OS för en klen server?

Permalänk
Medlem

OS för en klen server?

Hejsan,

vilket Windows-OS skulle ni rekommendera för en ganska klen mini-itx server? alltså; vilket är helt enkelt minst resurskrävande av alla Windows-OS?

Behöver inte nödvändigtvis vara en "Windows Server" variant. Jag skulle helst köra Linux men då jag kommer använda servern för att lyssna på musik och sånt utöver serverfunktionerna och föredrar foobar/winamp så vill jag ha ett windows-os.

Är Windows XP bäst (isåfall med alla visuella effekter avslagna såklart)?

Windows 95, 98 eller 2000/Me är inte aktuellt

Tacksam för input

Permalänk
Medlem

Windows XP kan bli ruggigt snabbt om man stänger av olika funktioner i operativsystemet. Klicka här för att ladda hem en prov-version av TuneUp Utilities 2009. Väl inne i programmet väljer du "Speed" och konfigurerar det hur du vill ha just Ditt operativsystem. Programmet tar då reda på hur du kan göra din dator både snabb och säker för dina behov och även så att vistelsen blir smärtfriare.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Finns mkt kul å stänga av i Win xp och ta bort överhuvudtaget^^.

Tips är ju att leta genom guider för att stänga av tjänster och hålla disken ren, samt tuneup

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Windows XP kan bli ruggigt snabbt om man stänger av olika funktioner i operativsystemet. Klicka här för att ladda hem en prov-version av TuneUp Utilities 2009. Väl inne i programmet väljer du "Speed" och konfigurerar det hur du vill ha just Ditt operativsystem. Programmet tar då reda på hur du kan göra din dator både snabb och säker för dina behov och även så att vistelsen blir smärtfriare.

Hehe låter lite som om det är du som tagit fram programmet Nämen jag har använt det förut och tycker att det är okej.

Så det är alltså WinXP som är den smartaste lösningen?

Någon som vill säga emot?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Finns alltid ngn som säger emot

Har du xp så använd det om du vill.

Grejen är ju den att jag har tillgång till alla windowsvarianter genom ett MSDN konto jag får genom skolan. Skulle en servervariant prestera bättre eller har de bara mer servermjukvara inbäddat?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryp
Grejen är ju den att jag har tillgång till alla windowsvarianter genom ett MSDN konto jag får genom skolan. Skulle en servervariant prestera bättre eller har de bara mer servermjukvara inbäddat?

Beror på vad du ska ha "servern" till, finns väldigt måna typer av servrar.

Ska du bara ha en enkel filserver i nätverket eller backup kan du lika bra ta xp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Beror på vad du ska ha "servern" till, finns väldigt måna typer av servrar.

Ska du bara ha en enkel filserver i nätverket eller backup kan du lika bra ta xp.

På vilket sätt spelar det roll vad jag ska ha den till menar du? Jag vet att WinServer har inbäddad mjukvara men det går ju att fixa på annat håll om XP är snabbare.

Kommer ha den som webbserver, ftp (med väldigt få användare), musikspelare, filserver, mm mm...

Jag vill helt enkelt bara veta vilket windows-os som går snabbast.. Kanske någon som testat de flesta kan uttala sig?

Jag har aldrig testat Windows Server nämligen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryp
Hehe låter lite som om det är du som tagit fram programmet

Hehe, jag har lärt mig hur programmet funkar under de år jag har använt programmet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryp
Så det är alltså WinXP som är den smartaste lösningen?

Någon som vill säga emot?

Windows XP är den smartaste lösningen om du vill använda den som surf-dator typ. Men som server, som jag såg något om när jag kollade lite snabbt, så är det Ubuntu Server som gäller.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Hehe, jag har lärt mig hur programmet funkar under de år jag har använt programmet

Windows XP är den smartaste lösningen om du vill använda den som surf-dator typ. Men som server, som jag såg något om när jag kollade lite snabbt, så är det Ubuntu Server som gäller.

Tack för tipset, men som jag sa i mitt första inlägg så är inte Linux aktuellt då jag inte vill behöva köra wine för att lyssna på musik...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryp
Tack för tipset, men som jag sa i mitt första inlägg så är inte Linux aktuellt då jag inte vill behöva köra wine för att lyssna på musik...

Så du ska bara använda den som en typisk surf-dator?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Så du ska bara använda den som en typisk surf-dator?

Mjaeh, ska köra Apache, Xlight FTP server, Winamp eller foobar, uTorrent, Spotify och kanske nån Ventriloserver eller dylikt typ...

Permalänk
Medlem

hur tänkte du styra datorn? skärm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johhh
hur tänkte du styra datorn? skärm?

Kör remote desktop till den, så nej, kommer inte ha någon skärm ikopplad annat än under installation..

Permalänk
Medlem

jag kör 2003 på min itx Via CPU 1 GHz med 2 gb ram 2,5 disk

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.