påhittade problem med en ominstallation är som att döda en fluga med en handgranat.

Det fungerar sjukt bra, helt enkelt?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Då har du gjort fel. Att lösa denna typ av påhittade problem med en ominstallation är som att döda en fluga med en handgranat.

Hur löser du problemet? Försökte ett bra tag men konstaterade tillslut att det kostade för mycket tid. Jag jobbar mycket så de få timmar om dygnet som är lediga är alltför dyrbara för att slösas på dessa problem.

Så, vad gjorde jag för fel? Vad skulle jag ställt in så att operativsystemet började använda alla kärnor? Säg nu, TS vill säkert också veta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Då har du gjort fel. Att lösa denna typ av påhittade problem med en ominstallation är som att döda en fluga med en handgranat.

Då får du mer än gärna säga vad som gjorts fel och hur man löser det... Vad som nu går att göra fel i proceduren förutom att byta processorn i sig.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Hur löser du problemet? Försökte ett bra tag men konstaterade tillslut att det kostade för mycket tid. Jag jobbar mycket så de få timmar om dygnet som är lediga är alltför dyrbara för att slösas på dessa problem.

Så, vad gjorde jag för fel? Vad skulle jag ställt in så att operativsystemet började använda alla kärnor? Säg nu, TS vill säkert också veta.

Du säger att de två extra kärnorna inte "blir tillgängliga överallt". Kan du kanske klargöra detta först?

Definiera också vad "skumma fel" innebär.

Samt vilket operativ använde du när du upplevde dessa problem?

Påfallande ofta består sweclockerlösningarna av att blåsa maskinen och börja om, även för de mest basala problemen. Därav min skepticism.
Det plus att jag aldrig någonsin stött på just detta problem. Däremot kan en maskin vara lite ovillig att gå från enkärnig till flerkärnig utan någon minuts handpåläggning i form av att byta till rätt hal.

Permalänk
Medlem

Dundermuppen har rätt här, "HAL" behöver bytas, däremot behöver man inte installera om operativet. För det krävs det större förändringar av mer hårdvara, typ byte av moderkort kan vara bra att installera om för då är det så många olika chips med olika drivare som det kan bugga ur på.

Normalt behöver man själv inte aktivt byta "HAL", eftersom XP från åtminstone SP2 känner av bytet själv och ganska omgående "finner ny hårdvara" och kräver en omstart varefter den är bytt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Du säger att de två extra kärnorna inte "blir tillgängliga överallt". Kan du kanske klargöra detta först?

Definiera också vad "skumma fel" innebär.

Samt vilket operativ använde du när du upplevde dessa problem?

Påfallande ofta består sweclockerlösningarna av att blåsa maskinen och börja om, även för de mest basala problemen. Därav min skepticism.
Det plus att jag aldrig någonsin stött på just detta problem. Däremot kan en maskin vara lite ovillig att gå från enkärnig till flerkärnig utan någon minuts handpåläggning i form av att byta till rätt hal.

Alla kärnor syns under under aktivitetshanteraren och enhetshanteraren. Men, programmen kommer bara åt två av Q6600'ans kärnor.
Underliga prestandaproblem var vardag. Gjorde benchmarks som jag jämförde med samma system innan CPU-bytet samt provade spelprestandan. Allt hade degraderats.

Operativsystem minns jag inte för stunden, troligen Windows XP 64-bit eller Windows 7 64-bit. Var under samma period i år då min gamla dator tog slut och det blev en hel del komponentbyten på kort tid.

Vissa av oss har inte tid att sitta i timmar och felsöka småproblem och finner därmed att det är mer tidseffektivt att bara blåsa datorn, speciellt om det är en hel del problem.

Hur byter du HAL då? Kanske detta du skulle sagt från början?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Dundermuppen har rätt här, "HAL" behöver bytas, däremot behöver man inte installera om operativet. För det krävs det större förändringar av mer hårdvara, typ byte av moderkort kan vara bra att installera om för då är det så många olika chips med olika drivare som det kan bugga ur på.

Normalt behöver man själv inte aktivt byta "HAL", eftersom XP från åtminstone SP2 känner av bytet själv och ganska omgående "finner ny hårdvara" och kräver en omstart varefter den är bytt.

Som jag frågade personen ovanför, hur ändrar man denna HAL?

Permalänk
Avstängd

Gå in i enhetshanteraren och titta under "computer" eller vad det heter på svenskt operativ. Brukar vara den översta även på svenska vill jag minnas.

Under XP så heter den ACPI Multiprocessor PC för flerprocessorsystem. Standard PC för enprocessorsystem. Sen finns det lite andra varianter för äldre hårdvara med.

Hur vet du att när din dator såg fyra kärnor i aktivitetshanteraren så hittade programmen bara just två? Gällde det alla program eller bara vissa?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Gå in i enhetshanteraren och titta under "computer" eller vad det heter på svenskt operativ. Brukar vara den översta även på svenska vill jag minnas.

Under XP så heter den ACPI Multiprocessor PC för flerprocessorsystem. Standard PC för enprocessorsystem. Sen finns det lite andra varianter för äldre hårdvara med.

Hur vet du att när din dator såg fyra kärnor i aktivitetshanteraren så hittade programmen bara just två? Gällde det alla program eller bara vissa?

ACPI Multiprocessor PC var redan vald.

Nu minns jag inte om alla program hittade alla fyra eller om de bara såg två men via benchmarks kom jag fram till att CPU inte gick fullt ut.

Permalänk
Medlem

Att behöva byta HAL när man går från Dual till Quad är rent skitsnack då de redan har samma HAL, såvida inte du har installerat fel HAL första gången. Hade du däremot gått från en singlecore-CPU till en multicore-CPU så hade ett HAL-byte rekommenderats, och det görs lättast med en ominstallation.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wixner
Att behöva byta HAL när man går från Dual till Quad är rent skitsnack då de redan har samma HAL, såvida inte du har installerat fel HAL första gången. Hade du däremot gått från en singlecore-CPU till en multicore-CPU så hade ett HAL-byte rekommenderats, och det görs lättast med en ominstallation.

Precis samma känsla jag får, skitsnack. En E4300 Duo är en multicore-CPU (två kärnor trots allt) och byte till en Quad innebär ju att samma HAL används.

Rätt HAL var med från början.

Permalänk
Medlem

Hittar aktivitetshanteraren dina fyra kärnor är det bara att tuta och köra.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wixner
Hittar aktivitetshanteraren dina fyra kärnor är det bara att tuta och köra.

Syftar du till mig eller TS?

Om mig så är svaret nej, samtliga kärnor gick inte att använda. De syns dock.

Permalänk
Medlem

Ah ursäkta, lite rörigt så här på morgonen

vad menar du med "samtliga kärnor gick inte att använda"? Rapporterar något program fel antal kärnor eller utnyttjar det bara två? Har programmet i fråga stöd för fyra (eller fler) kärnor?

Om aktivitetshanteraren (förutsätter ett windows-baserat operativsystem som har stöd för multiprocessorer) listar alla kärnorna så är ju rätt HAL installerad och systemet kan utnyttja alla kärnor. Däremot är det ju upp till varje program att själv säga till hur många trådar det behöver.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wixner
Ah ursäkta, lite rörigt så här på morgonen

vad menar du med "samtliga kärnor gick inte att använda"? Rapporterar något program fel antal kärnor eller utnyttjar det bara två? Har programmet i fråga stöd för fyra (eller fler) kärnor?

Om aktivitetshanteraren (förutsätter ett windows-baserat operativsystem som har stöd för multiprocessorer) listar alla kärnorna så är ju rätt HAL installerad och systemet kan utnyttja alla kärnor. Däremot är det ju upp till varje program att själv säga till hur många trådar det behöver.

Det känns som om vi fastnat i vinkelvolten..

Allt såg ut att fungera som det skulle. Windows listar alla kärnor, men alla kärnor kunde likväl inte lastas.

Tyvärr kan jag inte ge alltför detaljerad information då det var ett par månader sedan det inträffade och min Q6600 varit såld sedan någon månad tillbaks.

Som jag redan skrivit en eller flera gånger innan, efter ominstallation av operativsystemet så fungerade CPU som förväntat.

Som skrivit en och flera gånger, allt såg ut att stämma, allt listades som det skulle men likväl blev prestandan dålig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Det känns som om vi fastnat i vinkelvolten..

Allt såg ut att fungera som det skulle. Windows listar alla kärnor, men alla kärnor kunde likväl inte lastas.

Tyvärr kan jag inte ge alltför detaljerad information då det var ett par månader sedan det inträffade och min Q6600 varit såld sedan någon månad tillbaks.

Som jag redan skrivit en eller flera gånger innan, efter ominstallation av operativsystemet så fungerade CPU som förväntat.

Som skrivit en och flera gånger, allt såg ut att stämma, allt listades som det skulle men likväl blev prestandan dålig.

Det kan ju ha varit något helt annat knas med din gamla installation, som fixades med en nyinstallation. Det behöver inte alls vara relaterat till "antal kärnor".

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det kan ju ha varit något helt annat knas med din gamla installation, som fixades med en nyinstallation. Det behöver inte alls vara relaterat till "antal kärnor".

Kan så vara, och i vilket fall så kvittar det.

Jag rekommenderar iallafall TS, som tidigare nämnt, att installera om datorn på samma gång, men samtidigt, som också tidigare nämnt, att bara byta ut CPU och se hur det går.