Permalänk

Trasig Hårddisk?

Hejsan, det är såhär för ca: 5 veckor sedan så byggde jag ihop min nya dator här hemma och den har funkat helt okej faktiskt.

Men senaste veckan har den varit lite konstig när man spelat osv, det har börjat små lagga i vissa spel som flytit på riktigt bra förut.

Och igår när jag tabbade ut från ett spel och skulle kolla min Mail så startar datorn om, blev lite förvånad men tänkte inte på det. Väntade på att datorn skulle starta men den stannade i "laddningsproceduren" in till windows.

Jag slog då av datorn och väntade i 1 minut för att göra ett nytt försök och kom då in i windows och datorn funkade helt normalt igen, trodde jag.

Slog på spelet igen som jag lirade och satt o spelade i 1 timme kanske, för att sedan gå ner och se på tv ett tag. När jag kom upp hade datorn startas om ännu en gång och nu går det inte att komma in till windows alls.

Först så saknades det filer för att starta windows, så försökte formatera hårddisken och installera windows på nytt, men nu så hittar inte datorn någon hårddisk längre? Kan det vara så jävligt att den har gått sönder redan?

Är väl ingen kvalité hårddisk jag köpte kanske men den borde ju hålla mer än 5 veckor!

Denna hårddisk kör jag på:
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=655758

Har förövrigt kollat så kablarna sitter där dom ska och det gör dom.

Tacksam för svar!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nej för WD Green serien är ju rent sagt rent skit som alla måste hålla sig borta från......

Du kan börja med att skriva vilket OS du använder dig av, (Som det redan finns x antal trådar om) XP hittar inte satadiskar, utan du måste själv använda dig av drivrutinerna och ladda in dem i början av installationen eller integrerad dem på skivan mha nLite..

Vista och Windows7 gör det steget lättare..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Nej för WD Green serien är ju rent sagt rent skit som alla måste hålla sig borta från......

Du kan börja med att skriva vilket OS du använder dig av, (Som det redan finns x antal trådar om) XP hittar inte satadiskar, utan du måste själv använda dig av drivrutinerna och ladda in dem i början av installationen eller integrerad dem på skivan mha nLite..

Vista och Windows7 gör det steget lättare..

Hej, ursäkta att jag inte hade full information från början.

Jag använder mig av Windows xp 64.

Permalänk

Du får göra det klassiska ut med alla kort utom grafikkortet koppla även bort dvdspelare och minnen om du har flera stycken sen kollar du om alla fläktar funkar som dom ska behöver ju inte va hårddisken som är trasig testa även alla kablar

Hittar den hårddisken i bios

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

kör western digitals hdd-verktyg?
även seagates seatools fungerar på wd-diskar

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att antingen minne eller hdd har problem. Kör ett memtest och sök hddn efter defekta sektorer.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Har varit med om att det har vart glapp i kablar till hårddisken och då funkar det inte som det ska heller

EDIT: Man har ju vart med om så många konstiga fel i datorer så det går knappt att räkna upp ens Men man måste köra uteslutningsmetoden när det börjar krångla En gång var det en cd-spelare som var trasig därför gick inte datorn igång En annan gång gick klockan fel därför gick det ej att komma ut på internet Ni hör ju det låter helt sjukt

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
En annan gång gick klockan fel därför gick det ej att komma ut på internet Ni hör ju det låter helt sjukt

haha, vart ute för något liknande, men då gick det inte logga in på msn i stället haha
sen är det ju det gamla "klassiska" xp update-problemet, om klockan och datumet inte stämmer går det inte uppdatera datorn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wally
haha, vart ute för något liknande, men då gick det inte logga in på msn i stället haha
sen är det ju det gamla "klassiska" xp update-problemet, om klockan och datumet inte stämmer går det inte uppdatera datorn

Precis datorer lever sitt eget liv ibland
Samma ute på landet när man ska koppla upp sig på nätet första ggr Då skriver man in lösenord osv och dom första 19gångerna går det inte alls Men den 20:onde gången funkar det hur bra som helst Och sen har man aldrig mera problem med det

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Kan bero på massa olika saker.. Kan vara mbr som lagt av, kan också vara kabeln till hddn som är dålig, kan vara värt att testa med en annan. Moderkorts fel kan det också vara.

Visa signatur

Asus X99-A | i7 5820k @ 4.2ghz | Kelvin S24 | 4x4GB 2133mhz | MSI GTX 980ti gaming @ 1450 / 3900 Mhz | Evga 850w Gold G2 | 256Gb 850 Pro SSD x2 | Corsair 550D | Acer XB270HU

Permalänk

Tack för alla svar, tyvärr så går allt det här utom min kunskap om datorer så jag går nog till närmaste butik och får den fixad för lite pengar istället

Tråden kan låsas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rillehpilleh
Tack för alla svar, tyvärr så går allt det här utom min kunskap om datorer så jag går nog till närmaste butik och får den fixad för lite pengar istället

Tråden kan låsas.

Nee så lätt ska du inte ge upp Kan du bygga ihop en dator så borde du också kunna felsöka lite

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Nee så lätt ska du inte ge upp Kan du bygga ihop en dator så borde du också kunna felsöka lite

Hehe, jag ska påbörja lite idag faktiskt!
Ska kolla igenom minnen och hårddisk lite snabbt, känns dock som att det är hårddisken som trollar med mig.

Det har väl tagigt styrk när det hoppat över kullar och sten till Norrland :/

Permalänk
Medlem

Påminner mig om när jag det var en specifik fil som inte kunde läsas från CD:n när jag skulle installera om Windows xp efter systemkrasch. Visade sig bero på att ena RAM-stickan hade lagt av. Kan ju säga att jag brände en del CD då jag trodde det var den eller läsaren det var fel på först...

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk
Medlem

kan ju börja med den mest basic frågan någonsin, låter hårddisken konstigt? annars har alla nog tagit upp allt som krävs för att felsöka vad som är fel på datorn.