Banbrytande hårdvara

Permalänk
Medlem

Banbrytande hårdvara

Hej, vilka en hårdvara minns ni som gav ett riktigt lyft jämfört med den föregående generationen?
Senaste jag kan komma på är 8800gtx som snart är 3 år gammalt men fortfarande är ett bra/skapligt kort.

Har inte varit med i dator världen så länge så finns säkert mycket bättre exempel.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Geforce 1

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Ati's 4800 serie...

Permalänk
Medlem

Håller nog med OP här, mitt 8800GT står sig jäkligt bra

Visa signatur

Primär - C2D T6500 :: 4GB :: Mobility 4570.
Sekundär - AMD64x2 6000+ :: 2GB :: 8800GT 1GB

Permalänk
Medlem

R300 minns jag, lirade Doom 3 med högsta grafikinställningar.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Macintosh SE-20 som levererades med både hårddisk (20 MB) och ljudkort

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

sega dreamcast

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

3dfx Voodoo - Blev som att skaffa ny dator.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wally
amd64

Håller med om den.
AMD's 64 bitars uppgradering av x86 instruktions-setet är så pass väl i tiden att till och med Intel valde att anamma det i sina 64 bitars processorer.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Nätverksswitchar som vanligt folk kunde ha råd med, "collision"-lampan kunde blinka rätt frenetiskt på hubbarna på LAN förr i tiden

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...

Permalänk
Medlem

Cd/cd-r nu slapp man sitta och byta disketter i en evighet vid programinstallation, och hade möjlighet att lagra 450 disketter på ett medium.

PCI-bussen, ny snabb universell buss som gjorde det möjligt att utveckla snabbare enheter som hårddiskar med DMA-överföringar och 3dfx voodoo.

3dfx Voodoo-kortet. Spel på PC blev en helt ny upplevelse. Från 320*240 256 färger till 640*480 i tiotusentals färger.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

för mig var det mitt byte från integrerat gma945 till 8400gs sen till ett 4850 1gb

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wally
amd64

Nja, så mycket till lyft var det väl inte och 64-bitarsstöded börjar väl för de flesta bli relevant först ungefär nu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
3dfx Voodoo - Blev som att skaffa ny dator.

Det var dock ett lite ovanligt hopp då det var bildkvaliteten som blev betydligt bättre och inte nödvändigtvis prestandan.

Permalänk
Medlem

3dfx-korten, blev mycket sjysstare grafik. Tror det kostade runt 2000kr.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/3dfx_Voodo...

Permalänk
Medlem

Core2 var ju hyfsat banbrytande grejer.
men även geforce 8 serien.

liksom se på 8800 Ultra bara, det är otroligt hur det står sig rätt ok än idag trots att det är nästan 2 och ett halvt år gammalt!

Pentium 4 var rätt feta grejer på sin tid med (2001-2002).

Permalänk
Medlem

pentium processorerna och ddr2 minnen. och ssd samt lcd skärmen.
Jag minns jag byggde en dator som hadde prestanda som en modern matjesillburk och den kostade mig över 50.000 ( som typ 75-85000 i dag) på den tiden ( ikring 94-95 ) och var kung i bland bratzen i två år med den och sålde den för 5000 men den var forftarande bättre än något dom sålde färdigbyggt i varuhusen...pluss den var vattenkyld DET var verkligen exotiskt.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg när jag var 6 och farsan kom hem med en Gateway med en P3:a på 800 mhz, 128 mb ram och ett Riva tnt2 32mb! Det var fan grejer det!

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost
Håller med om den.
AMD's 64 bitars uppgradering av x86 instruktions-setet är så pass väl i tiden att till och med Intel valde att anamma det i sina 64 bitars processorer.

Fel intel var först med x64 arkitekturen men de sket i den sen och AMD kammade hem stålar senare(haha intel)!

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Radeon 9800pro - vilken pärla

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Fel intel var först med x64 arkitekturen men de sket i den sen och AMD kammade hem stålar senare(haha intel)!

Dags och läsa på lite tror jag, visst, Intel har ju en egen variant på 64 bitars processorer (a.k.a IA64), men den var ineffektiv när det kom till bakåtkompatibilitet.

AMD utvecklade en helt annan variant som byggde på den ursprungliga x86 plattformen och gav x86 processorerna 64 bitars adressering med mera.

Intel valde sedan att implementera den 64-bitars påbyggnaden som AMD tagit fram i senare processorer.

Känd som AMD64, x86_64 eller i vissa fall x64.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SysGhost
Dags och läsa på lite tror jag, visst, Intel har ju en egen variant på 64 bitars processorer (a.k.a IA64), men den var ineffektiv när det kom till bakåtkompatibilitet.

AMD utvecklade en helt annan variant som byggde på den ursprungliga x86 plattformen och gav x86 processorerna 64 bitars adressering med mera.

Intel valde sedan att implementera den 64-bitars påbyggnaden som AMD tagit fram i senare processorer.

Känd som AMD64, x86_64 eller i vissa fall x64.

Dags att sluta käfta? =/ Var lite trevlig istället din prickiga köttbulle ätare och ta och erkänn att intel var först med deras skit visst det var skit men de var fortfarande först

Visa signatur

Balle

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Dags att sluta käfta? =/ Var lite trevlig istället din prickiga köttbulle ätare och ta och erkänn att intel var först med deras skit visst det var skit men de var fortfarande först

Käfta???

Om det lät negativt på något sätt var det inte meningen. Det är lite svårt att att skriva i den ton som är menad.

Först eller inte, det var inte det jag ville peka ut.
Ja. Intel hade sin IA64 arkitektur ett bra tag innan AMD kom med något 64 bitars motsvarighet.

För att spinna vidare på "IA64 vs AMD64" kan vi skapa en ny tråd om så önskas.

-------------------------------------

Nu till Ontopic:

Dr_Spackel nämde GeForce 1. Håller med även på denna.

Även känd som GeForce 256 eller kort och gott som GeForce.
Uppföljaren till nVidias TNT-baserade acceleratorer.

Det som gör GeForce till en "milstolpe" i grafikkortens värld är att den införde begreppet "GPU".
Detta var det stora steget från accelerator där grafikrelaterade beräkningar beräknades delvist av huvudprocessorn samt delvist av grafikkortet, till grafikprocessor där grafikrelaterade beräkningar togs hand om nästan helt och hållet av grafikkortet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

commodore 64

Första hemdatorn som sålde i över 20 miljoner ex och jämfört med tidigare maskiner så hade den otroligt ljud och grafik.

Gjordes över 10 000 titlar till den och livsspannet räckte sig över 10 år.

Permalänk
Medlem

Får nog säga Cd-läsare/brännare. Bye bye floppy. Annars är det nog p4 och Amiga 500 för min del (lyftet i Amigan var att slippa "press play on tape" grejen som gällde för ovan system om man inte hade diskettstation Men C64an va grym, inget att snacka om)

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Dags att sluta käfta? =/ Var lite trevlig istället din prickiga köttbulle ätare och ta och erkänn att intel var först med deras skit visst det var skit men de var fortfarande först

är du rasist mot köttbulleätare ? JAG är en kötbulleätare ! Tänk att kalla människor köttbulleätare på det viset..... Riv fram gaffeln och plocka för dig falukorvsmumsare där du är ! Härnäst angriper du väl dom stackars fiskbulletuggarna med !

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Dags att sluta käfta? =/ Var lite trevlig istället din prickiga köttbulle ätare och ta och erkänn att intel var först med deras skit visst det var skit men de var fortfarande först

Poängen var väl att intels 64-bitarslösning inte är samma som amd:s (inte ens x86-kompatibel); ia-64 hittar man i itaniumprocessorer, inte någon annanstans. Intel var inte heller först med att bygga en 64-bitarsprocessor - kända föregångare inkluderar till exempel Alpha, SPARC och PowerPC.

Permalänk
Medlem

Creative audigy
Nes ps. Laser musen qwert keybords.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem

Bland de nyare produkterna måste jag också hålla med om att Core 2 borde platsa på denna lista.

Revolutionerande i den mening att Intel tog sig från att bara ha dåliga produkter till en som än idag fortfarande håller måttet.

Brilliant ingenjörskonst!

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."