PS3 Linux Media Center / hem-server?

Permalänk
Medlem

PS3 Linux Media Center / hem-server?

Godmorgon.

Hur vore det att dualboota PS3 (Sony's OS för spel) och Linux Ubuntu för XboxMediaCenter (www.xbmc.org) och torrent download/seed box?

En PS3'a kostar mindre än en vanlig HTPC (Ungefär... give or take etc ) och kommer med BlueRay samt möjligheten att spela spel som en kul "bonus".

Måste ersätta allt och funderar iaf en PS3 skulle klara det? Är den stark nog att köra ubuntu, XBMC, torrents och en 720p film- allt på samma gång?

Är det rimligt att ha en PS3 igång hela dagar/nätter med massor av torrents?

Planen är att köpa externa USB2 diskar och koppla in för lagrings utrymme, funkar?

Behöver inga digital tv möjligheter etc. Kollar endast på (lagligt) nedladdat content.

(Ser att många använder lösningen att streama från dator till PS3... då jag endast har laptops med knappt utrymme för media och ständigt reser etc (ie dålig tillgång till internet etc) måste jag ha något stående hemma som kan ladda.

Vill inte lägga allt för mycket pengar och skulle gärna ha en PS3 att spela på också såklart.

Tycker inte PS3's medföljande interface verkar vara något. Plus problem med konverteringar, format etc etc... samma med Xbox misstänker jag?)

Tips, råd, erfarenheter är mycket uppskattat.

Får betala 2300 för ett PS3 120g här.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

går inte, linux på ps3 är begrånsat

från wikipedia:

"Linux on the PlayStation 3 allows for a huge range of homebrew programs to be developed and is entirely and completely sanctioned by Sony. Although the Cell's performance is more than enough to handle most media requirements, it does lack the 3D performance of a contemporary GPU. For this reason many complex games aren't possible on the PlayStation 3 through Linux as access to hardware acceleration in the RSX is restricted by a hypervisor."

/Daniel