Ny BIOS startar på en sekund

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
hah, 10 sekunder utan Servicepack och några program installerade skulle jag tro. Min tar några minuter innan den laddat allt o man kan börja använda den. Över 1gb som ska in i ram minnet, då spelar inte biosens laddningstider på några sekunder hit o dit så stor roll....

men iaf, kul med framsteg! Defenitivt bra nyheter

Är där redan servicepack att installera till Win7? Jag har inte sett nåt om det i Win7RC? Eller du missade att det inte handlar om Vista?

Klart det inte spelar så stor roll , sålänge man inte planerar att ramla död ner på marken och gärna vill ta en snabbsurf innan det händer , så spelar klart inte boottiden nån roll.

Sitter du hellre och tittat på laddningsskärm i 3 minuter eller 10sekunder dock ? Detta är som sagt ny teknik , så nästa gång du uppgraderar kanske detta finns i alla datorer, ssd-drive gått ner ytterligare i pris osv. Kommer du att lägga in timers då , så att det inte går för snabbt ?

Känns som att vissa människor bara inte kan låta något vara ens ok utan måste alltid klaga på nåt , hur trivialt/dumt det än är. (detta är dock inte riktat till dig H_Bozz utan mer åt de andra som whinar , du sa trots allt att framsteg är ok. 8) )

För personlig del hade jag välkomnat snabbare biosuppstart.. jag hade fått en 15-20 sekunder uppstart med den max. På mitt ej nyinstallerade system alltså.

Permalänk
Medlem

Vill ha
Gillar inte min dator som tar ca 5 - 10 min att starta -.-

Permalänk
Medlem

Är det någon som fattar om detta kommer att komma i alla deras BIOS eller kommer det endast att stödjas av speciella moderkort som kommer i framtiden?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ju andra alternative också, om själva boot tiden är av störst intresse. För den som "råkar" ha ett moderkort som stöds av Coreboot så ska det gå att klocka in på under 1 sekund tills kärnan laddas.

Permalänk
Medlem

Wow! framsteg i de grundläggande områdena. Inte fan har jag lust att sitta o vänta på att min "snabbareänljusetklararallt" dator ska starta... känns lite waste liksom.
Så det här är ju bara goda nyheter tycker jag.

Permalänk

Bah, kom tillbaka när jag är inne i OS:et innan jag tryckt på on-knappen...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Gillar mycket. Med min dator i sign, så är jag inne i windows på cirkus 2-3minuter, vilket fanimej är för mycket. Mitt bios bootar typ i en halvminut och mer.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se hur BIOS:en ser ut och om man kan överklocka med den.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
UEFI är inget BIOS. Så hur visar de upp ett EFI-baserat bios då?
Båda är firmwares, men alla firmwares är inte bios.

Kan man inte misstänka att det är ungefär som i PC-fallet; att den ganska generella förkortningen har kommit att syfta endast på den dominerande implementationen?

Permalänk
Medlem

Fan va nice! Kommer man kunna uppdatera till det här mon tro eller måste man ha ett helt nytt moderkot?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne
Jag skulle vilja se hur BIOS:en ser ut och om man kan överklocka med den.

Jepp!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Kanske ett första steg till att spara en enorm massa ström som slösas för att folk hellre lämnar sina datorer på än stänger av dem och väntar på uppstart när de väl behöver dem igen.

Ett "miljövänligt" BIOS kanske man kan säga?

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk
Medlem

Härligt att det äntligen händer något!

Ärligt talat fattar jag inte varför det är ett problem över huvud taget. 99% av alla omstarter gör datorn exakt samma sak, följer exakt samma rutiner, visar exakt samma meddelanden. VARFÖR måste detta göras varje gång?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

LITE närmare c64an iaff....Snäpp, -aah blå!

(Snäppknappar > låångsamma tryckknappar! ;P

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
på tiden, det är trist att behöva vänta i en till flera minuter (ja,ja lite överdrivet) för att BIOS reserverar mer än en minut för att starta

Nja överdrivet är det inte... 1min för bios, 1-2min för OS (no shit, Vista) och lägg till ett par minuter till för att kunna göra något alls i windows, typ starta firefox.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Min brosas VAIO laptop går grymt fort att starta tack vare hans BIOS. Kommer bara upp en VAIO logga i nån sekund sen drar den igång OS:et. Förstår inte vad nyheten är när det redan finns, men det är väl bra att fler tillverkare börjar med snabbare BIOS antar jag.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
tänk vad mycket av mitt liv jag kommer att spara....startar om datorer väldigt sällan :S

Sedan är ju en utav anledningarna till att jag aldrig startar om datorn pga att det tar sådan jävla tid

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Medlem

Varför kör dom inte som på handdatorer? Dom är ju inne o klara att använda efter typ 1-2s efter man tryckt på on.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Varför kör dom inte som på handdatorer? Dom är ju inne o klara att använda efter typ 1-2s efter man tryckt på on.

För att windows inte fungerar då.

Apple, IBM, Sun med fler har haft i snart 20 år flera olika andra lösningar på firmwares med olika former av fördelar. Däremot har pc-marknaden varit i ett moment 22 för att om de struntar i bios fungerar inte windows, och om windows inte fungerar, varför skulle någon utveckla något annat.

Nu har intel tagit tag i det och till stor del härmat Apple, IBM och Sun, som kört OpenFirmware/OpenBoot länge, och EFI har skapats.

Alla intelmacar har haft EFI, det är alltså i snart 4 år de funnits. Detta är inte på långa vägar en "ny teknik" och efi har gått att köras på många fler moderkort sedan tidigare också.

Men EFI är fortfarande underlägset OpenFirmware, vilket är trist för oss mac-användare som blivit nedgraderade sedan apple dumpade ibm/freescale-cpuerna.

Permalänk
Avstängd

Testa hur snabbt era datorer startar om:
http://www.sendspace.com/file/srem1h

Mina tider:
Win7RC1, 45sec (samsung F2 1tb, 5400rpm)
Xp32: 57sec (seagate 5900.12 1tb 5900rpm)

XP långsammare boot men snabbare avstägning..

ser gärna att tiderna blir kortare med nyare bios sorter.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Innan det bootar lika snabbt som C64 så är jag missnöjd

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk
Medlem

Mina tider:
Windows 7 64bit
Sata II i raid0
Med några småprogram igång.
108 sekunder.

Omstart direkt efter en omstart:
103 sekunder.

Är något knas med mitt bios.
Ibland när man startar den eller startar om den så står den flera sekunder innan det piper till, ibland upp till 30 sekunder, ibland startar den dirket.
Helskumt. (I steget före det piper till i datorn när man startar den.)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Är ganska nöjd med minuten det tar att starta burken ändå, man hinner se sig om hur det verkligen ser ut där hemma, kanske hinner vattna en blomma eller två.

HAHA klockrent!
Mest irriterande tycker jag är att min skärm tar längre tid på sig att hitta DVI (eller vafan den nu håller på med) än det tar för datorn att vakna från sleep mode, i vilket den oftast står.

Edit: Eller det var väl en sanning med modifikation. Oftast är den igång såklart, men när husse ska sova så får den oxå sova...

//Wille

Visa signatur

I7 2600K, Z68XP-UD3-iSSD, 16 Gb Corsair, 2x XFX HD6870 DualFan

Permalänk
Medlem

Ähh svammel!

Energisparläge FTW! jag startar väl om datorn en gång i månaden =P.
Och jag kan ändå sitta och arbeta och spela utan några problems =P.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

Mitt startade på 72 sekunder, har inte ändrat nått i bios så tycker det var ok.

Var ju Windows 7 som tog mest tid på sig. Gief SSD!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Reboot tog 112sekunder. Det är rätt långsamt:P Största tiden tar bios, och sedan från att laddningsskärmen slocknar tills själva inloggningsrutan dyker upp.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk

mina tider i win7 (rc1):

bios - 29 sek

bootmeny

win7 - 19sek

login skärm

tills hårddisken sluta blinka frenetiskt - 26sek

runt 90 sekunder med andra ord innan man kan börja jobba, med val i bootmenyn och inloggning. Kan de kapa 30 sekunder så vore det najs.

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K)

Permalänk
Medlem

Visa 64 tar typ 3min eller nåt sedan jag installerade ett trådlöst usb nätverkskort med mindre bra drivrutiner :/

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GERO
Skaffa en Asrock...;)

http://www.asrock.com/feature/InstantBoot/index.asp

och vänta på avstängandet istället...

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Mitt win7 bootar riktigt långsamt fast jag har SSD. Efter BIOS tar det 30 sekunder innan jag är inne på skrivbordet... "starting windows" tar ju 25 sekunder att gå igenom!? Någon som har tips för det?

Har RTM 7600 64bit