Define R2 - dämpmattorna lossnar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fractal Design
Packa upp ditt chassi och kontrollera hur mattorna sitter, om de sitter bra behöver du inte vara orolig.

Vad menar du med "sitter bra" ?

"om de inte lossnat i nåt hörn är de ok" ? eller "dra i ett hörn" och testa om de sitter ?

Permalänk
Medlem

Tycker det låter extremt konstigt, jag vet inte vad fractal design använder för adhesionsmaterial i sina chassin eller hur de applicerar det men både mina bitumenmattor från både biltema och kjell sitter stenhårt och ända sättet att ta bort dem för mig är att skära bort dem. Låter som slarv.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig hållit på med sånt här material och vet inte hur det brukar se ut.
Mina mattor som lossnade verkar dels vara "självhäftande" sen ser det onekligen ut som något lim typ "limpistol" har applicerats.

http://img30.imageshack.us/i/cimg4466.jpg/

Jag tänkte testa med
Casco Araldit Professional Epoxibaserad
Tvåkomponent lim för limning av t ex metall, flera hårdplaster, porslin, betong , glas, stenmaterial.
Värmebeständighet Ca +70°C
Feta plaster som polyetylen, polypropylen och teflon kan ej limmas.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk

Jag har inga som helst tendenser till att dämpningen ska släppa sitter som berget visst kanterna på chassi sidorna är lite "utfläkta" men när ja försökte dra lite i dom så hända absolut ingenting

Kan ju noteras att jag tagit bort mina plattor i taket i förmån för fläkt

Visa signatur

//Tobbe A.K.A -=[warper]=-

Permalänk
Medlem

Måste ge en eloge till Fractal Design för att de tar upp problemet med så kort varsel.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Jag vill också ge en eloge till både Fractal och Inet som har bemöt mig/oss med raka svar och man måste ha i åtanke att det är ett lågpris chassi.

Jag är nöjd med mitt köp.
Nu ska jag bara hitta rätt lim.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Vad menar du med "sitter bra" ?

"om de inte lossnat i nåt hörn är de ok" ? eller "dra i ett hörn" och testa om de sitter ?

Hur kollar man om de sitter bra?
Sitter ett hörn löst/hänger så är det felmonterat från fabrik. Prata med din ÅF så skickar vi ut nya dämpmattor för utbyte. Definitionen av lossnat i ett hörn är ju visserligen svår att förmedla tydligt, är det bara ytterst marginellt behöver man naturligtvis inte oroa sig.

Hur kunde det hända?
På grund av en miss i monteringsanvisningen har en mindre andel av ljuddämpningsmattorna inte blivit tillräckligt bra fastsatta/dittryckta. I samband med en containerfärd på havet har det inneburit att dessa inte har fäst ordentligt och därmed mer eller mindre släppt. Vi önskar det var något bättre än rent slarv i fabrik, men tyvärr är det så. Vi har dock självklart tagit fram en noggrannare monteringsanvisning för detta så det inte skall kunna hända igen. Vi byter även limmet till ett som är mer snabbfästande för att verkligen eliminera problemet.

Permalänk
Medlem

Låter bra. Är mycket tentaplugg nu, men ska packa upp och kolla så fort jag får chansen. Ifall det skulle vara så att dom sitter dåligt. Kommer ni då skicka ut nya självhäftande plattor? Eller är det hela chassit som måste skickas tillbaka. Kanske är en dum fråga, men har inte sätt i verkligheten hur det sitter monterat.

EDIT: Riktigt bra iaf att ni tar er tid att besvara foruminlägg osv. Det gör att man inte blir orolig för att köpa produkter i framtiden för att man vet att ifall det skulle vara nått så får man bra support.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fractal Design
Hur kollar man om de sitter bra?
Sitter ett hörn löst/hänger så är det felmonterat från fabrik. Prata med din ÅF så skickar vi ut nya dämpmattor för utbyte. Definitionen av lossnat i ett hörn är ju visserligen svår att förmedla tydligt, är det bara ytterst marginellt behöver man naturligtvis inte oroa sig.

Hur kunde det hända?
På grund av en miss i monteringsanvisningen har en mindre andel av ljuddämpningsmattorna inte blivit tillräckligt bra fastsatta/dittryckta. I samband med en containerfärd på havet har det inneburit att dessa inte har fäst ordentligt och därmed mer eller mindre släppt. Vi önskar det var något bättre än rent slarv i fabrik, men tyvärr är det så. Vi har dock självklart tagit fram en noggrannare monteringsanvisning för detta så det inte skall kunna hända igen. Vi byter även limmet till ett som är mer snabbfästande för att verkligen eliminera problemet.

Jag tycker att det är riktigt bra att ni tar tag i problemet så här bra. Långt ifrån alla tillverkare som gör det.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Ifall det skulle vara så att dom sitter dåligt. Kommer ni då skicka ut nya självhäftande plattor? Eller är det hela chassit som måste skickas tillbaka.

Vi skickar ut nya plattor till dig, du ska inte behöva returnera hela chassit.

Permalänk
Medlem

Måste ge en Eloge till Fractal Design som verkligen försöker lösa problemet och kommer med snabba och vettiga svar!

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fractal Design
Vi skickar ut nya plattor till dig, du ska inte behöva returnera hela chassit.

Ringde just inet då en av mina övre plattor var lite lös.

Han visste inget om ni kunde skicka ut nya plattor men skulle återkomma till mig.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Gäller detta bara bitumen plattorna som sitter på fläktplattorna? Den största bitumenplattan, som sitter på sidoplåten bakom moderkortet håller på att lossna konstant. Har tryckt på den så gott jag kunnat men den fortsätter att ramla ner ungefär med 8 timmars mellanrum, dock bara när datorn är igång (varm).

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skinnis
Gäller detta bara bitumen plattorna som sitter på fläktplattorna? Den största bitumenplattan, som sitter på sidoplåten bakom moderkortet håller på att lossna konstant. Har tryckt på den så gott jag kunnat men den fortsätter att ramla ner ungefär med 8 timmars mellanrum, dock bara när datorn är igång (varm).

Det gäller alla bitumen-plattorna, dock verkar det vara flest på fläktplattorna, antagligen för att gravitationen gör sitt.

Så som du beskriver din platta bakom moderkortet så har den nog suttit löst och limmet torkat till när det varit exponerat mot luften, dvs. den fäster dåligt även om du trycker dit den. Jag tycker du ska kontakta din ÅF och be om ett nytt kitt.

Permalänk

1+
Fractal Design för så snabba svar och lösningar

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Inaktiv

Ska öppna kartongen nu och kolla.
Har bara chassit att greja med iaf, finns inga grafik kort i sverige.

Permalänk
Medlem

En Eloge till Fractal Design. Vart mäkta förvånad över att se dem posta här, men högst uppskattat! De har lagt in många bra funktioner i detta chassi och jag är sugen att skaffa en tack vare deras attraktiva pris.

Er support känns betryggande. Tackar ännu en gång för en snabb respons där ni tar tag i saker och ting!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
nätagget suger väl kall luft från botten och blåser ut det bak.

Ahh, så är det förstås, vad smart!

Permalänk
Medlem

Beställde mitt ganska tidigt från Misco. Fick det den 15:e. Efter att ha läst denna tråden så kände jag på plattorna i mitt chassi, och de verkar sitta riktigt ordentligt! Visserligen har jag inte installerat nån hårdvara i det än, "symptomen" kanske bara uppebarar sig när det börjar bli varmt?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk
Inaktiv

OJ JÄVLAR vad chassit luktar.

Iaf, nu har jag kollat och kanterna på dämparen som sitter på dörren (fanns en röd pil där) har börjat lossna dock sitter mattan på plats.

Och dämparna i taket sitter på plats men det är ganska enkelt att riva bort dom med minimal kraft.

Hur ska man göra nu? ringa webhallen och ge adressen så att dom skickar ett lim&matta-kit eller?

ska mattorna sitta sten hårt eller ska jag få ett nytt kit?

Vid första glans verkar detta som ett skit bra chassi.
Allt känns bra, och luktar starkt

Hoppas det är lika bra när jag installerar alla grejer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundkula
Beställde mitt ganska tidigt från Misco. Fick det den 15:e. Efter att ha läst denna tråden så kände jag på plattorna i mitt chassi, och de verkar sitta riktigt ordentligt! Visserligen har jag inte installerat nån hårdvara i det än, "symptomen" kanske bara uppebarar sig när det börjar bli varmt?

Antingen det, eller det Fractal Design har förklarat tidigare i sina poster. Jag satsar mer på sistnämnda

Permalänk
Medlem

Fan va folk gnäller på att mattorna (kan) lossna. "ååå nej, den kan ramla ner och förstöra mitt g-kort!" Hur pass tunga är dom egentligen?

Det är ju lätt fixat, å så gnäller ni "jävla skit chassi, köper hellre ett...bla bla" För hur mycket då, 1500 ?

Jag ska köpa R2an och ha fläktar på toppen, så jag kommer att slippa att ljudisoleringsmattorna ramlar ner (om dom nu skulle göra det). Man köper ju det här chassit för alla fläktplatser, designen och hur bra den är för priset. Ska man inte köra med fläktarna på toppen, så kan man köpa nåt annat chassi som inte har lika många fläktplatser, men med sämre kylning. Tex https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/lian-li-lanc... är bra!

Permalänk

Har med satt fläktar överallt så här ska minsann inget ramla ner

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Plockade bort dom i toppen, kör med passiv cpu kylning så måste kompromissa lite och ha två fläktar där.
Den ljuddämpade plattan i sidan sitter dock kvar och den den sitter stenhårt. Har öppnade nyss och det va kallt som att öppna en frys, så jag har inte belastat den plattan för nå värme :).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTO
Rätta mig om jag har fel men brukar inte de flesta nätagg blåsa ut luften där bak vid strömkontakten? dvs. att den i nuläget drar in frisk luft under chassit, men hade dragit ut luft ur chassit om den varit vänd åt andra hållet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
nätagget suger väl kall luft från botten och blåser ut det bak.

+1

har nog aldrig stött på ett nätagg som drar in luft på baksidan och skuter ut den nedåt ...

nej den suger in luft under chassit och blåser ut den där bak

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gris
Fan va folk gnäller på att mattorna (kan) lossna. "ååå nej, den kan ramla ner och förstöra mitt g-kort!" Hur pass tunga är dom egentligen?

Det är ju lätt fixat, å så gnäller ni "jävla skit chassi, köper hellre ett...bla bla" För hur mycket då, 1500 ?

Vad surrar du om igentligen?
Jag startade den här tråden för att göra folk uppmärksamma på att det finns ett mindre fel på ett för övrigt bra och prisvärt chassi.
Jag är övertygad om att de flesta inkl Fractal tycker det är bra att man uppmärksammar en brist för att kunna åtgärda det.
Vi användare kan enkelt kontrollera vårt chassi och komplettera med nya mattor som man får gratis eller åtgärda befintliga.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svenke
Vad surrar du om igentligen?
Jag startade den här tråden för att göra folk uppmärksamma på att det finns ett mindre fel på ett för övrigt bra och prisvärt chassi.
Jag är övertygad om att de flesta inkl Fractal tycker det är bra att man uppmärksammar en brist för att kunna åtgärda det.
Vi användare kan enkelt kontrollera vårt chassi och komplettera med nya mattor som man får gratis eller åtgärda befintliga.

Tror han menar att folk som inte köpt chassit nojjar upp sig i onödan Jag har beställt ett själv, och jag är inte ett dugg orolig. Har plattorna lossnat så går det som sagt att lösa.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

Fractal, mina plattor ser "bubbliga" ut. Trycker man på "bubblorna", så hör och känner man att "klistret" fäster igen. För att sedan direkt efter lossa, och "bubblan" åker ut igen.

Ingår detta problem då i det du pratar om, eller måste plattan faktiskt ha lossnat?

(samt, tror ni i så fall att det går att få en fläktkontroller utskickad i samma paket då min va DOA)

Tacksam för svar, annars måste jag säga att jag är GRYMT nöjd med chassit. Mitt bästa hittils, samt det är alltid trevligt när ni finns med på entusiast sidorna och svarar era kunder direkt!

Permalänk
Medlem

Jag har limat mina mattor med Casco Strong Epoxy 2 komponents lim.
Sitter som berget och klara upp till 70C.

Eftersom man limmar mattan på den plattan man tar bort om/när man vill sätta in en ny fläkt göt det inget att den inte går att få bort.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svenke
Jag har limat mina mattor med Casco Strong Epoxy 2 komponents lim.
Sitter som berget och klara upp till 70C.

Eftersom man limmar mattan på den plattan man tar bort om/när man vill sätta in en ny fläkt göt det inget att den inte går att få bort.

Förbrukar man garantin om man limmar dit plattorna själv igen?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm